Wat is ROI- Return On Investment?

Wat betekent ROI?

ROI staat voor Return On Investment, het is een veelgebruikte financiële maatstaf om te meten hoeveel rendement een bepaalde investering oplevert.

Als je investeert in een zakelijke onderneming dan helpt ROI je te begrijpen hoeveel winst of verlies die investering je heeft opgeleverd. 

ROI is een eenvoudige verhouding die de nettowinst van een investering deelt door de kosten ervan. Omdat het ROI in een percentage wordt uitgedrukt, kun je de doeltreffendheid of winstgevendheid van verschillende investeringskeuzes vergelijken.

Hoe bereken je het Return On Investment

Om het rendement op je investering te berekenen deel je het bedrag dat je met een investering hebt verdiend door de kosten van de investering en vermenigvuldig dat met 100.

Het resultaat moet als een percentage worden weergegeven. 

ROI = (Netto Winst : Kosten van de Investering) x 100

Voorbeeld van een ROI berekening 

Stel dat je vorig jaar bijvoorbeeld € 10.000 in een bedrijf investeerde en deze aandelen heb je vandaag verkocht voor € 12.000,-. Dan heb je €2.000,- winst gemaakt. Maar hoe bereken je nou het ROI percentage? Dat gaat zo;

ROI = € 12.000 – € 10.000 (netto winst) : € 10.000 X 100 = 20%

Dus het rendement op de investering van € 10.000,- is € 2.000,- en dat is een ROI van 20%

Het procentuele cijfer dat de berekening oplevert is de kracht van ROI. In plaats van een bedrag kun je dit percentage vergelijken met het ROI percentage van andere beleggingen om te bepalen welke het hoogste rendement geeft.

Wat is de ROI van Zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Als je goed vindbaar wilt worden in de zoekmachines zul je moeten investeren in online marketing. Je kunt dan bijvoorbeeld investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Ads of Social media.

Als je wilt weten wat het ROI van SEO is kun je dat op verschillende manieren bereiken en berekenen. Bijvoorbeeld door door te kijken naar de rankings in zoekmachines, organisch websiteverkeer, en het aantal behaalde conversie doelen.

Als je de Return On Investment van SEO in cijfers wilt berekenen kun je de volgende formule gebruiken.

(Winst uit investering in SEO – Kosten van investering in SEO) / Kosten van investering in SEO

Wanneer is het goed om je rendement te berekenen?

Wanneer je zeker wilt weten elke investering het meeste oplevert is het goed om de de ROI van de diverse opties of daadwerkelijke investeringne te bepalen.

Stel dat je in het voorbeeld van hierboven investeert in SEO, google Ads en in Social media. Dan is het slim om te berekenen welke investering het hoogste ROI heeft en daar meer, of alle, middelen op in te zetten.

Daarbij moet je alleen wel goed beseffen dat de ROI van een SEO specialist misschien wel iets langer op zich laat wachten, maar uiteindelijk vaak veel hoger is dan een investering in Google Ads of Social media.

Wat is een goede ROI?

In het algemeen wordt een jaarlijks rendement van ongeveer 7% of meer beschouwd als een goed rendement voor een belegging in aandelen. 

Maar verder is er weinig zinnigs te zeggen over wat een goede ROI is. Om te beginnen verschilt een Return On Investment per soort investering; in aandelen, in huizen in een onderneming. Maar ROI’s verschillen ook nog eens per branche. Zo is de online marketing branche al jaren booming, maar zou ik op dit moment niet investeren in een foto ontwikkel zaak. 

Of een ROI goed is hangt ook af van persoonlijke afwegingen zoals; 

  • Hoeveel risico kan ik me veroorloven?
  • Wat zal er gebeuren als ik het geld dat ik investeer verlies?
  • Wat zou ik met dit geld kunnen doen als ik deze investering niet doe?

Wat is terugverdientijd

De terugverdientijd is sterk verwant aan de Return On Investment, maar niet helemaal hetzelfde.

​​De terugverdientijd is de tijd die nodig is om de kosten van een investering terug te verdienen of de tijd die een investeerder nodig heeft om een break even punt te bereiken. Hoe korter de terugverdientijd hoe beter

Pingwin
Amsterdam Amsterdam Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
Utrecht Utrecht Joseph Haydnlaan 2a
3533 AE Utrecht
Contact Snel contact 020 895 0314
info@pingwin.nl

KVK: 63130912
BTW: NL855105665B01
Social Media

Pingwin scoort een 5.0 / 5 op basis van 17 beoordelingen.