Wat is Dwell Time, waarom is het belangrijk en hoe kun je hem verbeteren zodat je beter vindbaar wordt? Wil je nou toch eens met een ervaren SEO Bureau samenwerken? Wil je snel hoger in Google? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Wat is Dwell Time?
Dwell time is de hoeveelheid tijd die een bezoeker op een webpagina blijft voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten.
Stel je voor dat je zoekt naar een Camping in Spanje en je klikt op een zoekresultaat. Je komt op de site maar die is onoverzichtelijk, niet mooi vormgegeven en je vindt er niet snel wat je zoekt.
Je klikt binnen 4 seconden terug naar de zoekresultaten om een andere website te proberen. Je Dwell time is dan 4 seconden geweest. Geen goed resultaat en niet goed voor je SEO.
als je op de volgende website uit de zoekresultaten komt zie je interessante informatie, je klikt door naar nieuwe pagina’s en leest van alles wat je tegen komt. Na 3 minuut 30 seconden keer je terug naar de zoekresultaten om verder te zoeken.
Dat is een veel betere score. En als veel meer mensen die site lang bezoeken, geeft Google deze site een duwtje omhoog in de rankings.
Wat is Dwell Time vs Bounce Rate?
Dwell Time en Bounce Rate zijn wel aan elkaar gelieerd maar niet hetzelfde.
Bounce Rate is hoe vaak je site bezocht wordt en terugkeert naar de zoekresultaten zonder dat je iets doet of aanklikt op die pagina. Daarbij maakt het niet uit of iemand 3 seconden of 2 uur op die pagina blijft. Het gaat om de interactie.
Waarom is Dwell Time belangrijk?
Dwell Time is belangrijk omdat Google’s Machine Learning algoritme dit nauwlettend in de gaten houdt, het is een belangrijke ranking Factor.
Google geeft nu eenmaal graag voorrang aan goed presterende websites die gewaardeerd worden door de zoekers en Dwell Time is een goede graadmeter daarvoor.
Hoe verbeter je de Dwell Time van je site?
De D-B-A formule
Een goede manier om je Dwell time te verbeteren is door de bezoeker meteen te interesseren, te overtuigen en mee te nemen in je informatie. Wij noemen dat de D-B-A formule (Duidelijkheid, Bewijs en Aansporen)
- In de eerste regel meteen duidelijk te maken waar die pagina over gaat.
- Meteen daarna te komen met bewijs
- Daarna aansporen om meteen te beginnen met lezen
Bijvoorbeeld op de volgende manier;
- In deze blog vertellen we ALLES over User Signals
- Een belangrijke ranking factor waarmee wij 25% meer bezoekers mee hebben gerealiseerd.
Gebruik Video op je pagina
Mensen kijken graag video’s en als ze een video op je pagina afkijken is dat vaak een enorme boost voor je Dwell Time.
Hoe kun je video’s op je site gebruiken?
- Gebruik een video in plaats van geschreven content
- Embed video’s over gerelateerde onderwerpen
- Gebruik video naast de geschreven content zodat mensen zelf kunnen kiezen; lezen of kijken.
Schrijf langere content
Langere content duurt langer om te lezen en zorgt voor een langere Dwell time. Dat betekent niet dat je maar moet gaan schrijven om het schrijven want als mensen het niet interessant vinden zijn ze alsnog zo verdwenen van je site.
Maar lange, informatieve, boeiende content is perfect om een langere Dwell time te krijgen.
Zorg voor reacties en interactie onderaan je blog post
Als mensen reageren op je post is er interactie (ook een positief User Signal) maar het is ook content die mensen graag lezen. Daarbij is het meer content, en meer content duurt langer om te lezen, dus gaat je Dwell time omhoog.
Google heeft ook meermaals aangegeven dat interactie en reacties onderaan een blogpost flink kunnen helpen in de rankings.
Zorg voor een snelle laadtijd
Mensen zijn heel ongeduldig op internet. Elke seconde langere laadtijd zorgt ervoor dat meer mensen je site verlaten. Dus zorg voor een goede Hosting & Update service zodat je site lekker snel is.
Maak hapklare brokken van je content
Niemand zit te wachten om lappen aaneengeregen tekst van een scherm te lezen. Dus als je je content zo presenteert, zal je Dwell Time niet omhoog gaan.
Hoe presenteer je je content dan wel?
- Gebruik korte paragrafen en gebruik koppen en subkoppen
- Plaats hier en daar een bullet list
- Gebruik mooie, duidelijke afbeeldingen
Optimaliseer voor mobiel
Meer dan de helft van het bezoek op internet komt tegenwoordig van mobiele devices. Dus als jouw website daarop niet prettig in het gebruik is, gaat je Dwell time, in no time, omlaag.
In Google Search console (bij Mobile Usability) kun je controleren of je website mobile friendly is of issues heeft.
Hoe meet je Dwell time?
Er is geen rapport voor Dwell time in Google analytics of Webmaster Console. Maar er is wel een heel goed alternatief, namelijk de gemiddelde Time On Site of Time On Page in Google Analytics.
Om je Time On Site te verbeteren ga je na welke pagina’s slecht scoren en kijk of ze voldoen aan de criteria hierboven (paragrafen, koppen, bullets, afbeeldingen, etc.)