skip to Main Content
020 895 0314 info@pingwin.nl

Samenvatting ranking factoren

Vergeet trucs of snelle oplossingen wat SEO betreft. Waarom?
Zoekmachines ‘voor de gek proberen te houden’ werkt snel averechts.

Het resultaat, in het beste geval; slechtere posities in Google.
In het ergste geval; een penalty. 
Ik raad het al mijn klanten af.

In dit artikel vind je effectieve en duurzame SEO oplossingen.

Zowel gericht op het verwerven van bezoekers als het merkbereik.

De 5 pijlers van Duurzame SEO anno 2019

Naast 2 basis aspecten zijn de volgende 5 pijlers de basis voor duurzame SEO

  • Basis 1) Zoekwoord onderzoek
  • Basis 2) Domein & Hosting
  • Pijler 1: Technische SEO
  • Pijler 2: Gebruikerservaring
  • Pijler 3: Content marketing en outreach
  • Pijler 4: PR/ Off site SEO – Linkbuilding
  • Pijler 5: Sociale media

·      Continu: Analyse en rapportage

5 pijlers van SEO

Basis 1) Keyword onderzoek

Begrijpen hóe jouw doelgroep zoekt naar jouw producten, is de kern van SEO.

Keyword onderzoek is belangrijk op verschillende gebieden:

  •       Technische SEO; voor het aanmaken van tags en links
  •       Sociale media & PR; als basis voor de inhoud en targeting
  •       Content marketing; als basis van links en de inhoud
  •       Gebruikerservaring; als basis van de navigatie en interface

Fouten bij keyword onderzoek leiden tot de verkeerde, niet relevante, bezoekers.
En daarmee tot een slechtere gebruikerservaring… en tot een lagere ranking.

Er zijn grofweg 2 soorten keywords;

  • Algemene keywords die genereren individueel veel meer verkeer.
  • En longtails die samen goed zijn voor zo’n 70 procent van het zoekverkeer.

En die laatste converteren vaak veel beter.
Hieronder zie je dit terug in één overzicht.

Zoekwoord onderzoek

Een paar keyword tools die wij gebruiken zijn:

  •       WordTracker’s Keyword Tool
  •       Google AdWords Keyword Tool (tegenwoordig Keyword Planner)
  •       Google Search (met verwante zoekopdrachten en titels van concurrerende pagina’s)
  •       Übersuggest
  •       Interviews met klanten, waarin ik het jargon van de branche doorgrond
  •       Google Analytics

Keyword onderzoek maakt SEO verschillend van andere vormen van marketing.
Zoals PR, sociale media en content marketing.

De basis 2); Domein & Hosting

Het beperkte effect van een domeinnaam op je ranking

De aanwezigheid van je belangrijkste zoekterm in je hoofddomein is niet meer belangrijk.

Dus je hebt niet meer www.keywordX.com nodig om hoog te ranken op keyword X.
Dit is wat we noemen een Exact match domein (EMD).

Exact Match Domains invloed ranking

Maar wat dan met al die pagina’s die op positie 1 staan?
Waarbij de domeinnaam identiek is aan het keyword?

Zoals bijvoorbeeld; fietsenwinkel.nl, die op een staat op de zoekterm “fietsenwinkel”

Nr met Exact Match Domain

Dit is de regel die de uitzondering bevestigt. Want dit domein heeft:

  • Véél autoriteit – in de vorm van hoogwaardige, inkomende links
  • “Fietsenwinkel” is het leidende thema van de website
  • Gebruikerservaringen met dit domein zijn zeer positief

Natuurlijk speelt de naam van een domein een rol.
Maar veel minder dan ooit het geval was.

Veel van onze klanten hebben domeinnamen waar geen enkel keyword in zit.
En toch worden ze daar heel goed op gevonden.

Host je website op een respectabele server

Misschien nog wel belangrijker dan je domeinnaam.
De server waarop je domein en content staan.

SEO- hosting

Een goede server vergt wellicht een kleine investering.
Maar deze betaalt zich meestal terug. En wel om twee redenen:

  1. Betrouwbaarheid. Zoekmachines houden niet van websites die vaak crashen of niet beschikbaar zijn.
  2. Goede buren. In veel gevallen deel je een IP-adres met andere websites.
    Als die websites minder nobel zijn dan de jouwe, riskeer je schade als gevolg daarvan.

In de volgende pagina’s gaan we het hebben over de 5 pijlers, de 5 soorten ranking factoren, van SEO;

  • Pijler 1: Technische SEO
  • Pijler 2: Gebruikerservaring
  • Pijler 3: Content marketing en outreach
  • Pijler 4: PR/ Off site SEO – Linkbuilding
  • Pijler 5: Sociale media
Back To Top