In het vorige artikel hebben we het gehad over de 5 pijlers van SEO
Oftewel de 5 belangrijkste soorten ranking factoren;
- Pijler 1: Technische SEO
- Pijler 2: Gebruikerservaring
- Pijler 3: Content marketing en outreach
- Pijler 4: PR/ Off site SEO – Linkbuilding
- Pijler 5: Sociale media
Pijler 1: Technische SEO
Google heeft maar één doel; en dat is een optimale zoekervaring bewerkstelligen.
En omdat Google dat HEEL erg goed doet, gebruikt bijna iedereen, bijna altijd Google.
En daarom komt Google je graag tegemoet met hulp op gebied van technische SEO.
- Een speciaal hulp & kennis centrum voor webmasters
- Een webmastersforum
- Google webmaster YouTube channel
- Centrale webmaster blog
- Google Webmaster Tool
- Matt Cutts
Technische SEO gaat over zaken als;
- Indexering (en pagina-indeling)
- Sitesnelheid (laadtijd)
- Meta-tags
- Microdata (informatierijke snippets)
- Informatie-architectuur & URL-structuur
Hieronder ga ik op deze aspecten in:
1) Indexering:
Indexering gaat over het gemak waarmee Google je website in kaart kan brengen.
Doe je dat goed? Dan kunnen ze al je (openbare) pagina’s in de zoekmachines weergeven.
Dit zijn de belangrijkste punten voor optimale indexering:
- Genereren van XML-sitemaps (en deze indienen bij elke zoekmachine)
- Optimaliseren van je interne linkstructuur.
- Goede omgang met verwijderde pagina’s (die tot 404-errors kunnen leiden).
- Voorkomen van dubbele content.
- Werken met zoekparameters, canonicalisatie en paginering.
Aanbevolen tool:Screaming Frog SEO Spider.
2) Sitesnelheid (laadtijd)
De snelheid van je website is essentieel voor technische SEO en gebruikerservaring.
Langzame sites zijn frustrerend voor zowel menselijke bezoekers als zoekmachinebots.
Daarom; Hou de laadsnelheid van je pagina’s onder de 3 seconden.
De volgende gratis tools helpen je de sitesnelheid te verbeteren;
- Google PageSpeed om de snelheid van ál je pagina’s te meten
- De Pingdom website snelheidstester te gebruiken of
- GTmetrix te gebruiken.
Veel van dit soort tools geven ook informatie over hoe je de laadtijd kunt verbeteren.
Om de laadtijd continue te monitoren moet je het volgende toevoegen aan je Google Analytics tracking code:
_gaq.push([‘_trackPageLoadTime’]); _gaq.push([‘_setSiteSpeedSampleRate’, 10]);
3) Metatags
Meta-tags zijn tekstfragmenten die de inhoud van een pagina beschrijven.
Ze verschijnen niet op de pagina zelf, maar alleen in de code van de pagina.
Er zijn vier belangrijke typen metatags die je moet kennen;
- Meta Keywords Attribute – Een reeks sleutelwoorden die u relevant acht voor de betreffende pagina.
- Title Tag – De tekst die u boven in uw browser ziet. Zoekmachines zien dit als de “titel” van uw pagina.
- Meta Description Attribute – Een korte beschrijving van de pagina.
- Meta Robots Attribute – Een indicatie voor crawlers van zoekmachines (robots of “bots”) over wat ze met de pagina zouden moeten doen.
4) Microdata (informatierijke snippets)
Microdata is het markeren van HTML-content met gestandaardiseerde content categorieën.
Het resultaat van hiervan is gestructureerde data.
En die kan Google goed ordenen in een database.
Schema.org is de algemeen aanvaarde standaard van microdata.
Deze wordt gebruikt door alle zoekmachines.
De volgende soorten content kunnen met Schema geordend worden:
- Creatieve producties: boeken, films, muziek, recepten, tv-series
- Embedded content die geen tekst bevat: audio, beeld en video
- Evenementen
- Organisaties
- De auteur in Google+
- Een plaats, lokaal bedrijf of restaurant
- Een product in een webwinkel
- Een review
- Broodkruimel navigatie
Schema biedt uitleg en informatie op haar website: http://schema.org/docs/schemas.html
5) Informatie Architectuur & URL structuur
Het vaststellen van de hiërarchische structuur van je website is essentieel.
Zowel voor bezoekers als zoekmachines.
Informatie-architectuur dient nauw verbonden te zijn met keyword onderzoek.
Idealiter vormt dat laatste de basis voor de URL-structuur van de website.
Een goede URL-structuur voldoet aan de volgende criteria;
Gemakkelijk te lezen, zoekwoord-rijk, consistent, statisch, toekomstgericht en ondersteund door gegevens.
En is tot slot met een XML sitemap aangeboden aan zoekmachines.