Door slim in te spelen op de laatste SEO trends kun je profiteren van een hogere ranking in Google en meer bezoekers naar je website. Dat kun je helemaal zelf doen of samen met een SEO specialist. Hier vertellen we je over de 10 belangrijkste SEO-trends en hoe je daarmee kunt scoren in Google.
Kwalitatieve content
Kwalitatieve content is een van de belangrijkste ranking factoren. Zo niet de belangrijkste! Daarbovenop wordt het belang van goede content en SEO teksten schrijven met elke Google update alleen maar groter.
Waarom is kwalitatieve content zo belangrijk? Omdat Google veel waarde hecht aan user signals ofwel gebruikers signalen. En hoe beter jouw content de bezoekers kan boeien, hoe beter de user signals en hoe hoger uiteindelijk jouw ranking.
Maar wat is kwalitatieve content dan? Content die gewaardeerd wordt door de gebruikers. Content die gelezen of bekeken wordt. Liefst zo lang en uitvoerig mogelijk. En content waar mensen op reageren, doorklikken naar vervolgpagina’s, etc.
EAT score
EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het geeft aan in welke mate bezoekers kunnen vertrouwen op je content en jouw deskundigheid en autoriteit op het thema waar je website over gaat.
Bij alle Google updates van de laatste maanden/ jaren was de EAT-score een belangrijke factor. Google wil namelijk niet alleen dat gebruikers een prettige zoekervaring hebben. Maar ook een veilige.
Dus voor een goede vindbaarheid is een goede EAT score dus belangrijk. Dat geldt in het bijzonder voor de financiële en medische sector.
Een aantal manieren om je EAT score te verbeteren;
- Zorg dat het duidelijk is dat je content afkomstig is van experts
- Onderbouw je uitspraken met links naar vertrouwenwekkende bronnen
- Zorg voor links van en naar vertrouwenwekkende websites
- Wees transparant over wie je bent
Structuur website
Bezoekers (en Google) vinden het belangrijk dat je website logisch is ingedeeld. Op die manier kun je namelijk snel vinden wat je zoekt, en bezoekers hebben weinig geduld. Zorg daarom voor een duidelijke structuur.
Verdeel de content in duidelijke clusters en zorg dat je URL’s en interne links hier bij aansluiten.
Als je hier aan voldoet zul je zien dat bezoekers de juiste signalen achter laten; ze blijven langer op je site en ze klikken door naar andere pagina’s. Allemaal user signals die goed zijn voor je SEO.
Structured Data
Structured data is extra code waarmee zoekmachines de content op je website beter begrijpen. Het toevoegen van die data noem je een markup.
Voor verschillende soorten content zijn verschillende markups gemaakt door Schema.org.
De belangrijkste schema markups zijn;
- Product markup
- Lokaal bedrijf markup
- Markup voor diensten
- Organisatie markup
Door deze markups toe te voegen aan de specifieke content zul je de volgende voordelen ervaren;
- Je valt meer op in de zoekresultaten door Rich Snippets
- De Click Trough Rate stijg en daarmee ook het aantal bezoekers
- Je ervaart meer conversie, bijvoorbeeld door een getoonde review en
- Je maakt meer kans op een featured snippet
Laadtijden
Hoe sneller de laadtijd van je website, hoe hoger de kans op een hoge ranking.
En vergeet daarbij de laadtijd op mobiel niet. Zeker omdat meer dan de helft van de bezoekers tegenwoordig op mobiel je website bezoekt.
Een snelle laadtijd is niet alleen voor SEO belangrijk. Het is ook cruciaal voor het behoud van je bezoekersaantallen. Onderzoek van Google laat zien dat maar liefst 53% van de mobiele gebruikers verlaat een site die er langer dan 3 seconden over doet om te laden.
Voice Search
Steeds meer mensen gebruiken hun stem om iets op internet te zoeken. Dat heeft gevolgen voor SEO omdat je nu eenmaal anders inspreekt dan intypt.
Het belangrijkste verschil is dat Long Tail zoekwoorden worden vervangen door complete volzinnen.
Hoe kun je inspelen op Voice Search?
- Schrijf je content in normale spreektaal
- Richt je op de zoekintentie i.p.v. zoekwoorden
- Gebruik veelgestelde vragen als koppen in je copy
- Gebruik korte zinnen en wees to the point
- Gebruik structured data en ga voor de featured snippet
YouTube & Video
De behoefte aan video op internet is en blijft groeien. Volgens Cisco zorgt video zelfs voor 82% van het verkeer op internet.
Waarom is video zo belangrijk?
- Het gebruik van youtube als zoekmachine neemt alsmaar toe.
- Video duikt steeds mee op in de zoekresultaten van Google
- Veel mensen kijken liever een video dan dat ze lezen
Tot slot is het zo dat het gebruik van video op je website je SEO een impuls kan geven. Als het niet direct is omdat Google het in positieve zin waardeert. Dan is het wel door het positieve effect van video op de gebruiker signalen. video zorgt er namelijk al snel voor dat mensen langer op je website blijven.
Kwalitatieve links
Een link is een stem voor jouw website. Hoe meer Google ziet dat er relevante websites met autoriteit naar jouw website verwijzen hoe meer waardering dat oogst.
Kwalitatieve links zijn in-content links van relevante domeinen met autoriteit.
Dergelijke links zijn het meest oprecht en geloofwaardig. En dat hangt weer sterk samen met je EAT-score. Jouw waarde als autoriteit, expert en betrouwbare website.
Google wil zoveel mogelijk manipulatie op gebied van linkbuilding voorkomen. Dit soort links met veel SEO kracht en van relevante domeinen zijn het lastigste te beïnvloeden. Daarom worden ze steeds belangrijker voor SEO. Voor een natuurlijke en sterke groei van je linkprofiel kun je daarom het beste met een linkbuilding bureau samenwerken.
Featured snippets
Bij steeds meer zoekresultaten staat tegenwoordig een featured snippet. Op dit moment bij 12% van de zoekopdrachten volgens onderzoek van AHREFS en dat aantal groeit.
Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat de featured snippet 8,6% van de clicks krijgt en het “normale zoekresultaat” op de 1e plek daardoor flink minder bezoekers krijgt. Kortom, probeer de featured snippet o zoveel mogelijk zoektermen te bemachtigen, dat levert je veel extra bezoekers op.
Mobile first
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden; mobiel gebruik is groter dan het gebruik op desktop/ laptop. daarbij groei mobiel gebruik nog steeds t.o.v. desktop. Daarom hanteert Google ook het Mobile first principe.
Mobile first betekent dat Google het meeste waarde hecht aan hoe je website op mobiel presteert t.o.v. op een desktop of laptop.
Dus hoe gebruiktersvriendeljiker je website is en hoe sneller hij laad hoe beter dat is voor je SEO.
Conclusie SEO trends
Hopelijk hebben we je met dit artikel duidelijk kunnen maken wat de laatste SEO trends zijn. En hoe je daar zelf mee aan de slag kunt gaan. Op naar een hogere ranking in Google!
PS; Wil je hulp van een professioneel SEO bureau om hoger in Google te komen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.