skip to Main Content
020 895 0314 info@pingwin.nl

Het verschil tussen HTTP en HTTPS lijkt misschien maar een letter, maar die ene letter kan een enorme invloed hebben op de prestaties van jouw website. Laten we het hebben over HTTPS en wat het voor jouw bedrijf betekent.

Wat is HTTPS?

HTTPS is een manier om informatie die je verzendt tussen een browser en een webserver te versleutelen. Dit beschermt de gebruikers van je website tegen “man-in-the-middle” aanvallen, waar iemand de informatie steelt die naar een website wordt gestuurd, zoals creditcardinformatie of inloggegevens.

Voorheen werden HTTPS-verbindingen voornamelijk gebruikt voor sites die gevoelige informatie bevatten, maar je ziet steeds meer websites kiezen voor een beveiligde verbinding. Aangezien het gebruik van HTTPS eenvoudiger is geworden, worden veilige verbindingen de nieuwe standaard voor alle websites.

Wat is een SSL-certificaat?

Een SSL-certificaat is een set gegevensbestanden die je op je server kunt toevoegen om een ​​gecodeerde verbinding tussen een browser (Chrome, Safari, Edge etc.) en de server te verkrijgen. Wanneer het certificaat is geïnstalleerd, wordt er een groen hangslot weergegeven wanneer een gebruiker jouw site bezoekt om zo aan te geven dat de site beveiligd is.

Wat is het verschil tussen SSL en HTTPS?

Je hebt wellicht de termen “SSL” of “SSL Certificaat” gehoord afgewisseld met HTTPS. Voor het grootste deel gaat het hier om hetzelfde. Een SSL-certificaat is het product dat u koopt en laat installeren, en HTTPS is het resultaat van het feit dat dit certificaat op uw server aanwezig is.

Als jouw site steeds niet veilig is, moet je dit zeker snel gaan regelen! Dit is waarom:

      1. Verhoogde Google Rankings
        Meer dan 30% van de sites op de eerste pagina van Google zijn HTTPS, wat geen verrassing is, aangezien Google heeft bevestigd dat zij HTTPS-sites bevoordelen. Google wil immers de beste gebruikerservaring voor hun klanten waarborgen, dus begrijp je wel dat zij geen verkeer in de richting van een onbeveiligde site zullen sturen. Daardoor bevoordeelt hun ranking-algoritme HTTPS-sites. Als jouw site niet beveiligd is, geeft Google voorrang aan vergelijkbare sites die wel een SSL certificaat hebben. Jouw concurrent!
      2. Verbeterde beveiliging
        Er is een reden waarom Google voorkeur geeft aan HTTPS. Zij willen de veiligste web ervaring voor hun gebruikers bereiken. HTTPS beschermt zowel jouw eigen informatie als informatie van jouw bezoekers tegen hackers. Alles veilig houden is immers beter voor iedereen!
      3.  Bijgewerkte Browser Labels
        Als onderdeel van hun streven naar een veiliger web, zal Google later dit jaar in url-balk van Chrome gaan laten zien of een site HTTPS heeft. Momenteel worden HTTP-sites gemarkeerd met een grijs informatie symbool dat de gebruiker vertelt dat de site niet veilig is als ze erop klikken. Maar later dit jaar gaat Google een ​​label “Niet beveiligd” opnemen dat op een gewone site wordt weergegeven, in plaats van pas weer te geven als een bezoeker op het informatie symbool klikt.
        Uiteindelijk gaat Google http-sites markeren met een mooie rode driehoek die de bezoeker wijst op een onbeveiligde website. Hoewel dit nieuwe label alleen betekent dat jouw site niet HTTPS is, zullen veel bezoekers dat natuurlijk niet helemaal begrijpen. De bezoekers gaan twijfelen of ze jouw site wel moeten bezoeken, of dat dat gevaarlijk is.
      4. Verhoogde conversies
        Hoewel een gemiddelde bezoeker geen technische kennis zal hebben van beveiligde verbindingen, begrijpen ze wel dat ze een HTTPS-site willen hebben als ze persoonlijke gegevens verstrekken. We zien al een verschil in conversiepercentages tussen HTTP en HTTPS-sites. Maar nadat Google hun nieuwe HTTP-etikettering heeft uitgerold, zullen we ongetwijfeld nog een groter verschil zien in conversiepercentages tussen de twee. Wanneer bezoekers die rode labels zien, kan zoiets eenvoudigs als het invoeren van een naam, e-mail en telefoonnummer in een standaard contactformulier een hoge drempel zijn.
      5. Verhoogd klantvertrouwen
        Met alle aandacht die er de laatste paar maanden is geweest voor HTTPS, zoeken steeds meer bezoekers specifiek naar een veilige verbinding voor een website. Een veilige verbinding geeft jouw klanten de gemoedsrust dat jouw website vertrouwd kan worden en hun informatie veilig is.

Maar hoe werkt dat nou zo’n SSL certificaat?

Heb jij nog steeds geen HTTPS en ben je klaar bent om over te stappen, dan kunnen wij dit zorgeloos voor je regelen. Neem contact met ons op via info@pingwin.nl.

Back To Top