Wat is Bounce Rate? Waarom is die zo belangrijk voor SEO en hoe kun je hem eenvoudig verbeteren. In dit artikel leggen we je dat allemaal uit. Wil je je SEO uitbesteden en met een ervaren SEO bureau aan de slag, laat het ons dan weten.
Wat is Bounce Rate?
Bounce Rate is het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder dat ze iets hebben gedaan; ergens op geklikt, iets ingevuld of iets hebben gekocht.
Waarom is je Bounce Rate zo belangrijk?
Er zijn 3 redenen waarom je bounce rate belangrijk is;
- Ten eerste gaat iemand weer weg zonder iets te doen of te converteren. Voor de meeste websites is conversie belangrijk dus door je Bounce Rate te verlagen kun je je conversie verhogen.
- Bounce Rate is een belangrijke Ranking Factor in Google. Logisch want als veel mensen direct weer vertrekken van je website is dat een teken dat dit geen goed zoekresultaat is op de betreffende zoekopdracht.
- Een hoge Bounce Rate geeft aan dat er iets op die pagina niet in orde is of bevalt bij de bezoeker; de content is niet goed, de laadtijden zijn slecht of de algehele User Experience bevalt niet.
Wat is een gemiddelde Bounce Rate?
Wat is een gemiddelde Bounce Rate? Het hangt er een beetje vanaf in welke branche je zit, maar een gemiddelde bounce Rate is rond de 45%.
Daarbij is het goed om te weten dat blogs doorgaans een veel hogere bounce rate hebben dan webshops.
Wat wij ook vaak zien is dat de bounce Rate enorm kan verschillen per kanaal of bron. Zo is de Bounce Rate bij social media vaak veel hoger dan bij organisch of email.
Wat is Exit Rate vs Bounce Rate?
Exit Rate is wanneer iemand landt op pagina X van jouw website, doorklikt naar pagina Y, maar na het lezen van die pagina je site verlaat.
De bezoekers is dus niet gebounced, maar verlaat via die pagina Y wel de site. Ook dat wordt allemaal bijgehouden in Google analytics.
Dus als je in analytics pagina’s ziet waar veel mensen de site verlaten is het goed om die pagina onder de loep te nemen en aan te passen.
Waarom bouncen mensen van je website?
Als mensen bouncen van je website kunnen er tal van redenen voor zijn, maar duidelijk is dat er iets is dat ze niet aanspreekt of bevalt. Ze concluderen als het ware in een oogopslag, “nee dit is niet wat ik zoek” en zonder verder te kijken gaan ze terug naar de zoekresultaten.
1) De Inhoud van de pagina bevalt niet
Stel je voor dat je zoekt naar vakantiebestemmingen in Spanje. Je klikt op een zoekresultaat en land op de homepage van een reisbureau. Je hebt geen zin om zelf verder te gaan zoeken naar de bestemming Spanje. Dus je gaat meteen terug naar de zoekresultaten om een landingspagina te vinden met alleen
vakantiebestemmingen in Spanje.
2) Lelijke vormgeving
Een slecht vormgegeven website is een reden voor een hoge Bounce Rate. Onderzoek wijst uit dat mensen in eerste instantie naar het design kijken als ze een website beoordelen. En in tweede instantie naar de content.
3) Slechte User Experience/ Gebruikerservaring
Je site moet er goed uitzien maar ook prettig en eenvoudig in het gebruik. Als mensen te veel moeten zoeken is dat een reden voor een hoge Bounce Rate.
4) De pagina is perfect!
Huh? Ja als de pagina beantwoordt aan de verwachtingen van de bezoeker zal deze niet verder klikken want hij heeft exact gevonden wat hij zocht. Kortom, niet alle bounces zijn slecht.
Hoe verbeter je je Bounce Rate?
Je Bounce Rate verbeteren betekent dat je de pagina op een of meer punten zodanig aanpast dat bezoekers toch even verder kijken. Dat kan op verschillende manieren en is een kwestie van aanvoelen van wat er niet schort aan je pagina, of wat er beter kan. Hierna volgen enkele voorbeelden van hoe je je pagina aantrekkelijker kunt maken.
1) Verwerk video’s op je pagina
Video’s zorgen er gemiddeld voor dat bezoekers meer dan 2 x zo lang op je pagina blijven. Verder is uit onderzoek naar voren gekomen dat de Bounce Rate gemiddeld met meer dan 10% daalt als je video’s embed.
Je hoeft niet perse je eigen video’s te maken en embedden. Je kunt ook video’s van anderen embedden.
2) Spoor bezoekers aan tot doorlezen
Er zijn zat stukken op pagina’s in je website waarbij je de aandacht van de bezoeker dreigt te verliezen.
Op die punten moet je de bezoeker bewust aansporen om door te lezen. Deze woorden kunnen daar goed bij helpen.
- Bekijk dit eens;
- De vraag is…
- Dat zette me aan het denken
- Dat gezegd hebbende,
- Dit wordt onderbouwd door het volgende;
- Ter illustratie,
3) Laadtijden verbeteren
Per seconde laadtijd verlies je procenten mensen en hetzelfde geldt voor conversies. Dus zorg voor een goede Hosting & Update service zodat je site lekker snel is.
2 tools waarmee je je laadtijden kunt controleren:
Google pagespeed insights tool en een andere die goed is;
GT Metrics
Beiden vertellen je niet alleen hoe het met de laadtijd is gesteld. Maar geven je ook inzage in hoe je die kunt verbeteren.
4) Kom meteen met interessante content
Zorg dat je meteen begint met waardevolle en interessante informatie op je pagina. En wel boven de vouw; dus op het gedeelte dat mensen meteen zien als ze de site binnenkomen.
Lange introducties en aanleidingen; niet doen! Hele grote afbeeldingen waardoor mensen eerst moeten scrollen om de informatie te vinden? Beter van niet.
5) Zorg voor hapklare brokken content
Enorme lappen tekst leest niemand van een scherm. zorg ervoor dat je content eenvoudig en prettig te scannen of te lezen is. Gebruik paragrafen, afbeeldingen, koppen, lijstjes etc.
6) Sluit je aan bij de zoekintentie
Kijk voordat je een pagina gaat optimaliseren op een bepaalde zoekterm wat Google in de zoekresultaten presenteert. Zorg er vervolgens voor dat je daar goed bij aansluit en een nog betere, mooiere, informatieve pagina maakt voor dat zoekwoord. Dan maak je een goede kans op een hoge ranking.
7) Pak eerst de slechtst presterende pagina’s aan
Door eerst de pagina’s aan te pakken met een heel hoge Bounce Rate gaat de gemiddelde Bounce Rate van je site meteen omhoog. Daarbij is het op die pagina’s vaak snel duidelijk wat er aan schort; een slechte lay out, lappen tekst, een lange laadtijd, etc.
8) Gebruik Heatmaps voor je landingspagina’s
Met Heatmaps kun je heel goed zien hoe bezoekers je site gebruiken. waar ze naar kijken, wat ze lezen, waar ze op klikken, etc. Door dat te analyseren kun je zaken die blijkbaar niet interessant gevonden worden verwijderen.
Of onderdelen die men blijkbaar wel interessant vind verder uitbreiden.
Hotjar en Crazy Egg zijn 2 tools waarmee je Heatmaps kun gebruiken.
9) Plaats interne links op je pagina’s
Interne links geven bezoekers suggesties om door te klikken naar gerelateerde onderwerpen en pagina’s. Iedereen die ook maar één keer doorklikt naar een andere pagina op je site is al geen bounce meer.
Als je er dan ook nog voor zorgt dat die linkjes de pagina’s openen in een nieuw venster dan verlaten mensen je site ook niet.
10) Zorg voor een schitterend design
Mensen kijken nu eenmaal graag naar mooie dingen en een prettige en duidelijke lay out. Zeg nou zelf, als je veel informatie moet lezen van een scherm of iets zoekt op internet dan is het toch wel zo prettig als die informatie op een aantrekkelijke manier wordt gepresenteerd.
11) Maak een inhoudsopgave met klikbare links
Pagina’s met veel content werken het beste in de rankings, om links en social media aandacht te krijgen. Maar voor de bezoeker is het wel zo prettig als hij snel een overzicht heeft van waar de pagina over gaat. En dat hij direct naar het onderdeel van zijn interesse kan skippen.
Daarom is een duidelijke inhoudsopgave waar je direct naar de diverse onderdelen toe kan klikken belangrijk.
12) Goede mobiele gebruikerservaring (UX)
Meer dan 50% van de gebruikers op internet komt van mobiele devices. Google beoordeelt websites ook voornamelijk op mobiele apparaten. Twee duidelijke argumenten om te zorgen dat je site daar 100% goed op werkt.
13) Presenteer gerelateerde pagina’s/ blogs
Door pagina’s voor te stellen die over gerelateerde onderwerpen gaan stimuleer je mensen door te klikken op je website en verder te lezen. Dat si wat anders dan interne linking. Want hierbij maak je de pagina visueel en laat je een korte omschrijving zien.
14) Gebruik Exit Intent pop-ups
Veel mensen vinden Pop-ups irritant en dat zijn ze ook als ze je storen terwijl je aan het lezen of zoeken bent op een website. Maar een Exit Intent Pop up is anders. Die toont alleen als mensen toch al weg gaan. En je eigenlijk niets te verliezen hebt, die mensen gaan toch al weg.
Dan kun je ze beter nog iets interessants voorschotelen; een gratis E-book of aanmelding voor je nieuwsbrief.
15) Gebruik Content upgrades
Je kunt natuurlijk iedereen een standaard E book aanbieden, dat is al beter dan niets. maar nog beter is als je een content upgrade aanbiedt die exact aansluit bij wat ze aan het lezen zijn.
Dus stel je leest een pagina over on site SEO. Biedt die bezoeker dan een checklist aan die alle belangrijke punten van on site SEO bij elkaar zet.