skip to Main Content
Wat is zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO) – hoe werkt het?

In dit blog vertellen we je alles over zoekmachine optimalisatie (SEO)

  • Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Waarom is SEO zo belangrijk
  • Hoe werkt SEO, en
  • Hoe kun je er zelf mee aan de slag

Wat is Zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het verbeteren van je website en autoriteit in Google om een betere vindbaarheid te realiseren.

In het Engels heet het Search Engine Optimization en afgekort hebben mensen het dan over SEO.
Door zoekmachine optimalisatie krijg je:

  • een hogere organische ranking in Google, en daarmee
  • meer relevante bezoekers naar je website

 

Zo hebben wij in 2019 voor Diabetes Centrale bijvoorbeeld 2 x zoveel bezoekers gerealiseerd. Doordat we ze op belangrijke zoektermen op de hoogste plek in Google hebben gekregen.

 

Organische zoekresultaten zijn de gratis vermeldingen in de zoekresultaten, en die staan meteen onder de betaalde zoekresultaten, en dat zijn dus de advertenties.

De volgende vraag is

Waarom is SEO zo belangrijk?

Wij kunnen uitgebreid gaan beargumenteren waarom SEO heel belangrijk is. Maar de volgende 2 statistieken zeggen alles;

SEO Statistieken

 

  • 89% van de consumenten begint het aankoopproces met een zoekmachine. (Bron; Fleishman-Hillard)

Dan hebben we het niet over een pak melk bij de Albert Heijn.
Maar ga zelf maar eens na hoe vaak je eerst even gaat Googlen voor je iets koopt.

  • 94% van al het zoekverkeer komt niet verder dan de 1e pagina. (Bron; MOZ)

Ga maar na; Hoe vaak kom jij nog op de 2e pagina in Google? Meestal vind je op de 1e pagina al wat je zoekt.

Voor veel bedrijven is hun vindbaarheid DE belangrijkste succesfactor.
Oké, we weten nu wat SEO zo ongeveer is. En waarom het belangrijk is.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Ofwel; Hoe werkt Google of nog beter; hoe kom ik hoger in Google?

Google wil graag de beste zoekresultaten presenteren bij elke zoekopdracht. Dus hoe beter jouw site daar aan bijdraagt. Hoe meer Google dat waardeert met een hoge ranking in die zoekresultaten.

Hoe kun je daar aan bijdragen? Heel simpel door te zorgen voor;

  • Een gebruiksvriendelijke site met goede content, en
    Autoriteit op het onderwerp van jouw website.

Die 2 punten gaan we verder uitleggen.
Dit zijn namelijk DE 2 pijlers onder SEO;

Pijlers SEO

Zorgen voor een gebruiksvriendelijke site met goede content noemen we namelijk ook wel on-site SEO. En je autoriteit op jouw onderwerp; Off-site SEO

Hoe kun je daar nou zelf mee aan de slag?

On-site SEO

Google wil graag de beste zoekervaring creëren.
En daarom de beste websites bovenaan zetten.

  • Waar kijkt Google dan naar? en
  • Hoe kun je dat zelf verbeteren?

Hier komen de 7 belangrijkste On-page ranking factoren die Google gebruikt.

1) Veel content

Hoe meer content jij op je website hebt staan hoe groter de kans dat de bezoeker daar vindt wat hij zoekt. En dat is wat Google graag ziet.

  • Dus zorg voor veel informatie over het onderwerp van je website.
  • Beantwoord alle veelgestelde vragen die mensen daarover kunnen hebben, en
  • Belicht alle invalshoeken en gerelateerde onderwerpen

2) Kwalitatieve content

De kwaliteit van je content is minstens zo belangrijk als de kwantiteit. Dat zit zo; hoe beter de kwaliteit;

  • hoe langer mensen op je website blijven
  • hoe meer pagina’s ze bekijken
  • hoe vaker ze terug komen

Kortom; Hoe blijer bezoekers zijn met jouwe website als zoekresultaat.

Dit noemen we user signals oftewel gebruikers signalen.
En dat zijn belangrijke criteria voor Google.

3) Mobiel vriendelijke website

Meer dan de helft van de bezoekers komt tegenwoordig van smartphones en tablets. Daarom hanteert Google ook het Mobile First Principe. Dat houdt in dat Google als eerste naar je website op mobiel kijkt en daar het meeste waarde aan hecht. Dus zorg ervoor dat mensen ook op mobiele devices een goede zoekervaring hebben.

  • Dat je site goed navigeerbaar is op mobiel
  • Dat alles goed te lezen is en
  • Dat hij snel laadt
Mobiele website

4) Laadtijden

Niemand zit te wachten, op … lang wachten. En Google beloont websites met een snelle laadtijd met een hogere ranking. En vergeet daarbij ook de laadtijd op mobiel niet. Wist je dat je 53% van je bezoekers meteen kwijt bent als je site langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden?

Snelle laadtijden

5) Een veilige website, HTTPS

Google wil niet alleen dat mensen een prettige zoekervaring hebben, maar ook een veilige. Met een SSL certificaat kun je daar heel eenvoudig voor zorgen. Bezoekers zien dan het volgende als ze jouw website bezoeken;

 

HTTPS - SSL

 

In plaats van het onderstaande.

 

Insecure - No SSL
Want Google wordt steeds strenger met het uitdelen van waarschuwingen bij websites die niet op HTTPS staan.

6) Geoptimaliseerde landingspagina’s

Landingspagina’s  zijn de pagina’s in jouw site die in de zoekresultaten staan en waar mensen op klikken als ze ergens op zoeken. Zo hoeven ze niet via je homepage eerst je hele site door te zoeken naar de juiste informatie.

Geoptimaliseerde landingspagina’s zijn pagina’s die alle informatie over een bepaald onderwerp, of zoekwoord bevatten. En liefst op een goed gestructureerde manier met de juiste koppen e.d. Zo laat je Google zien dat die pagina een goed zoekresultaat is bij die zoekopdracht.

Geoptimaliseerde Landingspagina

7) User Signals - Gebruikers signalen

User Signals zijn heel belangrijk. Want die geven namelijk aan hoe gebruikers je website waarderen. Hoe beter deze signalen, hoe hoger je ranking. Voorbeelden van deze gebruikerssignalen zijn;

  • Click Through Rate (CTR) hoeveel mensen klikken op jouw website tussen alle andere zoekresultaten.
  • Bounce Rate; hoeveel mensen gaan meteen bij het zien van je website terug naar de zoekresultaten.
  • Time on site; hoe lang mensen op je site blijven
  • Pages per session; hoeveel pagina’s ze per sessie bekijken.

Gebruikers Signalen

Deze signalen worden automatisch beter als je de bovenstaande 6 punten optimaliseert.

Off-Site SEO

Nu gaan we het hebben over Off-site ranking factoren. Dat zijn er een stuk minder, maar ze zijn net zo belangrijk. We behandelen hier de 3 belangrijkste.

1) Google Mijn Bedrijf - Google My Business (GMB)

Google My Business is een hele belangrijke bron voor Google om informatie op te halen over jouw bedrijf. Daarbij kun je denken aan;

  • contactgegevens en je branche
  • wat je precies verkoopt
  • foto’s, maar ook praktische zaken als
  • openingstijden en
  • reviews van klanten

Elk bedrijf kan zijn eigen Google Mijn Bedrijfspagina claimen en optimaliseren. Als je dat goed doet kom je op de juiste zoekresultaten in de zogenaamde Local Pack. En dat is weer een belangrijke bron van website bezoekers.

Local Pack - Google Mijn Bedrijf

Op onze website hebben we een complete beschrijving hoe je zelf je Google My Business pagina kunt optimaliseren.

De laatste 2 Off-site ranking factoren gaan over je autoriteit;

2) Sociale signalen

Hoe meer Google ziet dat je actief bent op sociale media hoe beter. En het is helemaal goed als er ook veel interactie is op je sociale media, want dan leeft jouw merk of bedrijf ook echt. Dat draagt bij aan jouw autoriteit.

3) Linkbuilding; kwalitatieve en relevante links

Als laatste gaan we het hier hebben over links. Je linkprofiel is een van de belangrijkste ranking factoren.

Ook hier geldt; dat hoe meer Google ziet dat er andere websites naar jouw site verwijzen met een link, hoe meer Google er van uitgaat dat jij een belangrijk zoekresultaat bent. Daarbij is het belangrijk dat vooral gerelateerde websites met autoriteit naar jouw site verwijzen.

Voor ons als SEO specialist is dit blog artikel op Frankwatching heel waardevol. Frankwatching is een website met autoriteit op gebied van SEO en daar hebben we een artikel met een link naar onze site.

Hulp gezocht bij zoekwoord machine optimalisatie?

Hopelijk heb je wat gehad an deze uitleg over wat SEO precies is en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.

Kom je er zelf niet helemaal uit of heb je onze hulp nodig?
Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Maarten Vermeulen

Maarten Vermeulen

Maarten is de geestelijk vader van de Pingwins. Na een studie Commerciële Economie maakte hij eerst wat omzwervingen in de muziekindustrie o.a. bij Paradiso, De Grote Prijs van Nederland en als Dj. Hij is getrouwd met Tonny Vermeulen en trotse vader van Bram. Hij houdt van sporten, Aziatisch eten en muziek.

Back To Top