Influencers zijn de nieuwste sterren op gebied van online marketing. Ze zijn erg populair, verdienen bakken met geld en kunnen je merk maken of breken. Maar wat is een influencer nou precies? En wat doet hij of zij de hele dag? En hoe kun je influencer marketing inzetten voor jouw merk of product?
Definitie; Wat is een influencer?
Een influencer is iemand in je niche of bedrijfstak die invloed heeft op je doelgroep. Een influencer heeft de macht om de aankoopbeslissingen van anderen te beïnvloeden vanwege zijn of haar autoriteit, kennis, positie, of relatie met zijn of haar publiek.
Een influencer heeft een aanhang in een duidelijke niche, met wie hij of zij zich actief inlaat. De grootte van de aanhang hangt af van de grootte van zijn/ haar rol en de omvang in de niche.
Wat doet een influencer?
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is een influencer niet iemand die alleen maar op sociale media zit, selfies neemt en populair loopt te doen.
Influencers moeten het gedrag van hun volgers echt beïnvloeden. Ze hebben een reputatie opgebouwd vanwege hun kennis en deskundigheid over een bepaald onderwerp. Ze plaatsen regelmatig berichten over dat onderwerp op hun favoriete sociale media kanalen en genereren grote volgers van enthousiaste, betrokken mensen die goed op hun opvattingen letten.
Soorten influencers, van klein tot MEGA
Je zou het misschien niet zeggen maar influencers hebben eigenlijk een lange geschiedenis in de marketing. Aanvankelijk gebruikten bedrijven populaire figuren zoals beroemdheden en atleten om hun producten te helpen verkopen via televisie- en radioreclames.
De opkomst van sociale media heeft andere soorten influencers populairder gemaakt. Je kunt influencers indelen op hun bereik. De verschillende soorten social media influencers, gedefinieerd naar aantal volgers, zijn:
Nano: 1.000 – 10.000 volgers
Micro: 10.000 – 100.000 volgers
Meso: 100.000 – 500.000 volgers
Macro: 500.000+ volgers
Wat valt er te verdienen als influencer?
De duurste influencer zou Kylie Jenner zijn. Zij zou zo’n 1,2 miljoen dollar vragen voor één post op Instagram. Maar voor de meeste influencers is het onderstaande een betere indicatie van de mogelijke verdiensten.
Wat je kunt verdienen als influencer hangt af van je bereik en de niche waar je in opereert. Als je een flink bereik hebt kun je heel veel geld verdienen. Marie Mostad zegt in Business insider dat een Influencer met 500.000 volgers wel meer dan € 3.000,- per post kunnen verdienen.
Dit overzicht geeft een globaal beeld van de mogelijke verdiensten als influencer met een iets kleiner bereik dan 500k volgers.
Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post.
Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 150 tot 750 euro per post.
Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 750 tot 3.000 euro per post.
Macro: 500.000+ volgers: meer dan 3.000 euro per post.
Naast geld kun je natuurlijk ook in ruil voor het product posten voor een bepaald merk.
Hoe wordt je zo’n populaire influencer? 5 stappen naar succes!
Als je een influencer wilt worden, zijn hier vijf eenvoudige stappen om te nemen.
1. Kies je niche
De eerste stap om een influencer te worden is het kiezen van je niche. Kies een niche die je interesseert, waar je consequent inhoud over kunt maken en waar je een publiek aan kunt binden.
Een zekere mate van deskundigheid op het gebied kan je helpen om je als geloofwaardige influencer te vestigen.
Het is belangrijk iets te kiezen waar je gepassioneerd over bent en waar je graag je tijd en energie aan besteedt – het kan je liefde voor koken en nieuwe recepten zijn of doe-het-zelf handwerkjes of zelfs make-up en mode.
Kies bovendien twee of drie niche-interesses, maar maak het net niet te breed.
2. Maak je sociale media profielen aan of werk ze bij
Je hebt dus je niche gekozen, nu moet je je voorkeur platforms voor sociale media kiezen. Werk je profielfoto en bio bij – mensen herkennen een social media profiel aan de profielfoto en je bio is het eerste wat iemand ziet als hij je profiel bezoekt.
Zorg er voor je profielfoto ook voor dat de fotokwaliteit goed is en dat je gezicht duidelijk zichtbaar is.
De meeste influencers hebben meer dan één social media platform, kies er twee of drie uit om je inspanningen op die platforms te richten.
Als je je platforms gekozen hebt, moet je ofwel nieuwe profielen aanmaken of je bestaande optimaliseren tot een zakelijk account.
3. Begrijp je publiek en doelmarkt
Neem, vlak voor je begint met het posten van content, even de tijd om te begrijpen wie je doelgroep is en wat je doel is. Als influencer heb je invloed op je publiek en zul je een sterke band met hen vormen. Het is belangrijk dat je weet op wie je je richt, zodat je belangstelling kunt vasthouden en het dan goed kunt doen om een trouwe aanhang op te bouwen.
De eerste stap om je publiek te begrijpen is het analyseren van je huidige aanhang om inzicht te krijgen in hun demografie en interesses. Er zijn verschillende sociale media platforms die ingebouwde analytische hulpmiddelen hebben die inzicht geven in het publiek en de activiteit. Zo is er Twitter Analytics, dat inzicht geeft in de interesses, geslachten, locaties en activiteit van je huidige volgers op je pagina.
4. Maak relevante content en plaats regelmatig berichten
Als influencer moeten je posts nuttig en relevant zijn voor je volgers. Hoe invlmeer je je met je publiek bezighoudt, hoe meer mensen beïnvloed zullen worden door je meningen en aanbevelingen.
Volgers zullen je berichten niet alleen leuk vinden, maar ze ook delen op hun persoonlijke pagina’s. Het formuleren van een content marketing strategie is belangrijk en maak gebruik van een combinatie van verschillende soorten content, bij voorkeur van die inhoud die je publiek leuk vindt.
Nadat je de soorten inhoud hebt bepaald, moet je de plaatsing frequentie en het schema plannen. Sociale media platforms hebben een algoritme dat de voorkeur geeft aan accounts die regelmatig posten.
5. Publieke betrokkenheid en merk samenwerking
Als je begint met het posten van content, zul je vaak likes, commentaar of shares op je berichten krijgen. Als influencer is het belangrijk om met je volgers in contact te blijven om die hartelijke relatie te behouden.
Onthoud dat het een goede gewoonte is om op opmerkingen te beantwoorden, vragen te beantwoorden die je volgers je stellen, en ook hun opmerkingen te “liken” om je waardering te tonen.
En verklaar je daarna als influencer die geïnteresseerd is in samenwerkingen met merken. Zet dit in je bio dat je een influencer bent en geïnteresseerd bent in samenwerkingen. Vergeet niet je contactgegevens te vermelden voor potentiële klanten.
Wat is influencer marketing?
Influencer marketing is een vorm van sociale media marketing die gebruik maakt van endorsements (goedkeuringen) en productpromotie van influencers die een toegewijde sociale aanhang hebben en binnen hun niche als experts worden gezien.
Influencer marketing werkt vanwege het grote vertrouwen dat sociale influencers met hun aanhang hebben opgebouwd. Hun aanbevelingen dienen als een vorm van sociaal bewijs voor de potentiële klanten van je merk.
8 Soorten influencers op basis van content of niche
Elke niche of branche vraagt om zijn eigen soort influencer. Dit zijn de 8 hoofdgroepen en verschillende soorten influencers.
1) Gamers
Gaming influencers livestreamen hun spellen meestal op platforms als Twitch en YouTube en kunnen miljoenen volgers vergaren die hun eigen gameplay willen verbeteren of meer over gamen te weten willen komen.
Hoewel ze vaak videospelletjes en spel-gerelateerde producten en merken promoten, vertegenwoordigen spel-influencers zo’n gerichte niche dat merken van voertuigen, kleding, schoenen, en snacks en drankjes waarschijnlijk goede resultaten zullen boeken met een samenwerking met spel-influencers.
Voorbeeld Nederlandse Game influencer
Maxime is een van de weinige vrouwelijke gaming YouTubers. Op haar kanaal Maxime MXM heeft ze 64.000 abonnees en plaatst ze voornamelijk Formule 1, Fortnite, Call of Duty, FIFA en Battlefield video’s.
2) Sport en fitness
Net als game-influencers kunnen fitness-influencers veel verschillende niches bestrijken: Voetbal, schaatsen, wielrennen, Yoga, Gezonde levensstijl,
Sport- en fitness influencers zijn meestal een bron van motivatie voor hun volgelingen. Ze hebben de neiging sportmerken te onderschrijven, voedsel- en drank merken die te maken hebben met de gezondheids- en welzijns industrie, specifieke eet- en trainingsprogramma’s, etc.
Voorbeeld Nederlandse sport influencer Rens Haen
De aanvoerder van deze lijst is niemand minder dan Rens Haen. De krullenbol is een absolute koning in de sportschool, maar ook op Instagram. Zijn favoriete bezigheid is vechtsport, waar hij dan ook zo nu en dan een lesje in geeft. Maar Rens is daarnaast ook personal trainer en dus een sympathieke sport influencer.
3) Bloggers/ Vloggers
Bloggers en vloggers zijn de twee populairste soorten influencers. Het zijn meestal macro- en mega-influencers dankzij hun grote aantal volgers op hun blogs of YouTube kanalen.
Bloggers en vloggers maken content van hoge kwaliteit die hun volgers betrokken houdt en hen onderscheidt als autoriteiten in hun niches.
Behalve het publiek dat hun YouTube kanaal of blog volgt, hebben ze waarschijnlijk ook een groot publiek op andere sociale media platforms.
Bloggers en vloggers hebben door hun bereik veel kracht op gebied van SEO. Dat kan zorgen voor veel backlinks van hoge kwaliteit. Daarnaast zorgen ze vaak voor veel referral traffic via gesponsorde blogberichten en video’s. Deze soorten influencers kunnen je helpen merkbekendheid op te bouwen, website traffic en je verkoop te stimuleren.
Voorbeeld bekende Nederlandse vlogger
Jelle van Vucht (Jelly) was huisgenoot van Kwebbelkop, ook een enorm populaire vlogger, en veelvuldig te zien in zijn video’s. In 2014 is hij zijn eigen kanaal begonnen en is ondertussen met 14,1 miljoen volgers populairder dan zijn vriend. Ook Jelly maakt gaming video’s die hij voorziet van commentaar. Vooral Grand Theft Auto is populair bij Jelly.
4) Fotografen
Fotografie influencers die in de categorieën mega tot en met micro influencer vallen worden meestal door grote camera bedrijven opgepikt om hun camera’s, lenzen, en andere accessoires te promoten. Deze influencers behoren tot de beste content producers die er zijn.
Een bekende photography influencer is
Humberto Tan is naast bekend te zijn van RTL en TV programma’s, grote fan van fotografen. Als ambassadeur van Canon reist Humberto de wereld af om verbluffende beelden vast te leggen met zijn professionele camera’s. Hij is van alle foto markten thuis en fotografeert zowel de mens, als natuur en landschap.
5) Travel- of reis influencers
Reis influencers bieden meer dan alleen een enorme dosis FOMO. Veel reis influencers bieden reistips, tricks en hacks, maar ook recensies over reisgerelateerde merken en aanbevolen reisroutes compleet met eetgelegenheden.
Reizen kan, net als gamen en fitness, opgesplitst worden in verschillende niches zoals uitrusting, plaatsen om te bezoeken, how-tos, en meer.
Bekende Travel Influencer; Eef Explores
Evelien komt uit Nederland maar woont op dit moment in Sydney, Australië. Uiteraard reist ze daarnaast nog steeds veel, zo is ze op dit moment even in Nederland en gaat ze binnenkort naar Vietnam. Als je haar Instagram bekijkt wordt het ook wel duidelijk dat ze al enorm veel mooie plekken heeft bezocht! Verder deelt ze op haar blog onder andere haar reiservaringen en tips voor verschillende bestemmingen.
6) Beauty influencers
Ongeveer 43% van de consumenten volgt beauty influencers. Deze influencers delen beautytips, productrecensies, how-to’s, en meer. Ze kunnen gemakkelijk de bekendheid van je schoonheidsmerk vergroten en de verkoop stimuleren.
Check Nederlandse beauty influencer Masha Feoktistova
Mascha is bekend van haar YouTube kanaal Beautygloss. Op dit kanaal plaats ze veel video’s die te maken hebben met make-up en beauty, maar ook andere video’s zoals storytimes en shoplogs. Naast het kanaal Beautygloss heeft ze ook nog het kanaal Vloggloss, waar ze dagelijks een nieuwe vlog upload.
7) Fashion of mode influencers
Mode-influencers richten zich op zaken als kleding, sieraden, schoenen, horloges, en andere accessoires, waardoor ze een breed scala aan producten hebben om te promoten.
Ze geven meestal productrecensies, promoten producten, werken rechtstreeks samen met mode-lijnen, maken shopping en makeover video’s en geven stylingtips.
Meet Fashion blogger Negin Mirsalehi
Negin is geen grapje. Deze vrouw heeft meer dan vijf miljoen volgers op Instagram. Is ook wel logisch, want ze is bloedje mooi en heeft ook nog eens fantastisch modegevoel. Negin heeft naast haar Instagram ook een succesvolle blog en YouTube-kanaal. Daar heeft ze zoveel succes mee, dat ze inmiddels pronkt in de Forbes-lijst ’30 under 30’.
8) Ouderschaps influencers
Ouderschaps influencers delen tips en trucs voor nieuwe ouders, recenseren producten en delen hun eigen verhalen over het ouderschap. Zowel successen als mislukkingen. Ouderschap Influencers kunnen producten promoten in een zeer groot aantal sectoren.
Ongevraagd mommy blogger Kae Sutherland
Kae had er zelf nooit om gevraagd, maar ineens was ze een van de bekendste mommy influencers van Nederland. Wat ons betreft dus ook de beste! Kae wilde al kinderen op haar zeventiende, dus nu ze de kleine Loua Mae eindelijk heeft gekregen, spat de blijdschap er dan ook vanaf. Het mooiste aan Kae: ze heeft, net als/ haar dochter, een heerlijke sympathieke uitstraling. Een en al happy faces!