Wat is On Page SEO, waarom is het belangrijk en hoe kun je er je vindbaarheid sterk mee verbeteren? Lees snel verder. Heb je toch een ervaren SEO bureau nodig? Neem dan contact met ons op.
Wat is on page SEO?
SEO (oftewel zoekmachine optimalisatie) gaat over het creëren, optimaliseren en promoten van content. Als we het over SEO hebben wordt er meestal gesproken over On Page SEO en Off Page SEO.
Maar wat is het verschil?
On Page SEO (oftewel On Site SEO) gaat over het optimaliseren van de webpagina’s, zowel voor Google als bezoekers, zodat ze hoger gaan ranken in de zoekresultaten. De meest bekende werkzaamheden bij On Page SEO zijn; het optimaliseren van title tags (titels), content, interne links en URL’s.
Off Page SEO gaat over wat andere sites vertellen over een site, dus over externe ranking factoren.
Waarom is On Page SEO belangrijk?
Omdat het een van de belangrijkste ranking factoren is, of beter gezegd een verzameling van belangrijke ranking factoren is.
Een van de belangrijkste factoren in on page SEO is om de zoektermen op de juiste plekken in de pagina van je website te verwerken.
Maar dat is niet het enige, daarnaast is het belangrijk om te optimaliseren op;
- Een goede gebruikerservaring
- Een lage bounce rate en een hoge dwell time
- Search intent
- Laadtijden en
- Click Through Rate (CTR)
Content optimaliseren voor on site SEO
Gebruik je zoekwoord in de eerste 100 woorden. Een klassieke methode die nog steeds belangrijk is omdat Google ook op die manier bepaalt waar een pagina over gaat. Google geeft daarom meer gewicht aan de zoektermen die bovenaan de pagina staan.
Gebruik een H1 voor de titel van je pagina
Google heeft ook aangegeven dat zij de titel gebruiken om te duiden waar een pagina over gaat. Dus zorg er bij je onpage SEO voor dat de zoekterm daar in voor komt. En dan bij voorkeur aan het begin van de titel, dat heeft namelijk nog meer waarde.
Zet je subtitels in H2
Na de titel zijn de overige koppen plekken waar Google in het bijzonder naar kijkt om te duiden waar een pagina over gaat. Ook dat is weer logisch omdat je in een goede tekst daar aangeeft waar de volgende paragraaf over gaat.
Zoekwoord dichtheid
De zoekwoord dichtheid is het aantal keren dat het zoekwoord in je tekst voorkomt. Zorg dat dat voldoende is maar ga niet keyword stuffen. Zorg er ook voor dat er voldoende synoniemen en gerelateerde zoekwoorden in je tekst terug komen. Zorg voordat je gaat optimaliseren dat je eerst een gedegen zoekwoorden onderzoek hebt gedaan.
Plaats link naar externe websites
Linkjes naar externe websites met relevante informatie zijn ook belangrijk voor je onpage SEO. Het toon Google dat je website een belangrijke plek is met veel waardevolle informatie en verwijzingen naar nog meer relevante informatie.
Optimaliseer je URL’s voor SEO
De URL structuur is een onderschatte on page ranking factor. Google toont de URLS tegenwoordig op een andere manier in de zoekresultaten. Daarbij staan de zoekwoorden die je in je URL gebruikt nog boven de Title tag.
Kortom, je URL is alleen maar belangrijker geworden. Dus;
- Probeer je URL’s net te lang te maken en
- Zorg dat je belangrijkste zoekwoord er in terug komt.
Meta Titel en Description
Google geeft zelf ook aan dat voor je on page SEO je Titel flink kunnen helpen. Hetzelfde geldt voor je meta description. Google gebruikt hem misschien niet om te duiden waar je pagina over gaat. Maar de gebruikers gebruiken het wel om te bepalen op welk zoekresultaat ze klikken.
Begin je titel met je zoekwoord
Zorg dat je zoekwoord vooraan je titel staat, dat geeft bezoekers en Google het beste idee waar je pagina over gaat. Helemaal vooraan is soms niet logisch of nodig maar hoe meer naar voren hoe beter.
Unieke, zoekwoord rijke meta descriptions
Google raadt letterlijk aan om zelf je meta descriptions te schrijven. Als je dat niet doet kiest Google namelijk zelf je meta description. Tegelijkertijd kunnen ze jou eigen omschrijving overigens altijd overrulen.
Zorg voor voldoende zoekwoorden en unieke teksten in je meta description. Want die worden in de zoekresultaten vet gedrukt en dat is weer goed voor je Click Through Rate (CTR).
Schrijf SEO content
We kennen allemaal de uitdrukking “Content is King” wel. doe geeft niet voor niets aan hoe belangrijk het is om content te schrijven die;
- Uniek is
- Heel waardevol is en,
- Geoptimaliseerd is voor Search Intent
Schrijf unieke content
Voor unieke content is de absolute ondergrens dat het niet gekopieerd is van een andere website. Dat wordt zelfs negatief gewaardeerd door Google.
Maar veel beter is het om iets te schrijven dat;
- Echt nieuw of vernieuwend is
- Een betere samenvatting of combinatie van content is
- Een mooier vormgegeven stuk content of een
- Unieke case study
Hoe meer je bijdraagt aan waardevolle content, hoe meer bezoekers, en Google, je website waarderen.
Waardevolle content
Er wordt zo enorm veel content geproduceerd dat het lastig is om daar bovenuit te steken. Hoe waardevoller je content hoe meer dat gewaardeerd wordt en dat wel lukt.
Maar hoe maak je je content waardevol?
- Zorg voor details en voorbeelden die je content verrijken
- Schrijf goeie teksten, die lekker lezen, ook op een scherm
- Schrijf over nieuwe inzichten, recente ontdekkingen of unieke cases
- Schrijft over je expertise of waar je veel ervaring mee hebt
Content die aansluit bij Search Intent
Zorg met je on page SEO dat je content aansluit bij wat de zoeker op internet daadwerkelijk zoekt.
Een voorbeeld; als online marketeer kun je denken; daar wil ik goed op gevonden worden, voor mensen die een online marketeer zoeken. Maar dat is niet verstandig, want de hele top-10/ eerste pagina in google staat vol met advertenties voor banen voor online marketeers. Dus geen zoekresultaten voor mensen die een online marketeer zoeken.
Optimaliseer voor CTR
Er zijn 2 belangrijke redenen om je On Page SEO te optimaliseren voor een hoge Click Through Rate (CTR)
- Je CTR is hoogstwaarschijnlijk een belangrijke ranking factor
- Een hoge CRT zorgt voor meer traffic naar je website
Gebruik Vragen als Title Tag
Als je van je titel een vraag maakt is de kans statistisch gezien veel groter dat er op jouw zoekresultaat wordt geklikt. Onderzoek toont aan dat dit wel tot 14% meer kan zijn.
Vul de missende meta descriptions in
Eerder vertelden we al dat aansprekende meta descriptions belangrijk zijn voor je CTR. Maar je hoeft niet voor elke pagina een mega aansprekende meta te schrijven, maar zorg er in ieder geval voor dat je al je pagina’s scant en degene die er helemaal geen hebben, er een krijgen. Pagina’s met een Meta description krijgen tot 6% meer kliks dan pagina’s zonder.
Gebruik Review of FAQ Schema
Schema helpt je niet direct om hoger te ranken. Maar het maakt de kans op Rich Snippets wel groter. En Rich Snippets zorgen voor veel meer kliks.
On Page Gebruikers signalen
Gebruikers Signalen krijgen steeds meer gewicht in de waardering door Google. Logisch want ze vertellen veel over hoe men je site waardeert.
Dwell Time, Bounce Rate, time on site zijn daarom allemaal belangrijk on page ranking factoren.
Zet waardevolle content boven de vouw
Hoe eerder mensen interessante content zien hoe eerder ze geneigd zijn om verder te lezen. Dus zorg dat je bovenaan je pagina (boven de vouw) meteen mensen aanspreekt met interessante content.
Maak hapklare brokken van je content
Op een scherm lappen tekst lezen vindt niemand prettig. dus zorg voor een prettige lay-out met blokjes tekst, kopjes, bullets, quotes, afbeeldingen, etc.
zo kunnen mensen je pagina scannen en de belangrijke informatie tot zich nemen.
Zorg voor een actieve community
Als er onderaan je pagina of blogpost commentaren staan en mensen kunnen reageren, kunnen mensen nog even verder lezen of interacteren op je pagina.
En een dergelijke engagement is altijd goed voor je ranking.
On Page SEO tips voor gevorderden
Hierboven staan de belangrijkste On page SEO tips, maar er is natuurlijk meer. Als je de bovenstaande zaken goed op orde hebt, kun je gaan kijken naar de volgende zaken.
Gebruik unieke afbeeldingen
Onderzoek toont aan dat je ranking positief beïnvloed wordt door het gebruik van unieke eigen afbeeldingen. Stock foto’s die door tientallen andere websites worden gebruikt helpen je ranking niet omhoog.
Gebruik Interne linking
Zoals zo vaak is het effect van onpage SEO tweeledig; het heeft zowel voor de gebruiker als voor Google een positief effect.
- Google; Interne links zorgen er voor dat de SEO-juice van sterke pagina’s in je website doorvloeien naar andere pagina’s in je site. en idealiter door je hele site heen.
- Gebruikers; voor gebruikers is het ook prettig om op een pagina allerlei mogelijkheden te hebben om door te klikken naar meer gerelateerde informatie binnen jouw site.
Zorg voor veel omvattende content
Zoals met dit artikel proberen we een vrij complete lijst, met toelichting te geven van alle belangrijke factoren op gebied van On Page SEO.
Dus zorg ervoor dat je compleet bent in je informatievoorziening. Maar zorg bijvoorbeeld ook voor LSI keywords. simpel gezegd; synoniemen zodat Google exact weet waar je pagina over gaat.
Zorg voor een snelle laadtijd
Een snelle laadtijd is belangrijk. Dit werkt direct en indirect. Google wil geen trage websites hoog in de rankings tonen, omdat gebruikers daar niet op zitten te wachten. Omdat steeds meer mensen, meer dan 50%, websites op mobiele devices bezoeken is het nog belangrijker om je snelheid op orde te hebben.
Afbeeldingen optimaliseren
Een belangrijk onderdeel bij je On Page optimalisatie is het taggen van je afbeeldingen. door alle afbeeldingen in je website een beschrijvende Alt tag te geven kunnen mensen die visueel beperkt zijn toch begrijpen waar de afbeelding op je site over gaat.
Ga voor de Featured Snippet
Resultaten die een featured snippet hebben krijgen HEEL veel meer bezoekers. Om een Featured Snippet te bemachtigen moet je zoeken naar zoekwoorden waar Google al een featured snippet voor toont en waarvoor je zelf al al op de eerste pagina in Google staat. Dat laatste is namelijk een voorwaarde.
Voice Search
Mensen zoeken steeds meer in google door in te spreken wat ze zoeken, dat komt ook doordat mensen steeds meer mobiel internet gebruiken. Daar moet je dus op inspelen. Maar hoe doe je dat?
Door FAQ’s te gebruiken. Google haalt namelijk de antwoorden op vragen die mensen stellen in zoekmachines uit de antwoorden op FAQ pagina’s.