Content marketing, wat is het en hoe zet je het in?

Wat is content marketing?

Content marketing is een populaire online marketingstrategie die gebruikt wordt om een publiek aan te trekken, aan je te binden en te behouden door het maken en delen van relevante artikelen en blogposts, video’s, podcasts, en andere media. 

Content marketing zorgt ervoor dat je gezien wordt deskundige, het bevordert je naamsbekendheid, en het houdt je bedrijf top of mind als het tijd is om te kopen.

Wat is content nou precies?

Als we het over online marketing hebben bedoelen we met content alle vormen van informatie die je op website of social media kanaal kunt aantreffen. Dat kan dus tekst zijn, maar ook; links, afbeeldingen, audio, animatie of video’s, etc.

Content is eigenlijk de basis van het internet, dat is wat mensen zoekt in een zoekmachine, een website of op social media.

Wat doet een content marketeer

Als content marketeer ben je verantwoordelijk voor het plannen, maken en delen van waardevolle content. Het doel is om prospects aan te trekken en deze om te zetten tot klanten. En kun je van bestaande klanten met aansprekende content ook terugkerende kopers te maken.

Wat voor invloed heeft dit allemaal op je SEO?

Content Marketing en SEO zijn nauw met elkaar verweven. Goed geoptimaliseerde content op je website is de basis voor een goede vindbaarheid. Denk maar aan de uitspraak “Content is King”. 

Als je vervolgens zorgt dat jouw content ook echt bezoekers weet te interesseren, dan zorg je ook nog eens voor goede gebruikers signalen. En die vertellen Google dat jouw landingspagina goed aansluit bij de zoekopdracht. Allemaal zaken die je SEO flink zullen helpen.

Een voordeel van je SEO uitbesteden is dat je je content marketing zo kunt organiseren dat hij maximaal bijdraagt aan je vindbaarheid. Dat begint met de juiste SEO strategie een zoekwoorden onderzoek, het inrichten van landingspagina’s, het plaatsen van interne links en nog veel meer.

De perfecte content marketing strategie zelf uitproberen?

Als je zelf alvast aan de slag wilt met een ijzersterke content marketing strategie dan helpen we je daar graag bij. Daar hebben we namelijk alles voor onder elkaar gezet.

Content marketing strategie om zelf mee te starten

Als je zelf aan de slag wilt met content marketing is een goede strategie wel belangrijk. Hier hebben we alle belangrijke aandachtspunten voor de perfecte content marketing strategie onder elkaar gezet.

1. Zorg dat je content een meetbaar doel heeft

De hoeveelheid content die je kunt maken is overweldigend, van Instagram Stories, tot blogposts en e-books, tot podcasts. Dus denk goed na over wat je doelen zijn en welke content daar het beste bij past. En “meer views krijgen” is geen voorbeeld van een goed doel. Zo kun je gaandeweg goed bepalen of je content marketing effectief is en hoe je deze kunt optimaliseren.

2. Ken je doelgroep

Hoe beter je content marketing aansluit bij je doelgroep, hoe beter doe scoort en aanslaat. Er is een grote hoeveelheid aan soorten content én kanalen beschikbaar die je kunt inzetten voor content marketing. Maar elke doelgroep heeft een bepaalde voorkeur voor een of meer soorten content en kanalen waar ze voornamelijk zoeken naar jouw product of dienst. 

Zo kun je een hypotheek beter niet op Tik Tok promoten maar wel d.m.v. Google Ads in combinatie met een goede landingspagina. En zo is de doelgroep voor nieuwe sneakers juist weer wel op instagram en Tik Tok te vinden. En is de content van een influencer bijvoorbeeld weer heel geschikt.

Hoe beter je jouw doelgroep kent hoe beter je ze kunt aanspreken en overtuigen in hun customer journey.

3. Begrijp de klantreis van je koper

Een goede content marketeer begrijpt dat zijn strategie lezers in elk stadium van de buyer’s journey moet boeien en overtuigen. 

De content moet in eerste instantie nieuwe bezoekers naar je bedrijf lokken. Maar daarnaast hij moet ook aarzelende prospects tot aankoop overhalen. En zorgen voor klantenbinding en merkentrouw op lange termijn.

In een ideale wereld zorg je dat er voor elke stap in de klantreis of customer journey op de juiste kanalen de juiste content beschikbaar is of gepromoot wordt. 

4. Informeer/ los een probleem op voor de lezer

Het doel van je content marketing is tweeledig, namelijk je prospects;

  • informeren, iets onderwijzen 
  • helpen bij het oplossen van een probleem

Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat ze klant worden. Maar in eerste instantie gaan zij op zoek naar de benodigde informatie. En als jij die content of informatie op je website of social media aanbiedt, ben je meteen in de picture voor een eventuele aankoop.

Door de juiste informatie te verschaffen met je content wordt je bekend als een  betrouwbare bron of expert bij de doelgroep.

5. Werk volgens het pillar page model (voor je SEO) 

Het Pillarpage model kan er voor zorgen dat je door middel van je content management ook veel beter vindbaar wordt. Dit model bestaat uit een overkoepelende pagina die het onderwerp op hoofdlijnen behandelt. Daaronder hangen vervolgens cluster pagina’s die specifieke ingaan op details van dat onderwerp. Door middel van interne links verbind je deze pagina’s aan elkaar.

In ons geval is onze pagina over SEO een Pillar page. En daaronder hangen pagina’s over deelonderwerpen van SEO zoals content management, linkbuilding, etc.

6. Schrijf diepgaande content

Pagina’s met veel nuttige en interessante content ranken doorgaans hoger dan pagina’s met slechts een beetje informatie over dit onderwerp. 

Dus probeer een onderwerp volledig te behandelen zodat een bezoeker zeker van wat hij precies zoekt. Om te weten wat je allemaal moet behandelen kun je deze 2 tactieken gebruiken;

  • Kijk je naar het vakje “Mensen vragen ook” Dit zijn namelijk letterlijk vragen die mensen over dit onderwerp stellen.
  • Kijk welke pagina’s goed scoren in de zoekmachines en bekijk welke onderwerpen zij behandelen

7. Optimaliseer je content op basis van conversies

Bekijk je content als een echte CRO specialist. Bijvoorbeeld door in Google Analytics te kijken welke content converteert en welke voor verbetering in aanmerking komt. En optimaliseer je content marketing met die informatie. Want een hoop traffic is leuk, maar uiteindelijk gaat het je waarschijnlijk om meer klanten en meer omzet omzet.

Zo kan het zijn dat je instagram account maar klein is met bijvoorbeeld 1.000 volgers. en dat je website wel 5.000 bezoekers trekt per maand.

Maar als 6% van je bezoekers op instagram converteren en maar 0,5% van je website bezoekers klant worden. Dan kun je je content marketing inspanningen beter richten op Instagram.

8. Houd je content consistent en actueel

Het is belangrijk om de inhoud en kwaliteit van je content constant te houden. Daardoor weten bezoekers wat ze van je kunnen verwachten en zullen ze je vaker opzoeken als dat bevalt. 

In ons geval proberen we telkens content content te produceren die informatief en praktisch is zodat je er zelf mee aan de slag kunt.

Uiteraard is het ook belangrijk dat je content actueel blijft; drie tips:

  • Laat het jaartal in de URL weg als je je inhoud optimaliseert. Goede URL’s veranderen niet. Neem het jaartal op in de titel van je inhoud.
  • Plan je redactionele kalender om je content elk jaar opnieuw te bekijken, zodat je hem actueel kunt houden.
  • Zorg ervoor dat je URL’s zo min mogelijk aanpast en als je dat al doet ze goed herleid (redirect)

9. Optimaliseer oude of bestaande blogs

Veel oude content is nog steeds actueel. Zorg er dan wel voor dat die content ook af te toe geactualiseerd wordt aan deze tijd en mogelijk nieuwe ontwikkelingen. 

In ons geval is een  blog over Hoe werkt SEO? nog steeds actueel. Alleen is de precieze invulling daarvan wel aan verandering onderhevig. Dus wanneer we dat regelmatig aanpassen profiteren we van een pagina die al veel autoriteit heeft opgebouwd, maar ook een die goed aansluit bij deze tijd.

10. Hergebruik je content

Het kost tijd en talent om nuttige en boeiende inhoud te maken. Dus je kunt bestaande content die goed scoort, prima hergebruiken op andere kanalen of in andere vormen van content. Zo zorg je voor optimale efficiëntie. 

Bovendien kun je door content te hergebruiken een nieuw publiek bereiken, bijvoorbeeld door dezelfde content, al dan niet aangepast, in te zetten in een ander marketing kanaal.

Een goede video of podcast kun je prima omzetten tot een blog. En kleine stukjes kun je prima gebruiken voor social media.

11. Zorg voor een constante branding

Welke vorm van contentmarketing je ook gebruikt, zorg voor een eenduidige uitstraling en huisstijl. Dat versterkt je merk, geeft je een professionele uitstraling en zorgt voor herkenning.

12. Personaliseer je content

Gepersonaliseerde content scoort veel beter dan een algemene boodschap.

content personaliseren kan op verschillende manieren.

  • Door je doelgroep in verschillende categorieën in te delen en deze met specifieke content te benaderen, bijvoorbeeld in een nieuwsbrief.
  • Door op basis van eerdere aankopen de content op je site automatisch aan te passen, zoals met gerelateerde producten.
  • Door de content in Google Ads en de bijbehorende landingspagina af te stemmen op de specifieke doelgroep waar je op target.

Op je website heb je volledige controle over wat bepaalde gebruikers te zien krijgen op basis van de pagina’s die ze bezocht hebben, de tijd die ze op je site zitten, hun account activiteit, enzovoort. Je kunt ook personaliseren per apparaat en per buyer persona.

13. Gebruik gegevens om je punten kracht bij te zetten

Het gebruik van statistieken werkt vaak erg goed. Mensen vinden het interessant en het onderbouwt je punt. Het mooie van gegevens is dat ze zowel op je website als op sociale media platforms gebruikt kunnen worden. Wanneer je statistieken gebruikt, zorg er dan voor dat je waar mogelijk recent onderzoek citeert (ten laatste twee jaar).

16. Geef voorrang aan de gebruikerservaring

Boeiende content is heel mooi, maar een goede gebruikerservaring is daarbij wel cruciaal. Ten eerste omdat mensen bij een slechter user experience überhaupt snel verdwenen zijn en dus niet kunnen converteren.

Ten tweede is een slechte gebruikerservaring slecht voor je vindbaarheid/ SEO.

Dus zorg ervoor dat je laadtijden in orde zijn en je site goed werkt op mobiele apparaten.
En houdt gebruiker signalen zoals Bounce Rate en Dwell time god in de gaten. Die laten je precies zien hoe de content en de website ervaring bevalt.

Wat is het doel van content marketing

Er kunnen verschillende redenen zijn om met content marketing aan de slag te gaan. Daarbij dient content marketing vaak ook meerdere doelen tegelijk, en daar houden we van.

  • Verbeteren van je vindbaarheid 
  • Conversie verhogen
  • Helpen bij het doorlopen van de customer journey
  • Versterken van je branding en exposure
  • Zorgen dat je top of mind wordt bij je doelgroep

Voorbeelden van content marketing, maak je eigen mix!

Eigenlijk is elke social media post of elk blog een vorm van content marketing. Maar een echt goed voorbeeld van content marketing is wanneer je een strategie hebt uitgedacht en bewust alle vormen van content en kanalen in kaart hebt gebracht. En deze vervolgens hebt uitgewerkt in een content kalender.

Hieronder in ieder geval een de belangrijkste voorbeelden van de verschillende vormen van content en de kanalen waar je deze op kunt verspreiden. Zo kun je zelf je ideale mix samenstellen voor jouw content strategie.

Voorbeelden van content vormen zijn;

  • Blogposts
  • Whitepapers/ Ebooks
  • Podcast
  • E Mails
  • Videos
  • Handleidingen/ How to’s 
  • Social media 
  • Infographics
  • Case studies
  • Webinars

Voorbeelden van (online) content kanalen zijn

  • Je eigen website
  • Nieuwsbrieven
  • Influencers
  • Videokanalen zoals Youtube, Vimeo, etc.
  • Social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Tik Tok, etc
  • Apps
  • Gastblogs
  • Betaald adverteren (PPC)

Voordelen content marketing 

Content marketing biedt verschillende voordelen. Het mooie is dat ze vaak allemaal bijdragen aan het overall doel van de organisatie. 

De belangrijkste belangrijkste voordelen van content marketing;

  1. Meer relevante content op je website
  2. Verbetering van je vindbaarheid 
  3. Hogere domein autoriteit (DA)
  4. Meer referral traffic (bezoekers via andere sites)
  5. Meer bezoekers uit social media
  6. Meer kans op conversies
  7. Meer merk- en naamsbekendheid 
  8. Een nauwere band met je klanten
  9. Relatief goedkoop 
  10. Overal inzetbaar

Wat is een content kalender

Een content kalender is een handig hulpmiddel om de productie en verspreiding van je content te plannen en te optimaliseren. Met  een content kalender maak je een overzicht van de toekomstige content productie en publicaties. 

Content is een van de belangrijkste aspecten van een goede online marketing. Maar zonder goede planning bereik je nog niet de helft van wat er mogelijk is.

Pingwin
Amsterdam Amsterdam Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
Utrecht Utrecht Joseph Haydnlaan 2a
3533 AE Utrecht
Contact Snel contact 020 895 0314
info@pingwin.nl

KVK: 63130912
BTW: NL855105665B01
Social Media Leadinfo - Certified Partner

Pingwin scoort een 5.0 / 5 op basis van 17 beoordelingen.