Wat is een zoekresultaat?
Een zoekresultaat, ook wel Search Engine Result Page (SERP) genoemd, zijn de resultaten die je krijgt als je een zoekopdracht ingeeft in een zoekmachine als Google of Bing.
Het gaat om links met een korte beschrijving van de inhoud. Deze zoekresultaten krijgen een een ranking op basis van een complex algoritme. Dit algoritme houdt onder meer rekening met de content, relevantie, autoriteit en de laadtijd van de pagina.
Het hangt van de zoekterm af of er veel zoekresultaten zijn of niet. Maar wil je meer bezoekers naar je website lokken, dan is het belangrijk zo hoog mogelijk in de lijst met zoekresultaten te staan. Een SEO Specialist kan je hier goed bij helpen omdat het veel kennis en ervaring vereist om alle facetten van SEO goed uit te voeren. Hoe hoger je in Google staat, hoe groter de kans dat bezoekers doorklikken naar jouw website.
Wat zijn organische zoekresultaten?
Organische zoekresultaten, zijn de resultaten die op een ‘natuurlijke’ manier en op basis van inhoud, techniek en autoriteit van een website bovenaan komen. Concreet betekent dit dat er geen advertentiebudget aan werd besteed. Het is dus voordeliger om in te zetten op SEO, om zo op een organische manier in de zoekmachines te scoren. Bovendien zien veel gebruikers deze organische zoekresultaten als natuurlijker en van betere kwaliteit.
Het is wel een lange termijn klus om op een organische manier goed te scoren in de zoekmachines. Bovendien heb je daar echt de juiste SEO strategie voor nodig. SEO is een voortdurend proces waar je maar beter voldoende aandacht aan besteed.
Hoe ziet een organisch zoekresultaat er uit?
Een organisch zoekresultaat heeft in elke zoekmachine dezelfde structuur:
● Titel:
Als je wilt scoren in de zoekmachines, dan moet je je pagina’s en posts van goede paginatitels voorzien. Deze titels worden namelijk overgenomen in de zoekmachines. Het is ook belangrijk relevante zoekwoorden in je title tag te gebruiken. Zorg dat je titel er tussenuit springt. Bij voorkeur zet je je zoekwoord vooraan. Zo scoor je beter in de zoekresultaten.
● URL:
Een organisch resultaat in de zoekmachines heeft natuurlijk ook altijd een aanklikbare url. Deze link leidt de bezoekers naar je website.
● Meta:
Elk zoekresultaat heeft ook een meta beschrijving die je aan je site en/of pagina kunt meegeven. Zorg voor een heldere meta description die informatief is én aanzet tot doorklikken.
● Sitelinks:
Deze link sturen bezoekers direct naar de concretere pagina’s met info op je website. Ze helpen bezoekers sneller de relevante info op je website te vinden. Ze komen alleen voor in het eerste zoekresultaat en zijn beperkt tot 6.
Hoe kun je je positie in de organische zoekresultaten verbeteren?
Om je organische positie in de zoekmachines te verbeteren kun je wel een paar acties ondernemen. We zetten de belangrijkste even voor je op een rijtje:
● Zet in op de juiste zoekwoorden
Om goed te scoren in de zoekresultaten is het belangrijk om te weten op welke woorden je gezocht wordt. Met deze handleiding voor zoekwoorden onderzoek kun je met bijvoorbeeld Moz of Ahrefs bekijken welke relevante zoekwoorden er zijn voor jouw business. Zet in op woorden waar ook effectief gezocht wordt.
● Zet de zoekwoorden op de juiste plaats
Door je zoekwoorden goed te spreiden, ze in je titel op te nemen, op te nemen in de meta title en meta description en ze vooraan in je teksten en titels te plaatsen, scoor je beter. Met een handige tool als Yoast SEO kun je dit op een eenvoudige manier in bijvoorbeeld WordPress doen .
● Zorg voor gebruiksvriendelijke URL’s
Hoe duidelijker je URL, hoe meer deze gewaardeerd wordt door bezoekers en de zoekmachines. Zorg dat in je URL meteen duidelijk is waar de pagina of het artikel over gaat.
● Maak een gebruiksvriendelijke sitemap
Wil je het de zoekmachines makkelijker maken om je site te crawlen en te indexeren, dan geef je je website een up-to-date sitemap mee. Zo kunnen zoekmachines je website makkelijker en beter indexeren.
● Een snelle laadtijd is key
Zoekmachines houden steeds meer rekening met met de snelheid van je website. Een snelle laadtijd is dan ook belangrijk om te scoren in de organische zoekresultaten.
● Mobile friendly of mobile first
Je website moet goed werken op smartphones en tablets. Het merendeel van de mensen surft tegenwoordig mobiel en zoekmachines straffen sites af die daar niet op zijn ingericht.
Paid search of betaalde zoekresultaten
Betaal je om bovenaan in de zoekresultaten te staan, dan spreekt men van paid search. Google Ads (SEA) zijn hier een voorbeeld van. Door mee te doen aan deze online veiling, investeer je in advertenties die boven- of onderaan de zoekresultaten verschijnen. Door te bieden op zoekwoorden kan je ervoor zorgen dat je advertentie hoog in Google staat. Hierdoor vergroot je de kans dat er op je link wordt geklikt. Advertenties worden in de zoekresultaten weergegeven met de ADV die voor de advertentie staat. Hoe hoger in Google, hoe beter!
Negatieve publiciteit uit de zoekresultaten verwijderen
Soms kan het gebeuren dat je negatief in de pers komt. Hier zijn vaak links van in de zoekresultaten te vinden en dikwijls staan die op de eerste pagina. Door middel van online reputatiemanagement kunnen we die bij Pingwin laten verdwijnen.