skip to Main Content
Wat is SEO?

Wat is SEO?

Doe hier meteen een complete, én gratis SEO check van je site!

Vul hieronder je domeinnaam, of de URL van een specifieke pagina in, en wij checken deze op alle belangrijke SEO punten zoals;

  • Content, Content, Meta description, Externe en Interne links, Laadtijden, Mobiel vriendelijkheid, Title tag, Gebruik van Headings, Sitemaps, Canonicals, Social Media autoriteit en tal van andere mogelijke SEO-issues.

Je kunt dit met alle afzonderlijke URL’s van je website doen.

Waarom is SEO zo belangrijk?

Bijna iedereen begint zijn zoektocht naar een product, dienst of informatie tegenwoordig in een zoekmachine. Ook wanneer je die later offline gaat aanschaffen. Dat kun je zien in de onderstaande cijfers;

  • 87% vd aankopen start met een online oriëntatie (Bron; Retaildive)
  • 94% vd zoekers gaat niet verder dan de 1e pagina (Bron; Moz)
  • 33% vd zoekers klikt op de 1e organische positie (Bron; MOZ)

Door middel van SEO zorg je dus voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Kortom, je website kan niet zonder SEO. Een goede vindbaarheid in de zoekmachines bepaalt in belangrijke mate het succes van je onderneming.

Betekenis SEO

SEO omvat alles wat je kunt doen om hoger in de organische (gratis) zoekresultaten van zoekmachines zoals; Google, Bing en Youtube te komen. SEO werkzaamheden worden vaak onderverdeeld in 3 onderdelen;

  1. Content; veel relevante content die aanspreekt
  2. Techniek; een goed werkende en snelle website
  3. Autoriteit; verwijzingen (links) op relevante websites met autoriteit

Wat is SEO

 

Organische vs betaalde zoekresultaten

Op de pagina met zoekresultaten staan als eerste advertenties en meteen daaronder organische (gratis) zoekresultaten. Je zou misschien denken dat de meeste aandacht en bezoekers naar de advertenties gaan die bovenaan staan. Maar die zorgen maar voor 10% van het aantal bezoekers naar je site.

Uit onderzoek van BrightEdge blijkt dat 53,3% van het internet verkeer afkomstig is van organische zoekopdrachten.

Oké, sociale media kunnen ook website verkeer genereren. Maar zoekmachines zijn DE primaire bron van bezoekers. En organische zoekresultaten scoren dus veel beter dan betaalde zoekresultaten zoals je kunt zien in deze verdeling.

 

Verdeling bezoekersstromen internet
Verdeling bezoekersstromen internet (BrightEdge)

 

Wat levert SEO op?

Hoe hoger je in de top10 van Google staat, hoe harder het aantal extra bezoekers naar je website stijgt. Wist je dat het verschil tussen plek 1 en 2 in Google ongeveer 2x zoveel bezoekers naar je website scheelt?

 

Meer bezoekers door SEO
Hoeveelheid bezoekers naar gelang je plek in de top10

Hoe werkt Google?

Google heeft een duidelijke werkwijze en bijbehorend verdienmodel. Google Ads vormt ongeveer 98% van de inkomsten van Google. Hoe meer mensen de zoekmachine gebruiken, hoe meer ze verdienen aan advertenties. En hoe beter ze bij elke zoekopdracht de juiste zoekresultaten bovenaan zetten hoe meer mensen de zoekmachine blijven gebruiken. In Nederland is dat zo’n 95% van de internet gebruikers.

Door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) zorg je er voor dat je website bijdraagt aan een positieve zoekervaring. En dat wordt beloond met een hogere ranking in de zoekmachine.

Van SEO strategie naar SEO plan

De beste SEO strategie is er een waarbij je begint met het het inventariseren van de behoefte van je doelgroep. Vervolgens doe je een grondig zoekwoord onderzoek zodat je weet op welke zoekwoorden je je gaat focussen.

Vervolgens ga je van SEO strategie naar SEO plan en maakt je concreet overzicht met SEO werkzaamheden voor de komende maanden. Daarin werk je uit hoe je de 3 pijlers van SEO gaat optimaliseren.  1) Content 2) Techniek en 3 Autoriteit. De beste SEO strategie kan per website verschillen omdat de een meer behoefte heeft aan een verbetering van de techniek. Terwijl de andere vooral goed moet werken aan zijn linkprofiel.

Zoekwoordonderzoek is de basis

Een grondig zoekwoordonderzoek is essentieel voor een succesvolle SEO-strategie. Het is heel verleidelijk om meteen aan de slag te gaan met de praktische SEO-optimalisaties die je hieronder kunt lezen. Maar SEO werkt 10 x beter als je weet welke pagina’s je op welke zoekwoorden gaan inrichten en optimaliseren.

Met een goed zoekwoorden onderzoek kijken we naar de volgende aspecten;

  • De relevantie van een zoekterm
  • De zoekvolumes; het aantal mensen dat er op zoekt
  • De online concurrentie
  • De huidige ranking en kansen om te scoren

Als de lijst met zoekwoorden duidelijk is verdeel je de content over de verschillende landingspagina’s. Vervolgens ga je die landingspagina’s stuk voor stuk optimaliseren voor bezoekers en Google.

Hoe werkt SEO in de praktijk?

Er zijn meer dan 200 factoren die bepalen hoe hoog je in Google komt op een bepaalde zoekopdracht. Uiteraard is lang niet alles even belangrijk. Hieronder leggen we de belangrijkste principes van SEO uit.

1) Content

Je hebt vast wel eens gehoord van de uitspraak; Content is King. Dat is ook logisch want content is misschien wel de belangrijkste ranking factor bij SEO. Content kan van alles zijn; teksten, afbeeldingen, video. etc. Hoe beter je die content optimaliseert voor bezoekers en SEO, hoe meer Google dat waardeert met en hogere ranking in de zoekresultaten. De volgende aspecten moet je goed in de gaten houden bij het creëren en optimaliseren van content.

3 voorwaarden voor goede content

  1. Veel relevante informatie zodat bezoekers vinden wat ze zoeken
  2. Content die echt interesseert zodat bezoekers lang op je site blijven
  3. Een goede presentatie m.b.v. vormgeving, afbeeldingen, bullets en video’s

Al deze zaken zorgen dat Google de juiste gebruikerssignalen op je website ziet. Zoals een lange time on site, een lage bounce rate en veel  pages per session. Dit zijn allemaal belangrijke SEO ranking factoren op zich.

SEO-optimalisatie van je content

Voor veel content is het goed om deze iets meer te verduidelijken. Zodat Google én de bezoekers goed weten waar het over gaat. Daarbij kun je denken aan de volgende SEO-optimalisaties;

  • Het gebruik van duidelijke koppen met zoektermen voor je teksten
  • Een Alt tag bij je afbeeldingen, zodat Google weet waar het over gaat
  • En voor video’s geldt ook dat je een duidelijke beschrijving moet toevoegen

Duidelijke koppen structuur

2) Techniek

Een goede techniek omvat alles wat er voor zorgt dat Google en bezoekers de website goed en veilig kunnen gebruiken. Daarbij moet je denken aan de volgende zaken;

  • Een snelle laadtijd
  • Duidelijke en goed werkende navigatie
  • Goede leesbaarheid van je teksten
  • Geen onderdelen die over elkaar heen schuiven
  • Duidelijke structuur van je website
  • Gebruikersvriendelijke URL’s
  • Kruimelpaden
  • Een sitemap die up to date is
  • SSL-certificaat voor persoons- en betaalgegevens
  • Goede beveiliging tegen hackers en virussen

3) Autoriteit

De autoriteit van je website geeft voor Google aan hoe belangrijk je bent als relevant zoekresultaat. Google bepaalt je autoriteit met name door te kijken naar het aantal websites dat naar jouw website verwijst d.m.v. een link. Hoe meer unieke en relevante websites naar jouw verwijzen hoe beter dat is. Het liefste zijn deze verwijzende websites ook nog een autoriteit op het zelfde onderwerp als jouw website. Kortom;

  • Veel links
  • Van unieke websites
  • Die zelf ook een autoriteit zijn op jouw themagebied

Het verkrijgen van dit soort links is niet eenvoudig en gebeurt bijna nooit vanzelf. Natuurlijk helpt het enorm als je een goedwerkende site hebt met veel interessante content. Maar het gebeurt bijna nooit vanzelf dat relevante websites met autoriteit op het zelfde onderwerp, uit zichzelf een link naar jouw website op hun eigen site plaatsen.

Het verkrijgen van goede link verwijzingen naar je website noemen we linkbuilding. Linkbuilding is een ingewikkelde en verfijnde vaardigheid die alleen zeer ervaren SEO-specialisten beheersen.

Wat kost SEO?

De kosten van SEO zijn erg afhankelijk van de invulling en werkwijze. De kosten van een externe SEO-specialist kunnen variëren tussen de € 75,- en € 115,- per uur en dat is vaak nog zonder budget voor linkbuilding. De volgende factoren zijn van invloed op de kosten van SEO;

  • Online concurrentie op de zoekwoorden
  • Alleen Nederland of ook buitenland?
  • Je huidige ranking, is die al goed om kom je van ver?
  • Je ambitie, neem je de tijd of heb je haast?
  • Besteed je alles uit of werk je samen en help je mee?

Zelf doen of een expert inhuren?

Om meteen met de deur in huist te vallen, de combinatie van zelf doen en samenwerken met een externe specialist is het meest efficiënt. De voordelen van een dergelijke samenwerking zijn als volgt;

  • Je bespaart veel geld doordat je zelf meehelpt
  • Je hebt veel mer zicht op de werkzaamheden en resultaten
  • Je leert zelf veel meer over SEO
  • Je kunt veel meer controleren en meesturen

Waar sta ik in de Google ranking?

Veel mensen vragen zich af waar ze staan in Google, kortom hoe hoog ze ranken op de belangrijke zoekwoorden. Veel van hen gaat zelf Googlen op bepaalde zoekwoorden en dan kijken op welke plek ze staan. Dat levert echter een vertekend beeld op. Google laat de volgorde van de zoekresultaten namelijk afhangen van je zoekgeschiedenis en je locatie. En zelfs als je in cognito zoekt is de kans groot dat je modem toch je locatie doorgeeft aan Google.

Kortom om als je echt wilt weten hoe hoog je ranking staat op de verschillende zoekwoorden, dan heb je een echte ranktracker nodig. Die toont je niet alleen dagelijks waar je staat, mar ook nog eens op verschillende locaties en verschillende apparaten.

Website optimalisatie, SEO marketing of Google optimalisatie?

Welke naam je er aan hangt maakt niet veel uit. Want deze termen betekenen allemaal min of meer hetzelfde. Het gaat er om dat je je website gaat optimaliseren, zowel voor Google als voor je bezoekers. En of dat dan SEO marketing of Google optimalisatie heet… waar het om gaat is dat de SEO optimalisatie (nog eentje 😉 leidt tot hogere rankings op belangrijke zoekwoorden en meer relevante organische bezoekers naar de website.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO houdt in dat je met name in de regio beter vindbaar probeert te worden. Een belangrijke tool daarbij is Google Mijn bedrijf. Google Mijn bedrijf is een platform van Google waarin je alles over je eigen bedrijf kunt vertellen. Van contact informatie en openingstijden tot informatie over je producten en dienstverlening. Ook foto’s en reviews werken erg goed. Als je dit Google Mijn Bedrijf profiel goed invult en optimaliseert kom je lokaal in de Local Pack op de pagina met zoekresultaten. Dat ziet er zo uit en zorgt doorgaans voor veel; bezoekers naar de website.

Local Pack Google Mijn Bedrijf

SEO website

Een SEO website is de perfecte basis voor een goede plek in de rankings. Met een SEO website bedoelen we een website die is geoptimaliseerd voor wat betreft de techniek en de content. Naast deze On site SEO is er natuurlijk nog een 3e belangrijke SEO-factor; de Off site SEO. Daaronder verstaan we de linkbuilding en zaken zoals Google Mijn Bedrijf.

SEO & Conversie

Naast SEO denken wij graag mee in de conversie van je website. Want met SEO kunnen we nog zoveel bezoekers naar de site krijgen. Maar als die bezoekers vervolgens niet converteren heb je nog niets aan je SEO website. Uiteindelijk gaat het om meer klanten en meer omzet.  een eerste stap naar een betere conversie kan een Conversie Expert Analysis zijn. Daarmee maken we van je SEO website ook een omzet website.

SEO bureau of zelfstandig SEO specialist gezocht?

Een SEO-bureau heeft verschillende voordelen ten opzichte van een eenpitter als SEO specialist;

  1. Een SEO bureau zorgt voor continuïteit wanneer een ZZP-er ziek of op vakantie is.
  2. Een bureau is beter in voor een geïntegreerde aanpak met SEA en Conversie bijvoorbeeld
  3. Een bedrijf heeft doorgaans meer ervaring met meer klanten en online marketing disciplines

Klaar om SEO in te zetten voor jouw bedrijf?

We zijn benieuwd naar je wensen en ambities  op gebied van SEO.
En we vertellen u graag meer over SEO en hoe onze SEO Specialisten je kunnen helpen..

Of welke resultaten we op gebied van SEO in uw geval kunnen realiseren, én garanderen.
Bel Maarten Vermeulen op 020 895 0314 of mail.

Veelgestelde vragen over SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO is het verbeteren van je website (content en techniek) en je autoriteit in Google om je website hoger in de zoekmachines te krijgen.

Hoe vind je de beste SEO specialist?

  1. Kijk welke bedrijven zelf hoog ranken
  2. Check de behaalde SEO-resultaten bij andere klanten
  3. Vraag naar referenties en neem contact met hen op
  4. Vraag bij diverse SEO-partijen een voorstel op maat
  5. Luister naar je gevoel of klik met de betreffende partij

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn teksten op je website die zijn geoptimaliseerd voor een goede vindbaarheid. een aantal belangrijke criteria voor SEO teksten zijn;

  1. Een goede koppen structuur met gebruik van zoekwoorden
  2. Voldoende zoekwoorden en synoniemen in de copy
  3. Lekker leesbare teksten
  4. Interessante teksten

De laatste 2 punten zijn vooral bedoeld om de bezoeker zo lang mogelijk op je website te houden want een belangrijke SEO-ranking factor is.

SEO of SEA, wat is het beste?

De vraag of SEO of SEA het beste is hangt van diverse factoren af. Zo past SEO beter bij de ene organisatie en is SEA e beste oplossing voro de ander. Hier de belangrijkste verschillen;

  • SEO is duurzaam SEA is dat niet
  • SEO is uiteindelijk voordeliger en efficiënter dan SEA
  • SEO is voor de lange termijn, SEA werkt direct voor lead generatie

Wat is SEO? Dat zul je je vast wel eens afgevraagd hebben als je op deze pagina over SEO bent gekomen. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Hier vind je alles over zoekmachine optimalisatie (SEO)

Maarten Vermeulen

Maarten is de geestelijk vader van de Pingwins. Na een studie Commerciële Economie maakte hij eerst wat omzwervingen in de muziekindustrie o.a. bij Paradiso, De Grote Prijs van Nederland en als Dj. Hij is getrouwd met Tonny Vermeulen en trotse vader van Bram. Hij houdt van sporten, Aziatisch eten en muziek.

Back To Top