skip to Main Content
Wat is een goede Call To Action (CTA)

Wat is een goede Call To Action (CTA)

Wat is een Call To Action (CTA)

CTA is de afkorting voor Call To Action. Het betekent het aanzetten tot actie, ofwel het uitvoeren van een handeling. Meestal gaat het om een actie n.a.v. een reclameboodschap zoals; het opnemen van contact, het aanvragen van een offerte of doen van een aankoop, etc. Of gewoon het bekijken van een andere pagina, zoals “lees alles over SEO

Waarom is een goede CTA belangrijk?

Een goede Call To Action is belangrijk omdat het vaak (het begin van) een conversie is. Elke organisatie en website heeft een doel en door op elke pagina de juiste CTA’s te plaatsen zet je de bezoeker stap voor stap verder aan om hem bij jouw doel te krijgen.

Een oproep om actie te ondernemen werkt vaak heel goed omdat mensen houden van duidelijkheid. En een duidelijke instructie om iets te doen werkt daarbij goed. Een gepersonaliseerde CTA werkt zelfs 202% beter dan een gewone CTA zo blijkt uit onderzoek van Hubspot.

Wanneer gebruik je een CTA?

Eigenlijk kun je op elke pagina van je website een Call To Action gebruiken. Daarbij is het wel belangrijk om je websitebezoeker;

  • niet teveel te vragen en
  • niet te vroeg te vragen om actie te ondernemen.

Dus geef mensen eerst de tijd om de informatie op die pagina te lezen of te bekijken. En plaats dan je Call To Action.

Let ook op dat niet elke Call To Action meteen tot de uiteindelijke gewenste actie oproept. Dus zet niet op elke pagina “koop nu!” maar leidt de bezoeker naar pagina’s met meer informatie, of zet ze aan om hun gegevens achter te laten of meer informatie op te vragen.

Hoe maak je een goede Call to Action? Wat is belangrijk?

1) De tekst van je CTA

  • De beste tekst waarmee je mensen aanzet tot actie is kort en duidelijk.
  • Dus geen lange zinnen, maximaal 2 of 3 woorden en geen vakjargon.
  • Zorg dat iedereen snapt wat de bedoeling is.
  • Gebruik een vetgedrukte en iets grotere letter dan op de rest van de pagina.
  • Zorg voor laagdrempeligheid en vrijblijvendheid bij je CTA. dus geen grote verplichtingen of contracten maar bijvoorbeeld “meer informatie” of “vrijblijvende offerte”.

2) De kleur

  • De beste kleur kan verschillen per website en boodschap.
  • Omdat een CTA wel moet opvallen is een contrasterende kleur verstandig.
  • Door te testen kun je de beste kleur bepalen.
  • Veel gebruikte CTA-kleuren zijn; rood, oranje, geel en blauw.

3) Urgentie van de gevraagde actie

  • Zorg dat je duidelijk maakt dat het belangrijk is om nu actie te ondernemen. Bijvoorbeeld omdat de actie binnenkort afloopt. Of omdat het product binnenkort uitverkocht kan zijn.
  • Gebruik woorden als “Nu” en “Meteen

4) De beste vorm

  • De beste vorm is een rechthoekige vorm met ronde hoeken.
  • Rechte hoeken duiden op een waarschuwing en met ronde hoeken is de boodschap prettiger te lezen.
  • Als je een van de hoeken naar binnen laat wijzen dan benadrukt die de boodschap.
  • Laat de CTA’s passen bij het design, maar laat ze daarbij wel opvallen.
  • Met wat ruimte om de Call to Action valt hij ook meer op.

De beste plek voor je CTA

1) CTA boven de vouw

Boven de vouw betekent in het gedeelte van je website dat men meteen ziet zonder te scrollen. Door je CTA daar te plaatsen valt die vaker op bij bezoekers omdat niet iedereen naar beneden scrolt. Let hierbij wel op dat je niet te veel te vroeg vraagt van je bezoeker die misschien nog niets van je website heeft bekeken.

2) CTA tussen de tekst; inline

Een CTA in de tekst kan goed werken omdat je de bezoeker eerst de tijd geeft om enthousiast te worden. Normaal gesproken is een Call To Action opvallend en groot en duidelijk.

Voor een CTA in de tekst kun je beter gebruik maken van een subtielere variant in de vorm van een link met een duidelijke anchor tekst die als CTA dient. Bijvoorbeeld; “Klik hier voor meer informatie over ons SEO bureau

3) Pop-up

Veel mensen vinden pop-ups irritant. Maar weten je waarom ze nog steeds gebruikt worden, omdat ze toch in een aantal gevallen werken. Zorg er voor dat je pop-up;

  • niet te vroeg komt
  • duidelijk een interessant is en
  • weer gemakkelijk weg te klikken is.

4) Footer, of net daarboven

Als mensen bij je footer aangekomen zijn is het duidelijk dat ze de geboden informatie interessant vonden. Dus een betere plek voor je Call To Action kun je niet vinden.

Bij de footer gebeurt vaak veel meer met banners en links. En mensen denken dat ze klaar zijn met de pagina. Dus net boven de footer is misschien nog wel een betere plek voor je CTA.

5) Sidebar

Het grote voordeel van een call to action in de sidebar is dat die continu zichtbaar is. Dus op elke moment dat een bezoeker enthousiast wordt van jouw site kan hij meteen converteren in je sidebar.

Soorten Calls To Action

Een Call to Action kan verschillende vormen hebben. Je kunt je publiek op verschillende manieren en plekken aanzetten tot actie;

1) Een knop in je website

De meest gebruikte CTA die bezoekers aanzet tot actie. De copy en het design leidt de bezoeker naar de opvallende CTA-knop en zorgt voor een conversie.

2) Een opt-in campagne knop

Dit is een variant op de CTA-knop waarbij je kiest om gebruik te maken van een bepaalde actie; “Stuur mijn 30% kortingscode”

3) Een ankertekst in een blog post

Door bepaalde tekst te linken in je website copy, zet je mensen aan om daar op te klikken; “meer over ons werk als SEO specialist

4) Knoppen of tekst in emails

Een knop of een link in een e mail zet lezers aan om de website te bezoeken.

5) Tekst in social media

Hiervoor geldt hetzelfde als voor de knop in een e mail, je wilt bezoekers naar je site leiden om ze daar te converteren.

Back To Top