skip to Main Content
conversie optimalisatie

Slimme Conversie Optimalisatie (CRO)

Meer omzet met hetzelfde aantal bezoekers.

Met conversie optimalisatie (CRO) zetten we meer bezoekers om tot lead of klant. Het gaat bij conversie optimalisatie dus niet om hoger in Google te komen. Maar dat we de bestaande bezoekers meer laten converteren. Voorbeelden van conversie verbeteringen  zijn; meer verkopen, offerteaanvragen, consult afspraken of meer contactgegevens zoals e mailadressen, etc. Omdat we ook een Online Marketing bureau zijn zorgen onze conversie of CRO-specialisten voor een integrale aanpak met SEO, SEA en Webdesign.

conversie optimalisatie

Waarom Conversie optimalisatie/ CRO?

Conversie optimalisatie is een éénmalige investering én blijvende verbetering van ALLE marketinginspanningen en investeringen.

Ook bij een nieuwe website zonder veel bezoekers is Conversie optimalisatie heel interessant. Ga maar na als je conversieratio van 2 naar 4% gaat, dus 2 keer zoveel bezoekers worden klant, dan is dat een verdubbeling van je omzet. En dat met hetzelfde aantal bezoekers.

CRO of Conversie optimalisatie wordt vaak vergeten. Of het komt pas vrij laat aan bod nadat SEA of SEO specialisten al geruime tijd bezig zijn met het genereren van bezoekers. Terwijl je ook in het begin van een nieuwe website veel winst kunt boeken met Conversie Optimalisatie. Bijvoorbeeld door een ervaren Conversie of CRO specialist een expert analyse te laten maken.

Hoe begin je met conversie optimalisatie (CRO)

Voor de meeste websites begint conversie optimalisatie met een Conversie Expert Analyse. Daarbij analyseren we de gehele website (of de 10 belangrijkste pagina’s, formulieren en check-outs) op desktop, iPad en mobiel. De uitkomst is een volledig overzicht met ALLE conversie issues die er in de site zitten.

Het presenteren en bespreken van zo’n analyse is altijd een leuk moment. Omdat je de meeste niet zelf zou verwachten of had kunnen bedenken. Vervolgens gaan we samen kijken welke conversie drempels we op willen lossen en hoe we die kunnen wegnemen.

Wat is een conversie?

Een conversie is wanneer een bezoeker een vooraf bepaalde actie onderneemt. Van te voren definieer je een aantal conversie doelen. Conversie doelen kunnen van alles zijn, hieronder een aantal voorbeelden;

  • Directe verkopen (voor webshops)
  • Offerte aanvragen
  • Gemaakte afspraken of consulten

Maar een conversie kan ook zijn;

  • Het bekijken van minimaal 3 pagina’s
  • Het klikken op het telefoonnummer om te bellen
  • Het downloaden van een whitepaper
  • Het aanmelden voor een nieuwsbrief

In CRO wordt vaak gesproken over harde en zachte conversies oftewel micro en macro conversies.

Harde (Marco) conversies

Harde conversie dragen meestal direct bij aan de omzet van je bedrijf. De meest bekende micro conversies zijn een directe aankoop of het aanvragen van een offerte.

Zachte (Micro) conversies

Zachte of micro conversies brengen niet direct omzet maar zijn de stappen die leiden tot een harde conversie. Daarbij kun je denken aan het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bekijken van een bepaald aantal pagina’s op je website.

Conversie Optimalisatie
Belang goed SEO bureau

Hoe bereken je jouw conversie ratio/ conversie percentage?

Om je meten of je conversie optimalisatie werkt is het goed om een nulmeting te doen. Maar hoe meet je nou je conversie percentage? Dat is heel eenvoudig; het is het percentage van de conversies op het totaal aantal bezoeken aan je website; Dus; aantal conversies / aantal bezoeken X 100% = conversiepercentage. Stel je hebt 23 aankopen op 2500 bezoeken, dan is je conversiepercentage; 43 / 1200 x 100% = 3,58%

Wat is een goed conversie percentage?

WordStream is een gerenommeerd blog dat in 2020 een artikel schreef over wat een goed conversie percentage is. Uit dat artikel bleek dat de gemiddelde conversie ratio op een landingspagina 2,35% is. De beste 25% van de websites converteert meer dan 2 x zo veel met 5,31%. Maar de echter toppers, de beste 10% hebben een conversie ratio van 11,45% of hoger.

Kortom; deze websites verkopen bijna 5 x zo veel als gemiddeld, met dezelfde hoeveelheid bezoekers. Zie daar het nut van conversie optimalisatie.

Hoe kun je je conversie meten?

De beste tool om je conversies te meten is Google analytics. Binnen google Analytics kun je 5 soorten conversiedoelen meten;

1) Een bestemmingspagina

Je kunt bijvoorbeeld mensen naar een specifieke bedankpagina sturen als een bepaald conversiedoel zoals het invullen van een formulier, is behaald.

2) De duur van een sessie of verblijf op een pagina

Hoe langer mensen op je site of een bepaalde pagina blijven hoe beter. Dat betekent namelijk dat ze die pagina of je site als geheel waarderen. Dit kun je meten en instellen als conversiedoel.

3) Het aantal pagina’s per sessie

Hiervoor geldt hetzelfde als bij het vorige punt. Hoe meer pagina’s men bekijkt hoe beter je website of aanbod de bezoeker interesseert.

4) Een gebeurtenis

Tot slot kun je ook gebeurtenissen meten en instellen als conversiedoel. Voorbeelden zijn; het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper etc.

Belang goed SEO bureau

Conversie verhogen? Hier zijn de CRO tips!

In een conversie optimalisatie traject gaan we samen kijken hoe we meer mensen kunnen laten converteren. Grofweg doen we dat met de volgende stappen;

  1. Conversiedoelen bepalen
  2. Nulmeting maken
  3. Conversie optimalisatie

Om je conversie te optimaliseren hebben we een hele lijst met conversie tips voor je opgesteld. Hierna noemen we vast een paar ijzersterke conversietips. Wil je de complete lijst met conversie tips ontvangen neem dan even contact met ons op.

Conversie Tip 1

Maak het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk; zorg dat ze niet te veel hoeven te klikken, zorg voor een duidelijke navigatie, dat ze kunnen afrekenen zonder account, dat gegevens automatisch aangevuld of ingevuld worden, etc. Kortom dat alles zo soepel mogelijk verloopt.

Conversie Tip 2

Zorg voor een mogelijkheid voor persoonlijk contact. Als mensen vragen hebben of ergens niet uitkomen op je website is het fijn als ze persoonlijk contact met je op kunnen nemen. Dat kan via een chatfunctie of d.m.v. e mail of telefoonnummer. Op die manier kun je niet alleen meer bezoekers laten converteren, je komt ook achter conversie issues in je site.

Wat doet een CRO specialist of conversie expert?

Een CRO specialist probeert voortdurend het aantal conversies op je website te verbeteren. Dat doen ze m.b.v. allerlei tests en analyses. De conversiedoelen zijn afhankelijk van jouw wensen. Een paar voorbeelden van de meest voorkomende conversie tests en -analyses;

  • A/B tests (lay-out, design, usability variabelen etc.
  • Google Analytics review
  • Analyse bezoekersstromen
  • Opstellen conversiedoelen
  • Tracking tools; bewegings-, klik en scroll scans
  • Persona-studie; beschrijving (potentiële) klant(en)
  • Informatie architectuur en toptaken, navigatie,
  • Referenties en testimonials
  • Interviews met klanten/bezoekers
  • Concurrentieanalyse
Conversie Optimalisatie
Belang goed SEO bureau

Conversie optimalisatie bureau of CRO specialist?

Kies je voor een Freelance conversie of CRO specialist, of toch liever voor een Conversie optimalisatie bureau. Beide hebben voor en nadelen.

Voordelen Freelance CRO specialist;

  • is vaak wat voordeliger dan een bureau
  • is soms wat meer betrokken en bereikbaar

Voordelen Conversie optimalisatie bureau

  • vaak meer en bredere ervaring dan een freelancer
  • meer zekerheid t.a.v. continuïteit (bij ziekte of vakantie)
  • mogelijkheid voor een geïntegreerde aanpak met SEO, SEA, design, etc.

Kortom de voorkeur voor een freelance CRO specialist of een bureau is persoonlijk en kan verschillen per situatie. Maak voor je voor de één of de ander kiest in ieder geval een afspraak met je conversie partner en voel of er een klik is en ze alle tijd en aandacht voor jouw project hebben.

Start met een Conversie Expert Analyse

Voor de meesten die begint conversie optimalisatie met een Conversie Expert Analyse. Daarbij Analyseren we de gehele website op desktop, ipad en mobiel. De uitkomst is een volledige lijst met ALLE (onvermoede) conversie issues die er in de site zitten.

Resultaat Conversie Expert analyse

Een uitgebreid rapport (gemiddeld zo’n 65 pagina’s) met concrete aanwijzingen hoe de website moet worden aangepast zodat hij veel beter zal converteren. En vergeet niet dat elke verbetering van je conversie het rendement op je investering in SEO en SEA etc. ook verbetert. En Conversie optimalisatie is duurzaam/ blijvend. 

Soorten conversie issues

Waar letten we vooral op bij conversie optimalisatie?

Clarity

Clarity is één van de belangrijkste criteria; hoe duidelijk is het? Als de bezoeker iets niet begrijpt, kan hij onmogelijk converteren. Clarity kan zowel content clarity zijn (b.v. een headline die niet duidelijk is) als design clarity (b.v. een belangrijk element dat niet goed zichtbaar is).

Friction

alles wat wrevel, frustratie, ergernis, twijfel, onzekerheid veroorzaakt.

Distraction

alles wat afleidt van het doel van elke pagina.

Motivation & incentives

hoe motiverend is het voor een bezoeker om tot actie over te gaan? Elke pagina heeft een MWA (een Most Wanted Action) – datgene wat we willen dat een bezoeker doet op die pagina. Als het niet motiverend genoeg is om tot actie over te gaan, zal de bezoeker dat ook niet doen.

Relevance & buying stage

hoe relevant is de informatie? Vragen we niet ‘te snel te veel’? Enz.

Trust

komt het betrouwbaar over? Als een bezoeker het niet vertrouwt, zal hij niet tot actie overgaan.

Onderdelen Conversie Optimalisatie Pakket

De inhoud van jouw conversie optimalisatie pakket is afhankelijk van jouw situatie en jouw wensen. Vaak beginnen we met een Conversie Expert Analyse. Daarmee lossen we met een eenmalige investering in één keer een reeks van conversie issues op. Kortom een eenmalige investering voor een permanente verbetering van je conversie.

Daarnaast kunnen we de volgende onderdelen opnemen in je conversie optimalisatie pakket;

  • Maandelijks diverse A/B tests (lay-out, design, usability etc.)
  • Google Analytics review
  • Analyse bezoekersstromen
  • Opstellen conversiedoelen
  • Tracking tools; bewegings-, klik en scrol scans
  • Persona-studie; beschrijving (potentiele) klant(en)
  • Informatie architectuur en toptaken, navigatie,
  • Referenties en testimonials
  • Interviews met klanten/bezoekers
  • Concurrentieanalyse

En omdat we Full service zijn kun je bij ons ook terecht voor alle (design) aanpassingen aan de site en gebruik van alle benodigde tools om te testen.

Werkzaamheden SEO specialist

Aantoonbaar meer conversies in rapportages

In onze maandelijkse rapportages tonen wij u telkens het resultaat. Zo ben je er zeker van dat de investering in conversie optimalisatie zich dubbel en dwars terugbetaalt. Kortom; meer inschrijvingen, informatie aanvragen, klanten en omzet. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek en een aantal mooie cases.

Een hoge conversie realiseren op jouw website?

Wacht dan niet langer en neem vandaag nog contact met ons op!

Back To Top