Als je een lokale fietsenwinkel hebt dan hoef je natuurlijk niet te concurreren met de landelijke spelers op de markt. Dat is nou het mooie van Local SEO. Je hoeft alleen maar de concurrentie uit de regio te verslaan om boven aan te staan in de lokale zoekresultaten!
- Hoe werkt lokale SEO en waarom is het belangrijk?
- Hoe kun je als klein bedrijf, de grote concurrent, lokaal verslaan?
- Hoe kun je zelf je lokale SEO verbeteren?
Allemaal vragen die we hier zullen beantwoorden. Zodat jij meer relevante bezoekers krijgt uit jouw regio.
Wat betekent lokale SEO?
Laten we beginnen met de afkorting SEO, die staat voor Search Engine Optimization oftewel, zoekmachine optimalisatie. Dus Lokale SEO houdt in dat het gaat om het verbeteren van je lokale vindbaarheid in de zoekmachines. Lees hier meer over zoekmachine optimalisatie – SEO.
Als je lokaal goed vindbaar bent zul je op relevante zoekopdrachten ook steeds vaker verschijnen in de zogenaamde Local Pack van Google. Daarin toon Google op zoekopdrachten met een lokaal karakter de belangrijkste resultaten uit de regio. Zo hoef je het ook niet op te nemen tegen de landelijke sterke concurrenten.
Hoe werkt local SEO?
Google weet heel goed dat voor veel zoekopdrachten het de bedoeling is dat er lokale zoekresultaten getoond worden. Als je op fietsenmaker, makelaar of tuinman zoekt dan zit je niet te wachten op zoekresultaten uit de andere kant van het land.
Daarom hanteert Google al jaren locatiegebonden zoekresultaten voor zoekopdrachten met een lokaal of regionaal karakter. Hoe werkt dat?
- Een voorbeeld; Als jij in Amsterdam bent en je zoekt naar “Pizzeria”, krijg je in de zoekresultaten alleen maar Pizzeria’s in Amsterdam. Logisch want je bent, waarschijnlijk, niet op zoek naar een pizzeria in Limburg.
- Een ander voorbeeld; Als je in Amsterdam bent en je zoekt naar “Pizzeria Utrecht”, omdat je daar die avond wilt gaan eten, geeft Google je Pizzeria’s in Utrecht.
Kortom Google snapt heel goed hoe en wanneer ze lokale zoekresultaten moet presenteren.
Waarom is je locale vindbaarheid zo interessant?
- Je kunt makkelijk scoren omdat je niet hoeft te concurreren met de landelijke grote bedrijven in jouw branche
- Je hebt geen SEO specialist nodig want je kunt heel goed zelf je lokale vindbaarheid verbeteren.
Nog niet overtuigd?
Statistieken over lokale zoekmachine optimalisatie
- 46% van de Google searches gaan over lokale informatie (Source: GoGulf)
- 72% van de mensen die een lokale zoekopdracht deden bezochten een winkel binnen 5 kilometer. (Source: Hubspot Marketing Statistics)
- 97% van de mensen leren meer over een lokaal bedrijf dan waar dan ook (Source: SEO Tribunal)
Kortom je lokale vindbaarheid is cruciaal voor het succes van je onderneming en om goed vindbaar te worden voor mensen uit jouw regio.
Hoe kun je grote concurrenten lokaal verslaan?
Oké, we eten dus dat bijna de helft van de zoekopdrachten gaat over lokale informatie en bedrijven. Google laat op die zoekopdrachten dus ook (bijna) alleen maar lokale zoekresultaten zien.
Kortom; als jij je lokale vindbaarheid goed voor elkaar hebt;
- heb je voor lokale searches alleen nog maar met lokale concurrentie te maken en kun je een grote, landelijke concurrent verslaan.
- daarbij maakt je goede kans dat je extra opvalt doordat je in de Local Pack van Google wordt opgenomen.
Hoe verbeter je je lokale vindbaarheid
1) Creëer en optimaliseer je Google My Business Pagina
Je Google My Business pagina is voor Google en bezoekers een waardevolle bron van informatie over jouw bedrijf, openingstijden, je locatie, contactgegevens, etc.
2) Zorg continu voor reviews van klanten op Google
Bedrijven met veel (positieve) reviews krijgen meer vertrouwen van Google en zullen eerder hoog in de rankings verschijnen. en in de Local Pack van Google.
3) Optimaliseer voor Voice Search
Voice Search wordt steeds groter, zeker voor lokale, mobiele zoekopdrachten. Met voice search hanteren mensen vaak langere zoekopdrachten met worden als hoe, waar, wat , etc. Optimaliseer je website daar op.
4) Zorg voor een lokale insteek van je content
Hoe meer content Google ziet met een lokaal tintje, hoe duidelijker het is dat jouw website iets betekent in die regio. Dus schrijf over jouw lokale producten, vestigingen of gerelateerde events op je site.
5) Zorg voor een optimale mobiele ervaring
De helft van de zoekopdrachten komt tegenwoordig al van mobiele devices. Maar dat geldt natuurlijk nog meer voor lokale zoekopdrachten. Kortom zorg voor een optimale mobiele ervaring zodat mensen lang op je site blijven. Dat is voor Google namelijk een signaal dat jouw site als zoekresultaat bevalt.
6) Focus je op lokale zoekwoorden
Net zoals met lokale content is het goed om pagina’s en koppen in je site te voorzien van lokale woorden; steden, regio, etc. Dus: “De voordeligste notaris in regio Castricum” bijvoorbeeld.
7) Zorg voor één of meer lokatie pagina(’s)
Als je verschillende vestigingen hebt zorg dan voor specifieke locatie pagina’s met specifieke informatie over de locatie, contactgegevens, openingstijden etc.
Als je maar een vestiging hebt, zorg dat dat je “over ons-” of “contact pagina” een lokaal tintje heeft.
8) Geef je op in lokale directories
Er zijn tal van directories waar je je als bedrijf kunt aanmelden. Soms zelfs met link. Geografische/ lokale directories, Branche directories, artikel directories, etc. Door je hier aan te melden ziet Google dat je uit die regio komt, en dat je in een bepaalde branche werkzaam bent.
9) Zorg voor kwalitatieve, lokale backlinks
Dit is de moeilijkste maar tegelijkertijd een van de belangrijkste ranking factoren. 3 voorbeelden om goed lokale links te verkrijgen;
- Goede kwalitatieve content publiceren waar mensen graag naar verwijzen/ linken.
- Gastbloggen op relevante, lokale websites met autoriteit.
- Lokale bekendheden of influencers vragen naar je te verwijzen.