Accelerated Mobile Pages (AMP)

Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP)?

Accelerated Mobile Pages staat voor versnelde mobiele pagina’s. Accelerated Mobile Pages (AMP) is een open source project dat is opgezet om de prestaties van webpagina’s voor mobiele apparaten te verbeteren. Het project is opgezet door Google en Twitter.

Waarom is AMP belangrijk?

De technologie achter AMP maakt lichtgewicht pagina’s mogelijk die sneller laden voor smartphone- en tabletgebruikers. Die capaciteit is steeds belangrijker geworden nu steeds meer mensen mobiele apparaten als hun primaire computer gebruiken.┬áLet er dus op dat je webdesign bureau goed op de hoogte is van de techniek achter versnelde mobiele pagina’s. Je kunt dit echter ook zien en inhuren als een SEO dienst omdat het veel met zoekmachine optimalisatie te maken heeft.

Hoe werkt Accelerated Mobile Pages

Om de snelheid en functionaliteit van mobiele pagina’s te verhogen, maakt AMP gebruik van een uitgeklede versie van HTML. Sommige tags die werken voor gewone webpagina code kunnen niet worden gebruikt voor AMP. Een lichtgewicht versie van CSS is vereist; afbeeldingen worden alleen geladen wanneer de gebruiker naar hun locatie scrollt en formulieren worden niet ondersteund. AMP biedt een beperkte JavaScript bibliotheek.

Google cached de meeste AMP pagina’s maar ze kunnen ook worden onderhouden door uitgevers en derden. Volgens Google gebruikten AMP-pagina’s die in Google-zoekopdrachten werden geserveerd een tiende van de gegevens van standaard pagina’s en werden ze in de regel in minder dan een seconde geladen.

De geschiedenis van Accelerated Mobile Pages (AMP)

In 2016 introduceerde Google Accelerated Mobile Pages. AMP is in wezen een uitgeklede versie van websitepagina met basis-HTML. Door deze eenvoud van code kan de website-inhoud worden gehost op Google AMP Cache.

Omdat het wordt gehost op de servers van Google, kan het deze gecachede versie vervolgens onmiddellijk aan gebruikers serveren wanneer ze op uw link klikken. De mediane laadtijd voor pagina’s gemarkeerd met AMP is maar liefst 1 seconde.

Meer dan 1,5 miljard AMP pagina’s zijn tot nu toe gemaakt, en meer dan 100 toonaangevende analytics, ad tech, en CMS aanbieders ondersteunen het AMP formaat.

AMP = Snelheid = Ranking

Hoewel Google niet expliciet zegt dat alle websites AMP pagina’s moeten hebben, ranken websites die dat wel doen hoger.

Een recente studie heeft aangetoond dat zelfs een vertraging van 1 seconde in de laadtijd van de mobiele browser het conversiepercentage met 3,5% kan verlagen, het aantal pageviews met 9% kan doen dalen, en het bouncepercentage met 8% kan doen stijgen.

Het ranking algoritme van Google is zich hier terdege van bewust en weet dat engagement en snelheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Hoe maak je AMP onderdeel van je website

Als je een WordPress site hebt, is het vrij eenvoudig om AMP op je site te verwerken.

Het WordPress platform heeft een gratis plug-in die je kunt downloaden en activeren. Zodra dat gedaan is, zorgt de plug-in voor het maken van AMP versies van al je content.

De volgende keer dat Google je site crawlt, zal de nieuwe code ontdekt worden en zullen de AMP versies getoond worden in plaats van de gewone pagina’s.

Voor niet-Wordpress gebruikers zijn er een paar stappen meer nodig. Sommige Content Management Systemen hebben een gelijkaardige AMP plug-in beschikbaar.  Voor andere aangepaste websites kan het nodig zijn dat een ontwikkelaar wat codeerwerk verricht om Google te laten weten dat er AMP versies van de site bestaan.

Pingwin
Amsterdam Amsterdam Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
Utrecht Utrecht Joseph Haydnlaan 2a
3533 AE Utrecht
Contact Snel contact 020 895 0314
info@pingwin.nl

KVK: 63130912
BTW: NL855105665B01
Social Media

Pingwin scoort een 5.0 / 5 op basis van 17 beoordelingen.