15 jaar geleden werd het linkkenmerk rel = “nofollow” geïntroduceerd om webspam te bestrijden. November 2019 heeft Google twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd genaamd: rel = “sponsored” en rel = “ugc”.
Waarom de nieuwe “sponsored” Linkattribute
Deze twee nieuwe linkkenmerken zouden de aard van links beter voor Google moeten verklaren. Dit is een interessante ontwikkeling, omdat dat veel klinkt alsof Google problemen heeft met het bepalen van de aard van koppelingen, en hulp van de SEO-gemeenschap nodig heeft om het goed te krijgen.
Citaat van Google:
“Door de nieuwe attributen te gebruiken, kunnen we links beter verwerken voor analyse van het web. Dat kan uw eigen inhoud zijn, als mensen die naar u linken deze attributen gebruiken. “
Wat nog interessanter is, is dat Google heeft aangekondigd het linkkenmerk rel = “nofollow” te gaan gebruiken als een “hint” in plaats van een “richtlijn”. Dat heeft een veel grotere impact op de manier waarop we SEO doen om twee redenen:
- De algemene consensus is dat koppelingen met het linkkenmerk rel = “nofollow” de autoriteit niet doorgeven, wat betekent dat deze koppelingen niet worden geteld. Maar nu kan Google ervoor kiezen deze hint te negeren. We denken dat Google het rel = “nofollow” linkkenmerk al een tijdje zo behandelt, omdat het gewoon geen zin heeft om links volledig te devalueren van sites die een sterk redactioneel proces hebben (en vice versa).
- Vaak wordt het linkkenmerk rel = “nofollow” gebruikt om zoekmachines te ontmoedigen bepaalde pagina’s te doorzoeken, zoals gefacetteerde navigaties. Hoewel dit geen perfecte aanpak is, is het soms het enige dat ervoor zorgt dat zoekmachines niet kunnen crawlen.
Koppelingen met rel = “nofollow” kunnen een positieve invloed hebben op rankings
Zoals we hierboven al hebben vermeld, denken we dat Google al geruime tijd waarde toekent aan links met het linkkenmerk rel = “nofollow”, en nu hebben ze dit openbaar gemaakt.
Citaat van Google:
“Toen nofollow werd geïntroduceerd, zou Google geen enkele link tellen die op deze manier is gemarkeerd als een signaal voor gebruik in onze zoekalgoritmen. Dit is nu veranderd. Alle linkkenmerken – gesponsord, UGC en nofollow – worden behandeld als hints over welke links in Zoeken moeten worden overwogen of uitgesloten. “
Dit zal de manier veranderen waarop SEO het verkrijgen van links benadert.
Vanaf 1 maart 2020 wordt rel = “nofollow” een hint voor crawldoeleinden
Hoewel de nieuwe linkkenmerken al worden gebruikt als hints voor rangschikkingsdoeleinden, verandert de wijziging met betrekking tot de manier waarop Google omgaat met het linkkenmerk rel = “nofollow” vanaf 1 maart 2020.
Vanaf dat moment is het gebruik van het linkkenmerk rel = “nofollow” niet langer een goede manier om Google te ontmoedigen bepaalde pagina’s te doorzoeken. Het is nooit een feilloze aanpak geweest, want als u vergat het rel = “nofollow” link-attribuut op een link of externe sites te plaatsen die zijn gekoppeld aan uw gefacetteerde navigatie, zouden ze nog steeds worden gecrawld (en dus geïndexeerd).
Gebruik de robots.txt, robotrichtlijn of HTTP-authenticatie om te voorkomen dat bepaalde delen van uw site worden gecrawld.
Google: “U hoeft geen wijzigingen aan te brengen”
Google zegt dat u geen wijzigingen in uw links hoeft aan te brengen omdat dit geen merkbaar verschil zal hebben.
We denken dat ze hopen dat website eigenaren de nieuwe linkkenmerken zullen gebruiken om de aard van links beter te begrijpen.
Wanneer moet u rel = ”gesponsord” gebruiken?
U moet het rel = “gesponsorde” linkkenmerk gebruiken voor links in inhoud die op de een of andere manier zijn betaald.
Voorbeelden voor het gebruik van het linkkenmerk rel = “gesponsord”:
- Een advertorial over een product of dienst die een link bevat.
- De link van Google op de sponsorpagina van Apache waarvoor ze $ 125.000 per jaar betalen.
Wanneer moet u rel = “ugc” gebruiken?
U moet het linkkenmerk rel = “ugc” gebruiken voor links in door gebruikers gegenereerde inhoud (kortweg “UGC”) om aan te geven dat deze niet is bijgedragen door een derde partij.
Danny Sullivan van Google zei:
Als je hierover nadenkt, zou dit kunnen impliceren dat zelfs links in artikelen van bijdragers aan sites zoals Search Engine Journal en Search Engine Land in aanmerking kunnen komen voor dit linkkenmerk. Het is nog vrij onduidelijk.
Voorbeelden voor het gebruik van het linkkenmerk rel = “ugc”:
- Links in blogcommentaren
- Links in forumberichten en handtekeningen
- Links op platforms zoals Stack Overflow, HackerNews, Reddit en Quora.
Wanneer moet u rel = “nofollow” gebruiken?
Hoewel het gebruik van de nieuwe link-attributen optioneel is, is het rel = “nofollow” link-attribuut in feite de fall-back wanneer het gebruik van de rel = “ugc” en rel = “gesponsord” niet logisch is en als je daarmee rekening houdt wil nog steeds aangeven dat u de pagina waarnaar u linkt niet wilt crediteren.
Voorbeelden voor het gebruik van het linkkenmerk rel = “nofollow”:
- Wanneer je een verhaal vertelt over iemand die je niet wilt crediteren.
- Widgetkoppelingen
Waarom is Google rel = “nofollow” gaan gebruiken als een hint in plaats van een richtlijn?
Een mogelijke reden voor deze aankondiging is omdat sommige uitgevers algemene rel = “nofollow” linkkenmerken op alle externe links hebben geïntroduceerd om hun editors ervan te weerhouden links te verkopen. Dit heeft mogelijk geleid tot het vermogen van Google om nauwkeurig te bepalen welke pagina’s waar moeten worden gerangschikt, waardoor ze tot gedetailleerdere opties leiden om de aard van een link te bepalen.
Zullen uitgevers de nieuwe linkkenmerken overnemen?
Alan Bleiweiss denkt van niet omdat er geen financiële prikkel voor hen is – en dat is volkomen logisch:
Uitgevers hebben hierbij niets te winnen, sterker nog, het leidt alleen maar tot meer werk. Natuurlijk zullen sommigen het overnemen, maar we denken dat ze een grotere stimulans nodig hebben om dit te doen.
Kun je deze koppelingskenmerken combineren?
Ja, u kunt bijvoorbeeld het linkkenmerk rel = “nofollow ugc” opnemen om extra context te geven en om ervoor te zorgen dat de links op uw site achterwaarts compatibel zijn met bijvoorbeeld backlinkgegevensproviders zoals Ahrefs, Majestic en Moz.
Moet u uw huidige links bijwerken met het linkkenmerk rel = “nofollow”?
Nee, volgens Google is dat niet nodig.
Daar zijn we het mee eens: je hebt genoeg op je bord, je hoeft geen extra werk te maken.
Zullen deze nieuwe link-attributen hetzelfde geloof hebben als link rel vorige / volgende?
Wij denken dat dit zeer waarschijnlijk is. Op dit moment zijn deze nieuwe linkkenmerken een goede manier voor Google om de aard van links beter te begrijpen. Ze hebben nu waarde, maar nadat Google het heeft ontdekt met behulp van hun machine learning-algoritmen, zullen ze waarschijnlijk stoppen met het gebruik van deze hints, net als het geloof in de link rel vorige / volgende paginatiekenmerken.