Wat is een landingspagina
Een landingspagina is een op zichzelf staande pagina in je website waarop potentiële klanten kunnen “landen” wanneer ze doorklikken vanuit de zoekresultaten, een e-mail, advertentie of andere online kanaal.
Wat is het doel van een landingspagina?
Het belangrijkste doel van een landingspagina is om bezoekers aan te zetten tot actie. Deze actie is meestal gerelateerd aan het genereren van leads of verkoop. Als ze maar een volgende stap zetten in hun customer journey.
Een landingspagina kan als doel hebben dat;
- Bezoekers zich inschrijven voor een webinar, gratis versie of een whitepaper downloaden zodat je hun gegevens hebt en hen kunt opvolgen.
- Bezoekers direct converteren tot klant.
Top-tips voor de perfecte landingspagina
1) Zorg voor een pakkende kop met een duidelijk voordeel!
Ga er maar van uit dat 7 van de 10 mensen je landingspagina meteen weer zullen verlaten. De kop van je pagina is het eerste, en soms het enige wat bezoekers zien. Daarom is het belangrijk dat je kop kort en meteen duidelijk is én een duidelijk voordeel biedt!
2) Kies een passende afbeelding
De eerste afbeelding die je ziet moet aankomen bij bezoekers. Ze moeten er zich in herkennen, hij moet duidelijk maken waar de landingspagina over gaat of hij moet illustreren hoe je voelt als hij converteert.
3) Schrijf overtuigende teksten
De teksten op je landingspagina moeten duidelijk, beknopt en overtuigend zijn. Probeer ook voor bezoekers te schrijven in plaats van zoekmachines. Het is veel belangrijker dat Google ziet dat bezoekers je pagina interessant vinden dan dat er heel veel zoekwoorden in verwerkt zijn.
4) Voeg een duidelijke en opvallende call-to-action toe.
De call-to-action (CTA) is misschien wel het belangrijkste element op je landingspagina. Het is een van de belangrijkste elementen die aanzetten tot conversie. De CTA knop moet opvallen, wat betekent dat je een kleur moet gebruiken die contrasteert met andere elementen op de pagina. Wees duidelijk over wat je wilt dat bezoekers doen.
5) Plaats de CTA en het leadformulier boven de vouw
Je wil absoluut niet dat mensen zich een ongeluk moeten zoeken naar de plek waar ze zich kunnen aanmelden of kunnen converteren. Dus plaats je call to action boven de vouw, inclusief het leadformulier waar ze zich mee kunnen aanmelden. Dit kan ook door middel van een link naar het formulier als je dat niet bovenaan de pagina wilt zien.
6) Geef iets gratis weg
Veel mensen willen eerst graag iets gratis proberen of ontvangen voordat ze converteren. En in ruil daarvoor kun je hun contactgegevens vragen waarmee je ze als ware lead kunt opvolgen. Beschouw je landingspagina als een deel van de customer journey van je klant naar je uiteindelijke aanbod – je product of dienst.
7) Vraag alleen wat je nodig hebt!
Hoe minder je vraagt hoe sneller een bezoeker converteert. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk informatie over je lead verzamelen. Maar houdt het liefst bij de echt noodzakelijke informatie. Een naam en een e-mail zijn vaak meer dan voldoende.
8) Verwijder alle navigatie van je landingpage
Je landingspagina heeft één doel en slechts één doel: bezoekers omzetten in leads. Alle concurrerende links – ook interne links naar andere pagina’s op je website – leiden af van dat doel. Verwijder alle andere links op je pagina om alle aandacht van je bezoekers op je call-to-action te vestigen.
9) Maak je pagina responsive
Net als elke andere pagina’s op je website moeten je landingspagina’s responsive zijn. Dus geschikt om op elk device (laptop, desktop, mobiel, tablet, en evt. smartwatch) goed te kunnen bekijken, én daarop te kunnen converteren.
10) Optimaliseer voor zoekopdrachten
Het is belangrijk dat je landingspagina de belangrijke zoekwoorden en zoekopdrachten bevat. Natuurlijk, je kunt natuurlijk bezoeker naar je landingspagina sturen d.m.v. advertenties, social media en email campagnes.
Maar ook voor die bezoeker is het belangrijk dat ze meteen zien waar de landingspagina over gaat en dat deze bij hun behoefte aansluit.
Daarbij maakt je de kans groter dat de landingspagina ook via organische (gratis) zoekopdrachten gevonden wordt.
11) Vergeet de bedankpagina niet
Een bedankpagina is de plek waar je leads naartoe stuurt als ze je formulier ingevuld hebben. Ten eerste is de bedankpagina De manier om je conversies te meten. Maar er zijn meer redenen waarom je een bedankpagina wilt.
- Je kunt er je aanbieding op zetten zoals je downloadable whitepaper,
- Je kunt je leads naar aanvullende content of producten leiden die ze misschien interessant vinden; “people also like / or bought”
- Je kunt je bezoeker bedanken voor hun bezoek, aanmelding, etc.
Welke soorten landingpages zijn er
Er zijn verschillende soorten landingspaginas, met verschillende doelen en die hebben allemaal weer hun eigen vereisten t.a.v. de layout. We onderscheiden de volgende soorten landingspagina’s
- SEO landingspagina’s
- White papers en E-books
- Nieuwsbrief aanmeldingen
- Gratis proefperiode
- Voor cursussen of event
Wat zijn de voordelen van een landingspagina?
Het verhogen van je conversie
Landingspagina’s zijn vooral gefocust op conversie, of dat nou verkoop is of het verzamelen van meer leads.
Meer informatie over je doelgroep en leads
Als je wat gratis weggeeft mag je daar best iets voor terug vragen. Al is het alleen al om je aanbod beter af te stemmen op je bezoeker. Die lead informatie is waardevol om deze leads goed op te kunne volgen.
Meer e mailadressen voor e-mailings
Landingspagina zijn bij uitstek geschikt om e mailadressen op te vragen, zeker als je iets gratis weggeeft als een Whitepaper, o.i.d. Zo kun je een mooie maillist opbouwen.
Je kunt ze goed testen
Door middel van A/b-testen kun je landingspagina’s goed testen en steeds verder optimaliseren voor de meeste conversies.
Je kunt wat meer vertellen over je aanbod
Op een landingspagina kun je veel meer uitweiden over een product of dienst dan via een e mail of advertentie.