Google AdWords-extensies zijn een geweldige manier om jouw advertenties te onderscheiden van die van je concurrenten. Ze kunnen net dat extraatje geven aan een campagne en eruit te springen.
Wat is een Ad Extension?
Advertentie-extensies zijn aanvullende stukjes informatie die je advertentie uitbreiden en deze nuttiger te maken voor gebruikers. Advertentie-extensies bevatten meestal telefoonnummers, extra links van je website, beoordelingen van verkopers etc. Je moet advertentie-extensies selecteren die je advertentiecampagne helpen je bedrijfsdoelstellingen beter te meten.
Sommige advertentie-extensies zijn geautomatiseerd, wat betekent dat AdWords automatisch de extensiegegevens aan je advertentie toevoegt. Deze omvatten o.a. click-to-call en automatisch bellen, en sitelink-extensies. Andere advertentie-extensies zijn handmatig, wat betekent dat je kunt kiezen om jouw advertenties aan te passen aan je eigen voorkeuren. Een volledige lijst met extensietypen vind je hier.
Vijf ideeën die je kunt gebruiken om advertentie-extensies te ontwikkelen
1. Sitelinkextensies
Google Adwords Sitelinks zijn extra links in je advertentie die potentiële klanten rechtstreeks naar een specifieke pagina op je website brengen.
In dit voorbeeld zien we de Etos sitelinks voor specifieke onderdelen van de website.
Met sitelinkextensies kun je:
- De klikken meten die naar specifieke sitelinkpagina’s op je website gaan om meer te weten te komen over klant voorkeuren
- Specifieke kortetermijncampagnes uitvoeren naar diepe pagina’s op je website om het gemakkelijker te maken om seizoensgebonden campagnes uit te voeren
- Sitelinks maken specifiek voor mobiele gebruikers
2. Callout-extensies
Met callout-extensies kan je aanvullende beschrijvende tekst opnemen in je standaardtekst advertenties. Je kan specifieke kenmerken over je bedrijf, producten en diensten opnemen die direct onder je advertentie in Google worden weergegeven.
Ze zien eruit als sitelinks, maar het verschil is dat er niet op kan worden geklikt. Het is dus het beste om ze te beschouwen als extra opsommingstekens, een stukje extra informatie om zoekers over de streep te trekken.
Het onderstaande voorbeeld: Bol.com voegt USP’s toe. Dag & nacht bereikbaar, gratis bereikbaar en gratis verzending.
Lees meer over hoe je de Callouts kunt toevoegen bij Google support.
Vier redenen om callout-extensies te gebruiken:
- Ze zijn eenvoudig te implementeren, verschijnen als eenvoudige tekst en vereisen geen links naar secundaire pagina’s.
- Ze profiteren van de extra advertentieruimte in de zoekresultaten van Google.
- Ze promoten details over je bedrijf; zoals populaire services of unieke aanbiedingen.
- Ze zijn beschikbaar zonder extra kosten.
Callout-extensies zorgen voor meer flexibiliteit, omdat je het hele account kunt wijzigen zonder elke advertentietekst afzonderlijk te bewerken.
3. Klik naar tekstextensies
Wanneer je je richt op een mobiele doelgroep, bieden de click-to-text-extensies een snelle en effectieve manier voor je klanten om intuïtief in contact te komen op een manier waarop ze zich op hun gemak voelen.
In de AdWords-campagne wordt een call-to-action ‘Stuur ons een bericht’ weergegeven die er zo uitziet.
Lees meer over deze extentie op Google.
De voordelen van click to text-extensies zijn onder meer:
- Het zijn uitzonderlijk goede klikken voor het genereren van leads waarbij de gebruiker proactief interactie heeft met jouw advertentie
- Voor sommige gebruikersgroepen heeft het verzenden van een sms-bericht veel meer de voorkeur boven het voeren van een telefoongesprek of een ander type aanvraag
- Onderzoek heeft een hogere klikfrequentie (CTR) voor mobiele gebruikers aangetoond.
4. Oproepextensies
Google Adwords oproepextensies bieden klanten een handige manier om uw bedrijf rechtstreeks vanuit de zoekresultaten te bellen. En natuurlijk kunnen ze met veel effect worden gecombineerd met andere extensies, zoals Call outs en locatie-extensies.
In dit voorbeeld wordt voor een koeriersdienst het telefoonnummer opvallend getoond op telefoon:
De voordelen van oproepextensies zijn vrij eenvoudig:
- Als jouw bedrijf telefoongesprekken op prijs stelt, is dit de juiste conversie
- Je krijgt een rapport met het aantal oproepen dat jouw campagnes hebben gegenereerd, zodat je jouw ROI beter kunt evalueren
en u kunt plannen dat je oproepextensies op specifieke tijdstippen worden weergegeven voor je bedrijfsprocessen.
5. Beoordelingsextensies
Je ziet vaak advertenties met gouden sterren of andere beoordelingsdetails. Er is goed bewijs dat aantoont dat door het opnemen van beoordelingen, het succes van je campagnes zal toenemen, waarbij een toename van 19% in klikfrequentie wordt ervaren door beoordelingsextensies op te nemen.
In dit voorbeeld zien we een uitstekende sterbeoordeling voor een autoverhuurder:
En door op de beoordelingen te klikken, kunnen we deze beoordelingen bekijken:
Deze recensie-extensie wordt mogelijk gemaakt door de Trustpilot, maar beoordelingen kunnen ook worden verzameld door verschillende bronnen, waaronder Google’s eigen Customer Review Service, en een aantal andere goedgekeurde review-services, waaronder sites zoals Feedbackcompany.