Skip to content

Off-site Ranking Factoren

Wat is Off Page SEO, Wat heeft linkbuilding er mee te maken en hoe kun je je vindbaarheid sterk verbeteren met Off Page SEO? Wil je hulp van een professioneel SEO Bureau? Of je linkbuilding uitbesteden? Bel dan voor een vrijblijvend gesprek.

Inleiding Off Page SEO

Off Page SEO is een van de 2 grote Pijlers van SEO en heel belangrijk voor een hoge ranking in Google. SEO is doorgaan verdeeld in On Page en Off Page SEO.
Veel mensen denken dat Off Page SEO alleen bestaat uit Linkbuilding, maar dat is niet het geval.

Wat is Off Page SEO?

Off Page SEO (ook wel Off site SEO) is alles wat je doet, los van je website, om je rankings in de zoekresultaten (SERPS) te verbeteren. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van Off Page SEO, maar het gaat wel veel verder dan dat. Zoals met Sociale signalen, Reviews, Google my business, etc.

On Page SEO vs Off Page SEO

Een belangrijk verschil tussen Off Page SEO en On page SEO is dat je bij On Page 100% controle hebt over die actie of factor (namelijk een aanpassing aan je website) Maar Bij Off Page is dat niet het geval. Je bent (deels) afhankelijk van een ander, bijvoorbeeld of diegene een link naar jouw website wil plaatsen.

Waarom is Off Page SEO zo belangrijk?

Heel Simpel; omdat ALLES wat onder Off Page SEO valt aan heel belangrijke Ranking factor is en dus bepaald hoeveel bezoekers je naar je website krijgt.

Je content en je website zijn ook heel belangrijk. Maar er zijn zat voorbeelden van sites die op de 1e plek ranken waarbij de techniek en content van de website niet in de buurt komt van sites die lager ranken. Links zijn daarbij heel belangrijk, maar ook sociale signalen, Google My Business, reviews, etc.

Nu de cruciale vraag; Hoe kun je Off Page SEO kunt gebruiken om je ranking fors te verhogen.

Laten we gaan kijken.

Link gerelateerde Off Page SEO factoren

Links zijn zonder twijfel een van de belangrijkste (Off Page) ranking factoren. Waarom? Omdat de zoekmachine van google gebruik maakt van PageRank.

PageRank is een algoritme dat kijkt naar het aantal en de kwaliteit van links die naar een bepaalde website toe gaan. Veel SEO specialisten zien PageRank als een verouderd concept. Maar Google heeft zelfs vorig jaar nog bevestigd dat het een belangrijke ranking factor is.

Maar wat zijn nou belangrijke aspecten van links?

Aantal verwijzende domeinen

Niet alleen het aantal links dat naar je website gaat is van belang. Maar vooral het aantal unieke websites dat een link naar jouw website stuurt is een belangrijke ranking factor.

Daarmee bepaalt Google hoeveel afzonderlijke bronnen naar jouw website verwijzen en dat je blijkbaar een belangrijk zoekresultaat bent. Helemaal als het allemaal onderwerp gerelateerde bronnen zijn. Dan ben je blijkbaar een autoriteit op dat gebied.

Link autoriteit

Niet alle links zijn hetzelfde. Een link van een website met autoriteit (helemaal op jouw themagebied) is veel sterker en beter dan een van een site die weinig voorstelt wat dat betreft. Hoe meer autoriteit een website heeft hoe meer autoriteit hij middels die link doorstuurt naar jouw website.

Met SEO Tools als Moz, Ahrefs en Semrush kun je de autoriteit van een website controleren. Maar ook de autoriteit van alle website side naar die website linken. Erg interessant als je linkbuilding mogelijkheden zoekt.

Follow vs Nofollow

Een No Follow link stuurt geen PageRank of SEO waarde door naar jouw website. Dus is het belangrijk om bij linkbuilding je te focussen op link mogelijkheden voor DO Follow links.

Om te bepalen of een link No Follow of Do Follow is, is er een handige No Follow Chrome Extension.

Anchor Tekst

De Anchor tekst van een link is het woord waarmee je linkt naar een andere (interne of externe) webpagina.

Een Anchor tekst zegt veel over de inhoud en het onderwerp op de pagina waar je naartoe linkt. Het is voor zowel de bezoeker als voor Google een signaal waar die pagina over gaat. Het linken met de zoekterm in de anchor tekst is een veelgebruikte manier om een bepaalde pagina hoger te laten ranken op die specifieke zoekterm.

Het is echter belangrijk om dit niet te veel te overdrijven. Want sinds de Penguin update van Google wordt het te veel gebruik van zoekwoorden in Anchorteksten afgestraft.

Relevantie

De relevantie van de verwijzende website bepaald in belangrijke mate hoe veel (SEO) waarde die link heeft.

Elke link is, als het ware, een soort stem voor jouw website. Maar een stem van iemand uit hetzelfde thema- of vakgebied is natuurlijk veel meer waard. Die heeft meer verstand van het onderwerp en is dus meer te vertrouwen. Maar wat is dan belangrijker; Autoriteit of Relevantie?

Beiden zijn belangrijk. Maar wil je snel hoger ranken dan is het beter om op autoriteit te focussen. Als je duurzaam hoger wilt ranken dan is relevantie belangrijker.

Hoeveelheid bezoekers

Ook de hoeveelheid bezoekers van een website bepalen hoeveel waarde zij doorsturen met een link naar jouw website. Een website doe zelf veel bezoekers heeft is blijkbaar populair of een goede informatiebron. En een stem van een dergelijke website is meer waard dan van een website die nauwelijks bezoekers trekt.

Ook hier kun je op filteren met tools als Ahrefs, SEM Rush etc. Maar elke stem van een website is belangrijk en draagt uiteindelijk bij aan je ranking in Google.

Waarom zij links nog steeds zo belangrijk?

Omdat het een van de lastigste dingen is om te beïnvloeden. Mensen linken doorgaans alleen naar content die echt waardevol is. Daarmee is die content het ook waard om hoog te ranken.

Kortom, het creëren van waardevolle content is nog steeds een van de krachtigste manieren om een hoger ranking te bereiken. Niet alleen voor de bezoekers maar ook omdat die content eerder gelinkt wordt.

Overige Off Page SEO factoren

Linkbuilding is de belangrijkste Off Page SEO activiteit. naar er zijn veel meer Off Page factoren die een grote rol spelen in je ranking.

Juist met deze factoren kun je zelf goed aan de slag! Hier zetten we de belangrijkste onder elkaar;

Vermeldingen n.a.w. gegevens

Zeker voor je lokale vindbaarheid is dit een belangrijk aspect. Hoe meer Google ziet dat je n.a.w. gegevens her en der vermeld worden. Hoe duidelijker zij weet dat jouw bedrijf in die regio te vinden is. En hoe meer vermeldingen er online te vinden zijn, hoe belangrijker jouw bedrijf blijkbaar is.

Hoe vind je meer mogelijkheden voor een dergelijke vermelding? Stop het adres van je concurrenten in Google en kijk waar zij vermeld staan. Op die plek kun jij meestal ook je n.a.w. gegevens opgeven.

Merk vermeldingen

Als jouw merk of bedrijf ergens vermeld wordt op een webpagina kan dat met of zonder link zijn. Met link is interessant omdat het SEO waarde en traffic brengt. Maar een vermelding zonder link is ook waardevol. Google heeft dat ook letterlijk aangegeven door te zeggen dat als merken vaak op internet vermeld worden dat ook waarde heeft, ook al wordt er niet naar dat merk gelinkt.

Maar hoe zorg je er voor dat je merk genoemd wordt? Hier zijn een aantal manieren;

  • Door te gastbloggen
  • Door te podcasten
  • Door je content onder de aandacht te brengen bij andere (relevante) bloggers
  • Door virale content te creëren (niet makkelijk maar wel HEEL effectief)

Je kunt ook een Google Allert instellen voor je concurrenten om er achter te komen waar zij vermeld wordt, maar jij nog niet. daar zitten vaak mogelijkheden bij om dat ook voor jouw merk te realiseren.

Tot slot is het goed om nog even te vermelden dat gelinkte vermeldingen van jouw merk of bedrijf beter zijn en niet gelinkte, al is het alleen maar voor de extra traffic. Een goede tip; Je kunt altijd degene die jouw merk heeft vermeld vragen of ze die vermelding clickable willen maken.

Google My Business

Google My Business is een gratis bedrijfsprofiel van Google die je helemaal zelf kunt claimen, inrichten en optimaliseren.

Google haalt zelf veel informatie over jouw bedrijf uit Google My Business en plaatst deze in de Local Pack; de informatie die Google voor lokale zoekopdrachten toont.

Hoe meer informatie je in je Google My Business profiel verwerkt hoe beter Google weet voor welke zoekopdrachten ze jouw bedrijf moeten tonen.
En!… Hoe meer reviews je op Google My Business hebt hoe groter de kans dat je daar wordt getoont.

Over reviews gesproken…

Reviews

Hoe meer positieve reviews je hebt hoe meer dat bijdraagt aan je (lokale) vindbaarheid. Dat geldt zowel voor reviews op Google My Business als op andere gerenommeerde platformen zoals Trustpilot, The Feedback Company etc.

Veel negatieve reviews hebben een negatief effect. Wat weer logisch is want wie zit er te wachten op een tip van een merk met een slechte reputatie?

Sociale Signalen

Officieel zegt Google dat Social Media en Social Shares geen ranking factor zijn. Aangezien je eenvoudig weet-ik-hoeveel likes en shares kunt kopen is dat geen betrouwbare Ranking Factor.

Tegelijkertijd dragen echte Social Media shares wel bij aan je SEO. Omdat meer mensen je content bekijken, wat weer leidt tot meer links, vermeldingen en andere Off Page ranking factors.

Conclusie Off Page SEO

Off Page SEO is zeker weten lastiger dan On Page SEO. Alleen al omdat je het zelf niet (volledig) onder controle hebt. Maar dat maakt het juist een betrouwbare en belangrijke ranking factor.

Lees meer over dit onderwerp
Back To Top