skip to Main Content
Wat is SEO

In dit blog vertellen onze SEO experts je alles over zoekmachine optimalisatie (SEO)

  • Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Waarom is SEO zo belangrijk
  • Hoe werkt SEO, en
  • Hoe kun je er zelf mee aan de slag

1) Wat is SEO of Search Engine Optimization?

Veel mensen weten niet goed wat SEO is, of hoe het precies werkt. Dat is ook logisch wat het is een vak waarbij veel kennis en ervaring komt kijken. Tegelijkertijd weet iedereen dat een goede vindbaarheid in de zoekmachines zorgt voor veel bezoekers naar je website. Wat weer van groot belang is voor het succes van je organisatie. Daarom leggen we je hier alles uit over Search Engine Optimization oftewel SEO.

2) Definitie SEO

Laten we beginnen met een definitie van SEO; Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het verbeteren van je website en autoriteit in Google om een betere vindbaarheid te realiseren. In het Engels heet het Search Engine Optimization en afgekort hebben mensen het dan over SEO. Door zoekmachine optimalisatie krijg je een hogere organische ranking in Google, en daarmee meer relevante bezoekers naar je website

Wat is SEO

3) Zoekmachine marketing vs SEO

Is zoekmachine marketing hetzelfde als SEO? Nee, maar er zit een duidelijke overlap in. Zoekmachine marketing staat eigenlijk voor alle marketing activiteiten die je in de zoekmachines als Google en Bing uitvoert. SEO valt daar natuurlijk onder. Maar ook bijvoorbeeld ook Google Ads en Google Mijn Bedrijf. Want die onderdelen verschijnen ook in de zoekresultaten en kun je optimaliseren om beter vindbaar te worden.

4) De betekenis van SEO voor je bedrijf

SEO kan het verschil betekenen tussen een marginaal bestaan als onderneming of een succesvolle en groeiende organisatie. Ga maar na hoe vaak jezelf eerst iets in Google zoekt voordat je beslist waar je het gaat kopen. Of dat nou zakelijk of privé is of een product of een dienst. Meer dan 90% van aankoopbeslissingen begint met een zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google.

Zo hebben wij voor Diabetes Centrale in 2020 2 x zoveel bezoekers gerealiseerd. Doordat we ze op belangrijke zoektermen op de hoogste plek in Google hebben gekregen. Deze klant is al meer dan 5 jaar klant bij ons SEO bedrijf.

nr 1 in Gogle

Organische zoekresultaten zijn de gratis vermeldingen in de zoekresultaten. Die staan meteen onder de betaalde zoekresultaten, de advertenties. De volgende vraag is

5) Waarom is SEO zo belangrijk?

Wij kunnen uitgebreid gaan beargumenteren waarom SEO heel belangrijk is. Maar de volgende 2 statistieken zeggen eigenlijk alles;

SEO Statistieken

Interessante SEO Statistieken

  • 89% van de consumenten begint het aankoopproces met een zoekmachine. (Bron; Fleishman-Hillard)
    Dan hebben we het niet over een pak melk bij de Albert Heijn. Maar ga zelf maar eens na hoe vaak je eerst even gaat Googlen voor je iets koopt.
  • 94% van al het zoekverkeer komt niet verder dan de 1e pagina. (Bron; MOZ) Hoe vaak kom jij nog op de 2e pagina in Google? Meestal vind je op de 1e pagina al wat je zoekt.

Voor veel bedrijven is hun vindbaarheid DE belangrijkste succesfactor.
Oké, we weten nu wat SEO zo ongeveer is. En waarom het belangrijk is.

6) Hoe werkt Google?

Hoe werkt Google, of nog beter; hoe kom ik hoger in Google? Want daar gaat het allemaal om bij SEO. Google en andere zoekmachines zoals Bing en YouTube willen graag de beste zoekresultaten presenteren bij elke zoekopdracht. Zo zorgen ze er namelijk voor dat iedereen hun zoekmachine gebruikt om iets te zoeken op internet.

Dus hoe beter jouw site daar aan bijdraagt. Hoe meer Google dat waardeert met een hoge ranking in die zoekresultaten. Zo stimuleert Google dat iedereen zijn best gaat doen om zijn website te optimaliseren en hoog te ranken.

Doordat Google al jaren de beste zoekresultaten weet te filteren bij elke zoekopdracht gebruikt bijna 95% van de Nederlanders Google als zoekmachine. Voor Google is dat heel fijn omdat ze daardoor ook heel veel advertenties (Google Ads) kunnen verkopen, die bovenaan de zoekresultaten staan. Hier kun je zien hoe dat de afgelopen jaren is gegroeid voor Google.

Advertentie inkomsten Google

 

7) SEO optimalisatie voor Google of bezoekers?

Oké, het is dus belangrijk om met SEO optimalisatie bij te dragen aan het hoogste doel van Google. Namelijk om de beste informatie te verschaffen bij een bepaalde zoekopdracht. En er voor te zorgen dat je site goed werkt zodat het een prettige zoekervaring oplevert voor je bezoekers.
Maar draait SEO optimalisatie nu om Google of om de bezoekers? Want je wilt toch niet 150 keer je zoekwoord overal laten vallen om je SEO te verbeteren. Dat klopt en dat hoeft ook niet. Je SEO verbeteren doe je eigenlijk vooral voor de bezoekers van je website. en gelukkig valt dat grotendeels samen met de optimalisatie voor Google.

Even een voorbeeld; voor Google is het belangrijk dat relevante zoekwoorden in de URL, de titel en de koppen van je pagina terug komen. Zo kan Google namelijk bepalen waar een pagina over gaat. Maar voor bezoekers werkt dat precies hetzelfde. Die zien op die manier waar een pagina over gaat en waar de gezochte informatie staat. Kortom SEO optimalisatie is grotendeels gelijk aan Google SEO en je hoeft het niet te overdrijven want dat wordt niet gewaardeerd, zowel door je bezoekers als door Google.

8) Hoe kun je dan je website optimaliseren?

Hoe kun je je website optimaliseren zodat je een echte SEO website krijgt. Een site die op alle punten goed geoptimaliseerd is voor een goede vindbaarheid. Heel simpel door te zorgen voor;

  1. Veel kwalitatieve content die gewaardeerd wordt door de bezoeker
  2. Een goede techniek van je site, ook op mobiel
  3. Een sterke autoriteit op het onderwerp van jouw website

Dit zijn de 3 pijlers onder website optimalisatie. Iedereen die hoog wil ranken en goed vindbaar wil worden moet op al deze punten zijn website optimaliseren. Alleen als je alle 3 de punten goed voor elkaar hebt  heb je een echte SEO website en kun je gaan scoren in Google.

Website optimalisatie

9) Waar sta ik in Google?

Voor je met het optimaliseren van je website aan de slag gaat is het goed om te kijken waar je staat in Google.  Je ranking in Google checken dus. Zelfs op dat punt gaat het vaak al verkeerd. Sommigen gaan zelf in de zoekresultaten kijken hoe hoog hun website rankt op de gewenste zoekwoorden. Maar dat is helaas geen goede manier om je Google ranking te controleren. Dat zit zo; Google laat jouw eigen zoekgeschiedenis én locatie meewegen in de ranking van de websites die je in de zoekresultaten ziet.

Vaak zit je zelf al veel op je eigen website, dus denkt Google dat dat vast een belangrijk zoekresultaat voor je is. En ook als je vanuit je eigen vestigingsplaats zoekt, ziet Google dat jouw bedrijf en website dicht in de buurt, en waarschijnlijk ook belangrijk is. Zelfs als je incognito gaat zoeken om je ranking te checken is het vaak zo dat je modem je locatie doorgeeft aan Google. Dus ook dat is geen goede manier om te kijken waar je staat in Google.

Eigenlijk is de enige goede manier om je Google ranking te controleren door middel van Google Search Console of een ranktracker. Die geven en objectief en actueel beeld van hoe hoog je in Google staat. SEMrush & AHREF’s zijn goede ranktrackers die veel SEO specialisten gebruiken.

Google Ranking checken

 

10) Alles begint met een SEO analyse

Een SEO analyse is de basis van elke SEO campagne. door grondig te analyseren hoe je er voor staat op alle belangrijke ranking factoren weet je waar je aan moet werken. De onderdelen van een goede SEO analyse zijn in te delen in de dezelfde pijlers van SEO.

  • Technische analyse (laadtijden, sitemaps, dode links, mobiele bruikbaarheid, concurrerende pagina’s, duplicate meta-data, etc.)
  • Content analyse (voldoende content, goed gestructureerd over de verschillende landingspagina’s, volledige informatie, ontbrekende onderwerpen)
  • Autoriteitsanalyse (Domain Rating, aantal verwijzende unieke websites, aantal links, ankertekst verdeling, etc)

Wat ons betreft zijn SEMRush en AHREF’s beste tools voor een grondige SEO analyse.

SEO Analyse

11) SEO Bedrijf of lekker zelf doen?

Samen met een SEO bedrijf je SEO optimalisatie oppakken is waarschijnlijk het beste en levert vaak ook de mooiste resultaten op. Als je jezelf verdiept in SEO weet je in ieder geval wat een SEO bedrijf voor je kan doen en kun je een beetje meekijken en beoordelen wat ze doen. Daarbij kun je zelf heel goed meehelpen met je SEO optimalisatie zoals goede content schrijven, on-page optimalisatie. Als je alles overlaat aan een SEO bedrijf weet je vaak niet wat ze doen en of het wel goed is wat ze doen. Tot slot is SEO heel erg leuk om te leren en uit te voeren dus een SEO bureau die je daarbij wil helpen en begeleiden heeft altijd de voorkeur. Zo hebben ze meteen een paar helpende handjes.

12) Welke SEO software is goed om te gebruiken

Zonder goede SEO software is SEO eigenlijk niet te doen. De beste SEO tools kunnen je heel veel geestdodend werk besparen. Deze tools analyseren en signaleren SEO issues en mogelijkheden voor optimalisatie. Onze favoriete SEO software is AHREF’s. Daarmee kun je je ranking controleren, technische SEO analyseren en oplossen. Mogelijkheden voor sterke links vinden. Maar ook content beoordelen en ontdekken welke content er nog ontbreekt op je site. en het allermooiste van dit stuk SEO software is; dat je dat ook allemaal bij je concurrenten kun doen 😉

SEO tools kunnen best duur zijn in aanschaf en gebruik. Maar de meeste tools hebben sowieso een gratis proefperiode en als je de software maar voor een of een beperkt aantal sites gebruikt vallen de kosten wel mee.

13) De beste SEO Strategie

De beste SEO strategie is te zorgen dat je op alle 3 de pijlers van SEO goed scoort. Je hoeft niet eens de perfecte SEO strategie te hebben, als die van jou maar beter is dan de SEO tactieken van je concurrenten. Wil je meer weten over de beste manier om je concurrentie online te verslaan, klik dan op deze knop over

SEO strategie

 

 

14) Zelf de SEO optimalisatie van je website doen

Zorgen voor een gebruiksvriendelijke site met goede content noemen we namelijk ook wel on-site SEO. En je autoriteit op jouw onderwerp; Off-site SEO.

15) On-site SEO

Google wil graag de beste zoekervaring creëren. En daarom de beste websites bovenaan zetten. On site SEO kun je heel goed zelf uitvoeren. Waar kijkt Google dan naar? en hoe kun je dat zelf verbeteren?

Hier komen de 7 belangrijkste On-page ranking factoren die Google gebruikt.

15a) Veel content

Hoe meer content jij op je website hebt staan hoe groter de kans dat de bezoeker daar vindt wat hij zoekt. En dat is wat Google graag ziet. dus zorg er voor dat je goede SEO teksten laat schrijven.

  • Dus zorg voor veel informatie over het onderwerp van je website.
  • Beantwoord alle veelgestelde vragen die mensen daarover kunnen hebben, en
  • Belicht alle invalshoeken en gerelateerde onderwerpen

15b) Kwalitatieve content

De kwaliteit van je content is minstens zo belangrijk als de kwantiteit. Dat zit zo; hoe beter de kwaliteit;

  • hoe langer mensen op je website blijven
  • hoe meer pagina’s ze bekijken
  • hoe vaker ze terug komen
  • Kortom; Hoe blijer bezoekers zijn met jouwe website als zoekresultaat.

Dit noemen we user signals oftewel gebruikers signalen.
En dat zijn belangrijke criteria voor Google.

15c) Mobiel vriendelijke website

Mobiele website

Meer dan de helft van de bezoekers komt tegenwoordig van smartphones en tablets. Daarom hanteert Google ook het Mobile FirstPrincipe. Dat houdt in dat Google als eerste naar je website op mobiel kijkt en daar het meeste waarde aan hecht. Dus zorg ervoor dat mensen ook op mobiele devices een goede zoekervaring hebben.

  • Dat je site goed navigeerbaar is op mobiel
  • Dat alles goed te lezen is en
  • Dat hij snel laadt
  • Mobiele website

15d) Laadtijden

Niemand zit te wachten, op … lang wachten. En Google beloont websites met een snelle laadtijd met een hogere ranking. En vergeet daarbij ook de laadtijd op mobiel niet. Wist je dat je 53% van je bezoekers meteen kwijt bent als je site langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden?

Snelle laadtijden

15e) Een veilige website, HTTPS

Google wil niet alleen dat mensen een prettige zoekervaring hebben, maar ook een veilige. Met een SSL certificaat kun je daar heel eenvoudig voor zorgen. Bezoekers zien dan het volgende als ze jouw website bezoeken;

HTTPS - SSL

 

In plaats van het onderstaande.

Insecure - No SSL

Want Google wordt steeds strenger met het uitdelen van waarschuwingen bij websites die niet op HTTPS staan.

15f) Geoptimaliseerde landingspagina’s

Geoptimaliseerde Landingspagina

Landingspagina’s zijn de pagina’s in jouw site die in de zoekresultaten staan en waar mensen op klikken als ze ergens op zoeken. Zo hoeven ze niet via je homepage eerst je hele site door te zoeken naar de juiste informatie.

Geoptimaliseerde landingspagina’s zijn pagina’s die alle informatie over een bepaald onderwerp, of zoekwoord bevatten. En liefst op een goed gestructureerde manier met de juiste koppen e.d. Zo laat je Google zien dat die pagina een goed zoekresultaat is bij die zoekopdracht.

15g) User Signals – Gebruikers signalen

User Signals zijn heel belangrijk. Want die geven namelijk aan hoe gebruikers je website waarderen. Hoe beter deze signalen, hoe hoger je ranking. Voorbeelden van deze gebruikerssignalen zijn;

  • Click Through Rate (CTR) hoeveel mensen klikken op jouw website tussen alle andere zoekresultaten.
  • Bounce Rate; hoeveel mensen gaan meteen bij het zien van je website terug naar de zoekresultaten.
  • Time on site; hoe lang mensen op je site blijven
  • Pages per session; hoeveel pagina’s ze per sessie bekijken.
  • Gebruikers Signalen

Deze signalen worden automatisch beter als je de bovenstaande 6 punten optimaliseert.

16) Off-Site SEO

Nu gaan we het hebben over Off-site SEO en bijbehorende ranking factoren. Dat zijn er een stuk minder, maar ze zijn net zo belangrijk. We behandelen hier de 3 belangrijkste.

Gebruikers Signalen

16a) Google Mijn Bedrijf – Google My Business (GMB)

Google My Business is een hele belangrijke bron voor Google om informatie op te halen over jouw bedrijf. Daarbij kun je denken aan;

  • contactgegevens en je branche
  • wat je precies verkoopt
  • foto’s, maar ook praktische zaken als
  • openingstijden en
  • reviews van klanten

Elk bedrijf kan zijn eigen Google Mijn Bedrijfspagina claimen en optimaliseren. Als je dat goed doet kom je op de juiste zoekresultaten in de zogenaamde Local Pack. En dat is weer een belangrijke bron van website bezoekers.

Local Pack - Google Mijn Bedrijf

Op onze website hebben we een complete beschrijving hoe je zelf je Google My Business pagina kunt optimaliseren.

De laatste 2 Off-site ranking factoren gaan over je autoriteit;

16b) Sociale signalen

Hoe meer Google ziet dat je actief bent op sociale media hoe beter. En het is helemaal goed als er ook veel interactie is op je sociale media, want dan leeft jouw merk of bedrijf ook echt. Dat draagt bij aan jouw autoriteit.

16c) Linkbuilding; kwalitatieve en relevante links

Als laatste gaan we het hier hebben over links. Je linkprofiel is een van de belangrijkste ranking factoren. Tenzij je zelf een echter expert bent kun je linkbuilding beter uitbesteden aan een gespecialiseerd linkbuilding bureau.

Ook hier geldt; dat hoe meer Google ziet dat er andere websites naar jouw site verwijzen met een link, hoe meer Google er van uitgaat dat jij een belangrijk zoekresultaat bent. Daarbij is het belangrijk dat vooral gerelateerde websites met autoriteit naar jouw site verwijzen.

Voor ons als SEO specialist is dit blog artikel op Frankwatching heel waardevol. Frankwatching is een website met autoriteit op gebied van SEO en daar hebben we een artikel met een link naar onze site.

17) Hulp gezocht bij zoekwoord machine optimalisatie?

Hopelijk heb je wat gehad an deze uitleg over wat SEO precies is en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.

Kom je er zelf niet helemaal uit of heb je onze hulp nodig?
Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Maarten Vermeulen

Maarten Vermeulen

Maarten is de geestelijk vader van de Pingwins. Na een studie Commerciële Economie maakte hij eerst wat omzwervingen in de muziekindustrie o.a. bij Paradiso, De Grote Prijs van Nederland en als Dj. Hij is getrouwd met Tonny Vermeulen en trotse vader van Bram. Hij houdt van sporten, Aziatisch eten en muziek.

Back To Top