Skip to content

Wat is SEO?

Wil je meer weten over SEO? Leren hoe je jouw concurrenten online verslaat? Hier kun je alles lezen en bekijken over hoe onze SEO experts klanten naar de top van Google brengen. Of hoe je dat zelf kunt gaan doen, want bewaren we geen enkel geheim. Kijk snel verder.

Liever een video over SEO en hoe je kan scoren in Google?

In deze video gaan je precies vertellen hoe SEO-consultant Maarten Vermeulen te werk gaat om websites hoog in de zoekmachines te krijgen. Dat doen we met aansprekende voorbeelden van hoe dit niet moet en hoe je dat juist wel goed organiseert.

Dus wordt je klant bij ons? Dan zie je precies wat wij gaan doen om je website goed vindbaar te maken. 
Ga je zelf met SEO aan de slag? Dan vind je hier een complete en praktische instructie voor het verbeteren van je eigen vindbaarheid.

 

Bekijk alles over SEO

Search engine optimization, oftewel Zoekmachine optimalisatie

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Kortom het verbeteren van je website voor een hogere ranking, of positie, in de zoekresultaten zodat je vindbaarheid verbetert en je meer bezoekers naar je website krijgt.

SEO omvat eigenlijk alles wat je kunt doen om hoger in de organische (gratis) zoekresultaten van zoekmachines zoals; Google, Bing en Youtube te komen. SEO werkzaamheden worden vaak onderverdeeld in 3 onderdelen;

  1. Content; veel relevante content die aanspreekt
  2. Techniek; een goed werkende en snelle website
  3. Autoriteit; verwijzingen (links) op relevante websites met autoriteit

En al deze SEO diensten kun je extern inhuren. Zo kun je je gehele SEO uitbesteden, of alleen je linkbuilding, of alleen SEO teksten laten schrijven. En als je meer expertise nodig hebt dan SEO, dan moet je op zoek naar een online marketing bureau. die kan je namelijk ook helpen met Google Ads, social media, etc.

Waarom is zoekmachine optimalisatie zo belangrijk?

Bijna iedereen begint zijn zoektocht naar een product, dienst of informatie tegenwoordig in een zoekmachine. Ook wanneer je die later offline gaat aanschaffen. Dat kun je zien in de onderstaande cijfers;

  • 87% vd aankopen start met een online oriëntatie (Bron; Retaildive)
  • 94% vd zoekers gaat niet verder dan de 1e pagina (Bron; Moz)
  • 33% vd zoekers klikt op de 1e organische positie (Bron; Moz)

Kortom als je niet goed vindbaar bent in de zoekmachines dan heb je de helft van de wedstrijd met je concurrenten al verloren.

Wat is SEO

De 3 Pijlers van SEO

En dat kunnen we het beste doen aan de hand van de 3 pijlers van SEO, namelijk 

Laten we beginnen met de eerste.

A) Content

Je hebt vast wel eens gehoord van de uitspraak; Content is King. Die geeft aan dat de content op je site een van de belangrijkste factoren voor je vindbaarheid is. En dat is ook zo om twee belangrijke redenen;

Ten eerste ziet Google dat er veel relevante informatie over een bepaald onderwerp op je website staat. En dat die informatie goed aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker.

En daarnaast ziet Google ook dat bezoekers lang op je website blijven doordat ze ook echt vinden wat ze zoeken. Dat noemen we gebruikerssignalen die zijn ook heel belangrijk voor je vindbaarheid.

Een voorbeeld over het hebben van veel interessante content

Stel dat je op zoek bent naar kunstgras voor in je achtertuin, dan wil je daar van alles over weten; Wat kost het? Kun je het zelf leggen? Welke soorten kunstgras zijn er, etc.

Dan wil je een pagina met veel informatie over het onderwerp vinden. Google ziet zelf welke websites goede pagina’s over kunstgras. Maar ziet ook wanneer bezoekers niet lang op een pagina of website blijven, maar snel weer terug gaan naar de pagina met zoekresultaten, op zoek naar een betere website.

En precies deze gebruikerservaring of gebruikers signalen die houdt Google ook nauwlettend in de gaten, en laten ze zwaar meewegen bij jouw vindbaarheid. Als je goed scoort op deze gebruikers signalen wordt dat beloond met een hogere ranking in de zoekmachines omdat je website blijkbaar beantwoord aan de zoekvraag van de bezoeker.

De belangrijkste punten bij je content

  1. Zorg dat je per onderwerp een pagina hebt met veel interessante informatie over dat onderwerp.
  2. Geef deze informatie weer in een prettig en vooral overzichtelijk design
  3. Zorg voor een duidelijke structuur met beschrijvende titels en koppen voor elke paragraaf
  4. Maak Interne links of knoppen naar meer informatie op je site zodat bezoekers kunnen doorklikken naar andere pagina’s 
  5. Plaats duidelijke Call’s to Actions, om bezoekers aan te zetten tot het bezoeken van andere pagina’s, zoals; “Lees meer over…” etc
  6. En tot slot; maak een blokje met Veelgestelde vragen die je vaak hoort vanuit je doelgroep.

Door de content op je pagina zo te organiseren én te structureren zullen bezoekers lang op je pagina blijven en waarschijnlijk ook doorklikken naar andere pagina’s op je site. Allemaal duidelijke en positieve signalen naar Google dat jouw website een goed zoekresultaat is bij die betreffende zoekopdracht.

Als je aan deze criteria voldoet dan heb je qua content al een prima pagina die in veel gevallen al beter is dan 75% van je concurrentie. Nu wordt het tijd voor de 2e pijler van SEO;

B) Techniek

Dit klinkt misschien wat ingewikkelder dan content, maar valt best mee. En als je hulp nodig hebt dan kun je voor de volgende punten bij de meeste websitebouwers wel terecht.

Een goede techniek omvat eigenlijk alles wat er voor zorgt dat Google én bezoekers je website goed en veilig kunnen gebruiken. Daarbij moet je denken aan de volgende zaken;

1) Snelle laadtijd

Mensen zijn heel ongeduldig en bij een laadtijd van meer dan 4 seconden, keert  60% van je bezoekers alweer terug naar de zoekresultaten.

verlies van bezoekers door trage laadtijd
Verlies van bezoekers door trage laadtijd

Ook dit is een slecht signaal naar Google voor de vindbaarheid van je site. Op de website Pagespeed insights van Google kun je deze laadtijden per pagina checken. En je kunt er zien hoe je die kunt verbeteren.

2) Duidelijke en goed werkende navigatie

Hier zie je een duidelijk voorbeeld van een onduidelijke navigatie; 

Onduidelijke navigatie
Onduidelijke navigatie

Veel te veel menu items, niet overzichtelijk, kortom niet prettig voor de bezoeker.

Een voorbeeld van hoe je wel een duidelijke navigatie opzet geeft Cool Blue; het menu is duidelijk, overzichtelijk en prima te gebruiken.

Duidelijke navigatie
Duidelijke navigatie

3) Goede leesbaarheid

In dit voorbeeld kun je zien hoe lastig de tekst te lezen is door het gebrek aan contrast met de achtergrond.

Leesbaarheid teksten, technische SEO
Leesbaarheid teksten, technische SEO

Maar ook dit voorbeeld waarbij het lettertype veel te klein is en de tekstregels helemaal van links naar rechts gaan is geen goed idee.

leesbaarheid copy SEO
leesbaarheid copy SEO

4) Duidelijke structuur van je website  

Zo heb je op sommige websites al na 3 keer klikken geen idee meer waar je bent. Maar op deze website van onze klant Meesterslijpers is een heel groot menu prettig ingedeeld met kopjes en afbeeldingen.

Duidelijk menu goed voor SEO
Duidelijk menu goed voor SEO

5) Gebruiksvriendelijke URL’s

In sommige websites zie lange en onduidelijke URL’s met allemaal nummers en code en dat is niet ideaal. Maar in deze webshop van onze klant Meesterslijpers is deze heel kort en duidelijk zodat zowel Google als bezoekers precies weten waar het over gaat.

Gebruiksvriendelijke URLs gebruiken voor SEO
Gebruiksvriendelijke URLs gebruiken voor SEO

Kortom, zorg ook voor een goede URL opbouw in je website.

6) Goede Kruimelpaden

Dit is een voorbeeld van hoe je dat goed inricht. Je ziet heel duidelijk de structuur van de site met alle categorieën en subcategorieën. En als bezoeker is meteen duidelijk waar je je bevindt in de site. 

Duidelijk kruimelpad
Duidelijk kruimelpad

Daarnaast kun je via het kruimelpad ook weer een of meerdere stappen terug zetten binnen de site.

7) Sitemap, die up to date is

Een sitemap is een duidelijk overzicht van alle pagina’s en interne links op je site. Je kunt het zien als een soort inhoudsopgave van je website. 

Bezoekers gebruiken tegenwoordig niet vaak meer een sitemap. Maar voor Google, en voor je vindbaarheid, blijft het belangrijk om een sitemap te hebben en deze regelmatig te updaten als je iets aan de site verandert.

8) SSL-certificaat

Een SSL certificaat zorgt voor een beveiligde communicatie op je website, en dat vinden zowel Google als bezoekers erg belangrijk.

XML Sitemap website
XML Sitemap website

Als bezoeker wil je natuurlijk zeker weten dat je persoonsgegevens of nog sterker je betaalgegevens zoals creditcard informatie e.d. goed beveiligd zijn. Met een SSL certificaat laat je aan iedereen zien dat je dat goed geregeld hebt.

9) Beveiliging tegen hackers en virussen

Zowel Google als bezoekers vinden het belangrijk om te weten dat ze op een veilige zoekervaring kunnen rekenen. Dit soort meldingen jagen je bezoekers razendsnel weg;

Virusmelding website
Virusmelding website

En als Google ziet dat je site een virus heeft dan is dat ook een behoorlijke garantie voor een vrije val in de zoekresultaten. 

Tot nu toe hebben we het gehad over de 1e twee pijlers van SEO namelijk content en techniek. Maar er is nog een 3e hele belangrijke pijler en dat is 

C) Autoriteit

Over autoriteit, oftewel de Domain Authority, van een site bestaan de meeste misverstanden en onzinverhalen. Maar hier gaan we je eenvoudig uitleggen en laten zien;

  • Wat is de autoriteit van je website?
  • Hoe kun je die verhogen voor een goede vindbaarheid?

Hoe hoger jouw autoriteit, in de ogen van Google hoe groter de kans op een hoge ranking in de zoekmachines. Als je ten minste die andere twee pijlers (content en techniek) ook goed voor elkaar hebt.

De autoriteit van je website wordt gemeten aan de hand van het aantal links naar je website. Google gaat er namelijk van uit dat wanneer er veel websites naar jouw site verwijzen, door middel van een link, dat jij een autoriteit bent.

Stel je hebt een website over kunstgras. Dan is het voor jouw SEO goed om te zorgen dat je zelf een autoriteit wordt op dat onderwerp. En dat kun je voor elkaar krijgen door te zorgen dat er veel andere websites naar jouw website verwijzen met een link. Daarbij is het wel essentieel dat de websites die naar jou verwijzen zelf ook een autoriteit zijn, én relevant zijn. Dus ook gaan over kunstgras of over tuinen, etc.

Hoe dat werkt kun je hier zien;

Wat is website autoriteit?
Wat is website autoriteit?

Dus als jij een website over kunstgras hebt, dan is een link van de website van Eigen huis & tuin een super goeie link naar jouw website. Die website is namelijk zeer relevant en ook nog eens een enorme autoriteit.

Hoe verhoog je de autoriteit van je website?

Door te zorgen voor;

  • Veel inkomende links
  • Van zo veel mogelijk relevante websites 
  • Die zelf ook een hoge autoriteit hebben

Oké en hoor ik je denken; allemaal leuk die links maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Hier volgen een aantal manieren om dit soort mooie links te krijgen die je autoriteit flink zullen verhogen;

1) Gastbloggen

Als eerste is gast-bloggen een goede manier om sterke en relevante links te krijgen. Benader een relevante websites met autoriteit in jouw branche, en vraag of je een gast-blog mag schrijven met een link verwijzing naar jouw eigen website.

Zo hebben wij met Pingwin onder anderen gastblogs geschreven voor;

  • Adformatie 
  • Emerce en 
  • Frankwatching

Een andere manier om ijzersterke links te krijgen is; een advertorial plaatsen (oftewel een artikel link kopen) Dit wordt heel veel gedaan, eigenlijk door door alle websites die in de top-10 staan, simpelweg omdat  het erg goed werkt.

Op deze manier kun je namelijk zonder veel moeite links krijgen van websites met een zeer hoge autoriteit zoals; Telegraaf.nl of Nu.nl. 

Maar je kunt ook op zoek gaan naar hoogwaardige blog sites met autoriteit in jouw branche en daar een betaald artikel plaatsen, met een link naar jouw site.

Wat levert het allemaal op?

Hoe hoger je in de top10 van Google staat, hoe harder het aantal extra bezoekers naar je website stijgt. Wist je dat het verschil tussen plek 1 en 2 in Google ongeveer 2x zoveel bezoekers naar je website scheelt?

Meer bezoekers door SEO
Hoeveelheid bezoekers naar gelang je plek in de top10

Van strategie naar plan

De beste SEO strategie is er een waarbij je begint met het het inventariseren van de behoefte van je doelgroep. Vervolgens doe je een grondig zoekwoord onderzoek zodat je weet op welke zoekwoorden je je gaat focussen.

Vervolgens ga je van SEO strategie naar SEO plan en maakt je concreet overzicht met SEO werkzaamheden voor de komende maanden. Daarin werk je uit hoe je de 3 pijlers van SEO gaat optimaliseren.  1) Content 2) Techniek en 3 Autoriteit. De beste SEO strategie kan per website verschillen omdat de een meer behoefte heeft aan een verbetering van de techniek. Terwijl de andere vooral goed moet werken aan zijn linkprofiel.

Zoekwoordonderzoek is de basis

Een grondig zoekwoordonderzoek is essentieel voor een succesvolle SEO-strategie. Het is heel verleidelijk om meteen aan de slag te gaan met de praktische SEO-optimalisaties die je hieronder kunt lezen. Maar SEO werkt 10 x beter als je weet welke pagina’s je op welke zoekwoorden gaan inrichten en optimaliseren.

Met een goed zoekwoorden onderzoek kijken we naar de volgende aspecten;

  • De relevantie van een zoekterm
  • De zoekvolumes; het aantal mensen dat er op zoekt
  • De online concurrentie
  • De huidige ranking en kansen om te scoren

Als de lijst met zoekwoorden duidelijk is verdeel je de content over de verschillende landingspagina’s. Vervolgens ga je die landingspagina’s stuk voor stuk optimaliseren voor bezoekers en Google.

Wat kost SEO?

De kosten van SEO zijn erg afhankelijk van de invulling en werkwijze. De kosten van een externe SEO-specialist kunnen variëren tussen de € 75,- en € 115,- per uur en dat is vaak nog zonder budget voor linkbuilding. De volgende factoren zijn van invloed op de kosten van SEO;

  • Online concurrentie op de zoekwoorden
  • Alleen Nederland of ook buitenland?
  • Je huidige ranking, is die al goed om kom je van ver?
  • Je ambitie, neem je de tijd of heb je haast?
  • Besteed je alles uit of werk je samen en help je mee?

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO houdt in dat je met name in de regio beter vindbaar probeert te worden. Een belangrijke tool daarbij is Google Mijn bedrijf. Google Mijn bedrijf is een platform van Google waarin je alles over je eigen bedrijf kunt vertellen. Van contact informatie en openingstijden tot informatie over je producten en dienstverlening. Ook foto’s en reviews werken erg goed. Als je dit Google Mijn Bedrijf profiel goed invult en optimaliseert kom je lokaal in de Local Pack op de pagina met zoekresultaten. Dat ziet er zo uit en zorgt doorgaans voor veel; bezoekers naar de website.

Local Pack - Google Mijn Bedrijf

Klaar om je vindbaarheid in de zoekmachines te verbeteren?

We zijn benieuwd naar je wensen en ambities  op gebied van SEO. En we vertellen je graag meer over SEO en hoe onze SEO Specialisten je kunnen helpen. Bel Maarten Vermeulen op 020 895 0314.

Veelgestelde vragen over SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO is het verbeteren van je website (content en techniek) en je autoriteit in Google om je website hoger in de zoekmachines te krijgen.

Hoe vind je de beste SEO specialist?

Kijk welke bedrijven zelf hoog ranken
Check de behaalde SEO-resultaten bij andere klanten
Vraag naar referenties en neem contact met hen op
Vraag bij diverse SEO-partijen een voorstel op maat
Luister naar je gevoel of klik met de betreffende partij

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn teksten op je website die zijn geoptimaliseerd voor een goede vindbaarheid. een aantal belangrijke criteria voor SEO teksten zijn;
Een goede koppen structuur met gebruik van zoekwoorden
Voldoende zoekwoorden en synoniemen in de copy
Lekker leesbare teksten
Interessante teksten
De laatste 2 punten zijn vooral bedoeld om de bezoeker zo lang mogelijk op je website te houden want een belangrijke SEO-ranking factor is.

SEO of SEA, wat is het beste?

De vraag of SEO of SEA het beste is hangt van diverse factoren af. Zo past SEO beter bij de ene organisatie en is SEA e beste oplossing voor de ander. Hier de belangrijkste verschillen;
SEO is duurzaam SEA is dat niet
SEO is uiteindelijk voordeliger en efficiënter dan SEA
SEO is voor de lange termijn, SEA werkt direct voor lead generatie

Lees meer over dit onderwerp
Back To Top