skip to Main Content
020 895 0314 info@pingwin.nl

Hoe werkt SEO anno 2019

Het goede nieuws: het werkt prima!

Want de eerste pagina genereert 91% van al het zoekverkeer.
Zo blijkt uit onderzoek van Chitika.

bezoekers gegenereerd op de eerste pagina

SEO wordt wel steeds moeilijker te definiëren.
Het wordt steeds breder.
Meer aanverwante zaken hebben invloed.

  • Content marketing
  • Social media
  • Web development en andere onderdelen van je marketing strategie.

De basis principes van SEO anno 2019

Een succesvolle SEO-campagne bestaat uit meerdere ingrediënten of pijlers.
Pijlers die niet los van elkaar kunnen functioneren.

De 5 pijlers van SEO

Een helder begrip van deze pijlers helpt je succesvol te zijn met Zoekmachine Optimalisatie.
Hoe bepaalt Google de ranking van websites & wat houdt dat in?

1) Relevantie

Google is in de afgelopen vijf jaar drastisch veranderd.
En de meeste verandering heeft te maken met relevantie.

In 2013 is het zoekalgoritme van Google vervangen door een meer geavanceerde variant.
Dit gebeurde met de Hummingbird update.

Deze update ontleent zijn kracht aan de machine learning toolkit van Google.
Waaronder
RankBrain.

Vroeger vergeleek Google volumes van keywords en links.
Maar tegenwoordig probeert Google de intentie van de bezoeker te begrijpen.
En de context van zijn zoektocht te koppelen aan de meest relevante content.

Een MEGA vereenvoudigde weergave van Rankbrain zou er ongeveer zo uit zien;

google-rank-brain

 

Google beoordeelt of een bepaalde pagina bevalt bij een bepaalde zoekopdracht.
En past aan de hand daarvan de ranking aan.

Het zoekalgoritme wordt elke dag beter in het begrijpen van de betekenis achter zoekopdrachten. Marketeers dienen intentie en context op dezelfde wijze centraal te stellen.

2) Autoriteit

Alleen relevantie is niet voldoende om bovenaan te staan in Google.
Zoekmachines willen de informatie die zij bieden ook kunnen vertrouwen.

Dit is waar de pijler autoriteit om de hoek komt kijken.
Hoe meer online autoriteit je hebt, hoe meer vertrouwen Google in je heeft.
En dat beïnvloed de zoekresultaten.

Autoriteit vs Ranking

Maar hoe bepaal je autoriteit? Deze factoren spelen een rol:

  • Wie naar je linkt
  • Hoe vaak mensen je noemen
  • Hoe veel je geciteerd wordt
  • Naar wie jij linkt

De bovenstaande indicaties vertellen Google dat mensen je vertrouwen.
Daarnaast zijn en blijven inkomende links een van de belangrijkste ranking factoren.
Wellicht verandert dit in de toekomst met de komst van Rankbrain.

Maar Google kan vooralsnog geen betere indicator vinden voor vertrouwen dan inkomende links van bronnen met veel autoriteit.

3) Technische gezondheid van je website

Voldoet je website niet aan de onderstaande basisvereisten?
Dan wordt vindbaarheid een probleem.

Bij Technische SEO gaat het om de code van je website.
Die bepaald hoe toegankelijk en indexeerbaar die is voor zoekmachines.

Wat is technische SEO?

De sleutelelementen waarop je moet focussen:

  •       Kapotte links en pagina’s
  •       Problemen met indexering
  •       Kloppende code
  •       Gestructureerde data

De eerste twee punten zijn altijd al belangrijk geweest bij SEO.
Daarnaast verwijst kloppende code naar de kwaliteit van de code achter je website.

Hoe schoon em efficiënt is die? En is die overeenkomstig de nieuwste standaarden?
Dit is de laatste jaren steeds belangrijker geworden.

Tot slot hebben we gestructureerde data.
Dit geeft zoekmachines belangrijke informatie over je content.
Zodat deze beter in staat zijn deze te indexeren.

Hiermee ziet Google bijvoorbeeld het verschil tussen productpagina’s en artikelen.

4) Concurrentie

Het concurrentieniveau waarmee je te maken hebt, bepaalt 2 zaken;

  1. hoe veel  je moet bieden op keywords in Google Ads. (SEA)
  2. hoe harder je moet knokken voor topposities in de organische zoekresultaten. (SEO)

Weet jij wie je concurrenten zijn op het web?
Weet je dat zeker?

Misschien zijn je concurrenten in je markt en die op het web, niet dezelfde bedrijven.
Het is belangrijk dat je dit onderscheid kan maken.

Soms concurreer om dezelfde zoektermen.
Met bedrijven die een totaal ander product aanbieden.
Of gebruikers willen met een totaal andere intentie.

Bepaal of je online concurreert met niet-relevante concurrenten.
En hou in de gaten of er nieuwe concurrenten opduiken.

Dit artikel op Semrush geeft je handvatten om je concurrentie online te bepalen.

Je online concurrentie bepalen

5) Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is – naast relevantie – de pijler waaraan het meest veranderd is in de afgelopen jaren.

Dit komt vooral door de opmars van mobiel internet.
Mobiel internet is cruciaal in de toekomstplannen van Google.

Dus de gebruikerservaring wordt steeds belangrijker in de waardering door Google.
Deze factoren beïnvloeden de vindbaarheid het meeste;

  • Laadtijd
  • Mobiel vriendelijkheid
  • Navigatie
  • Gebruiksgemak
  • Gebruik van pop-ups en andere advertenties

Effect gebruiksvriendelijkheid websites

Deze signalen van gebruiksvriendelijkheid hebben directe invloed op je ranking in Google.
Maar dat is niet alles.

Een lage gebruiksvriendelijkheid werkt ook door op de andere signalen.
Factoren die Google gebruikt bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten.

Een hoge gebruiksvriendelijkheid zou ook het volgende moeten betekenen:

  • Lagere bounce rates
  • Langer verblijf op de site
  • Hoger aantal paginabezoeken per bezoek
  • Meer terugkerende bezoekers
  • Meer gedeelde pagina’s, links en citeringen

Als bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken.
Of er is geen/ beperkte interactie met de aangeboden content.
Of men gaat op een site niet over tot actie.

Dan heeft dat negatieve gevolgen voor interactie en conversie.
Om nog maar te zwijgen over vervolgbezoeken.

Google-rankbrain

Een voorbeeld;

Wanneer ik op een nieuwsartikel klik, en ik kom op een pagina die langzaam laadt.
En door pop-ups nauwelijks te lezen is. Dan vind ik dat vervelend.

Zo’n site zal ik in het vervolg vermijden.
Wanneer deze opnieuw verschijnt tussen de zoekresultaten, dan klik ik er niet meer op.

En tegenwoordig zijn dat steed  belangrijker signalen voor Google.
Dit wordt Rankbrain genoemd.

En RankBrain is een steeds belangrijker rankingfactor.

Tot slot

Ik hoop dat je deze uitleg van de staat van SEO in 2018 nuttig vond.

Hiermee zou je makkelijker een succesvolle zoekmachine optimalisatie campagne in 2018 moeten kunnen verklaren en begrijpen. Het geeft je ook een goed beeld van hoe SEO overlapt met content, design en andere onderdelen van marketing.

Bouw je SEO campagne op vanuit deze vijf pijlers.
Je ligt dan een stap voor op al je concurrenten die slechts een of twee van deze pijlers benutten.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

We zijn benieuwd naar uw wensen op gebied van SEO.
En we vertellen u graag meer over ons SEO bureau en de mogelijkheden.

Of welke resultaten we op gebied van SEO in uw geval kunnen realiseren, én garanderen.
Bel Maarten Vermeulen op 020 895 0314 of mail.

Back To Top