Redirect

Wat is een 301 redirect?

Een 301 redirect is een directe doorverwijzing van een oude (niet meer bestaande) pagina (URL) naar een nieuwe pagina. Deze 301 redirect zorgt voor 2 zaken;

  1. dat bezoekers direct doorgestuurd worden naar een relevante pagina op dezelfde site,  bij voorkeur met dezelfde (soort) content
  2. dat zoekmachines de historie en waardering die de oude pagina heeft opgebouwd doorsturen (redirecten) naar de nieuwe pagina.

Wat is de 301 statuscode? En welke zijn er nog meer?

301 is een statuscode die een server naar je browser stuurt. Het is een van de vele mogelijke statuscodes, waarvan je er waarschijnlijk al een aantal kent waaronder;

  • 404 – Niet Gevonden
  • 403 – Verboden 
  • 500 – Serverfout

Wat is de statuscode wanneer alles goed gaat?

Wanneer je een webpagina bezoekt en de server deze pagina normaal verzendt naar jouw browser en hem daar toont gaat alles goed. Dan is de statuscode die aan die pagina wordt gekoppeld 200 – OK.

Wat is het doel van een redirect?

Al eens geconfronteerd met een “error-404 pagina niet gevonden melding” op het internet? Een doodlopende link is behoorlijk frustrerend en heel wat bezoekers ben je op die manier kwijt. Hoe je dit oplost? Met redirects. Op die manier geef je aan zowel zoekmachines als bezoekers, achter de schermen, mee dat een oude URL is vervangen door een andere. Zo voorkom je 404-foutmeldingen en zorg je ervoor dat bezoekers toch op de opgevraagde pagina belanden. Zeer belangrijk voor je conversie! Heb je hulp nodig met redirects of je vindbaarheid, neem dan contact op met een van onze SEO specialisten.

Welke redirects zijn er?

Er komen heel wat verschillende redirects voor, maar ze zijn niet allemaal even belangrijk. De twee belangrijkste redirects zijn ongetwijfeld de 301 en 302 redirect. Deze 2 zijn erg belangrijk voor je SEO dus lees snel verder.

301 redirect

Bij een 301 redirect spreken we van een permanente omleiding. Dit betekent dat niet enkel je bezoeker wordt omgeleid, maar dat ook de SEO-waarde wordt overgenomen door de nieuwe pagina. Dit is zeer belangrijk voor je positie in de zoekresultaten. Je pagina behoudt de linkwaarde, waardoor je geen terrein verliest. Gemiddeld gaat er tussen de 90% en 99% van de linkwaarde mee over naar de nieuwe URL. Zo hoef je alvast niet terug van 0 te beginnen.

302 redirect

Wil je een URL tijdelijk omleiden, dan doe je dit via een 302 redirect. Bijvoorbeeld wanneer een product tijdelijk uitverkocht is, kan je opteren voor deze redirect. Het grote verschil met een 301 redirect, is het feit dat de linkwaarde niet meegaat.

Concreet verdient een 301 redirect altijd de voorkeur, zo neem je geen enkel risico op het vlak van verlies van linkwaarde.

Wanneer gebruik je een 301 redirect?

Met een 301 redirect ga je aan de slag wanneer:

● Een pagina niet meer bestaat en je bezoekers naar een andere actieve pagina wil doorverwijzen. Je bezoekers worden op die manier omgeleid, terwijl de linkwaarde behouden blijft.
● Je een nieuwe website laat bouwen, met een nieuwe pagina (URL)structuur. Met deze redirect heeft het geen invloed op je ranking.
● Je je domein verhuist of je handelsnaam aanpast. Met een 301 redirect heeft dit geen impact op de zoekresultaten.
● Je meerdere websites wil samenvoegen. Andere websites kun je met een 301 redirect perfect omleiden naar de hoofdsite.

Wat doet een 301 voor je zoekmachine optimalisatie (SEO)?

De andere belangrijke rol die een 301 redirect vervult is met zoekmachines en daarmee voor de SEO van je website. Het hebben van bruikbare status codes die correct aangeven waar content naar toe is verhuisd stelt zoekmachines zoals Google en Bing in staat om hun index up-to-date te houden.

In wezen laat een 301 redirect zoekmachines weten: “Hé, weet je nog dat stuk content waar gebruikers graag op klikten in de SERPs? Nou, het staat nu hier, dus neem al die vindbaarheid en waardering die je hebt geassocieerd met deze pagina, en breng het over naar deze nieuwe URL”.

Hoe maak ik een redirect?

De snelste manier om een redirect in te stellen is via een plugin. In heel wat CMS-systemen kun je deze plugins implementeren. Omleiden wordt zo een fluitje van een cent. Yoast is binnen WordPress misschien wel de bekendste plugin die dit mogelijk maakt, maar ook in Shopify zijn er bijvoorbeeld tal van plugins.

Instellen via .HTACCESS

Beschik je over wat meer technische kennis, dan kun je een redirect ook instellen via het HTACCESS-bestand. Zo pas je de instellingen op je webserver aan.

Wees zorgvuldig met redirect

Het instellen van redirects vraagt om oog voor details. Een typefoutje kan zorgen voor een dode link en ook een eindeloze loop wil je voorkomen. Werk daarom altijd met redirect-lijsten en kijk je redirects goed na als je ze hebt ingesteld.

Laat je redirects over aan een specialist?

Wil je zeker zijn dat je redirects goed zijn ingesteld, laat het dan over aan een specialist. Bij Pingwin online marketing helpen we je graag een handje bij het correct instellen!

Gerelateerde artikelen

Conversie Optimalisatie tips
Conversie optimalisatie

10 tips om je conversie te optimaliseren

Conversie optimalisatie wordt vaak vergeten. De meesten zijn vooral bezig met zoekmachine optimalisatie (SEO) om meer bezoekers te krijgen. Maar...

bounce rate
Zoekmachine optimalisatie

15 Manieren om je Bounce Rate te verlagen

Wat is Bounce Rate? Waarom is die zo belangrijk voor SEO en hoe kun je hem eenvoudig verbeteren. In dit...

Google ads (SEA)

5 Manieren waarop je Google-advertentie-extensies kunt inzetten

Google AdWords-extensies zijn een geweldige manier om uw advertenties te onderscheiden van uw concurrenten op een drukke online marktplaats.

Wil jij ook een goede en converterende website?

Neem vandaag nog contact op met ons kantoor in Amsterdam!

Maarten Vermeulen
Pingwin
Amsterdam Amsterdam Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
Utrecht Utrecht Joseph Haydnlaan 2a
3533 AE Utrecht
Contact Snel contact 020 895 0314
info@pingwin.nl

KVK: 63130912
BTW: NL855105665B01
Social Media

Pingwin scoort een 4,8 / 5 op basis van 19 beoordelingen.