CRO specialist

Meer omzet met hetzelfde aantal bezoekers.

Een CRO specialist zet meer bezoekers om tot lead of klant. CRO staat voor Conversion Rate Optimization, oftewel conversie optimalisatie. Het gaat er bij een conversie specialist dus niet om meer bezoekers naar je website te sturen. Maar om een hogere conversie ratio, waardoor meer bezoekers converteren. En dat kan in principe van alles zijn. Voorbeelden van conversies  zijn; meer verkopen, offerteaanvragen, consult afspraken of meer contactgegevens zoals e mailadressen, etc.

conversie optimalisatie

Waarom een CRO specialist inhuren?

Omdat een CRO specialist meer rendement haalt uit je online leadgeneratie.

Eenvoudig rekenvoorbeeld:
Stel dat je € 1500,-  per maand investeert in een SEO specialist die 5000 organische bezoekers per maand extra realiseert. Dan is dat al een mooi rendement.

Maar stel nou dat een CRO specialist de conversie van die 5000 extra bezoekers van 2% naar 4% kan krijgen. Dan is die investering in SEO ineens 2 x zo veel waard geworden! Een verdubbeling van je omzet. En dat met hetzelfde aantal bezoekers.

Conversie optimalisatie wordt vaak vergeten. Terwijl je ook in het begin van een nieuwe website veel winst kunt boeken met Conversie Optimalisatie. Bijvoorbeeld door een ervaren CRO specialist een expert analyse te laten maken.

Zo gaan onze CRO specialisten je omzet verhogen

Met conversie optimalisatie zijn er veel wegen die naar Rome leiden. Maar wij nemen graag de snelweg (without cutting corners). En dat betekent dat we beginnen met het uit de weg ruimen van de meest in het oog springende conversie issues. Een ervaren CRO specialist ziet in veel gevallen namelijk meteen een heleboel mogelijkheden om deze te optimaliseren als hij de website analyseert.

Eerst een Conversie Expert Analyse

Voor de meeste websites beginnen onze CRO specialisten met een Conversie Expert Analyse. Daarbij analyseren we de gehele website (of de 10 belangrijkste pagina’s, formulieren en check-outs) op desktop, iPad en mobiel. De uitkomst is een volledig overzicht met ALLE conversie issues die er in de site zitten.

Dan bespreken én doorvoeren conversie optimalisatie

Onze CRO specialisten stellen een duidelijk en uitgebreid rapport op (gemiddeld zo’n 65 pagina’s) met concrete aanwijzingen hoe de website moet worden aangepast zodat hij veel beter zal converteren.

Het presenteren en bespreken van zo’n analyse is altijd een leuk moment. Omdat je de meeste conversie issues niet zou verwachten of had kunnen bedenken. Vervolgens gaan we samen kijken welke conversie drempels we op willen lossen en hoe we die kunnen wegnemen.

Dan wordt het pas echt leuk want vergeet niet dat elke verbetering van je conversie het rendement op je investering in SEO en SEA etc. ook verbetert. En Conversie optimalisatie is duurzaam/ blijvend.

Wat doet een CRO specialist om jouw conversies te verhogen?

Een CRO specialist probeert voortdurend het aantal conversies op je website te verbeteren. Dat doen ze m.b.v. allerlei tests en analyses. De conversiedoelen zijn afhankelijk van jouw wensen. Een paar voorbeelden van de meest voorkomende conversie tests en -analyses;

  • A/B tests (lay-out, design, usability variabelen etc.
  • Google Analytics review
  • Analyse bezoekersstromen
  • Opstellen conversiedoelen
  • Tracking tools; bewegings-, klik en scroll scans
  • Persona-studie; beschrijving (potentiële) klant(en)
  • Informatie architectuur en toptaken, navigatie,
  • Referenties en testimonials
  • Interviews met klanten/bezoekers
  • Concurrentieanalyse
Wat doet een CRO specialist om jouw conversies te verhogen?

Zelf je conversie verhogen? Volg dit advies van onze CRO specialisten

Conversie Tip 1

Maak het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk; zorg dat ze niet te veel hoeven te klikken, zorg voor een duidelijke navigatie, dat ze kunnen afrekenen zonder account, dat gegevens automatisch aangevuld of ingevuld worden, etc. Kortom dat alles zo soepel mogelijk verloopt.

Conversie Tip 2

Zorg voor een mogelijkheid voor persoonlijk contact. Als mensen vragen hebben of ergens niet uitkomen op je website is het fijn als ze persoonlijk contact met je op kunnen nemen. Dat kan via een chatfunctie of d.m.v. e mail of telefoonnummer. Op die manier kun je niet alleen meer bezoekers laten converteren, je komt ook achter conversie issues in je site.

Wil je eerst zelf aan de slag? Dus zonder een CRO specialist je conversie verhogen. Daar helpen we je ook graag mee; kijk hier voor de 10 beste conversie verhogende tips van onze CRO experts.

Liever een bureau of een CRO specialist?

Liever een bureau of een CRO specialist?

Kies je voor een freelance CRO specialist, of toch liever een bureau? Beiden hebben voor- en nadelen.

Voordelen Freelance CRO specialist

  • is vaak wat voordeliger dan een bureau
  • is soms wat meer betrokken en bereikbaar

Voordelen conversie optimalisatie bureau

  • vaak meer en bredere ervaring dan een freelancer
  • meer zekerheid t.a.v. continuïteit (bij ziekte of vakantie)
  • mogelijkheid voor een geïntegreerde aanpak met SEO, SEA, design, etc.

Kortom de voorkeur voor een freelance CRO specialist of een bureau is persoonlijk en kan verschillen per situatie. Maak voor je voor de één of de ander kiest in ieder geval een afspraak met je conversie partner en voel of er een klik is en ze alle tijd en aandacht voor jouw project hebben.

Wat is een conversie?

Een conversie is wanneer een bezoeker een vooraf bepaalde actie onderneemt. Van te voren definieer je een aantal conversie doelen. CRO specialisten hebben het dan vaak over harde en zachte conversies oftewel micro en macro conversies. Hieronder een aantal voorbeelden;

Harde (Marco) conversies. Deze dragen meestal direct bij aan de omzet van je bedrijf. De meest bekende macro conversies zijn;

  • Directe verkopen (voor webshops)
  • Offerte aanvragen
  • Gemaakte afspraken of consulten

Zachte (Micro) conversies. Deze brengen niet direct omzet maar zijn de stappen die leiden tot een harde conversie. Daarbij kun je denken aan het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bekijken van een bepaald aantal pagina’s op je website.

  • Het bekijken van minimaal 3 pagina’s
  • Het klikken op het telefoonnummer om te bellen
  • Het downloaden van een whitepaper
  • Het aanmelden voor een nieuwsbrief

Hoe kun je je conversie meten?

De beste tool om je conversies te meten is Google analytics. Binnen google Analytics kun je 4 soorten conversiedoelen meten:

1) Een bestemmingspagina
Je kunt bijvoorbeeld mensen naar een specifieke bedankpagina sturen als een bepaald conversiedoel zoals het invullen van een formulier, is behaald.

2) De duur van een sessie of verblijf op een pagina
Hoe langer mensen op je site of een bepaalde pagina blijven hoe beter. Dat betekent namelijk dat ze die pagina of je site als geheel waarderen. Dit kun je meten en instellen als conversiedoel.

3) Het aantal pagina’s per sessie
Hiervoor geldt hetzelfde als bij het vorige punt. Hoe meer pagina’s men bekijkt hoe beter je website of aanbod de bezoeker interesseert.

4) Een gebeurtenis
Tot slot kun je ook gebeurtenissen meten en instellen als conversiedoel. Voorbeelden zijn; het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper etc.

Hoe bereken je jouw conversie ratio/ conversie percentage?

Om je meten of je conversie optimalisatie werkt is het goed om een nulmeting te doen. Maar hoe meet je nou je conversie percentage? Dat is heel eenvoudig; het is het percentage van de conversies op het totaal aantal bezoeken aan je website. Dus; aantal conversies / aantal bezoeken X 100% = conversiepercentage. Stel je hebt 23 aankopen op 2500 bezoeken, dan is je conversiepercentage; 43 / 1200 x 100% = 3,58%

Wat is een goed conversie percentage?

WordStream is een gerenommeerd blog dat in 2020 een artikel schreef over wat een goed conversie percentage is. Uit dat artikel bleek dat de gemiddelde conversie ratio op een landingspagina 2,35% is. De beste 25% van de websites converteert meer dan 2 x zo veel met 5,31%. Maar de echter toppers, de beste 10% hebben een conversie ratio van 11,45% of hoger.

Kortom; deze websites verkopen bijna 5 x zo veel als gemiddeld, met dezelfde hoeveelheid bezoekers. Zie daar het nut van conversie optimalisatie.

Conversie issues waar CRO specialisten op letten

Waar letten onze CRO specialisten op bij het analyseren van een website? Er zijn verschillende soorten issues die er voor kunnen zorgen dat een bezoeker “afhaakt” en dus niet converteert. Hier een aantal voorbeelden;

Clarity/ is het duidelijk?
Clarity is één van de belangrijkste en meest voorkomende problemen. Hoe duidelijk is het? Als de bezoeker iets niet begrijpt, kan hij onmogelijk converteren. Clarity kan zowel content clarity zijn (b.v. een headline die niet duidelijk is) als design clarity (b.v. een belangrijk element dat niet goed zichtbaar is).

Friction/ frustratie
Alles wat wrevel, frustratie, ergernis, twijfel, onzekerheid veroorzaakt.

Distraction/ afleiding
Alles wat afleidt van het doel van een pagina.

Motivations & incentives/ aansporing
Hoe motiverend is het voor een bezoeker om tot actie over te gaan? Elke pagina heeft een MWA (een Most Wanted Action) – datgene wat we willen dat een bezoeker doet op die pagina. Als het niet motiverend genoeg is om tot actie over te gaan, zal de bezoeker dat ook niet doen.

Relevance & Buying stage
Hoe relevant is de informatie? En vragen we niet te snel, te veel?

Trust/ Vertrouwen
Komt de website en de content betrouwbaar over? Als een bezoeker het niet vertrouwt, zal hij niet tot actie overgaan.

Aantoonbaar meer conversies in rapportages

In onze rapportages laten onze CRO specialisten graag zien wat ze waard zijn, letterlijk. Dat is het mooie van online marketing en conversie optimalisatie; alles is namelijk heel goed meetbaar.

Zo ben je er zeker van dat de investering in conversie optimalisatie zich dubbel en dwars terugbetaalt. Kortom; meer inschrijvingen, informatie aanvragen, klanten en omzet. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze specialisten.

Wil je een keer vrijblijvend sparren met een van onze CRO specialisten?

Neem vandaag nog contact op met ons kantoor in Amsterdam!

Maarten Vermeulen
Pingwin
Amsterdam Amsterdam Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
Utrecht Utrecht Joseph Haydnlaan 2a
3533 AE Utrecht
Contact Snel contact 020 895 0314
info@pingwin.nl

KVK: 63130912
BTW: NL855105665B01
Social Media

Pingwin scoort een 5.0 / 5 op basis van 17 beoordelingen.