Alles over Google Mijn Bedrijf
- Hoe optimaliseer je jouw Google Mijn Bedrijf pagina?
- Hoe kom je in de local pack van Google?
- Hoe verbeter je jouw lokale vindbaarheid met GMB?
Dat gaan we hier allemaal beantwoorden.
Zoek je een professioneel SEO bureau?
Neem dan contact met ons op.
Inhoudsopgave Google Mijn Bedrijf
- Wat is Google Mijn Bedrijf (GMB)?
- Waarom is GMB belangrijk?
- Hoe gebruik je GMB voor je marketing?
- Informatie over je bedrijf communiceren
- Communiceren met je klanten
- Inzichten over je bezoekers/ doelgroep
- Je lokale SEO/ vindbaarheid te vergroten
- Hoe optimaliseer je je Google My Business Pagina
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf (GMB) is een praktische, gratis tool van Google voor bedrijven om hun online zichtbaarheid in de zoekmachines en op Google maps te beheren.
Als bedrijf kun je je GMB-pagina optimaliseren door hem volledig in te vullen met alle relevante bedrijfsinformatie; van openingstijden tot en met nieuwsberichten.
Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk?
Google Mijn Bedrijf is belangrijk om 2 redenen;
- Het helpt je lokale zichtbaarheid en genereert traffic doordat je in de Local Pack (de lokale zoekresultaten van Google) en op Google Maps getoond wordt.
- Het helpt je algemene ranking in Google doordat google veel informatie over jouw bedrijf en website vindt op haar eigen platform.
Hoe gebruik je Google Mijn Bedrijf voor je marketing?
Je kunt je google My business profiel op verschillende manieren inzetten voor je marketing.
1) Alle belangrijke informatie over je bedrijf communiceren
Voor mensen die een lokale zoekopdracht in Google intikken is Google My Business dat een belangrijke bron van informatie (openingstijden, locatie, welke producten of diensten lever je, etc)
2) Communiceren met je klanten
Dat kan bijvoorbeeld door foto’s en berichten te plaatsen. Maar ook d.m.v. je telefoonnummer, reviews, e mail en het beantwoorden van vragen. Klanten kunnen er zelfs een offerte opvragen.
3) Inzichten verkrijgen over je bezoekers/ doelgroep
Onder het tabje insights kun je bijvoorbeeld de volgende informatie vinden;
- Met welke zoekopdrachten je gevonden wordt
- Of ze je gevonden hebben via Google Maps of Google Search
- Wat mensen het meeste doen; bellen, mailen, de website bezoeken, of het adres opzoeken.
4) Om je lokale SEO/ vindbaarheid te vergroten
In lokale zoekopdrachten wordt namelijk altijd de Local pack van Google getoond. En voor jou als bedrijfseigenaar en website beheerder is dat een belangrijke bron van leads en bezoekers.
Als je je GMB pagina goed optimaliseert zul je in de maandelijkse traffic insights al snel zien dat een hoop mensen via GMB contact hebben gezocht of je website hebben bezocht.
Hoe optimaliseer je je Google Mijn Bedrijf pagina voor SEO?
- Vul zo veel mogelijk van de gevraagde informatie en gegevens in. Hoe meer Google over je kan vinden hoe groter de kans dat de gezochte informatie te vinden is en jouw profiel dus bevalt als zoekresultaat.
- Voeg belangrijke zoekwoorden toe. Daarmee kan Google bepalen of jouw bedrijf en website past bij de zoekopdracht.
Zorg voor actuele openingstijden - Plaats foto’s. GMB profielen die dat doen ontvangen meer dan 40% meer verzoeken voor adres of routebeschrijving en meer dan 35% meer bezoeken naar de website.
- Zorg dat je reageert op reviews en vragen van bezoekers. Interactie toont aan dat je je klanten serieus neemt en waardeert. Bezoekers en klanten waarderen dat ook.