skip to Main Content
020 895 0314 info@pingwin.nl

Off site ranking factoren

In het vorige artikel hebben we het gehad over de 5 pijlers van SEO

Oftewel de 5 belangrijkste soorten ranking factoren;

  • Pijler 1: Technische SEO
  • Pijler 2: Gebruikerservaring
  • Pijler 3: Content marketing en outreach
  • Pijler 4: PR/ Off site SEO – Linkbuilding
  • Pijler 5: Sociale media

In dit artikel gaan we het hebben over off-site ranking factoren.

Pijler 4; PR/ Off site SEO -Linkbuilding

Off-page SEO is misschien wel een van de belangrijkste ranking factoren.

Bewijs??

aantal referring-domains als ranking factor

Het geeft Google een beeld van hoe de wereld tegen een bepaalde site aankijkt.
Naar een waardevolle website van hoge kwaliteit wordt waarschijnlijk veel gelinkt door andere websites.
Ook zal deze vaker genoemd worden op sociale media (Facebook likes, tweets, Pins, +1’s etc.)
En zal de content gedeeld worden door mensen met dezelfde interesses.

Wat zijn de voordelen van off-site SEO?

Hogere positie in zoekmachines
De website krijgt betere posities en daarmee ook meer bezoekers.

Toename van de PageRank
De PageRank van een website is een getal tussen 0 en 10. Het duidt het belang van een site aan, in de ogen van Google.

Meer exposure
Hogere posities betekenen ook meer exposure.
Wanneer een website topposities heeft, krijgt deze meer links.
Meer mentions op sociale media en dus uiteindelijk meer bezoekers.
Het is een eindeloze cirkel van oorzaak-gevolg relaties.

Linkbuilding

Linkbuilding is de meest populaire en effectieve vorm van off-page SEO.
In feite zijn externe links niets anders dan ‘stemmen’ op jouw website.

Off Page SEO Techniques

HEEEEL erg versimpeld;

Door meer van deze stemmen te krijgen dan andere websites, versla je de concurrentie.
Bijvoorbeeld, stel dat iemand dit artikel liket en benoemt op zijn eigen site of Facebookpagina.
Dan zegt hij daarmee eigenlijk dat deze pagina goede informatie bevat.

Zoekmachines gebruiken backlinks als indicatie voor de kwaliteit van de content waarnaar verwezen wordt.
Een site met veel waardevolle backlinks zal beter ranken dan een vergelijkbare website met minder backlinks.

Er zijn drie soorten links, op basis van hoe ze zijn verkregen:

  1. Natuurlijke links worden gecreëerd zonder tussenkomst van de eigenaar van de website waarnaar verwezen wordt. Bijvoorbeeld een foodblogger die verwijst naar de website van de boerderij waar veel van zijn favoriete producten vandaan komen.
  2. Handmatig gebouwde links worden verkregen door het zogeheten linkbuilding. Hierbij beweeg je derden actief om naar jouw content te linken.
  3. Zelfgecreëerde links is een agressievere vorm van het voorgaande. Daarbij worden links met geoptimaliseerde anchortekst op zoveel mogelijk plaatsen op het web geplaatst door jou.

Effect link-building

Hoe de links dan ook verkregen zijn;
De links met de meeste toegevoegde waarde voor SEO zijn die van de hoogste kwaliteit.

Tekenen dat een inkomende link van goede kwaliteit is:

  1. De populariteit van de verwijzende website
  2. Hoezeer het onderwerp van de verwijzende website verwant is aan dat van jouw content
  3. De relatieve “nieuwheid” van de link
  4. De anchortekst die gebruikt wordt op de verwijzende website
  5. De algehele betrouwbaarheid van het verwijzende domein
  6. Het aantal andere links op de verwijzende website
  7. De autoriteit van het linkende domein en de verwijzende pagina

Het verhogen van het aantal links is volkssport nummer 1 onder webmasters en SEO-specialisten.
Daarbij zijn een aantal methodes ontwikkeld.

Enkele populaire linkbuilding technieken:

 

Linkbuilding tactieken

Blogs
Zoiets als een vermelding in de telefoongids.
Maar in dit geval heeft elke blog een link naar de website.

Forumpost
Velen reageren op internetfora met als hoofddoel het creëren van links naar hun website (bijvoorbeeld door middel van een link in hun handtekening).

Links in reacties
Hetzelfde concept als bij handtekeningen onder een forum profiel.
Daarbij reageer je op iemands blog of website om naar jouw domein te linken.

Artikel directories
Door artikelen te publiceren op artikel-directories, kun je een of enkele links naar je website verkrijgen. Sommige directories accepteren alleen unieke content. Terwijl andere ook advertorials of zelfs gekopieerde content accepteren.

Websites met gedeelde content
Op sommige websites kun je content publiceren.
Die je dan vervolgens kon gebruiken om te linken naar je eigen website.

Link uitwisselingsprogramma’s
Contact leggen met andere webmasters is een dankbaar alternatief voor het publiceren van eigen content.
Hierbij spreek je simpelweg af om naar elkaars website te linken.

Kortom; relevantie, betrouwbaarheid, autoriteit en off-site SEO leveren een website goede rankings op.

De exacte inhoud van het Google-algoritme blijft geheim.
Maar off-site SEO draagt voor meer dan de helft bij aan de positie van een pagina.
Dat wordt keer op keer duidelijk uit onderzoeksdata.

Back To Top