Black Hat SEO

Wat is Black Hat SEO?

Black hat SEO is een vorm van zoekmachine optimalisatie waarbij de richtlijnen van zoekmachines, zoals de best practices of Webmaster Guidelines, geschonden worden. Deze onethische tactieken lossen niets op voor de zoeker en eindigen vaak in een boete (penalty) van zoekmachines. 

Voorbeelden van Black Hat technieken zijn onder meer keyword stuffing, cloaking, en het gebruik van privé link netwerken.

Het verschil tussen black hat en white hat SEO

Bij white hat SEO wordt gezocht naar manieren om de gebruikerservaring te verbeteren, terwijl men bij black hat SEO probeert het algoritme van Google te manipuleren op het manipuleren om de rankings te verbeteren. 

Kortom: als een tactiek bedoeld is om Google te laten denken dat een site meer waarde aan gebruikers biedt dan in werkelijkheid het geval is, is ze misleidend – en is het black hat SEO.

Redenen om Black Hat SEO te vermijden

Voor een organisatie met en lange termijn doel is Black Hat SEO nooit interessant. Op kort termijn kun je er misschien mee scoren maar de uiteindelijke schade aan rankings en bezoekersstromen is vaak hevig en langdurend. Hier de belangrijkste argumenten om Black Hat SEO te mijden als de pest.

1. Het kan je zoekresultaten en vindbaarheid negatief beïnvloeden

De nummer één reden om geen black hat SEO tactieken te gebruiken is dat ze er uiteindelijk toe leiden dat je site rankings, vindbaarheid en verkeer verliest. Dit betekent dat conversies en inkomsten mee zullen dalen. Dit kan op zich al een daling van de inkomsten van een bedrijf betekenen en leiden tot banenverlies of zelfs bedrijfssluitingen. 

In het beste geval zal een sterke daling van organisch verkeer betekenen dat dit moet worden aangevuld met een hogere investering in PPC of andere betaalde media. Black Hat SEO tactieken kunnen de prestaties van een website doen dalen. Hetzij als gevolg van een handmatige actie of penalty, hetzij als gevolg van algoritmische filtering.

Het is meestal slechts een kwestie van tijd voordat Google er achter komt dat een site zich niet aan de webmaster guidelines houdt. Als het eenmaal gebeurt, een verlies van rankings en traffic onvermijdelijk.

3. Het leidt meestal tot een slechte gebruikerservaring

Google bepaald de ranking van websites op bepaalde zoekopdrachten niet eens niet per se op basis van de uitvoering van hun SEO. Maar wel op grond van hun gebruikers ervaring.

SEO moet rekening houden met de ervaring van een gebruiker op een site en werken aan de best denkbare content, informatie en user experience (UX). Hier kun je meer lezen over hoe je wel op de goede manier SEO uitvoert.

Black hat tactieken doen precies het omgekeerde; ze optimaliseren voor zoekmachines (althans voor wat ze denken dat zoekmachines willen zien) in plaats van voor gebruikers. Dat is in de basis al een verkeerde strategie, nog los van de mogelijke penalty die je boven het hoofd hangt.

Bekende Black Hat technieken

1) Keyword Stuffing

Keyword Stuffing is het overdreven herhalen van het (de) belangrijkste trefwoord(en) van je pagina op je website. Deze tactiek zal je niet helpen hoger te ranken maar eerder het tegenovergestelde opleveren.

2) Automatisch gegenereerde/ duplicate content

Content is King, en het klopt Google hecht veel waarde aan goede content. Sterker nog, het is een van de 3 belangrijkste ranking factoren.

Dat heeft er toe geleid dat het het automatisch genereren van content een veel gebruikte Black Hat SEO techniek is. Een voorbeeld hiervan is een veelheid aan locatie pagina’s aanmaken, en voor elk ervan dezelfde content gebruiken, en alleen de plaatsnaam veranderen.

3) Verborgen tekst

Verborgen tekst is tekst die niet zichtbaar is voor de bezoeker maar wel gezien wordt door zoekmachines. Dat kan op verschillende manieren; 

  • Door de tekstkleur hetzelfde te maken als de achtergrondkleur 
  • Door de tekst achter een afbeelding te plaatsen of 
  • Door tekstgrootte 0 te gebruiken

Dit geldt overigens niet voor tekst die in een accordeon staat, in tabbladen, of dynamisch geladen wordt met JavaScript. 

Deze Black Hat tactiek is voor Google echter vrij goed te achterhalen en daarom al snel schadelijk voor je rankings.

4) Doorway/Gateway pagina’s

Een doorway of gateway pagina is een pagina die gemaakt is om te ranken voor specifieke, gelijksoortige zoekvragen. Ze zijn slecht voor gebruikers omdat ze kunnen leiden tot meerdere gelijksoortige pagina’s in de zoekresultaten van de gebruiker, waarbij elk resultaat de gebruiker uiteindelijk naar in wezen dezelfde bestemming brengt.

Een voorbeeld van een doorway pagina zijn pagina’s die puur gemaakt zijn  voor geografisch gerichte zoekwoorden op plaatsen waar je bedrijf niet fysiek aanwezig is, en die gebruikers naar één enkele pagina trechteren.

Elk stukje inhoud op je site moet een specifiek doel hebben, en je moet geen pagina’s maken in een poging om te scoren voor zoekwoorden die niet helemaal relevant zijn.

5) Cloaking

Cloaking is een tactiek waarbij verschillende content of URL’s aan gebruikers en zoekmachines worden aangeboden, zodat ze allebei een andere ervaring hebben.

Dit is een poging om een pagina te ranken op basis van content die voor zoekmachines gemaakt is, terwijl gebruikers naar iets anders gestuurd worden. Dit is een misleidende praktijk, waardoor het een overtreding is van de richtlijnen voor zoekmachines.

6) Betaalde/ Manipulatieve Links

Link afspraken zijn een van de meest voorkomende vormen van black hat SEO. Het betere linkbuilding specialist, die met een duurzame strategie, houdt zich hier niet mee bezig.

Waar het op neerkomt is dat links verdiend moeten worden, zeker als je bedenkt dat het redactionele stemmen van vertrouwen zijn van de ene website naar de andere. Dit betekent dat je de volgende linkbuilding strategieën moet vermijden:

  • Betaalde (gesponsorde) links die geen rel=”nofollow” of rel=”gesponsord” attribuut bevatten
  • Het overdreven uitwisselen van backlinks
  • Het plaatsen van links in allerlei blogs
  • Het plaatsen van links op allerlei fora
  • Grootschalige artikel marketing of guest posting campagnes
  • Overdreven plaatsen van links in directories, bookmarking sites, etc.
  • Site-wide footer links of side bar links
  • Te veel exact match links; waarbij de ankertekst exact overeenkomt met de zoekwoorden.
Pingwin
Amsterdam Amsterdam Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
Utrecht Utrecht Joseph Haydnlaan 2a
3533 AE Utrecht
Contact Snel contact 020 895 0314
info@pingwin.nl

KVK: 63130912
BTW: NL855105665B01
Social Media Leadinfo - Certified Partner

Pingwin scoort een 5.0 / 5 op basis van 17 beoordelingen.