skip to Main Content
handleiding zoekwoordonderzoek

Handleiding zoekwoord onderzoek

  • Wat is zoekwoord onderzoek?
  • Hoe doe je het perfecte zoekwoord onderzoek? en
  • Hoe kun je je SEO met keyword research boosten als een raket?

Lees verder want dat gaan we allemaal behandelen in dit artikel.

Wil je hulp van een SEO bureau bij jouw zoekwoordonderzoek?
Neem dan contact met ons op.

Wat is Zoekwoord onderzoek?

Keyword research oftewel Zoekwoord onderzoek is het het vinden en analyseren van zoekwoorden die mensen in zoekmachines intikken, bijvoorbeeld voor zoekmachine optimalisatie (SEO) of marketing in het algemeen.

Factoren die belangrijk zijn bij het analyseren van zoekwoorden zijn;

  • De relevantie
  • Het maandelijks zoekvolume
  • De zoekintentie
  • De online concurrentie

Waarom is zoekwoord onderzoek zo belangrijk?

Zoekwoord onderzoek is belangrijk omdat het de basis is voor een goede zoekmachine optimalisatie en online marketing. Het geeft je enorm veel inzage in welke zoekwoorden interessant zijn, om diverse redenen. Het helpt je bij het inrichten van je website in content clusters en pagina’s.

Hoe doe je zoekwoord onderzoek?

1) Begin met een algemene brainstorm van relevante onderwerpen

Aan de hand van je bedrijf, je product of dienst bedenk je 5 tot 10 onderwerpen, content clusters genoemd waar je graag goed op gevonden wilt worden. zoekwoorden waarvan je vermoedt dat je doelgroep op zoekt wanneer ze jouw bedrijf/ product of dienst zoeken.

In het geval van een online marketing bureau zoals Pingwin kom je op thema’s als;

  • SEO
  • Webdesign
  • Google Ads
  • Sociale media
  • Etc.

2) Vul de onderwerpen aan met relevante zoekwoorden

Per onderwerp of content cluster schrijf je alle zoekwoorden, zinnen en vragen op die daarmee te maken hebben. Wat hierbij kan helpen is, evt bij collega;’s die veel contact hebben met klanten wat hun veel gestelde vragen zijn.

Bijvoorbeeld voor het cluster SEO is zijn dat woorden en zinnen als;

  • Wat is SEO
  • SEO specialist
  • SEO bureau
  • SEO tools

3) Vervolgens ga je kijken naar de Search Intent

De Search intent, oftewel de zoekintentie van de zoekopdracht. Daarmee kun je namelijk goed bepalen wat de invulling van de content moet zijn op die betreffende landingspagina.

Hoe doe je dat simpelweg door de zoekopdracht in Google in te vullen en te kijken wat er op de pagina’s in de top-10 staat. Door jouw pagina daar op af te stemmen maak je een grotere kans om ook goed te ranken op die zoekopdracht.

Daarbij kun je er achter komen dat bepaalde zoektermen misschien helemaal niet zo interessant zijn. De zoekterm SEO tools bijvoorbeeld heeft wel een interessant zoekvolume maar er ranken nagenoeg geen SEO bureaus mee in de top-10. De zoekresultaten gaan alleen maar over SEO Tools die je kunt gebruiken.

4) Zoek gerelateerde zoekopdrachten

Per zoekwoord zoek je naar gerelateerde zoekwoorden en zoekopdrachten. Dat kun je doen met SEO tools als Ahrefs of SEM Rush. Maar bijvoorbeeld ook door in Google te kijken bij; “mensen zochten ook” in de zoekresultaten. Of onderaan de pagina waar gerelateerde zoekwoorden staan.

Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

Nu je een uitgebreide lijst met zoekwoorden hebt is het tijd om de lijst terug te brengen naar de zoekwoorden naar je je in eerste instantie op wilt gaan richten.

Maar hoe doe je dat?
Door de zoekwoorden te beoordelen aan de hand van 5 criteria;

1) Relevantie

Sluit de zoekopdracht echt goed aan op de zoekintentie van jouw doelgroep?
Zo zagen we met het voorbeeld van SEO tools dat dit niet de perfecte match is omdat dat mensen zijn die zelf SEO tools zoeken, maar geen SEO bureau zoals wij dat zijn.

2) Autoriteit

Draagt de content gerelateerd aan de zoekopdracht bij aan jouw autoriteit? Google geeft sites die veel relevante informatie over het onderwerp presenteren graag voorrang. Dus als content gerelateerd aan een zoekopdracht bijdraagt aan het feit dat je gezien kunt worden als een autoriteit op dat onderwerp, dan is het een goede keuze om daarover te schrijven.

3) Conversie

Conversie wordt vaak vergeten als factor voor het bepalen van zoekwoorden. Je kunt als SEO bureau heel goed ranken op de zoekterm “SEO” Maar veel mensen die daar op zoeken zullen op zoek zijn naar de betekenis of werkwijze van SEO. Terwijl voor ons natuurlijk de mensen die SEO bureau interessanter zijn.

4) Online concurrentie

Met tools als Ahrefs en SEMrush kun je per zoekterm ook de online concurrentie bekijken. Als je een keuze moet maken tussen verschillende (even) interessante zoektermen dan is het uiteraard interessanter en sneller om te kiezen voor de zoektermen met de minste online concurrentie.

5) Zoekvolume

Met tools als Ahrefs en SEMrush kun je per zoekterm ook de online concurrentie bekijken. Als je een keuze moet maken tussen verschillende (even) interessante zoektermen dan is het uiteraard interessanter en sneller om te kiezen voor de zoektermen met de minste online concurrentie.Als laatste is natuurlijk het zoekvolume belangrijk. Als er te weinig mensen op een bepaalde zoekterm zoeken is die waarschijnlijk minder interessant. Een te groot zoekvolume kan echter ook betekenen dat het heel lastig is om daar goed op te ranken.

Kortom

De beste selectie zoekwoorden is door, per cluster, een combinatie van zoekwoorden te maken;

  • Korte zoekwoorden met een hoger volume
  • Longtails met een lager volume maar ook minder concurrentie

Waarom wordt zoekwoord onderzoek vaak vergeten?

Keyword research wordt vaak vergeten omdat mensen graag meteen aan de slag gaan met het maken van landingspagina’s en het creëren van content.

Meestal zijn de stappen ook als volgt; eerst een website en dan zorgen dat die goed vindbaar wordt. Maar als je die website al hebt heb je al een keuze gemaakt voor de structuur en landingspagina’s. en zoekwoorden onderzoek kan die keuzes en indeling weer helemaal overhoop halen.

Conclusie Keyword Research

Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden dat een goed zoekwoord onderzoek DE CRUCIALE BASIS is voor een goede vindbaarheid.

Het is onze ervaring dat een goed zoekwoord onderzoek een arbeidsintensief klusje is, met een hoop lastige keuzes en afwegingen.

Maar alles wat je daarna gaat doen om je vindbaarheid te verbeteren wordt veel leuker, duidelijker en makkelijker om te realiseren.

Hulp gezocht bij zoekwoord onderzoek!

Wij doen wekelijks zoekwoord onderzoek voor klanten en kennen alle belangrijke aandachtspunten en valkuilen.

Dus wil je dat we je begeleiden of het zoekwoord onderzoek voor je uitvoeren?

Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Back To Top