Wat zijn links, waarom zijn ze belangrijk en kun je er hoger in hoger in Google mee komen? Op deze pagina leggen we deze basics aan je uit. Zodat je zelf links kunt vergaren. Wil je liever je linkbuilding uitbesteden? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het bewerkstelligen dat andere websites op hun site een link naar jouw site plaatsen waardoor jij bezoekers krijgt via hun site en jouw site meer autoriteit krijgt.
Waarom zijn links zo belangrijk?
Linkbuilding is belangrijk omdat links zijn een van de belangrijkste ranking factoren in zoekmachines zijn. Als Google ziet dat veel websites naar jouw site verwijzen gaan zij er vanuit dat dat een belangwekkende website is met autoriteit of waardevolle informatie.
Hoe krijg je meer links?
Er zijn veel manieren om meer links naar je website te krijgen. Deze methodes zijn onder te verdelen in 2 hoofdcategorieën. De risicovolle onnatuurlijke manier en de natuurlijke, lange termijn methode.
Als je een veilige, lange termijn strategie hanteert voor je website en bedrijf is het beter om op een natuurlijke manier links “te verdienen”
Dat is beter dan links te kopen of op andere manipulatieve manieren te verkrijgen. Deze “verkeerde” methodes worden vaak Black Hat genoemd waardoor je het risico loopt op een negatieve beoordeling, of penalty door Google.
Het op een natuurlijke manier verkrijgen van links is alleen wel een moeizame en tijdrovende bezigheid. Daarbij zijn echt waardevolle links van relevante websites met autoriteit heel lastig te verkrijgen.
In dit artikel leggen we je uit hoe je toch waardevolle links kunt verkrijgen zonder de regels van google te overtreden. En onthoudt, linkbuilding is essentieel voor een hoge organische ranking in Google.
Factoren bij links
Bij linkbuilding gaat het niet alleen om hoeveel links je naar je site hebt. Andere factoren die een cruciale rol spelen zijn;
- Het aantal unieke websites dat naar je linkt
- De autoriteit en betrouwbaarheid van linkende sites
- De relevantie van de linkende websites
- De hoeveelheid bezoekers van de linkende sites
- De anchor tekst van de inkomende links
- De natuurlijke verhouding in soorten en maten links
- Etc.
Maar hoe dan ook is de kans op een goede ranking veel groter als er veel relevante websites met een link naar jouw site verwijzen.
Praktische manieren om links te krijgen
1) Content creatie en promotie
By far de beste manier om sterke links te verdienen is door kwalitatieve, unieke en boeiende content te produceren. Dat is waar mensen graag naar verwijzen door middel van een link op hun eigen website. Je moet alleen wel zorgen dat ze je content onder ogen krijgen, dus je moet het promoten.
2) Zorg voor verwijzingen
Breng je content onder de aandacht bij invloedrijke mensen in jouw vakgebied. Daardoor vergroot je de kans dat ze (met een link) naar je verwijzen. Doen ze dat niet dan kun je er altijd een keer vriendelijk om vragen. Zeker als je content het ook waard is om te delen.
3) Links van vrienden en partners
Vraag vrienden, collega’s, partners met wie je samenwerkt of ze naar je willen linken. En onthoudt hoe relevanter hoe beter! dus denk daarbij als eerste aan mensen in jouw vakgebied.
Het kan best even duren voordat je een behoorlijk aantal relevante links hebt opgebouwd. Maar als je geduld hebt en doorzet met je pogingen om meer links te krijgen dan doe je een goede en duurzame investering in je vindbaarheid.
Interne links
Naast externe links zijn interne links een hele goede manier om je rankings in Google te verbeteren. Iets dat vaak vergeten wordt en daarbij een manier waar je 100% controle over hebt.
Interne linkbuilding is ook heel krachtig om een aantal redenen. Je kunt er namelijk een aantal zaken mee bereiken waar je met externe links geen controle over hebt.
Dat gaan we uitleggen.
De volgende zaken zijn belangrijk bij links
Anchor tekst
De Anchor tekst is de tekst waarmee je linkt naar een andere pagina. Die tekst is een belangrijk signaal voor Google om te bepalen waar die pagina die de link ontvangt over gaat. Dit kun je dus ook in je voordeel gebruiken als je die pagina wilt laten ranken op bepaalde zoekwoorden.
De kwaliteit van de linkende pagina
De kwaliteit van de pagina die de link stuurt bepaalt in belangrijke mate hoe sterk die link is, een relevante pagina met een hoog autoriteit geeft veel SEO waarde door en is meer waard dan een nieuwe pagina met nauwelijks content of autoriteit.
De pagina die de link ontvangt
Veel mensen linken naar de homepage als ze naar iemand, of een andere website verwijzen. Maar dat maakt het lastige om andere landingspagina’s te laten ranken omdat die geen links ontvangen.
Over al deze factoren hebben we met externe links niet of nauwelijks invloed.
Maar dat kunnen we met Interne linkbuilding op de volgende manier weer oplossen omdat we die pagina’s zelf in beheer hebben.
- Belangrijke zoektermen in de Anchor tekst verwerken
- Vanaf sterke pagina’s, zoals de homepage, linken
- Zorgen dat de ontvangende pagina goed is geoptimaliseerd
Externe linkbuilding is belangrijk en krachtig. maar het effect van deze externe links kan met een goede interne linking behoorlijk worden versterkt.
Tools & Tips voor Interne links
Om je interne linkbuilding zo efficiënt en krachtig mogelijk te maken hebben we de volgende tips voor je op[ een rij gezet;
Begin met een zoekwoord onderzoek. zodat je je hele SEO campagne baseert op relevante zoekwoorden waar ook veel op gezocht wordt.
Maak clusters van zoekwoorden en wijs ze toe aan bepaalde landingspagina’s. Zo zorg je ervoor dat pagina’s niet met elkaar gaan concurreren voor dezelfde zoektermen.
link pagina’s aan elkaar met de specifieke zoektermen waar je ze op wilt laten ranken. Maar overdrijf het niet want dat heeft een negatief effect.