In 50 milliseconden (dat is 0,05 seconden) vormen gebruikers een mening over uw website die bepaalt of ze blijven of vertrekken (Bron; Google)
Consumenten verwachten dat een onderneming over een professionele website beschikt en als het even kan ook een webshop. Een goed vindbare, gebruiksvriendelijke en grafisch gelikte site is onmisbaar om als bedrijf succes te boeken. De indruk die je online maakt is belangrijk en vaak doorslaggevend. Je stopt dus maar beter voldoende tijd in je website ontwikkeling. Als webdesign bureau met 15 jaar ervaring helpen we je hier graag bij.
Waarom is een website belangrijk voor je bedrijf?
Je bent zelf consument, dus wat doe je zelf als je op zoek bent naar een product of oplossing? Juist, dan ga je zoeken in een online zoekmachine. Een bedrijf zonder website is daar simpelweg niet te vinden. Meteen al de belangrijkste reden om een website te laten ontwikkelen.
Zowat elke klant zoekt vandaag online en hoewel er heel wat kanalen zijn waar er info gevonden kan worden, blijft een website de basis. Dit kanaal heb je immers in eigen handen en je kunt er dan ook maat van je (potentiële) klant werken. Je brengt er je waarden over, overtuigt er klanten en zet ze aan tot kopen. Wat het doel van je website ook is, gebruiksvriendelijkheid is het belangrijkste. Klanten die niet makkelijk vinden wat ze zoeken, ben je onherroepelijk kwijt. Een goede website is dan ook een belangrijke tool voor zakelijk succes.
Een website ontwikkelen begint met een strategie
Halsoverkop aan een website beginnen is een slecht idee. Een goede website vertrekt vanuit een doordachte strategie. Wil je met succes online aan de slag gaan, dan is een strategische aanpak onmisbaar.
Stap 1 l Wat wil je met je website bereiken?
Niet elke website heeft dezelfde doelen. Bepaal dus eerst wat je met je website wil bereiken. Wil je aandacht genereren, verkopen, een voorkeur creëren, leads scoren, de klanttevredenheid verhogen of een mix van meerdere elementen? Er zijn tal van hoofddoelen, definieer degene die jij wil bereiken. Vertrek daarbij vanuit je marketingstrategie, zo liggen ze in lijn met je volledige bedrijfsstrategie.
Stap 2 l Leg de eisen waaraan je website moet voldoen vast
Nu je je doelen helder hebt, kun je deze matchen aan de (technische) eisen waaraan je website moet voldoen. Een aantal parameters zijn zo vanzelfsprekend dat ze tot de basis behoren:
● Een makkelijke en gebruiksvriendelijke navigatie, zodat bezoekers makkelijk hun weg vinden.
● Mobile responsive. Jouw website moet even makkelijk mobiel consulteerbaar zijn als op de desktop.
● Een SSL-certificaat. Jouw website is vanzelfsprekend beveiligd.
● Leesbaar. Een te klein lettertype vermijd je maar beter.
● Voldoende CTA’s. Je website zet aan tot actie.
● Herkenbare branding. Je website wordt ontwikkeld in dezelfde look & feel als die van de rest van je onderneming. Herkenbaarheid is belangrijk.
● Snelle laadtijd.
De rest van ontwikkelingen aan je website hangen samen met de doelen. Een prijs kunnen berekenen, kijken waar de dichtstbijzijnde winkel is en ga zo maar door. Alles kan, als het maar past in je doelstellingen.
Stap 3 l Vertel een verhaal
Producteigenschappen zijn leuk, maar niet aantrekkelijk. Een goede website wordt pas echt sterk en onderscheidend met een verhaal. Noem het gerust storytelling, maar met het verhaal achter je bedrijf maak je het verschil. Hoe breng je jouw waarden, missie en voordelen op een pakkende manier over? Zorg ervoor dat je je verhaal ijzersterk overbrengt.
Je website ontwerpen
Staat je strategie? Doelen helder? Mooi, dan is het tijd om je website te laten ontwikkelen.
Branding en eigen identiteit
Zorg ervoor dat je website herkenbaar is, in lijn ligt met je branding en een identiteit heeft. Je moet boven de massa uitstijgen en dat is niet evident. Het DNA van je bedrijf moet duidelijk herkenbaar zijn en ook de huisstijl vind je er in terug. Een sterke uitstraling boost je bedrijf, ook online.
Ga voor gebruiksvriendelijk
Grafisch is je site maar beter gelikt, maar het belangrijkste is de gebruiksvriendelijkheid. Als je moet kiezen tussen mooi of functioneel, ga dan altijd voor het laatste. Mijd zaken die de aandacht afleiden of te complex zijn. Prikkel je bezoekers met CTA’s en zorg dat je buttons opvallen. Zet je bezoekers aan tot actie! Uiteindelijk draait het om resultaat.
Structureer je website
Websitebezoekers hebben vaak weinig tijd en hebben de neiging snel te verdwalen. Met een heldere structuur neem je bezoekers bij de hand en gids je ze. Elke website heeft een minimaal aantal pagina’s nodig, maar overdrijf niet. Vraag je bij elke pagina af of ze meerwaarde heeft. Hieronder zetten we even op rij, welke pagina’s sowieso op je website horen.
● Homepagina
Logisch, hier vat je je business kort en bondig samen. Uitweiden kun je nog op andere pagina’s. Als bezoekers deze pagina lezen moet het glashelder zijn wat je doet en wat je troeven zijn.
● Services
Hier zet je je diensten en/of producten op een rijtje.
● Over ons
Met deze pagina schep je een band en vertel je wat meer over de mensen en de visie achter het bedrijf en de website. Vergeet niet: mensen kopen nog altijd van mensen.
● Werkwijze
Een korte schets van hoe je te werk gaat zorgt voor zekerheid.
● Testimonials
Klanten die over hun positieve ervaringen vertellen zorgen voor een geruststellend gevoel en geven bezoekers een beter beeld van je onderneming.
● Contactpagina
Maak het de mensen zo makkelijk mogelijk om contact met je op te nemen.
● Privacy statement
Zorg dat je ook in orde bent met de GDPR-wetgeving en respecteer de privacy. Toon aan dat je een betrouwbaar bedrijf bent.
Enkele zaken om op te letten bij het laten ontwikkelen van je site
● Zorg dat je een goede en vlotte relatie hebt met je websitebouwer. Dat is geld waard.
● De techniek achter je site moet goed zitten. Ga bij voorkeur voor een open source systeem waar ook andere ontwikkelaars wel raad mee weten.
● Gebruiksvriendelijkheid is key. Zorg dat dit glashelder is voor de website ontwikkelaar.
● Doe beroep op een kwalitatieve copywriter die storytelling in de vingers heeft. Je testen moeten SEO-proof zijn, maar ook aantrekkelijk.
● Bekijk enkele eerdere websites van mogelijke partners. Bevalt de stijl je?
● Het spreekt voor zich dat het budget ook belangrijk is. Zorg dat je een heldere offerte krijgt. Niet voor elk doel heb je een dure website nodig.
● Het laten ontwikkelen van je website is slechts de eerste stap. Vaak is er ook aardig wat marketing nodig om deze in de markt te zetten. Online marketing en SEA is vaak cruciaal.
Zorg dat het goed zit met je SEO
Scoren in Google zonder een fortuin uit te geven aan Google Ads? Dan heb je maar beter je SEO op orde. Bovendien
In enkele eenvoudige stappen naar de perfecte website
De grootste kans van slagen op een succesvolle website? Pak het gestructureerd aan. Met het onderstaande stappenplan, vertrouw je alvast op een bewezen aanpak. Het kan je houvast geven.
>> Definieer het doel. Hoe past de website in je marketingstrategie en welke doelen wil je met de website behalen?
>> Planning: Hoe moet je site in elkaar zitten? Hoe gaan we je doelen behalen? Welke functionaliteiten en pagina’s zijn nodig? Wat is de deadline en welke mijlpalen zijn er?
>> Testing: Na het ontwikkelen voorzien je maar beter een korte testfase om alle kleine foutjes uit de site te halen.
>> Live: Je website gaat live. Verdere aanpassingen en aanvulling zijn uiteraard altijd mogelijk.
Het vullen van je website? Cruciaal
Een website ontwikkelen is één ding, deze vullen minstens even belangrijk. Laat ons eerst eens even focussen op de copywriting.
Focus op SEO en zoektermen
De sterkste website zijn opgebouwd rond pagina’s die focussen op specifieke zoektermen. Doe een zoekwoordonderzoek en verwerk deze woorden op een natuurlijke manier in je teksten.
Maar ook op de bezoeker…
De bezoeker van je site is echter minstens even belangrijk. Zorg dat je teksten goed aansluiten bij je doelgroep.
Kort en helder
Houd je teksten bondig, schrijf vlot en zorg voor prettig leesbare teksten. Breek met titels en bullet point.
Belangrijke info bovenaan
Bezoekers blijven niet scrollen. Zorg dat ze meteen de belangrijkste info bovenaan meekrijgen.
Trek de aandacht
Krachtige titels houden de aandacht van de bezoekers vast. Spring hier verstandig mee om!
Foto’s & video’s
Het eerste wat opvalt aan een website? De beelden! Goede fotografie en een slimme beeldkeuze zijn belangrijk om succes te boeken en het beeld van je onderneming goed neer te zetten. Gebruik indien mogelijk eigen foto’s en minimaliseer het gebruik van stockbeelden.
Los van de kwaliteit van de foto’s zorg er ook voor dat ze niet te zwaar zijn en dus snel laden. Benoem ze ook met een ALT-tag, zodat Google ze kan indexeren.
Ook video’s zijn zeker het overwegen waard. Het is al bewezen dat ze de conversie verhogen. Heb je goed videomateriaal, aarzel dan niet het te gebruiken.
De website is ontwikkeld: verhoog het aantal bezoekers
Zo, je hebt je website. Nu is het tijd om deze verder te ontwikkelen en fris te houden, zodat meer bezoekers de weg weten te vinden. Wij geven je alvast tot slot nog enkele tips mee:
● Zorg voor aanvoer met je sociale media
Door actief te zijn op deze kanalen blijf je top of mind en kun je extra traffic naar je website genereren.
● Zet in op SEA
Snel meer bezoekers naar je website? Zet in op Google Ads.
● Zorg dat je bedrijf te vinden is op Google Mijn Bedrijf.
Hier kun je ook linken naar je website en mensen kunnen gelijk contact opnemen.
● Fris je content regelmatig op.
Google apprecieert dit en ook de bezoekers hebben een reden om terug te komen.
● Meten is weten.
Dus installeer Google Analytics en meet de resultaten. Zo weet je na een tijdje wat werkt en wat niet. Hier kun je dan weer op inspelen.
● Extra links naar je website helpen.
Probeer waardevolle links vast te krijgen op andere websites.