Internationale SEO, voor een betere vindbaarheid in het buitenland
Je bedrijf uitbreiden naar het buitenland?Internationale SEO gaat verder dan een meertalige website en wat linkjes uit het buitenland. Je vindbaarheid verbeteren in het buitenland werkt vaak anders dan je in Nederland gewend bent. Wij verzorgen al meer dan 10 jaar de internationale vindbaarheid voor diverse klanten uit Nederland en het buitenland. Maak gebruik van onze ervaring, ons internationale netwerk en voorkom de vele valkuilen die wij in veel landen al hebben leren kennen
Wat is Internationale SEO?
Internationale SEO is het optimaliseren van je website en autoriteit voor een goede vindbaarheid in het buitenland. Hieronder valt bijvoorbeeld ook technische SEO. Zodat bezoekers meteen op de juiste taal- of landversie van je site komen. Maar ook het optimaliseren van content voor die betreffende taal of regio. En natuurlijk ook linkbuilding van uit die regio.
Waarom het buitenland?
Internationale SEO is interessant als je vindbaarheid in je lokale markt optimaal is. Of als je een andere interessante kans in het buitenland ziet. Hoe dan ook, een goede vindbaarheid in het buitenland vraagt om een ervaren en betrouwbare SEO-consultant als Maarten Vermeulen.
Naar welk land uitbreiden?
Naar welk land je gaat uitbreiden met je website of webshop is is afhankelijk van verschillende factoren.
De volgende vragen kunnen je helpen met het maken van de juiste keuze;
- Vanuit welke landen wordt jouw website nu bezocht?
- Waar kopen ze hetzelfde product/ dienst?
- Hoe is de concurrentie in die landen?
- Moet je producten of diensten aanpassen?
- Is de prijs interessant voor dat land?
- Welke distributiekanalen zijn er?
- Welke invoerrechten en belastingen zijn er?
Onze internationale SEO resultaten
Internationale expansie is een grote stap voor veel organisaties. Dan is een beetje zekerheid ten aanzien van je SEO partner voor het buitenland wel zo prettig. Daarom laten we graag zien welke klanten wij goed vindbaar hebben gemaakt in het buitenland. Daarbij kun je denken aan landen als; Duitsland, België en Frankrijk. Maar bijvoorbeeld ook Amerika, Finland, Zweden en Noorwegen.
Klant | Zoekwoord | Plek in Google.nl | Klant |
---|---|---|---|
OMC Amstelland | Floater laser | Nr 1 in NL, DE & UK | 5 jaar |
Zivver | Datenleck, Secure Email | Nr 1 in Duitsland en UK | 2 jaar |
Lamnia | Heittoveitsi (werpmes) | Nr 1 in Finland, Zweden en Noorwegen | 2 jaar |
Dutch Natural Healing | Huile de CBD | Top 3 in Frankrijk | 3 jaar |
Aronson Delftware | Delf blue | Top-5 in o.a. VS, UK en Duitsland | 5 jaar |
Reviews van onze internationale SEO klanten
Reviews spreken boekdelen als je op zoek bent naar een Internationale SEO specialist. We zijn trots op onze klanten die we in het buitenland helpen met hun vindbaarheid. Lees zelf de reacties en vraag ook gerust naar referenties als je wilt.
Maarten and the Pingwins helped us get much more organic traffic from countries where we couldn’t get a foothold. They did a great job onsite SEO and international linkbuilding for Spain, France, Norway and Sweden.
Especially foreign linkbuilding is almost impossible to do yourself and Pingwin makes it the core of their international SEO-campaign.
Ik ben al jaren klant bij Pingwin en sinds een tijd ook als klant voor zoekmachine optimalisatie in het buitenland. Mijn vindbaarheid in Nederland was al optimaal maar nu krijg ik steeds meer bezoekers uit het buitenland. Met name de VS, UK en omringende Europese landen. SEO werkt in het buitenland toch anders en dat heeft Maarten en zijn team goed in de gaten.
We are very happy with the international SEO performed by the Pingwin-team. Especially because they guided us through complex website migrations for a couple of different countries. They have extensive international experience and foreign partners that helped us rank very high in Germany, UK and The Netherlands.
Deze 10 stappen zetten wij voor een goede vindbaarheid in het buitenland
Heb je de keuze gemaakt om je vindbaarheid in het buitenland te verbeteren? Laat ons je dan helpen met al onze opgedane kennis en expertise. Hands on én pro-actief.
1
Internationaal zoekwoord onderzoek
Lokaal zoekwoord onderzoek is een noodzaak voor een succesvolle internationale SEO campagne. Daarbij werken we met lokale SEO specialisten uit ons netwerk. Zij kunnen veel beter analyseren en begrijpen op welke zoektermen jouw doelgroep in dat land zoekt. Of dat ze daar vaker Bing of Youtube i.p.v. Google gebruiken.
2
Duurzame SEO-strategieën
Door de concurrentie in kaart te brengen kun je strategisch slimme keuzes maken voor bepaalde zoekwoorden en onderwerpen. De online concurrentie verschilt per zoekwoord en per land. Tenzij je over een oneindig SEO budget beschikt, kun je beter eerst inzetten op het laaghangend fruit. Kies de interessante zoekwoorden waarmee je snel naar de top-10 kunt.
3
Internationale targeting d.m.v. Hreflang tags
Zorg dat zoekmachines weten voor welke bezoeker een bepaalde taalversie of pagina bedoeld is. Iemand die in Duitsland zoekt op een voor jou relevante zoekterm, moet op het Duitstalige deel van je website komen. Dat is precies waar Hreflang tags voor zorgen. Daarbij voorkomen we er met Hreflang tags ook dubbele content, in verschillende talen.
4
Technische analyse website
Door een goede technische analyse per land te maken leg je de basis voor een goede internationale vindbaarheid. Dat gaat verder dan snelle laadtijden en een goede mobiele werking. Zo kijken we ook naar zaken als; lokale Cookie settings, IP serving, Internationale sitemaps en nog veel meer.
5
Content optimaliseren per regio of land
Simpelweg je content vertalen is niet voldoende. Voor SEO in het buitenland is het beter om te werken met verschillende pagina’s per land of regio, dan per taal. In Spanje spreek je de doelgroep namelijk anders aan dan in Mexico of argentinië. Terwijl ze in alle drie de landen Spaans spreken. Het beste is om een native speaker uit dat land je content te laten schrijven.
6
Analyse van je linkprofiel in het buitenland
Voor een goede vindbaarheid in het buitenland zijn links uit dat land belangrijk. Zo ziet Google dat je ook lokaal een autoriteit bent waar naar verwezen wordt. Voordat we beginnen met linkbuilding brengen we in kaart waar jouw linkprofiel het meeste behoefte aan heeft. Daarbij kijken we naar verschillende soorten links, de verdeling daarvan over landingspagina’s en de ankerteksten (de tekst waarmee wordt gelinkt)
7
De ideale URL structuur voor het buitenland
De URL structuur is een cruciale factor in het succes van SEO in het buitenland. Zo kun je werken met landextensies zoals; www.voorbeeld.com/de. Maar ook aparte domeinnamen voor elk land zijn mogelijk zoals www.voorbeeld.de. Tot slot is ook en subdomein nog mogelijk zoals www.de.voorbeeld.com. Welke versie het beste is verschilt per website, land en onderwerp. Maar daar helpen we je graag bij.
8
Internationale SEO strategie uitwerken
Nu wordt het tijd om alle losse elementen en onderdelen uit te werken in een duurzame internationale SEO strategie. Van de URL structuur voor de diverse landen tot de lokale techniek en linkbuilding, tot de content die de doelgroep overtuigend aanspreekt. We helpen je graag bij het uitwerken van jouw internationale SEO strategie die past bij jouw wensen en mogelijkheden.
9
Technische en on-page optimalisatie
Als de SEO strategie voor het buitenland is uitgewerkt is de technische en on-page optimalisatie aan de beurt. Denk daar naast de laadtijden en mobiele optimalisatie ook aan de URL structuur en sitemaps per land, HREFlang instellingen, hosting issues, etc.
10
Internationale linkbuilding
Als laatste is internationale linkbuilding cruciaal voor het succes van je vindbaarheid in het buitenland. Met behulp van ons internationale netwerk van linkpartners versterken we jouw domein autoriteit.
Internationale ranking factoren
Internationale SEO heeft een aantal specifieke aandachtspunten en ranking factoren.
- URL’s geoptimaliseerd voor taal & regio
- Content geoptimaliseerd voor taal & regio
- NAW geg. op internationale directories
- Lokale Google My Business pagina’s
- Links van lokale websites
Integrale aanpak
Internationale SEO is nauw verweven met andere vormen van Online Marketing. Maar ook met zaken buiten je marketing zoals logistiek en regelgeving.
Wij kunnen je helpen met een integrale aanpak van alle online marketing en met vaste partners ook met zaken die daarbuiten vallen.
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.
Wat kost SEO voor het buitenland?
Het mooie van internationale SEO is dat de kosten per land dalen naarmate je naar meer landen uitbreidt. Logisch, want veel SEO-optimalisatie komt ten goede aan de vindbaarheid in meerder landen. Zo is de optimalisatie van de laadtijden bijvoorbeeld goed voor de SEO in alle landen.
De kosten van internationale SEO kunnen enorm verschillen en hangen af van een aantal factoren;
- Welk land gaat het om; inwoners, digitale ontwikkeling
- Hoe is de online concurrentie
- In welke branche ben je actie
- Op welke zoektermen ga je optimaliseren
Veel gestelde vragen over internationale SEO
Een website op de juiste manier vindbaar maken in het buitenland is een gespecialiseerd vak. Dat vraagt veel kennis, ervaring en internationale samenwerkingspartners en dat hebben lang niet alle SEO bureaus.
Dus vraag naar ervaring en bewezen resultaten bij de partijen die je benaderd voor SEO in het buitenland. Verder is het goed om naar referenties en ervaringen van andere bedrijven te vragen.
- Een landspecifiek domein zoals; www.website.nl, www.website.de en www.website.fr of
- Een landspecifiek subdirectory zoals; www.website.com/nl en www.website.com/fr, etc.
Het grote voordeel op gebied van internationale SEO is dat die laatste variant het eenvoudiger en voordeliger wordt om linkbuilding po te doen, omdat elke link bijdraagt aan het .com hoofddomein.
Conversie technisch is het weer net iets beter als je een eigen landextensie hebt en dus voor variant 1 kiest.