In het kort
Call To Action (afgekort CTA) betekent letterlijk een oproep tot actie. Een call to action kan een zin of afbeelding zijn die je aanspoort om een product te kopen, te bellen voor een afspraak of offerte of om iets te downloaden. Call’s to action kom je overal tegen; op radio en TV, op reclameborden, in brochures en folders en natuurlijk in e-mails en op websites. Voorbeelden van calls to action zijn; “Bestel nu online”, “Maak snel een afspraak” of “Geef je op voor de nieuwsbrief” Ze zijn ook vaak verpakt in de knoppen op een website; “Klik hier” of “Bestel nu”
Deze pagina van Independer draait volledig om de Call to Action;
Waarom een Call To Action gebruiken?
-
- Een CTA is vaak (het begin van) een conversie. Elke organisatie en website heeft een doel. Één duidelijke Call To Action (CTA) op elke pagina helpt je bezoeker bij het nemen van de juiste stappen.
-
- Mensen houden van duidelijkheid. Bezoekers van je site houden van duidelijkheid en verwachten een instructie. Steve Krug schreef ooit een klassieker over “goed webdesign” met veelzeggende titel; “Don’t Make me Think!”
-
- Een oproep tot actie werkt! Mensen zijn best vaak geneigd om een duidelijke instructie op te volgen. Een gepersonaliseerde CTA werkt zelfs 202% beter dan een gewone CTA zo blijkt uit onderzoek van Hubspot.
-
- Het maakt je marketing campagne succesvol. De CTA helpt de potentiële klant naar de volgende stap in de sales funnel. Bij elke stap in de salesfunnel hoort ook weer een andere Call TO Action.
Wanneer gebruik je een CTA?
Eigenlijk kun je op elke pagina van je website een Call To Action gebruiken. Daarbij moet je wel op 2 dingen letten;
-
- Niet te veel verschillende CTA’s op een pagina
-
- Niet te vroeg vragen om actie te ondernemen
Dus geef mensen eerst de tijd om enthousiast te raken en plaats dan je Call To Action. Let ook op dat niet elke Call To Action meteen tot de uiteindelijke gewenste actie oproept. Zet dus niet op elke pagina “koop nu!” Maar leidt de bezoeker naar pagina’s met meer informatie, zet ze aan om hun gegevens achter te laten of meer informatie op te vragen.
Hoe maak je een goede Call to Action?
De tekst van je CTA
- Houd je tekst kort en duidelijk
- Maximaal 2 of 3 woorden en geen vakjargon
- Gebruik een vetgedrukte en iets grotere letter
- Maak het laagdrempelig en vrijblijvend; “vrijblijvende offerte”
De kleur
- De beste kleur verschilt per website en boodschap
- Een contrasterende kleur is goed, hij moet wel opvallen!
- Door te testen kun je de beste kleur bepalen
- Effectieve CTA-kleuren zijn; rood, oranje, geel en blauw
Zorg voor urgentie
- “Deze actie loopt tot…” of “Zolang de voorraad strekt”
- Gebruik woorden als “Nu” en “Meteen”
De beste vorm van je Call to Action
- Gebruik ronde hoeken, rechte hoeken lijken een waarschuwing
- Benadruk de boodschap, laat een van de hoeken naar binnen wijzen
- Laat de CTA’s passen bij het design, maar wel opvallen
- Met ruimte om de Call to Action heen valt hij ook meer op
Wat is de beste plek?
CTA boven de vouw
Boven de vouw betekent in het deel van je site dat je meteen ziet zonder te scrollen. Door je CTA daar te plaatsen valt die vaker op omdat niet iedereen naar beneden scrolt. Let wel op dat je niet te snel te veel vraagt van je bezoeker die misschien nog niets van je website heeft bekeken.
CTA tussen de tekst; inline
Een CTA in de tekst werkt vaak heel goed. Je geeft de bezoeker namelijk eerst de tijd om enthousiast te worden. Vervolgens kun je ze makkelijk overtuigen om actie te ondernemen.
Normaal gesproken is een Call To Action opvallend, groot en duidelijk. Maar voor een CTA in de tekst kun je beter gebruik maken van een subtielere variant. Bijvoorbeeld in de vorm van een link met een duidelijke anchor tekst die als CTA dient. Bijvoorbeeld; “Klik hier voor meer informatie over ons SEO bureau”
Als Pop-up
Veel mensen vinden pop-ups irritant. Maar weet je waarom ze nog steeds gebruikt worden? Omdat ze in een aantal gevallen werken. Zorg er in ieder geval wel voor dat je pop-up;
- niet te vroeg komt
- duidelijk een interessant is en
- gemakkelijk weg te klikken is
In de footer, of net daarboven
Als mensen bij je footer (het onderste deel van je pagina) aangekomen zijn is het duidelijk dat ze de informatie interessant vonden. Dus een betere plek voor je Call To Action kun je niet vinden.
Bij de footer gebeurt vaak veel meer met banners en links. Dus net boven de footer is misschien nog wel een betere plek voor je CTA.
In de sidebar
Het grote voordeel van een call to action in de sidebar is dat die continu zichtbaar is. Dus op elke moment dat een bezoeker enthousiast wordt van jouw site kan hij meteen converteren in je sidebar.
Verschillende soorten Calls To Action
Een Call to Action kan verschillende vormen hebben.
- Een knop in je website. Dit is de meest gebruikte CTA die bezoekers aanzet tot actie. De copy en het design leidt de bezoeker naar de opvallende CTA-knop en zorgt voor een conversie.
- Een opt-in campagne knop. Dit is een variant op de CTA-knop waarbij je kiest om gebruik te maken van een bepaalde actie; “Stuur mijn 30% kortingscode”
- Een ankertekst in een blog post. Door bepaalde tekst te linken in je website copy, zet je mensen aan om daar op te klikken; “meer over ons werk als SEO specialist”
- Knoppen of tekst in emails. Een knop of een link in een e mail zet lezers aan om de website te bezoeken.
- Tekst in social media. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de knop in een e mail, je wilt bezoekers naar je site leiden om ze daar te converteren.