Met de juiste SEO strategie kun je elke concurrent online verslaan. Jazeker, je hoort het goed. Met de juiste systemen en methoden om de beste SEO performance te bereiken is het geen kwestie van budget maar van hard werken en tijd. In dit artikel leggen we je uit hoe zo’n SEO strategie er uit ziet. Hoe je die aanpak zelf kunt implementeren en hoe wij je als SEO bureau eventueel kunnen helpen met de beste SEO tactieken.
Waarom is een goede SEO strategie belangrijk?
Voor heel veel bedrijven is een goede vindbaarheid van doorslaggevend belang. Ga maar na hoe vaak je zelf eerst iets gaat Googlen voordat je een aankoop beslissing neemt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 89% van de consumenten het aankoopproces begint met een zoekmachine. (Bron; Fleishman-Hillard)
Kortom; jouw SEO strategie heeft een enorme impact op het succes van je bedrijf.
Wat is dan die beste SEO methode?
Zoekmachine optimalisatie is een complex van factoren (ranking factoren) die bepalen hoe hoog je in Google staat op de belangrijke zoekwoorden. Er zijn wel 120 ranking factoren. De beste strategie is een systeem ontwikkelen en ten uitvoer brengen waarbij je zoveel mogelijk van die ranking factoren goed voor elkaar hebt.
De 3 pijlers van een goede SEO strategie
Het fundament van SEO bestaat uit 3 pijlers die allemaal goed moeten staan. De beste SEO tactiek is om die 3 onderdelen allemaal goed te hebben staan. Als één van die pijlers echt onvoldoende is zul je veel harder moeten werken aan die andere onderdelen.
Tegelijkertijd zijn er maar weinig organisaties en websites die alle 3 de pijlers echt goed voor elkaar hebben, dus daar ligt je kans. Welke pijlers hebben we het dan over?
1) Content
Van de uitspraak “Content is King” heb je vast wel eens gehoord. Nou, daar is niets aan gelogen. Zowel Google als bezoekers willen goede content die antwoord geeft op wat ze zoeken met hun zoekopdracht. Hoe beter, uitvoeriger, origineler jouw content is, hoe meer kans je maakt op een hoge ranking. Hier kun je lezen hoe je met content marketing je vindbaarheid en je conversies kunt verbeteren.
2) Techniek
De 2e pijler die van belang is in je SEO strategie is de techniek van je website. Ook hier geldt dat zowel bezoekers als Google er niet van houden als je website niet goed werkt. Daarbij moet je denken aan een snelle laadtijd en een goede werking op mobiele devices. Maar ook aan een duidelijke navigatiestructuur, geoptimaliseerde URL’s en de mate waarin Google jouw website goed kan crawlen.
3) Autoriteit
De 3e pijler onder een goede SEO strategie is autoriteit. Google wil graag zien dat jij een autoriteit bent op jouw vakgebied. Dat maakt voor Google de kans groter dat jij de juiste informatie op je site aanbiedt die past bij de zoekopdracht.
Autoriteit bouw je op met een aanzienlijke hoeveelheid kwalitatieve content. Maar ook met links, nog altijd een van de belangrijkste ranking factoren. Als er veel relevante websites met autoriteit naar jouw site verwijzen door middel van een link, gaat Google er van uit dat jij ook een autoriteit bent op dat onderwerp.
Het stappenplan voor een gedegen SEO strategie
De beste SEO strategie is het opzetten en ten uitvoer brengen van een systeem van analyses en SEO werkzaamheden. Die analyses en werkzaamheden moet je continu herhalen. Net zo lang tot je het op alle fronten beter doet dan je concurrenten.
De stappen van een dergelijk SEO systeem zien er als volgt uit;
1) Formuleer concrete doelen van je SEO strategie
Voor elke strategie en werkwijze is het goed om concrete doelen te stellen. Zo kun je gaandeweg ook meten of de gekozen strategie naar behoren werkt. Of dat deze moet worden bijgesteld.
Maak die doelen ook echt concreet, enkele voorbeelden;
- 20% meer organische bezoekers in 6 maanden
- Top 10 posities op de volgende zoekwoorden
2) Analyse en nulmeting
Voordat je aan de uitvoering van je SEO strategie begint met je eerst een aantal zaken onderzoeken en in kaart brengen. Zo kom je erachter hoe je er nu voor staat en waar je aan moet werken.
a) Zoekwoord onderzoek
Het allereerste voor elk SEO traject is altijd het zoekwoorden onderzoek. Daarbij kijk je naar welke zoekwoorden het meest interessant zijn voor jouw bedrijf. Daarbij kijk je in ieder geval naar de volgende factoren;
- Relevantie
- Zoekvolume
- Online concurrentie
- Zoekintentie
b) Ranking checken
Als je weet welke zoekwoorden voor jou belangrijk en interessant zijn ga je een nulmeting doen. Dat doe je idealiter met een rank tracker omdat je anders niet echt zeker bent van de juiste meting. De zoekresultaten die jij ziet zijn namelijk beïnvloed door jouw zoekgeschiedenis en locatie en geven dus geen objectief beeld. En in incognito zoeken biedt ook niet altijd uitkomst omdat sommige routers toch jouw locatie met jouw zoekopdracht doorgeven aan Google.
Goede rank trackers kosten vaak wel iets. Maar met de rank tracker van AHREFS kun je een gratis proefperiode kijken hoe je er voor staat. Nu je weet hoe hoog je rankt op relevante zoekwoorden kun je je doelen van je SEO strategie gaan bepalen.
3) KPI’s van je strategie bepalen
Als je niet weet wat je moet meten kun je het effect van je strategie ook niet meten. Belangrijke KPI’s voor het meten van het effect van jouw werkwijze kunnen de volgende zijn;
- De ranking op relevante zoekwoorden
- Het organisch verkeer
- Het aantal conversies
- De time on site
- De bounce rate
- Pages per session
- Click Through Rate (CTR)
- De laadtijd van je site
4) Analyse en optimalisatie van je content
Om de content goed te analyseren ga je kijken naar de volgende facetten;
- Heb je voldoende, aansprekende content over de verschillende zoekopdrachten? Of kun je nog veel meer interessante informatie produceren over de diverse thema’s en subthema’s.
- Staat deze content op de juiste wijze gegroepeerd op diverse landingspagina’s, of is deze verspreid waardoor die pagina’s met elkaar gaan concurreren voor bepaalde zoekopdrachten.
- Is de content logisch en goed te vinden in je site. Kortom heb je een goede URL-structuur, navigatie, kruimelpad en interne linking?
- Sluit de content van de pagina volledig aan bij de zoekintentie van de zoekopdracht waar je voor gaat optimaliseren?
Als je deze vragen goed in kaart hebt gebracht, kun je relatief eenvoudig een werkplan maken om dit te optimaliseren.
5) Analyse en verbetering van je techniek
Google wil maar één ding en dat is de beste kijkervaring bieden voor mensen die iets zoeken via Google. Dus websites die qua techniek het prettigste werken voor de gebruiker krijgen voorrang en een hogere ranking. Check voor je technische analyse minimaal de volgende zaken in je site;
- Laadtijden, en vergeet mobiel niet!
- Mobiel vriendelijk, check alle devices
- HTTPs, Google houd van een veilige zoekervaring
- Crawl errors, Google wil al je pagina’s kunnen zien
- Page depth (afstand in niveaus tot de homepage)
- Voeg structured data toe, zo begrijpt Google je pagina goed
- Verwijder Orphan pages, pagina’s zonder link uit de eigen site
- Zorg voor een URL vriendelijke structuur
- Verwijder duplicate content
- Fix of verwijder kapotte links, intern en extern
6) Analyse en verhogen van je autoriteit
Jouw autoriteit wordt bepaald door het aantal verwijzingen en links die je van andere relevante websites met autoriteit krijgt.
Stel je even voor dat jij bijvoorbeeld een dieet coach bent. Dan is het erg goed als belangrijke websites, zoals het voedingscentrum.nl naar jou verwijzen met een link. En hoe meer dat het geval is hoe meer Google er van uitgaat dat jij een belangrijk zoekresultaat bent op dat gebied.
Als deze verwijzingen en links van andere websites naar jouw site noemen we het linkprofiel. Hoe krachtiger en natuurlijker jouw linkprofiel is hoe meer waardering die krijgt van Google.
Het verkrijgen van die waardevolle links noemen we linkbuilding en dat is een van de lastigste zaken uit een goede SEO strategie. Want om een natuurlijk linkprofiel te krijgen moet dat aan de juiste voorwaarden en verhoudingen voldoen;
Het allerbelangrijkste in een goede linkbuilding strategie; veel links in content op relevante websites met autoriteit.
Maar ook de juiste verhouding in
- Anker teksten (de tekst waarmee je linkt)
- Follow en No Follow Links
- Nationale en internationale links
- Homepage links en deeplinks
- Startpagina Links, blog links, image links, etc.
7) Meten, strategie bijstellen en herhalen
Als je een tijdje bezig bent geweest met de uitvoering van je SEO strategie kun je gaan kijken of het begint te werken. Of de KPI’s die je van te voren hebt opgesteld de goede kant op gaan.
Geef het altijd even de tijd om te bepalen of je de juiste strategie hebt gekozen om je SEO te verbeteren. Google doet er meestal een aantal weken en soms zelfs maanden over om de aanpassingen in je website of linkprofiel op te pikken, te laten beoordelen door het algoritme en tot uitdrukking te brengen in de rankings. Pas nadat dat gebeurd is kun je pas het effect in je bezoekersaantallen zien.
Tot slot; User Signals
Met de komst van RankBrain en Artificial Intelligence kan Google steeds beter duiden of een bepaald zoekresultaat bevalt bij een zoekopdracht. En dat is waar het Google allemaal om gaat; de beste zoekresultaten bij specifieke zoekopdrachten.
Google kijkt namelijk naar de user signals oftewel gebruikers signalen om te bepalen welke zoekopdracht de beste match is.
Voorbeelden van die User signals zijn;
- Dwell Time
- Click Through Rate (CTR)
- Pages per session
Aan de hand van deze user signals kun je ook afleiden hoe jouw pagina het doet in Google op een zoekopdracht.
Hopelijk heb je veel opgestoken van dit artikel, heb je nog vragen of wil je onze hulp als ervaren SEO specialist inschakelen, neem dan contact met ons op.