Conversie Optimalisatie tips

10 tips om je conversie te optimaliseren

Conversie optimalisatie wordt vaak vergeten. De meesten zijn vooral bezig met zoekmachine optimalisatie (SEO) om meer bezoekers te krijgen. Maar 2 x zo veel conversie, betekent ook een verdubbeling van je omzet of klanten. In dit artikel geven we je 10 concrete tips mee om de conversie van je website of -shop te verhogen en meer leads en klanten te realiseren.

10 Conversie Optimalisatie tips

Zorg dat je je bezoekers kent

Je conversie optimaliseren begint bij het kennen van je doelgroep en bezoekers. Als je niet weet wie ze zijn en wat ze verwachten, hoe ga je ze dan overtuigen? Hoe beter je je klant kent, hoe gerichter je kunt inspelen op hun verwachtingen. Bevraag je klanten, monitor wat ze doen op je website en pas aan waar nodig. Door het je bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken, verhoog je je conversie.

Beperk de keuze en werk gerichter

Schotel je bezoekers pasklare oplossingen voor, zonder eindeloze mogelijkheden. Je klanten moeten converteren, niet verdwalen. Beperk het aantal keuzes per pagina, gids je bezoekers door de pagina’s en maak het beslissingsproces helder en eenvoudig. Overdaad schaadt de conversie.

Communiceer in troeven, niet in eigenschappen

Klanten kopen voordelen, geen producteigenschappen. Kom snel op de proppen met de voordelen en stel je producten en diensten glashelder voor. Wil je je conversie verhogen, dan moet de bezoeker meteen weten waarover het gaat. Uitweiden kan altijd nog op detailpagina’s.

Zeg het met foto’s

SEO teksten laten schrijven zijn leuk en nodig voor je vindbaarheid, maar weet dat mooie foto’s overtuigen. Aantrekkelijke foto’s van je producten en diensten of de mensen achter jouw merk of bedrijf, zorgen voor meer conversie. Zeker als de beelden herkenbaar zijn voor zich ook de leefwereld van je klanten.

Duidelijke call-to-action

Bombardeer je klanten niet met te veel boodschappen, maar beperk je tot één call-to-action (CTA) om je conversie te optimaliseren. Zet je bezoekers altijd aan tot actie, al is het maar om gegevens achter te laten. Zorg op elke pagina ook voor maximaal 1 CTA. Dat houdt het duidelijk en overzichtelijk.

Laat gevoel niet meespelen

Mooi, lelijk, … Gevoel is niet belangrijk, laat de cijfers spreken. Meet je conversie en je merkt meteen wat werkt en wat niet. A/B-testen is nooit verkeerd en de way to go. Voeg pas aanpassingen door als je zeker weet dat ze beter zijn dan je eerdere versie en nadat je dit getest hebt. Laat ook je gevoel voor design achterwege. Design is sowieso subjectief en ook hier moet je naar het rendement kijken. Een mooie website is geen doel, maar een middel. Gebruiksvriendelijkheid is belangrijker om je conversie te verhogen. Zonder data kan je onmogelijk efficiënt de conversie opkrikken.

Gids je bezoekers door je webshop

Je menu en je navigatie moet helder zijn en je bezoekers makkelijk door de site heen leiden . Hoe sneller mensen vinden wat ze moeten hebben, hoe groter de kans op conversie. Verplaats je in de schoenen van je klanten en stel je de vraag waar voor hen de voordelen zitten. Zorg voor herkenbaarheid, een uniforme uitstraling en makkelijke navigatie.

Profileer je als expert

Experts verkopen meer. Profileer je als expert in je sector, deel content met meerwaarde en het komt je conversie ongetwijfeld ten goede. Ook testimonials, reviews en case studies zijn zeker aanraders om je verkoop te boosten. Ze geven extra vertrouwen, iets waar een klant online heel veel belang aan hecht.

Maak betalen makkelijk

Veel check-outs en pagina’s om te betalen zijn lang, ingewikkeld en werpen allerlei onnodige drempels op. Activeer alle mogelijke betaalopties en maak het je klanten makkelijk. Door meerdere mogelijkheden aan te bieden kan de klant hier niet op afknappen. Optimaliseer en versnel je afreken proces en probeer met de juiste technieken ook hier nog een upsell te realiseren. De klant is duidelijk bereid om te kopen en extraatjes verkopen is dan een stuk makkelijker.

Vergeet je contactformulier niet

Akkoord, verkoop is het uiteindelijke doel, maar ook een contactformulier invullen kan een conversie zijn. Neem dit formulier dan ook onder de loep. Houd je formulieren zo beknopt mogelijk en laat geen onnodige gegevens invullen. Complexe formulieren doen potentiële klanten afhaken. Of zorgen ervoor dat ze op een andere manier contact opnemen, wat vaak tijdrovender of duurder is voor je organisatie.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je conversie?

Wil je hulp van een ervaren CRO specialist om te conversies en omzet te verhogen? Bij Pingwin zijn we thuis in conversie optimalisatie en alle technieken die daarbij komen kijken. Neem contact met ons op en we bekijken graag samen met jou hoe we meer uit je huidige website of -shop kunnen halen.

Pingwin
Amsterdam Amsterdam Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
Utrecht Utrecht Joseph Haydnlaan 2a
3533 AE Utrecht
Contact Snel contact 020 895 0314
info@pingwin.nl

KVK: 63130912
BTW: NL855105665B01
Social Media Leadinfo - Certified Partner

Pingwin scoort een 5.0 / 5 op basis van 17 beoordelingen.