Inleiding User Signals
- Wat is een User Experience?
- Waarom is dit zo belangrijk? en
- Hoe kun je je rankings er flink mee verhogen?
In dit artikel gaan we je daar ALLES over vertellen. Zo kort en praktisch mogelijk!
Wil je toch een keer sparren met een professionele SEO specialist? Neem dan contact met ons op. Ook voor andere SEO diensten of Internationale SEO.
Inhoudsopgave Gebruikers Ervaring/ User Signals
Wat zijn User Experience Signals?
Waarom zijn user signals belangrijk?
Welke signalen zeggen iets over de User Experience?
- Time on Site
- Dwell Time
- Bounce Rate
- Pogosticking
- Organic Click Through Rate (CTR)
- Search Intent
Hoe kun je de User Experience verbeteren?
Hoe kun je de gebruikerservaring meten?
Wat zijn User Experience Signals?
User experience signalen of gebruikerservaring signalen zijn criteria op basis waarvan je kunt afleiden hoe gebruikers je website ervaren en waarderen.
Vroeger keek Google bijna alleen naar Content en Backlinks. Maar met de komst van RankBrain kan Google steeds beter begrijpen hoe een website gewaardeerd wordt.
Waarom zijn user signals belangrijk?
User signals zijn om 2 redenen belangrijk;
- Omdat ze een belangrijke ranking factor in Google zijn
- Omdat ze veel vertellen over hoe bezoekers je website waarderen
User Experience Signals zijn een belangrijke Ranking Factor geworden. Want hoe meer Google voorrang geeft aan websites die goed in de smaak vallen bij bepaalde zoekopdrachten, hoe beter zij voldoet aan de vraag van de zoeker.
Daarbij wil je graag dat bezoekers lang op je site blijven omdat de kans dat ze converteren (of klant worden) daarmee veel groter wordt.
Welke signalen zeggen iets over de User Experience?
De volgende signalen zeggen veel over hoe bezoekers je website gebruiken en waarderen;
Time on Site
Hoe lang blijft iemand op je site? Uiteraard een belangrijke graadmeter over hoe ze je site waarderen.
Dwell Time
Hoe lang blijft iemand op je pagina voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten.
Bounce Rate
Het percentage mensen dat je webpagina bezoekt en terugkeert naar de zoekresultaten zonder dat ze iets doen; ergens op klikken, een formulier invullen of iets kopen.
Pogosticking
Wanneer gebruikers van een zoekmachine verschillende zoekresultaten bezoeken om het gewenste resultaat te vinden.
Organic Click Through Rate (CTR)
Het percentage mensen dat een zoekopdracht intikt en op jouw zoekresultaat klikt.
Search Intent
Het overall doel dat iemand heeft als hij een zoekopdracht in een zoekmachine invoert; informatief, commercieel, etc.
Hoe kun je de User Experience verbeteren?
- Door continue je content te verbeteren en te optimaliseren. Zorg dat het omvattend is, interessant, goed geschreven, in een prettige lay-out, met voldoende mooie afbeeldingen, etc.
- Zorg voor een goede Meta Title en Description (titel en omschrijving). Aan de ene kant moeten deze interessant en aansprekend zijn zodat veel mensen erop klikken. Aan de andere kant moeten deze lading van de pagina wel dekken. Anders keren bezoekers weer snel terug naar de zoekresultaten.
- Zorg voor een snelle laadtijd en goed werkende techniek. Bezoekers zien graag een snelle site die goed werkt. Hoe beter je dit voor elkaar hebt hoe langer mensen blijven, doorklikken en converteren.
- Zorg voor een goed werkende site op mobiel. Meer dan 50% van het internetgebruik is op mobiele devices. Als je daar niet goed presteert waarderen bezoekers én Google dat negatief.
Hoe kun je de gebruikerservaring meten?
Het meten van User experience signalen doe je in Webmaster Console en Google analytics. Daar kun je zien hoe al deze signalen en KPI’s op dit moment zien en of je met de aanpassingen in je site voor een verbetering hebt gezorgd.