SEO en SEA, wat is beter

SEO en SEA, wat is het verschil en wat is beter?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA, wat converteert beter, wat is het voordeligste, wat werkt het snelste en wat is het meest  duurzame van SEO en SEA. Allemaal vragen de we hier gaan behandelen. Wil je hulp van en echte SEO specialist? neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden om jou website hoger in Google te krijgen.

Wat is de betekenis van SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of in goed Nederlands; zoekmachine optimalisatie. SEO gaat over het optimaliseren van je website en vergroten van je autoriteit om je vindbaarheid te verbeteren.

Wat betekent SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en gaat over de betaalde advertenties op de eerste pagina in Google. Door middel van een Google Ads Account kun je advertentiegroepen, campagnes en advertenties beheren.

Wat zijn organische en betaalde zoekresultaten

Op de eerste pagina van Google zie je steeds meer verschillende zoekresultaten die uiteen vallen in 2 hoofdcategorieën;

  • Organische zoekresultaten en
  • Betaalde zoekresultaten,

De organische zoekresultaten staan onder de advertenties en zijn de gratis “natuurlijke” zoekresultaten die je kunt beïnvloeden d.m.v. SEO. Als je de tijd neemt en je kunt zelf je vindbaarheid verbeteren is dit een prima, gratis en duurzame optie.

De betaalde zoekresultaten kun je ook zelf beheren in het Google Ads account maar het laten vertonen van de advertenties in de zoekresultaten kost altijd geld. Je betaald een bedrag per klik dat afhankelijk is van een reeks aan factoren.

Voor betaald adverteren bestaan naast Google Ads nog een aantal andere mogelijkheden; Display advertenties (via Adsense), Bing Ads, Facebook Ads, YouTube Advertising, en adverteren op Twitter, Pinterest en Instagram en tot slot mobile advertising via specifieke Aps.

Tot slot zijn er ook nog andere zoekresultaten zoals; Featured Snippets, Answer boxes, Local Packs en f.a.q’s maar deze vallen ook onder de gratis, organische zoekresultaten. Deze kun je ook beïnvloeden door middel van SEO.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA

SEO en SEA verschillen op tal van punten met elkaar. Hieronder hebben we de belangrijkste verschillen onder elkaar gezet;

SEO

  • Lange termijn strategie
  • Duurzaam
  • Uiteindelijk goedkoper

SEA

  • Snel resultaat
  • Niet duurzaam
  • Vaak duurder

SEO, de voor en nadelen uitgelegd

M.b.v. SEO kun je prima hoger in Google komen en meer bezoekers naar je website krijgen. Maar als je nog niet een hele uitgebreide website hebt en er nog maar weinig andere websites naar jouw site verwijzen kan dit wel even duren. Uiteindelijk is die investering in SEO wel blijvend doordat je website beter wordt en je meer autoriteit krijgt. SEO heeft en langere aanloop maar is uiteindelijk vaak goedkoper dan SEA.

SEA de voor en nadelen uitgelegd

Met SEA kun je binnen 24 uur met je advertenties bovenaan de 1e pagina in Google verschijnen. Je biedt echter op tegen de andere adverteerders dus de kosten per klik en dus websitebezoekers kunnen hoog oplopen door die onderlinge concurrentie. Als je stopt met adverteren ben je, zonder SEO, weer terug bij af en niet goed vindbaar, dus duurzaam is SEA zeker niet.

Wat kost SEO

De kosten van SEO zijn afhankelijk van;

  • de online concurrentie en
  • de uitgangssituatie van je vindbaarheid

Als je nog niet hoog in Google staat en er nog een heleboel te optimaliseren is aan je website en linkprofiel dan is het een behoorlijke investering voor je echt veel bezoekers gaat trekken.

De kosten van SEO zitten hem in het analyseren en verbeteren/ optimaliseren van je website op gebied van techniek, content en autoriteit. Maar ook in het gebruik van SEO tools en linkbuilding.

Wat kost SEA

De kosten van SEA bestaan uit het beheren van het Google Ads account en de klik kosten als bezoekers op je advertentie klikken. Ook hier zijn de kosten afhankelijk van verschillende factoren. Hier noemen we een paar belangrijke;

  • de online concurrentie die per branche en per zoekwoord erg verschilt
  • de positie van je advertentie
  • je kwaliteitsscore

Ontwikkelingen en wetenswaardigheden; SEO vs SEA

Ad Blockers

Met behulp van Adblockers kun je advertenties in de zoekresultaten blokkeren. De mensen die deze Adblockers gebruiken kun je dus niet bereiken met jouw advertentes. en het gebruik hiervan begint een aardige vlucht te nemen; de afgelopen 4 jaar is dat met 15-305 gestegen (bron; Hubspot)

Vertrouwen

Veel mensenklikken bewust niet op de betaalde zoekresultaten omdat ze de organische resultaten meer vertrouwen (zo’n 80% volgens Hubspot). Een goede zichtbaarheid in de organische zoekresultaten creëert ook meer vertrouwen en bekendheid.

Branding

Zowel SEO als SEA dragen bij aan de de zichtbaarheid en de branding van een merk. dus ook als het niet meteen tot een verkoop of andere conversie leidt is een investering in SEO en SEA van waarde.

Statistieken over SEO en SEA

De meningen over wat nou beter is, SEO of SEA, zullen altijd blijven verschillen. en eigenlijk kun je daar ook geen uitspraak over doen die klopt voor alle gevallen en situaties.

Wij zijn van mening dat als je moet kiezen SEO uiteindelijk een efficiëntere en verstandiger keuze is dan SEA. Maar de combinatie werkt vaak nog het beste.

Meningen zijn ook maar meningen, dus hieronder nog een paar statistieken die feitelijk zijn en zijn ontdaan van een persoonlijke voorkeur over SEO vs SEA.

  • 70% of marketers see SEO as more effective than PPC. (bron; databox)
  • 51% van alle website verkeer komt van organisch zoeken (SEO), 10 procent van betaald zoeken (SEA/ Ads), 5 procent voor sociaal en 34 procent van alle andere bronnen (Bron; BrightEdge)
  • SEO heeft 20 x zo veel kans op website verkeer als PPC (adverteren) zowel op desktop als mobiel (Bron; Jumpshot/Moz)

Kun je SEO en SEA zelf doen?

Jazeker zowel SEO als SEA kun je helemaal zelf doen. Ten eerste staat het internet bol van de informatie over SEO en SEA. Voor beiden is echter wel sprake van een behoorlijke leercurve als je bij het begin moet beginnen.

Daarbij is het goed om te vermelden dat als je SEO niet goed in de vingers hebt en je toch zonder begeleiding aan de slag gaat je ook je vindbaarheid kunt schaden in plaats van omhoog helpen.

Voor wat betreft SEA geld dat je alleen veel geld verspilt als je het Ads beheer niet goed uitvoert.

Voor Google Ads is er de hulp van Google bij het opzetten en beheren van je account. Voor wat betreft SEO moet je zelf op zoek naar informatie op het internet. Maar er worden ook tal van cursussen en opleidingen op gebied van SEO aangeboden.

Pingwin
Amsterdam Amsterdam Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
Utrecht Utrecht Joseph Haydnlaan 2a
3533 AE Utrecht
Contact Snel contact 020 895 0314
info@pingwin.nl

KVK: 63130912
BTW: NL855105665B01
Social Media Leadinfo - Certified Partner

Pingwin scoort een 5.0 / 5 op basis van 17 beoordelingen.