Skip to content

Website Analyse, hoe doe je dat?

Wat is een website analyse?

Een website analyse is het geheel van het testen en analyseren van de prestaties van je site. Dat kan op veel verschillende gebieden zoals de techniek, je vindbaarheid (SEO), de laadsnelheid, gebruiksvriendelijkheid, online concurrentie of het aantal bezoekers.

Website analyse is een continue bezigheid die in principe nooit af is. Want elke website kan op bepaalde punten wel verbeterd worden. Bijvoorbeeld door nog aansprekender content te produceren, de interne links, of werking op mobiele apparaten te verbeteren. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos.

Je houdt het leuk door alle prestaties goed te meten en te merken dat je elke keer weer een stap vooruit zet.

Waarom is een website analyse belangrijk?

Een regelmatige analyse en verbetering van je website is belangrijk omdat in de meeste branches de onderlinge concurrentie online gewonnen of verloren wordt. Dat blijkt wel uit de volgende statistieken;

  • 89% van de consumenten begint het koopproces met een zoekmachine, zowel voor producten als diensten. (Bron; Fleishman-Hillard)
  • 94% van het zoekverkeer in zoekmachines gaat naar sites op de 1e pagina (Bron; MOZ)
  • In 50 milliseconden vormen gebruikers een mening over je website die bepaalt of ze blijven of weggaan (Bron; Google)
  • 75% beoordeelde de geloofwaardigheid van een bedrijf op basis van het ontwerp van de website (Bron; Stanford)

Kortom, laten we je website gaan analyseren en hem, stap voor stap, beter maken.

Hoe ga je aan de slag, wat kun je allemaal onderzoeken?

Nu we weten hoe belangrijk een goed presterende website is, komen we bij de vraag, hoe maak je een gedegen website analyse? Om te beginnen is het goed om te beginnen met de vraag; wat wil je als eerste analyseren? Want je kunt een website op verschillende manieren beoordelen. Hier volgen een aantal opties;

  • SEO Analyse; de vindbaarheid (SEO) op specifieke zoektermen
  • Bezoekersanalyse; hoeveel, maar ook bezoekersstromen
  • Conversie analyse; hoeveel maar ook waar en op welke manier
  • Analyse van de technische werking, bijv op verschillende devices
  • Gebruiksvriendelijkheid of usability, hoe ervaren bezoekers de site

De belangrijkste analyses zullen we hieronder behandelen.

SEO analyse, de vindbaarheid van de website

Een SEO analyse van je website bestaat eigenlijk uit het onderzoeken van de 3 pijlers van SEO; 1) Content, 2) Techniek en 3) Autoriteit. Als je site  op al deze punten dik in orde is, dan is het echt een kwestie van tijd voor je (hoog) op de 1e pagina in Google staat en veel relevante bezoekers naar je site krijgt. Laten we die 3 pijlers eens uitwerken.

1) Hoe is het met de techniek van de website gesteld?

Onder technische SEO factoren behoren aspecten zoals hosting, indexering, snelheid van laden van pagina’s, de werking op mobiele devices, de URL structuur, Sitemaps, etc.

Deze stappen moet je volgen voor een Technische SEO Audit 

  1. Begin met het crawlen van je site met een tool als SEMRush of AHREFS
  2. Beoordeel de sitemap en alle technische issues uit de crawl
  3. Controleer je alle pagina;’s van je website op technische problemen
  4. Controleer interne links en redirect degene die niet goed staan
  5. Test Site Snelheid en webscore vitals op Pagespeed insights
  6. Controleer op mogelijke HTTPS, zoals redirects en canonicals
  7. Check of Google Analytics goed is geïnstalleerd en de juiste data weergeeft
  8. Doe een Backlink Audit (hoewel dit meer onder een SEO analyse valt)
  9. Re-Crawl je Website om te verifiëren of alles nu wel goed staat.

2) Hoe is de content van je website?

Content is belangrijk zowel voor bezoekers en voor Google, en ook in die volgorde. Waarom? Als Google ziet dat jouw webpagina goed bevalt bij bezoekers is dat een heel belangrijk en positief signaal voor Google. User signals oftewel gebruikers signalen noemen we dat.

Elke pagina moet in ieder geval aan deze basiscriteria voldoen; 

  1. Voldoende aansprekende content voor bezoekers (500-1500 woorden)
  2. Een prettig goede leesbare lay out (font grootte en -kleur) en paragrafen 
  3. Een goed gestructureerde pagina met H1, H2 en H3 koppen
  4. Een Call to Action die duidelijk maakt wat bezoekers moeten doen
  5. Voldoende interne links naar mogelijk andere interessante pagina’s
  6. Andere vormen van content zoals afbeeldingen, video, infographics, etc.

3) Wat is de autoriteit van je website of domein?

De Domain Authority (DA) is een score die aangeeft hoe succesvol een site is als het gaat om zoekmachine resultaten. De domain authority score is ontwikkeld door Moz. Kortom; hoe hoger je DA hoe groter de kans dat je goed zult scoren in de zoekresultaten. Hier lees je meer over Hoe je jouw Domain Authority kunt meten en verhogen.

Hoe is de gebruiksvriendelijkheid van je website?

Je gebruikersvriendelijk van je website analyseren kan lastig zijn. Maar er zijn natuurlijk wel punten die je kunt onderzoeken en met je team kunt beoordelen.

Voor een goede analyse van gebruiksvriendelijkheid kun je op de volgende letten;

1) Bereikbaarheid

Zorg dat bezoekers je website én alle pagina’s ook daadwerkelijk kunnen bereiken. Dit klinkt misschien als en open deur maar het komt nog maar al te vaak voor dat bepaalde pagina’s, of de website als geheel, niet benaderbaar zijn. Niet alleen raken gebruikers gefrustreerd, maar je loopt ook steeds nieuwe klanten en inkomsten mis als je site niet beschikbaar is.

Hier moet je op letten voor je bereikbaarheid en toegankelijkheid;

  • Server uptime 
  • Links die niet werken
  • Werking op mobiel

2) Duidelijkheid

Duidelijkheid is de kern van gebruiksvriendelijkheid. Als je website bezoekers afleidt of in de war brengt duurt het langer voor ze vinden wat ze zoeken. En a als dat te lang duurt, dan haken ze af.

Zorg voor een goed gestructureerde website en duidelijke pagina lay out en dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken.

3) Leerbaarheid

Leerbaarheid is een ander belangrijk aspect van gebruiksvriendelijkheid is. Probeer intuïtieve designs en lay outs te ontwerpen die geen uitleg nodig hebben. De sleutel tot intuïtief ontwerpen is gebruik te maken van wat mensen al kennen, of iets nieuws te maken dat snel duidelijk of gemakkelijk te leren is.

4) Geloofwaardigheid

Geloofwaardigheid is een cruciaal aspect voor elke website. Zelfs als mensen snel de informatie vinden die ze zoeken. Als ze je niet vertrouwen, is die inhoud waardeloos. dus zorg voor een professionele website die vertrouwen wekt. Daarbij kun je denken aan de volgende aspecten;

  • Toon de mensen achter de organisatie
  • Werk met bekende review websites en toon deze d.m.v. een widget
  • Plaats testimonials van tevreden klanten
  • Geef bronnen weer om uitspraken te onderbouwen

5) Relevantie

Relevantie is een laatste maar heel belangrijke factor in de usability van je website. Hoe relevanter je content hoe interessanter hij is voor je doelgroep. Daarom is het het essentieel dat je je gebruikers kent en weet waarom ze je site bezoeken.

  1. Bepaal wie je gebruikers zijn. 
  2. Praat met ze om uit te vinden wat hun doelen op je site. 
  3. Definieer gebruikersscenario’s en verwerk deze in je site.

Welke tools zijn er voor de analyse van je website

Er zijn eindeloos veel tools om je website mee te analyseren. Hier zetten we de belangrijkste tools om je website mee te analyseren onder elkaar. Dit zijn overigens allemaal tools die wij gebruiken om websites mee te analyseren.

1) Google Analytics 

Google Analytics is een handige, maar soms ook ingewikkelde, tool voor web analytics. Het biedt statistieken en analytische basisgereedschappen voor zoekmachine optimalisatie (SEO) en marketing doeleinden.

2) Google Search Console

Met Search Console kun je eenvoudig serverfouten, problemen met de belasting van je site, en beveiligingsproblemen zoals hacking en malware controleren en in sommige gevallen oplossen. Je kunt het ook gebruiken om te analyseren welke pagina’s en zoekopdrachten goed presteren en hoeveel bezoekers ze naar je site brengen. 

3) AHREFS of SEMRush

Zowel AHREFS als SEMRush zijn waardevolle tools om website analyses mee te doen. Het zijn alles-in-één gereedschapskisten voor het verbeteren van je vindbaarheid en het ontdekken van marketing kansen en mogelijkheden. 

Ze bevatten instrumenten om marketeers te helpen met: SEO, PPC, SMM, zoekwoorden onderzoek, Concurrentie analyses, PR, Content Marketing, en nog veel meer.

4) Content King

ContentKing crawlt en scant je website 24/7, zodat je altijd op de hoogte bent van alle problemen die zich kunnen voordoen. Dit gereedschap is een powertool voor webbureaus. Je kunt er zowel Googles Search Console als Analytics mee integreren.

5) Rank Tracker

Veel mensen denken dat ze zelf in google kunnen zien hoe hun website scoort in de zoekresultaten. Daarbij vergeten ze dat Google zoekresultaten toont op basis van jouw locatie en zoekhistorie. en incognito biedt vaak niet de (volledige) oplossing en het objectieve beeld. 

Daarvoor moet je echt een Rank Tracker hebben, zoals … Rank Tracker.

6) Hotjar

Hotjar is een platform voor het analyseren van het gedrag van je websitebezoekers.  Het biedt geavanceerde analysemiddelen om gebruikersgedrag te begrijpen en te visualiseren, en hoe dat je websitebezoek beïnvloedt.

7) Pagespeed insights

PageSpeed Insights (PSI) analyseert de prestaties m.b.t. laadtijden van een pagina op zowel mobiele als desktop apparaten, en geeft suggesties over hoe die laadtijden verbeterd kan worden. 

8) Screaming Frog

Screaming Frog is een website crawler die je helpt onsite SEO te verbeteren door webpagina’s te controleren op veel voorkomende SEO problemen. De eerste 500 URL’s zijn gratis, wil je meer koop dan een licentie en krijg ook toegang tot geavanceerde functies.

9) SEO Plugin Yoast

Yoast SEO is een WordPress plugin die je site helpt beter te presteren in zoekmachines zoals Google. De plugin geeft je ook de hulpmiddelen om je content naar een hoger niveau van SEO te brengen en algemene leesbaarheid te verbeteren.

Er zijn natuurlijk nog veel meer Tools om je website mee te analyseren, maar met deze selectie ben je al een heel eind en met de betaalde versies ook en paar euro’s lichter.

Wil je dat wij een analyse van je website maken?

Een goede website analyse is DE basis voor verbetering van je vindbaarheid en conversies. Kortom van het succes van je onderneming. Die basis moet goed zijn, toch?

Als je wilt kunnen wij je hierbij helpen, want ervaren professionals zoals wij zien veel meer issues en kansen voor verbetering.

Bel voor een vrijblijvend gesprek met Maarten Vermeulen op; 020 895 0314
Of stuur een mail naar; info@pingwin.nl

Zelf aan de slag met SEO? Bekijk deze praktische kennisbank artikelen

Lees meer over dit onderwerp
Back To Top