skip to Main Content
lokale vindbaarheid verbeteren

Lokale vindbaarheid verbeteren nu NOG belangrijker

18 augustus 2015

Deze zomer heeft Google een update doorgevoerd (Pigeon) waardoor het nog belangrijker is om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Google toont nu namelijk geen 7 maar slechts 3 lokale zoekresultaten. Dus als u niet al op positie A, B of C stond dan bent u op dit moment niet meer zichtbaar in de lokale zoekresultaten.

Lokale vindbaarheid; wat is er veranderd?

In het onderstaande kaartje zie je hoe de situatie tot een maand terug was op de zoekterm schoenen Utrecht; 7 lokale zoekresultaten, A t/m G, met een link naar de site een adres en contactgegevens.

 

Sinds vorige week zijn de 7 lokale zoekresultaten teruggebracht tot 3. Maar zoals je kunt zien is er meer veranderd.

 

Telefoonnummer
Het telefoonnummer van het lokale bedrijf is verdwenen, daarvoor moet je eerst op de naam van het bedrijf klikken om meer informatie te krijgen.

URL van de website
Voorheen was de URL van het lokale bedrijf meteen te zien, daarvoor moet je nu op de knop website klikken.

Google+ pagina
In plaats van een directe link naar de Google + pagina toont Google de openingstijden van het lokaal bedrijf.

Adres
In plaats van het exacte adres dat niet meer getoond wordt, moet je nu klikken op een knop route.

Geverifieerde locaties
Alle locaties die niet geverifieerd zijn, zijn uit de zoekresultaten verwijderd. Daarom is het belangrijk om je lokale pagina te verifiëren door middel van Google +

Waarom is lokale vindbaarheid zo belangrijk?

Uit onderzoek blijkt dat in bijna 15% van de gevallen de nieuwe lokale zoekresultaten getoond. Omdat dat er sinds kort nog maar 3 zijn is het des te belangrijker om daar tussen te zitten door de lokale vindbaarheid te verbeteren. Daarnaast staan de lokale resultaten boven de gewone zoekresultaten waardoor ze meer opvallen.

5 tips om uw lokale vindbaarheid te verbeteren

1. Controle van Google mijn bedrijf

In de zoekresultaten worden alleen geverifieerde locaties getoond dus daar moet je als eerste voor zorgen. Daarnaast kun je een servicegebied aangeven waardoor je bijvoorbeeld als Amsterdams bedrijf bijvoorbeeld ook getoond wordt in de zoekresultaten voor Amstelveen.

2. Zet zo veel mogelijk informatie op Google mijn bedrijf

Hoe meer informatie je op de Google mijn bedrijf pagina zet hoe beter Google kan opmaken wat je doet en wanneer je in de zoekresultaten getoond moet worden. Dus naast de openingstijden en contactgegevens vul je bijvoorbeeld ook de sectie categorie in. Daarin kun je aangeven wat voor soort bedrijf je bent, wat je doet, etc. Je kunt overigens ook meerdere categorieën aanmaken.

 

3. Vraag beoordelingen aan je klanten

Het is heel goed om bijvoorbeeld via The Feedback Company beoordelingen te vragen aan je klanten, want het geeft potentiële klanten vertrouwen. Google neemt deze waarderingen echter lang niet altijd mee maar dat doen ze wel met beoordelingen van klanten op je Google mijn bedrijf pagina. Daar wordt je lokale vindbaarheid dus beter van! Daarnaast worden deze recensies in de vorm van maximaal vijf sterren weergegeven in Google en dat zorgt weer voor een hogere klik-ratio.

4. Het creëren van Lokale pagina’s

Als je bedrijf meerdere vestigingen heeft dan wil een bezoeker natuurlijk op de vestiging bij hem in de buurt komen. Als je daar voor wilt zorgen dan is het belangrijk om je lokale pagina’s daar op te optimaliseren door de locatie op te nemen in de URL, de titel, meta description, headers , tekst en alt-tags

5. Wees consistent

Veel bedrijven hebben, vaak zonder het te weten, meerdere lokale pagina’s met ook nog eens verschillende verouderde adressen en contactgegevens. Zorg er voor dat de verschillende Lokale Google mijn bedrijf pagina’s en de lokale pagina’s op de website dezelfde en de juiste lokale informatie vermelden.

In één keer je lokale vindbaarheid goed regelen?

Neem dan contact op met Maarten Vermeulen op 06-51294314 en vraag naar ons Lokale Vindbaarheid Pakket. Daarin worden al deze belangrijke punten voor u geregeld en ontvangt u een maandelijkse rapportage over de resultaten en de voorgang.

Maarten Vermeulen

Maarten Vermeulen

Maarten is de geestelijk vader van de Pingwins. Na een studie Commerciële Economie maakte hij eerst wat omzwervingen in de muziekindustrie o.a. bij Paradiso, De Grote Prijs van Nederland en als Dj. Hij is getrouwd met Tonny Vermeulen en trotse vader van Bram. Hij houdt van sporten, Aziatisch eten en muziek.

Back To Top