Wat is WordPress SEO
WordPress SEO is het optimaliseren van je vindbaarheid van je WordPress Website. Het helpt je om je WordPress website hoger in de zoekmachines te krijgen.
SEO staat voor Search Engine Optimization of in goed Nederlands ; Zoekmachine optimalisatie. en in dit geval gaat het specifiek over de mogelijkheden en manieren om dat in WordPress te doen.
Zonder een goede SEO is het moeilijk om je website vindbaar te maken voor je doelgroep. In dit artikel vertellen we alles over WordPress SEO en hoe je daar zelf mee aan de slag kunt.
Waarom is SEO belangrijk voor je WordPress website
Je kunt wel elke maand blijven investeren in
Google Ads om bovenaan in Google te komen, maar met behulp van SEO kun je gratis veel bezoekers naar je site trekken.
Gratis is uiteraard relatief, want je moet er wel tijd in investeren en soms kan een externe
SEO specialist een fikse meerwaarde bieden. Maar die invewstering is in ieder geval duurzaam en je hoeft Google er niet voor te betalen 😉
WordPress SEO is DE weg naar meer bezoekers naar je WP-website. Als je weet dat zo’n 90% van de meeste mensen niet verder kijkt dan de 1e pagina en 60% klikt op één van de 1e drie zoekresultaten, dan is dat helder. Door te investeren in SEO kun je heel veel bezoekers naar je website krijgen.
WordPress SEO: de basis
De SEO van je WordPress website is een eindeloze en het optimaliseren is en continu proces. Je hoeft SEO niet perfect hoeft te doen, alleen wel beter dan je concurrenten. Wat goed is om te weten is dat HEEL veel ondernemers hun SEO echt niet goed voor elkaar hebben dus begin gewoon bij de basis. Als de basisinstellingen al goed staan, dan kom je al een heel eind en laat je al veel concurrenten achter je.
1) Permalinks of URL’s in WordPress
Standaard zien de permalinks/ URL’s er in WordPress meestal niet goed en onherkenbaar uit. Denk maar aan zoiets als https://www.website.nl/?p=22. Dat vertelt de bezoeker, maar zeker ook de zoekmachines niets. Het is dan ook nuttig om de permalink te veranderen in een heldere titel die duidelijk omschrijft waar de pagina over gaat. De zoekmachines kunnen deze link zo beter indexeren en de link verschijnt zo ook in de zoekmachine, wat voor een bezoeker meteen helder is. Deze instelling valt makkelijk aan te passen via ‘Instellingen >> Permalinks’. Er zijn enkele voorinstellingen. Houd het zo kort en helder mogelijk.
Extra tip! Stel je permalinks voor het publiceren meteen al goed in. Ga je ze achteraf wijzigen, dan moeten er doorverwijzingen ingesteld worden of de bezoekers krijgen een foutmelding.
Weet dat er ook een verschil is tussen permalinks voor pagina’s en berichten. Zonder al te technisch te worden: houd zeker de URL’s van je pagina’s kort. Dat is beter voor de bezoekers en dus ook voor Google en andere zoekmachines.
2) Ga voor een beveiligde WP-site
Hoe je een beveiligde website herkent? Beveiligde website beginnen met
HTTPS in plaats van HTTP. Weet dat een beveiligde site beter wordt gerangschikt door Google dan een onbeveiligde site. Het laten beveiligen van je site is niet duur en makkelijk. Zowat alle sites zijn vandaag de dag beveiligd. Een SSL-certificaat aanschaffen is dus echt wel de moeite waard.
WWW of niet
In WordPress kun je perfect instellen of je website start met een www. of niet. An sich heeft het geen impact, maar zorg wel dat je het goed instelt, anders kunnen er problemen ontstaan om gevonden te worden. Dit doe je bij ‘Instellingen >> Algemeen’. Dit voorkeursdomein kun je vervolgens doorgeven via de Search Console van Google.
3) Zorg voor een heldere Title Tag
Wil je vertellen aan Google waar je pagina over gaat? Dan is je Title Tag de belangrijkste parameter. Wil je deze goed instellen dan kun je beroep doen op een WordPress plugin als Yoast SEO, maar er zijn er ook enkele andere die prima voldoen. Dit instellen doe je dan bij ‘SEO >> Titles & Metas’. Beschrijf altijd glashelder waar je pagina over gaat en in de metatags kun je nog wat verder specificeren.
Dat stukje tekst dat je in de zoekresultaten onder het resultaat ziet staan? Dat is je Meta Tag. Over dit stukje tekst heb je de controle en in een SEO plugin als Yoast, kan je dit stukje tekst, je
meta description perfect optimaliseren. Beschrijf je pagina steeds optimaal. Geef mee waar je pagina of artikel over gaat. Zo kunnen de zoekmachines je webpagina beter indexeren.
Vergeet je website niet ‘open’ te zetten
Je website niet vindbaar in Google, check dan zeker dat er geen vinkje staat bij het hokje blokkeer zoekmachines deze site te indexeren. Dit vind je bij ‘Instellingen >> Lezen’.
Enkele quick wins die je WordPress website beter laten scoren in de zoekmachines zorgen.
Als de basis van je WordPress SEO goed zit, kun je beginnen verder bouwen. Ook daar geven we je graag een aantal tips bij.
Focus op één zoekterm per pagina
Elke belangrijke zoekterm verdient eigenlijk een eigen pagina. Die focus maakt het voor Google ook weer makkelijker indexeren. Deze focus zoekterm kan je ook weer ingeven in de plugin voor je SEO. Je krijgt dan nog bijkomend advies hoe je de pagina kunt optimaliseren. Sla dit niet in de wind, want je kunt er je voordeel mee doen.
Hoe je belangrijke zoekwoorden vindt? Door een
zoekwoorden onderzoek uit te voeren of te laten uitvoeren. Door in Google te beginnen tikken krijg je al meteen een aantal zoeksuggesties, maar met tools als Moz en Ahrefs kun je nog eens stapje verder gaan. Ken je de woorden waar mensen jouw business op zoeken, dan kan je hier rekening mee houden.
Vergeet je afbeeldingen niet
Zoekmachines zijn niet gek veel met afbeeldingen als je zet niet voorziet van een
ALT-tag. Geef je foto’s dus een nuttige beschrijving mee, dan kan Google ze wel indexeren. Zorg ook voor niet al te zware afbeeldingen, maar comprimeer ze. Dit verkort de laadtijd, wat ook weer een parameter is waar Google rekening mee houdt.
Pak je WordPress thema onder handen
WordPress werkt met thema’s en hoewel je het misschien niet zou verwachten, heeft ook dit thema invloed op je resultaten. Nu zijn er heel veel standaardthema’s, maar ook die kun je tweaken. Met enkele kleine aanpassingen aan je thema, kun je SEO-wise een stuk beter scoren in Google. Check je thema dan ook altijd even op onderstaande punten.
Een WP-thema dat mobiel perfect werkt
Ga je voor een modern WordPress thema, dan is dit geen issue: die zijn allemaal mobile responsive. Zorg ervoor dat je thema een responsive design heeft en perfect raadpleegbaar is op de smartphone. Google hecht hier belang aan en dit heeft invloed op de zoekresultaten.
Pak overtollige code aan
Zeker standaardthema’s zitten vaak boordevol overtollige code. Dit maakt je WordPress vaak zwaar en traag, wat niet goed is voor je SEO-resultaat. De overtollige code laten opschonen loont zeker en vast de moeite. Hoe cleaner de code, hoe beter je scoort. Ook met allerhande plugins kun je je website sneller maken. Weet dat een snelle site voor Google steeds belangrijker wordt. Dit zorgt immers voor een betere gebruikservaring en minder frustratie. Kies een snelle hostingpartij en ook plugins als WP Super Cache en anderen kunnen je site sneller maken.
Zorg op elke pagina voor een H1-tag
De belangrijkste titel op je pagina? Voorzie die van een H1-tag. Deze heading tag geeft mee aan Google dat dit super belangrijk is. Deze titel moet dan ook perfect vertellen waar je website over gaat. Andere titels zoals de H2, H3, H4, … mag je wel meerdere keren per pagina gebruiken. Je kunt deze heading tags meegeven in de editor van WordPress.
Let op de links aar je WordPress website
Gebroken links? Google haat ze! Google crawlt je site van link naar link en loopt de Googlebot vast, dan gaat dit ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Dit heeft een negatieve impact op je plaats in de zoekresultaten. Probeer gebroken links te voorkomen met een
301 redirect en crawl geregeld je site eens zelf via de Google Search Console.
Heldere en werkende interne links dragen ook bij aan een goed SEO-profiel. Het is een manier om je bezoekers langer op je site te houden en ook met die parameter houdt Google rekening.
FAQ WordPress SEO
Heel wat mensen zitten met vragen over SEO en WordPress. Hier zetten we alvast enkele veelgestelde vragen op een rijtje.
Scoort WordPress sowieso goed op het vlak van SEO?
Een WordPress website scoort an sich niet beter op het vlak van SEO, dan gelijk welke andere technologie. Het grote voordeel van WordPress is dat je makkelijk veel zelf kunt aanpassen. Zo kun je zelf SEO-wise heel wat aanpassen. Bovendien zijn er heel wat plugins, zoals Yoast SEO, die je een handje kunnen helpen. Zo kun je met relatief weinig moeite, uitstekend scoren in Google. Vaak krijg je van al die plugins onmiddellijk bruikbare tips.
Wat scoort beter: een WordPress bericht of een pagina?
Dit maakt helemaal niets uit. Berichten en pagina’s hebben een ander doel en functioneren anders, maar op het vlak van SEO maakt dit helemaal geen verschil uit.
Hoe schrijf ik SEO-geoptimaliseerd en heeft dit nut?
Google wil bezoekers de meest relevante info voorschotelen. Scoren in Google doe je dus door je bezoekers waardevolle info te bezorgen en te helpen. Je schrijft je
SEO teksten dus voor bezoekers, met in het achterhoofd zoekwoorden en zoekintenties. Als je klanten je teksten lezen moet het aangenaam om lezen zijn en als je enkel voor Google schrijft, ontbreekt dit meestal. Zorg dat je boodschap op een vlotte manier overkomt. Een pakkende boodschap is belangrijk, verlies dat niet uit het oog.
Wat kun je nog doen om je WordPress SEO te pimpen?
Bovenstaande items zijn allemaal items die op je eigen website slaan. Maar je WordPress site is slechts een onderdeel van een groter geheel. Er zijn dus nog wel enkele externe hulpmiddelen om beter te scoren op het vlak van SEO.
Doe aan linkbuilding
Scoren in de zoekmachines? Huur een ervaren
linkbuilding bureau in! Backlinks – links van andere sites – doen je stijgen in de Google ranking. Let wel, niet elke
backlink is even waardevol en er zijn er zelfs die je positie schade kunnen berokkenen. Ga voor relevante backlinks, dit wordt beter gewaardeerd door Google. Enkel het aantal wordt steeds minder belangrijk en Google wordt steeds slimmer. De makkelijkste manieren om links te vergaren zijn:
– Relevante blogs waar andere partijen graag naar linken
– Een gastbericht op een andere website met linkje
– Deel links met leveranciers en partners
– Influencers met een relevante website kunnen aardig bijdragen aan je zoekpositie
Met WordPress SEO ben je nooit klaar
Zo je hebt nu een heleboel tips gekregen en het is je waarschijnlijk al duidelijk: met WordPress SEO ben je nooit klaar. Weet: als je je ermee bezig houdt, dan scoor je ongetwijfeld beter dan 3/4de van je collega’s. Combineer vervolgens SEO tips & tricks met waardevolle content en je laat de concurrentie achter. Veel succes!