Meta descriptions optimaliseren is een belangrijk onderdeel van onze SEO werkzaamheden. Ook al ziet Google meta descriptions niet als een directe ranking factor, indirect hebben ze weldegelijk een grote invloed op je vindbaarheid én conversie.
Hier lees je; Alles over meta omschrijvingen, Waarom ze belangrijk zijn en Hoe je ze kunt optimaliseren
Wat is een metadescription of meta omschrijving?
De meta description, of in goed Nederlands meta omschrijving, is een stukje HTML dat een beschrijving en samenvatting geeft van een webpagina. De meta description verschijnt bij jouw webpagina in de zoekresultaten en is daarmee een belangrijke tool.
Waarom zijn meta descriptions belangrijk?
De meta description is de tekst die mensen zien bij jouw website in de zoekresultaten. Een goede, aantrekkelijke en realistische omschrijving van je webpagina kan je click through rate (CTR) flink doen verhogen. Daarmee krijg je extra bezoekers naar je site. Daarnaast is je CTR wel een directe ranking factor in Google. Dus een goede meta omschrijving draagt bij aan je SEO én je conversie.
Hoe schrijf je een goede meta description?
Oké, een goede meta description is dus belangrijk maar hoe schrijf je dan een goede meta omschrijving? Om te beginnen is het belangrijk om voor elke pagina een unieke meta description te schrijven. Verder kun je het beste voor elke meta description een checklist afwerken met criteria en handige tips.
Waar moet een meta description aan voldoen?
- Gebruik het zoekwoord van die pagina, maar overdrijf het niet. Als zoekwoorden uit de zoekopdracht voorkomen in je meta omschrijving worden deze vetgedrukt in de zoekresultaten. Begin overigens vóór je gaat optimaliseren altijd met een zoekwoorden onderzoek.
- Plaats het zoekwoord aan het begin van je meta description. Zo valt het meer mensen op.
- Richt je op mensen met overtuigende zinnen, niet op zoekmachines met enkel zoekwoorden.
- Prijs je product of dienst aan
- Voeg je merk- of bedrijfsnaam toe
- Wees specifiek in wat je aanbiedt
- Maak bezoekers nieuwsgierig
- Voeg een call to action (CTA) toe
- Gebruik symbolen of getallen
- Schrijf 50 – 160 karakters
- Schrijf unieke meta’s voor elke pagina
Hoe lang mag een meta omschrijving zijn?
Google knipt meta descriptions af na 155 – 160 tekens af. Dus de aangeraden lengte is van 50-160 karakters. Hoe lang de ideale lengte is is afhankelijk van de situatie, heb je genoeg zinnigs te vertellen, gebruik dan de maximale lengte om meer op te vallen in de zoekresultaten.
Is een meta description nodig voor elke pagina?
Nee op zich niet. maak vooral voor de pagina’s die goed ranken unieke en goede meta’s zodat je optimaal verschijnt in de zoekresultaten. Voor de pagina’s die niet goed ranken kun je de meta description voorlopig leeg laten, als je toch rankt met een dergelijke pagina dan vult Google daar zelf iets in aan de hand van de content op je pagina.
Hoe verander ik mijn meta description in Google?
Hoe je je meta beschrijving aanpast is afhankelijk van hoe je site is gebouwd. Voor WordPress is het eenvoudig en volg je de volgende procedure;
- Log in op je WP-website
- Navigeer naar de Yoast Plugin
- Klik op Google Preview en
- Vul de meta description in.
Waarom toon Google jouw meta omschrijving niet ?
Er zijn verschillende redenen waarom Google jouw meta description niet vertoont. De volgende situaties kunnen aan de hand zijn;
- Google vindt jouw meta beschrijving niet relevant voor de zoekopdracht
- De meta description die je hebt opgegeven is de kort of te lang
- Tot slot als je de zoekwoorden uit de zoekopdracht wel in de content op die pagina hebt maar niet in de meta description is de kans groot dat Google zelf iets verzint aan de hand van de content op je pagina.
Wanneer toont Google mijn aangepaste meta description
Veel mensen vragen zich af hoe vaak Google de metadescriptions updated en wanneer de aangepaste versie wordt getoond in de zoekresultaten. Meestal duurt dat 7 – 15 dagen voordat Google je nieuwe meta beschrijving oppikt.