Skip to content

Internationale SEO, voor een betere vindbaarheid in het buitenland

Je bedrijf uitbreiden naar het buitenland?

Internationale SEO gaat verder dan een meertalige website en wat linkjes uit het buitenland. Je vindbaarheid verbeteren in het buitenland werkt vaak anders dan je in Nederland gewend bent. Wij verzorgen al meer dan 10 jaar de internationale vindbaarheid voor diverse klanten uit Nederland en het buitenland. Maak gebruik van onze ervaring, ons internationale netwerk en voorkom de vele valkuilen die wij in veel landen al hebben leren kennen

internationale seo

Wat is Internationale SEO?

Internationale SEO is het optimaliseren van je website en autoriteit voor een goede vindbaarheid in het buitenland. Hieronder valt bijvoorbeeld ook technische SEO. Zodat bezoekers meteen op de juiste taal- of landversie van je site komen. Maar ook het optimaliseren van content voor die betreffende taal of regio. En natuurlijk ook linkbuilding van uit die regio.

Waarom het buitenland?

Internationale SEO is interessant als je vindbaarheid in je lokale markt optimaal is. Of als je een andere interessante kans in het buitenland ziet. Hoe dan ook, een goede vindbaarheid in het buitenland vraagt om een ervaren en betrouwbare SEO Specialist.

Naar welk land uitbreiden?

Naar welk land je gaat uitbreiden met je website of webshop is is afhankelijk van verschillende factoren.

De volgende vragen kunnen je helpen met het maken van de juiste keuze;

  • Vanuit welke landen wordt jouw website nu bezocht?
  • Waar kopen ze hetzelfde product/ dienst?
  • Hoe is de concurrentie in die landen?
  • Moet je producten of diensten aanpassen?
  • Is de prijs interessant voor dat land?
  • Welke distributiekanalen zijn er?
  • Welke invoerrechten en belastingen zijn er?

Deze klanten maken we over de grens goed vindbaar in zoekmachines

Dit zijn een aantal voorbeelden van klanten die wij mogen helpen om buiten de landsgrenzen hun vindbaarheid te verbeteren. Sommige klanten helpen we in een paar landen, anderen wereldwijd met een focus op 12 landen. Mooi om te zien hoeveel bezoekers en omzet dat oplevert!  En als online marketing bureau kunnen we je natuurlijk ook met andere internet marketing services helpen in het buitenland.

Onze internationale SEO resultaten

Internationale expansie is een grote stap voor veel organisaties. Dan is een beetje zekerheid ten aanzien van je SEO partner voor het buitenland wel zo prettig. Daarom laten we graag zien welke klanten wij goed vindbaar hebben gemaakt in het buitenland. Daarbij kun je denken aan landen als; Duitsland, België en Frankrijk. Maar bijvoorbeeld ook Amerika, Finland, Zweden en Noorwegen.

KlantZoekwoordPlek in Google.nlKlant
OMC AmstellandFloater laserNr 1 in NL, DE & UK5 jaar
ZivverDatenleck, Secure Email Nr 1 in Duitsland en UK 2 jaar
Lamnia Heittoveitsi (werpmes) Nr 1 in Finland, Zweden en Noorwegen 2 jaar
Dutch Natural Healing Huile de CBD Top 3 in Frankrijk 3 jaar
Aronson DelftwareDelf blue Top-5 in o.a. VS, UK en Duitsland 5 jaar

Reviews van onze internationale SEO klanten

Reviews spreken boekdelen als je op zoek bent naar een Internationale SEO specialist. We zijn trots op onze klanten die we in het buitenland helpen met hun vindbaarheid. Lees zelf de reacties en vraag ook gerust naar referenties als je wilt.

Deze 10 stappen zetten wij voor een goede vindbaarheid in het buitenland

Heb je de keuze gemaakt om je vindbaarheid in het buitenland te verbeteren? Laat ons je dan helpen met al onze opgedane kennis en expertise. Hands on én pro-actief.

1

Internationaal zoekwoord onderzoek

Lokaal zoekwoord onderzoek is een noodzaak voor een succesvolle internationale SEO campagne. Daarbij werken we met lokale SEO specialisten uit ons netwerk. Zij kunnen veel beter analyseren en begrijpen op welke zoektermen jouw doelgroep in dat land zoekt. Of dat ze daar vaker Bing of Youtube i.p.v. Google gebruiken.

2

Duurzame SEO-strategieën

Door de concurrentie in kaart te brengen kun je strategisch slimme keuzes maken voor bepaalde zoekwoorden en onderwerpen. De online concurrentie verschilt per zoekwoord en per land. Tenzij je over een oneindig SEO budget beschikt, kun je beter eerst inzetten op het laaghangend fruit. Kies de interessante zoekwoorden waarmee je snel naar de top-10 kunt.

3

Internationale targeting d.m.v. Hreflang tags

Zorg dat zoekmachines weten voor welke bezoeker een bepaalde taalversie of pagina bedoeld is. Iemand die in Duitsland zoekt op een voor jou relevante zoekterm, moet op het Duitstalige deel van je website komen. Dat is precies waar Hreflang tags voor zorgen. Daarbij voorkomen we er met Hreflang tags ook dubbele content, in verschillende talen.

4

Technische analyse website

Door een goede technische analyse per land te maken leg je de basis voor een goede internationale vindbaarheid. Dat gaat verder dan snelle laadtijden en een goede mobiele werking. Zo kijken we ook naar zaken als; lokale Cookie settings, IP serving, Internationale sitemaps en nog veel meer.

5

Content optimaliseren per regio of land

Simpelweg je content vertalen is niet voldoende. Voor SEO in het buitenland is het beter om te werken met verschillende pagina’s per land of regio, dan per taal. In Spanje spreek je de doelgroep namelijk anders aan dan in Mexico of argentinië. Terwijl ze in alle drie de landen Spaans spreken. Het beste is om een native speaker uit dat land je content te laten schrijven.

6

Analyse van je linkprofiel in het buitenland

Voor een goede vindbaarheid in het buitenland zijn links uit dat land belangrijk. Zo ziet Google dat je ook lokaal een autoriteit bent waar naar verwezen wordt. Voordat we beginnen met linkbuilding brengen we in kaart waar jouw linkprofiel het meeste behoefte aan heeft. Daarbij kijken we naar verschillende soorten links, de verdeling daarvan over landingspagina’s en de ankerteksten (de tekst waarmee wordt gelinkt)

7

De ideale URL structuur voor het buitenland

De URL structuur is een cruciale factor in het succes van SEO in het buitenland. Zo kun je werken met landextensies zoals; www.voorbeeld.com/de. Maar ook aparte domeinnamen voor elk land zijn mogelijk zoals www.voorbeeld.de. Tot slot is ook en subdomein nog mogelijk zoals www.de.voorbeeld.com. Welke versie het beste is verschilt per website, land en onderwerp. Maar daar helpen we je graag bij.

8

Internationale SEO strategie uitwerken

Nu wordt het tijd om alle losse elementen en onderdelen uit te werken in een duurzame internationale SEO strategie. Van de URL structuur voor de diverse landen tot de lokale techniek en linkbuilding, tot de content die de doelgroep overtuigend aanspreekt. We helpen je graag bij het uitwerken van jouw internationale SEO strategie die past bij jouw wensen en mogelijkheden.

9

Technische en on-page optimalisatie

Als de SEO strategie voor het buitenland is uitgewerkt is de technische en on-page optimalisatie aan de beurt. Denk daar naast de laadtijden en mobiele optimalisatie ook aan de URL structuur en sitemaps per land, HREFlang instellingen, hosting issues, etc.

10

Internationale linkbuilding

Als laatste is internationale linkbuilding cruciaal voor het succes van je vindbaarheid in het buitenland. Met behulp van ons internationale netwerk van linkpartners versterken we jouw domein autoriteit.

Internationale ranking factoren

Internationale SEO heeft een aantal specifieke aandachtspunten en ranking factoren.

  • URL’s geoptimaliseerd voor taal & regio
  • Content geoptimaliseerd voor taal & regio
  • NAW geg. op internationale directories
  • Lokale Google My Business pagina’s
  • Links van lokale websites

Integrale aanpak

Internationale SEO is nauw verweven met andere vormen van Online Marketing. Maar ook met zaken buiten je marketing zoals logistiek en regelgeving.

Wij kunnen je helpen met een integrale aanpak van alle online marketing en met vaste partners ook met zaken die daarbuiten vallen.
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Meertalige content

Wat kost SEO voor het buitenland?

Het mooie van internationale SEO is dat de kosten per land dalen naarmate je naar meer landen uitbreidt. Logisch, want veel SEO-optimalisatie komt ten goede aan de vindbaarheid in meerder landen. Zo is de optimalisatie van de laadtijden bijvoorbeeld goed voor de SEO in alle landen.

De kosten van internationale SEO kunnen enorm verschillen en hangen af van een aantal factoren;

  • Welk land gaat het om; inwoners, digitale ontwikkeling
  • Hoe is de online concurrentie
  • In welke branche ben je actie
  • Op welke zoektermen ga je optimaliseren

Benieuwd naar de mogelijkheden?

We vertellen je graag wat wij als SEO-bureau & webdesigners uit Amsterdam voor jou kunnen realiseren, én garanderen.

Maarten Vermeulen

Veel gestelde vragen over internationale SEO

Een website op de juiste manier vindbaar maken in het buitenland is een gespecialiseerd vak. Dat vraagt veel kennis, ervaring en internationale samenwerkingspartners en dat hebben lang niet alle SEO bureaus.

Dus vraag naar ervaring en bewezen resultaten bij de partijen die je benaderd voor SEO in het buitenland. Verder is het goed om naar referenties en ervaringen van andere bedrijven te vragen.

Als je in eigen land je website en bedrijfsvoering goed voor elkaar is dan is het interessant om te kijken naar internationalisering. Want door met internationale SEO bezoekers uit het buitenland naar je website te krijgen, kun je meer omzet realiseren terwijl de kosten meestal niet in hetzelfde tempo toenemen. Dus een hogere totale en procentuele winst realiseren.
Daar zijn grofweg 2 opties voor die beiden voor en nadelen hebben.
  • Een landspecifiek domein zoals; www.website.nl, www.website.de en www.website.fr of
  • Een landspecifiek subdirectory zoals; www.website.com/nl en www.website.com/fr, etc.

Het grote voordeel op gebied van internationale SEO is dat die laatste variant het eenvoudiger en voordeliger wordt om linkbuilding po te doen, omdat elke link bijdraagt aan het .com hoofddomein.

Conversie technisch is het weer net iets beter als je een eigen landextensie hebt en dus voor variant 1 kiest.

Het slechtste wat je kunt doen is met Google translate aan de slag om je andere taalversies op te zetten. In andere landen worden zoekwoorden en -opdrachten anders gebruikt. Dus betrek een native speaker in die betreffende taal en doe samen met hem/ haar je zoekwoordonderzoek en vertalingen. Zo zorg je dat je website goed aansluit bij de zoekintentie in het buitenland en dat je teksten overtuigen en converteren.
Back To Top