Skip to content

Nieuwe website? Het complete stappenplan

Ben je toe aan een nieuwe website? Welke stappen moet je zetten om de perfecte nieuwe website te realiseren? Hier leggen we je stap voor stap uit wat je moet doen voor een goed presterende, nieuwe website. Een website;

  • Die goed aansluit bij de geformuleerde wensen en doelen
  • Die goed vindbaar is in Google
  • Die goed past bij je merk en doelgroep
  • Waarmee je je goed kunt onderscheiden en profileren
  • Die bezoekers verleid en converteert

Bepaalde onderdelen uit dit stappenplan zou je achterwege kunnen laten waardoor het ontwikkelen van je nieuwe site sneller en goedkoper kan. Maar dat maakt de kans dat de website minder goed zal werken wel wat groter.

Ben je wel toe aan een nieuwe website?

Een nieuwe website is een behoorlijke investering in tijd en geld. Dus voordat je meteen aan de slag gaat met een webdesign bedrijf is het goed om even stil te staan bij de vraag, ben ik wel toe aan een nieuwe website?

Dit zijn signalen dat je toe bent aan een nieuwe websites

  1. Je geeft niet graag je URL, of verontschuldigt je voor je site. Als dit het geval is ga dan na of je de gewenste aanpassingen kunt doen zonder dat je meteen een nieuwe website nodig hebt.
  2. Je site is ouder dan 4 of 5 jaar. Een website ouder dan 4 of 5 jaar is überhaupt wel aan vervanging toe, omdat hij waarschijnlijk niet meer voldoet aan de techniek en functionaliteit van dit moment.
  3. Je website werkt niet goed op mobiele devices. Tegenwoordig komt meer dan de helft van de bezoekers van mobiele apparaten, dus als je website daar niet goed op werkt, is het tijd voor een grote aanpassing, of een nieuwe website.
  4. Je kunt je website niet (goed) meer aanpassen. Alle punten van hierboven kun je natuurlijk aanpassen in plaats van meteen te kiezen voor een nieuwe website. Maar als dat allemaal niet meer zo eenvoudig gaat, is het tijd voor een nieuwe site.
  5. Je website is niet goed vindbaar te maken. Je vindbaarheid is cruciaal voor het succes van je onderneming. Dus als je site nog wel goed werkt maar hij is niet meer goed vindbaar te maken dan is het ook tijd voor een nieuwe site.

In 10 stappen naar de perfecte nieuwe site

Hieronder werken we het complete stappenplan uit voor een nieuwe website. Let op! Je hoeft niet alle stappen te nemen, sommigen zijn voor jou niet nodig en anderen heb je al genomen. Dit is wat ons betreft alleen het complete, optimale traject voor een nieuwe website.

1 – Conversie Analysis huidige website

De ideale start voordat je een nieuwe website laat maken is een conversie expert analysis van de bestaande website. Dat klinkt misschien overbodig. Maar met een dergelijke analyse kun je in één keer, volledig afrekenen met alle onvermoede conversie killers in je bestaande website.

Wat houdt een Conversie Expert Analysis in?

Twee conversie experts gaan, op basis van hun jarenlange ervaring en gestoeld op wetenschappelijke onderbouwing, minimaal 10 belangrijke pagina’s van de website analyseren, zowel op desktop als mobiel. Conversie issues worden uitgelegd aan de hand van criteria waarop pagina’s zijn beoordeeld, zoals:

  • Clarity: is de boodschap voor de bezoeker duidelijk?
  • Friction: wat zorgt er voor frictie en irritatie bij de bezoeker?
  • Distraction: alles wat afleidt van het doel van elke pagina.
  • Motivation & incentives: zet de site voldoende aan tot actie?
  • Relevance & buying stage: hoe relevant is de informatie? Vragen we niet ‘te snel te veel’? Enz.
  • Trust: komt het betrouwbaar over?

Wat is de output van een Conversie Expert Analysis?

Als wij een conversie expert analysis doen krijg je een duidelijk rapport van zo’n 70 pagina’s waarin alle conversie-killers worden uitgelegd. Een complete lijst met concrete aanwijzingen hoe de nieuwe website moet worden aangepast zodat hij beter zal converteren.

Waarom is een conversie analyse zo belangrijk?

Elke verbetering in conversie een optimalisatie van de investeringen in SEO, SEA, Social Media en alle andere online en offline marketing. Daarbij is Conversie Optimalisatie duurzaam/ blijvend.

2 – Bepaling doel en thema’s

Als eerste stap voor de daadwerkelijke nieuwe site is het belangrijk om bepalen wat het hoofddoel en wat secundaire doelen van de nieuwe site moeten zijn.

Belangrijke doelen van je nieuwe website kunnen zijn;

  • Informeren
  • Overtuigen
  • Brochure aanvragen
  • Lead-data verzamelen
  • E-mailadressen verzamelen,
  • Verkopen genereren, etc.

Welke thema’s en onderwerpen behandeld moeten worden geven vervolgens richting aan de hele opzet, structuur en content mapping van de site.

3 – De customer Journey van je klant

Door een Customer Journey in kaart te brengen kun je de bezoekers van je nieuwe site goed laten converteren tot klant en ze aan jouw merk te binden.De Customer Journey is de weg die de potentiële klant aflegt in zijn ‘aankoopproces’ om uiteindelijk te converteren tot klant.

Hoe komt die Customer Journey tot stand?

Jij kent je klant het beste dus daarom kiezen we ook hier voor een samenwerking in de vorm van een workshop. Daarin behandelen we de volgende punten;

  • Customer Journey Mapping
  • Het leren kennen en begrijpen van je klanten
  • Het in kaart brengen van het proces dat je klant doorloopt
  • Het benoemen van verbeterpunten en vernieuwingen
  • Het ontwerpen van de brand experience, wie je bent als merk
  • Het in kaart brengen en structuren van customer touch points
  • Het voortdurend ontwikkelen, meten en leren als doorlopend proces (‘trial & error’)

Wat levert zo’n Customer Journey op?

Een goede Customer Journey draagt bij aan je conversie, branding en je vindbaarheid. Bezoekers blijven namelijk langer op de site omdat ze in elke fase van hun aankoopproces de juiste informatie aangereikt krijgen. Daardoor voelen ze zich beter begrepen en meer thuis bij jouw merk. Door al deze factoren zullen ze eerder, en in grotere aantallen, converteren. Tot slot dragen deze factoren (time on site, interactie en conversie) allemaal bij aan de vindbaarheid van de site en de branding.

4 – Zoekwoord onderzoek

Als de doelen, thema’s en customer journey helder zijn gaan we samen brainstormen om tot de beste zoekwoorden te komen. Daarbij letten we op de volgende factoren;

  • Relevantie. Uiteraard zoeken we naar zoekwoorden waar je direct iets aan hebt. waar jij als aanbieder van een product of dienst het perfecte antwoord of oplossing voor hebt.
  • Eigen voorkeuren. Afhankelijk van je eigen bedrijfsvoering is het ene zoekwoord interessanter dan het andere. bijvoorbeeld omdat je aan het ene product meer verdient dan aan het andere of dat er veel concurrentie is op dat andere zoekwoord.
  • Zoekintentie. Google geeft met de top-10 van de zoekresultaten heel goed aan wat de zoekintentie is van een bepaalde zoekopdracht. Dus als tuinarchitect klinkt “mooie tuinen” misschien als een goed zoekwoord, maar google laat zien dat mensen geen tuinarchitect zoeken maar inspiratie op willen doen voor mooie tuinen.
  • Zoekvolume. Zoekvolume is het aantal mensen dat elke maand zoekt op een dergelijk zoekwoord. Dat aantal kan behoorlijk verschillen tussen synoniemen en schrijfwijzen. Doorgaans zit op de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume ook de meeste online concurrentie.
  • Online concurrentie. De online concurrentie bepaald of je snel kunt scoren in google op een bepaalde zoekterm, of dat daar heel wat tijd en geld voor nodig is. Het kan interessanter zijn om zoekwoorden te kiezen, met een wat lager zoekvolume omdat je daar sneller mee omhoog gaat. en deze zoekwoorden hebben vaak ook een hogere koopintentie.
  • Veronderstelde conversie. De ideale conversie is dat een bezoeker van je site klant wordt. Yoga is een misschien een interessant zoekwoord. Maar mensen die zoeken op Yoga studio Amsterdam zullen waarschijnlijk sneller converteren tot klant dan die op de zoekterm Yoga. Die willen misschien gewoon meer weten over Yoga.

Als we de lijst met zoekwoorden hebben gaan we de structuur van de website bepalen

5 – Content mapping & URL-structuur van de nieuwe site

Als de doelen, customer journey en zoekwoorden helder zijn gaan we samen brainstormen om tot de beste structuur van de website te komen. Wij denken vanuit ons vak mee met jullie praktijk. Op die manier creëren we samen een website die volledig aansluit bij jullie doelstellingen. En een site waarmee het bedrijf/ merk zich optimaal kan onderscheiden en overtuigend kan profileren in de doelgroep.

Het resultaat van deze fase zijn de volgende onderdelen;

  • De indeling en menustructuur
  • De URL’s
  • De verdeling van content over de pagina’s
  • CTA’s, etc.

De geoptimaliseerde URL structuur zal de sterke basis vormen voor SEO en de Customer Journey zal bijdragen aan een sterke conversie. Tot slot van deze fase formuleren wij (uiteraard in overleg) een briefing voor de vormgevers en eventueel de tekstschrijvers.

6 – Content productie voor de nieuwe site

Afhankelijk van jouw mogelijkheden ontvangen of creëren wij de SEO-teksten en de rest van de content (zoals fotografie, video’s, etc.) van de website. Vanuit de vorige fases (Customer Journey, content mapping, etc.) is helemaal duidelijk welke content er moet komen voor de diverse pagina’s.

Idealiter worden er SEO-geoptimaliseerde teksten geproduceerd die volledig in lijn zijn met zaken zoals de Why, How, What van de organisatie. Zodoende dragen ze de juiste tone of voice, de gekozen propositie en USP’s van de organisatie of het merk uit.

Mocht dat nodig zijn dan kunnen we daarbij helpen. In dit geval gaan we ervan uit dat de basis van de copy klopt en deze alleen moet worden geoptimaliseerd voor een goede vindbaarheid en moet worden aangepast aan de nieuwe indeling van de site.

7 – Design van de pagina’s

Vervolgens gaan onze designers met de briefing in Photoshop een ontwerp maken van de homepage. Nadat deze is goedgekeurd zullen we de vervolg templates/ -pagina’s gaan vormgeven. Het design moet aansluiten bij alle voorgaande fases; van de conversie inzichten tot en met het doel en de wensen t.a.v. de site.

8 – Programmeren pagina’s en functionaliteiten

Zodra design en content compleet en goedgekeurd zijn, gaan onze programmeurs de site realiseren. Deze zal geoptimaliseerd zijn voor een goede werking op de meest courante devices en browsers. Daarbij zorgen we ervoor dat de site eenvoudig zelf bij te houden is door het gebruik van templates en een overzichtelijk ingerichte back-end.

9 – SEO-optimalisatie

Wij zijn een echte SEO-specialist, dus er wordt bij ons geen site opgeleverd zonder optimalisatie voor de zoekmachines. Dit is de laatste stap voor het live zetten van de website.

Alle basisvoorwaarden voor een goede indexatie en vindbaarheid in de zoekmachines worden hierin meegenomen zoals o.a; een snelle laadtijd, geoptimaliseerde URL’s, koppen en kruimelpaden, etc.

10 – Live-gang en oplevering

Pas als je helemaal akkoord en tevreden bent met het resultaat zetten wij de nieuwe site live. Indien gewenst leggen we je uit hoe je de site zelf kunt bijhouden en aanpassen.

Bij de live gang zorgen we ervoor dat alle opgebouwde SEO-waarde middels een redirect plan voor 100% wordt overgezet naar de nieuwe site. Anders ontstaan er een heleboel error 404 meldingen en dat is slecht voor je SEO. Dat is een specialistisch werkje dat lang niet alle webdevelopers beheersen en cruciaal is voor het behoud van de opgebouwde vindbaarheid.

Aanvullend bieden wij een hosting & update service aan waardoor u geen omkijken meer heeft naar de website. De belangrijkste services in dat pakket zijn;

  • Snelle dedicated WP-hosting t.b.v. usability & SEO
  • Updates van WordPress, template en alle plug-ins
  • Beveiliging van de website
  • Dagelijkse back-up van de site

Kortom; alles, op een plek, in een keer goed geregeld.

Toelichting – SEO-optimalisatie van de nieuwe website

Een goede indexatie en vindbaarheid in Google is van groot belang. Wij hebben daar 15 jaar ervaring mee en hebben verschillende klanten op de allerhoogste posities gekregen en gehouden.
Wij zullen de website meteen met de bouw zodanig opzetten en inrichten dat die geoptimaliseerd is voor een goede vindbaarheid in Google. Dat betekent; responsive, snelle laadtijd, de juiste koppen-, kruimelpaden, URL-structuur, etc.

Op basis van de website architectuur en Customer Journey zorgen we ook voor een goede interne linking. Daardoor kunnen mensen altijd een vervolg onderwerp of nadere informatie opzoeken op de site. Op deze manier kun je bezoekers volledig informeren en zullen ze langer op de website blijven. Dit komt de conversie en SEO ten goede.

Daarbij letten we goed op dat alle opgebouwde SEO-waarde in Google netjes en voor 100% wordt overgezet naar de nieuwe site. Een gespecialiseerd werkje dat lang niet alle webdevelopers beheersen.

Dit is een optimale basis voor een verdere zoekmachine optimalisatie en linkbuilding die wij na oplevering kunnen uitvoeren.

Als wij de website zelf op deze manier kunnen realiseren kunnen we het overgrote deel van de zoekmachine optimalisatie na livegang focussen op linkbuilding; een van de krachtigste rankingfactoren.

Dat scheelt veel tijd en budget als de site in basis al volledig is geoptimaliseerd en goed is ingericht.

Usability voor de beheerder én bezoeker

De nieuwe site zal gebruikersvriendelijk worden voor de beheerder. De site zal wel in WordPress gebouwd worden is deze prima zelf bij te houden.

Mochten er na oplevering van de site nog vragen zijn dan kun je ons altijd bellen voor (binnen redelijke grenzen gratis) support. Mochten er later aanpassingen aan templates, of nieuwe functionaliteiten nodig zijn dan zijn kunnen wij die relatief eenvoudig en tegen beperkte kosten doen en integreren in de site.

De site wordt in een van de meest courante programmeertalen (WordPress/ PHP) gemaakt. Dus mocht dat om wat voor reden op een bepaald moment nodig zijn, dan kunnen ook andere websitebouwers met de site verder.

Volledig responsive; alle schermen en browsers

De website die wij opleveren is uiteraard volledig responsive en werkt goed op alle schermen en de meest courante browsers. Gezien de groei van mobiel gebruik zal extra aandacht worden besteed aan gebruik op mobile devices.

Kosten nieuwe website

Wij hanteren altijd één vaste prijs. Daarbij is alles wat in deze offerte genoemd en beschreven wordt, inclusief. Dus geen onaangename verrassingen achteraf of prijsstijging halverwege het traject.

Uiteraard kan er meerwerk ontstaan, maar dat is alleen als meer templates of functionaliteiten gevraagd worden die niet in de originele projectbeschrijving zijn opgenomen.

Doorlooptijd nieuwe website

De doorlooptijd is de tijd vanaf de handtekening tot de livegang van de nieuwe website. Dieze is uiteraard enigszins afhankelijk van de grootte van het project maar doorgaand kunnen wij een nieuwe website van A tot Z in 6 tot 8 weken opleveren.

Conclusie

De ideale en meest perfecte manier om de nieuwe website te realiseren is volgens het volledige traject zoals hierboven is beschreven.

uiteraard is het mogelijkheden om onderdelen (zoals de customer journey en conversie expert analysis) niet uit te voeren. Of om bepaalde onderdelen zelf of door anderen te laten uitvoeren.

Wil je verder praten over het maken van de perfecte nieuwe website?
Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Lees meer over dit onderwerp
Back To Top