Skip to content

SEO teksten (laten) schrijven

SEO geoptimaliseerde teksten helpen je hoger te ranken in Google. Als SEO specialist kunnen we je daar goed bij helpen. Maar als je zelf SEO teksten wilt schrijven, of laten schrijven, dan vind je alle benodigde informatie in dit artikel.

Van de basis van de juiste zoekwoorden en URL-structuur tot en met de opmaak en promotie van je SEO teksten. Wil je toch hulp bij je SEO of je SEO uitbesteden, neem dan contact met ons op.

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn nuttige en informatieve teksten die zijn geoptimaliseerd voor bepaalde zoekopdrachten in zoekmachines om hoger te ranken en meer bezoekers naar je site te trekken.

Belangrijk onderdeel daarbij is het gebruik van specifieke zoekwoorden op bepaalde plekken in de koppen en de tekst.

SEO teksten zelf schrijven of laten schrijven?

De afweging om SEO teksten zelf te schrijven of iemand te vragen om ze voor je te schijven is heel persoonlijk en per situatie verschillend.

Om te beginnen is SEO teksten laten schrijven heel persoonlijk. Niemand kan zo goed aanvoelen wat jij op je website wilt vertellen over jouw bedrijf, product of dienst. Daarbij gaat het om inhoudelijke informatie over jouw product of vak, maar ook over de tone of voice. Kan iemand anders wel de juiste snaar raken?

Daartegenover staat natuurlijk het argument dat een professionele tekstschrijver misschien wel veel beter kan schrijven dan jij. En helemaal betere SEO geoptimaliseerde teksten kan produceren. Door zijn professionele achtergrond heeft hij daar een voorsprong en misschien heb je ook helemaal geen tijd of zin om SEO teksten zelf te schrijven.

Wil je hulp bij SEO teksten laten schrijven neem dan in ieder geval even contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Vergeet SEO teksten, wat is je doel(groep)

De geijkte valkuil bij het schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten is dat je overal op de belangrijke plekken je zoekwoorden gaat droppen. In de titel, de koppen en met de juiste variatie en frequentie in de teksten zelf.

STOP! Het allerbelangrijkste is te bedenken wat het doel is van je tekst, voor die je hem schrijft, dus;

  • Doelgroep
  • Doel van de tekst

Dat zit zo, als jouw SEO teksten hartstikke goed geoptimaliseerd zijn maar de lezer lust ze niet, dan zijn ze snel weer verdwenen om verder te zoeken. Dat is het slechtste signaal dat je google kunt geven! Deze gebruiker signalen zijn namelijk heel belangrijke factoren in de ranking in Google.

Dus bedenk eerst voor wie je gaat schrijven en hoe je die van begin te het einde van je SEO teksten gaat boeien zodat die lang op je site blijft.

Pas daarna ga je nadenken over zoekwoorden.

Zoekwoord onderzoek

De basis van elke zoekmachine optimalisatie, en dus ook het schrijven van SEO teksten, is toch weer het zoekwoorden onderzoek. Een goed zoekwoord onderzoek helpt je namelijk op de volgende manier;

  • Je weet zeker dat je je op de juiste zoekopdrachten focust voor je doelgroep, zowel qua zoekvolume als online concurrentie.
  • Je kunt de optimale URL structuur voor je website creëren
  • Je voorkomt dat pagina’s met elkaar gaan concurreren
  • Je speelt in op de juiste zoekintentie van de zoek opdracht en
  • Je hanteert de juiste koppen en zoektermen in je SEO teksten

Focus op longtail zoekwoorden voor je SEO teksten

Bij zoekwoord onderzoek hebben we het eerder over zoekopdrachten dan over zoekwoorden omdat een zoekopdracht ook uit meerdere zoekwoorden kan bestaan. Die langere zoekopdrachten noemen we longtail zoekwoorden.

Longtail zoekwoorden zijn soms veel interessanter zoekopdrachten om je op te focussen. Kijk maar naar dit voorbeeld;

Coach opleiding heeft wel een groot zoekvolume van 700 zoekopdrachten per maand. Maar daartegenover staat dat de Keyword difficulty (KD) 15 keer zo hoog is als Coach opleiding Amsterdam

Dus die eerste zoekterm heeft wel een groter zoekvolume maar het zal veel ingewikkelder zijn en langer duren voordat je daarmee op de 1e pagina in Google rankt.

Over het algemeen kun je er van uit gaan dat hoe korter een zoekopdracht is, hoe meer mensen er op zoeken, hoe hoger de online concurrentie op dat zoekwoorden en hoe lastiger het daarop ranken is.

Daarbij komt dat mensen die een specifieke zoekopdracht intikken vaak veel specifieker op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. En daarbij zijn die mensen vaak veel dichter in de buurt van een aankoop beslissing, in plaats van een oriëntatiefase.

Hoe vind je zoekwoorden voor je SEO teksten

Voor de beste zoekwoorden voor je SEO teksten kun je verschillende tools gebruiken. Sommigen zijn betaald en anderen zijn gratis.

De belangrijkste informatie die je wilt kunnen vergelijken is;

  • Het zoekvolume per maand, per land en evt. wereldwijd
  • De online concurrentie
  • Gerelateerde zoekwoorden

Een aantal populaire tools voor zoekwoord onderzoek zijn;

  • Ubersuggest (gratis)
  • Ahrefs (betaald)
  • SEMrush (betaald)

Houdt de zoekintentie in de gaten

Google is heel slim in het duiden van de intentie van een zoekopdracht. Ze kunnen namelijk zien hoe tevreden mensen zijn met een bepaalde webpagina bij een specifieke zoekopdracht. Een voorbeeld;

Als Online marketing bureau zou je kunnen denken dat het interessant is om goed vindbaar te worden op “online marketeer”.

Echter als je naar de zoekresultaten kijkt zie je vooral vacatures en informatie over de functie online marketeer. Google heeft dus door middel van testen gezien dat mensen veel meer op dit soort zoekresultaten zitten te wachten dan op online marketing bureau’s als zoekresultaat.

Optimale blauwdruk van je SEO teksten

De optimale blauwdruk voor je SEO teksten kun je op een soortgelijke manier maken. Door te kijken wat de hoogst rankende pagina’s aan onderwerpen behandelen. Blijkbaar is dat wat mensen graag als zoekresultaat zien.

Nee, natuurlijk gaan we geen teksten kopiëren, want pas op; duplicate content wordt afgestraft door Google.

Het doel is om nog betere en interessante SEO teksten te produceren dan de resultaten die het hoogste ranken. Hoe doe je dat?

  • Bekijk de top-5 van de websites die het hoogste ranken op een zoekwoord
  • Noteer de onderwerpen die op die webpagina’s worden behandeld
  • Schrijf je eigen content over die onderwerpen
  • Maak het per onderwerp nog uitgebreider en beter met voorbeelden, afbeeldingen en een goede lay-out.
  • Breid het aantal onderwerpen nog wat uit met relevante en interessante thema’s

SEO teksten optimaliseren

Titel

SEO technisch is het belangrijk om een zoekwoord in je titel op te nemen en als dat qua formulering lukt, zet hem dan vooraan. Ook hier geldt dat je titel geoptimaliseerd moet zijn. Maar minstens zo belangrijk is een pakkende titel.

De maximale lengte van je titel is 77 karakters lang. Alles wat langer is wordt er door Google afgeknipt.

Bij veel websites kun je een aparte geoptimaliseerde titel voor SEO opgeven en een goed leesbare voor je bezoekers invullen.
Voor WordPress kun je dit regelen met Yoast, als je geen WOrdPress of Yoast gebruikt dan is deze Snippet optimisation tool handig.

Metadescription

De meta description is een samenvatting in één zin van waar je webpagina over gaat. Hij telt niet direct mee voor SEO maar hij verschijnt bij jouw webpagina in de zoekresultaten.

hoe interessanter die metadescription is hoe eerder mensen op jouw zoekresultaat zullen klikken en hoe hoger dus jouw Click Through Rate (CTR) en dat is weer WEL een directe SEO ranking factor.

Daarnaast draagt een goede meta description dus ook bij aan je bezoekersaantallen.

URL

Het is belangrijk om een of meer zoekwoorden op te nemen in je URL. Zoekmachines weten dan waar je pagina over gaat en dit telt direct mee voor je SEO.
Overdrijf het echter niet want Google is niet gediend van ellenlange, overgeoptimaliseerde URL’s.

Introductie

De inleiding is zowel voor bezoekers als voor zoekmachines een belangrijke bron om te zien waar een pagina over gaat. Dus zorg er voor dat de belangrijke zoekwoorden erin genoemd worden en dat hij je bezoekers weet te boeien.

Koppen, H1, H2, H3

De tussenkoppen hebben meer waarde voor Google dan de reguliere SEO teksten. Uit die koppen probeert Google eveneens op te maken waar de pagina over gaat.

Het is goed gebruik om je zoekwoorden in de koppen te verwerken. Daarbij kun je ook synoniemen en gerelateerde zoekwoorden verwerken. Dat geeft een zoekmachine een nog beter beeld van de exacte inhoud van een tekst.

Hanteer bij het maken van koppen in je SEO teksten de juiste hiërarchie met H1 (titel) H2 (tussen koppen), H3 (tussenkop op een lager niveau), etc.

Afbeeldingen taggen

Google kan niet duiden wat er op een bepaalde afbeelding staat. Maar wel lezen wat de Alt tag van een afbeelding is.

Door afbeeldingen te taggen kun je google en andere zoekmachines laten weten waar die afbeelding over gaat en dat geeft Google weer een beter beeld van de inhoud van een pagina.

Conclusie/ Afsluitende alinea

Ook de laatste alinea is voor Google een belangrijk punt om te bepalen waar een pagina over gaat omdat je daar de tekst meestal nog even samenvat.

Door op die plek de zoekwoorden nog eens te verwerken kun je die optimalisatie van je SEO teksten ook afvinken.

Interne links zijn verwijzingen naar andere pagina’s waar de lezer mogelijkerwijs in is geïnteresseerd. Door op de juiste plekken deze verzwijging aan te brengen is de kans groter dat de bezoekers meerdere pagina’s op je website bekijkt.

Dat is weer een belangrijk signaal naar Google omdat het laat zien dat mensen blijkbaar meer wilden weten en bekijken.

Stel andere pagina’s voor

In de kantlijn van je pagina’s en onderaan de pagina’s kun je om dezelfde reden suggesties doen voor andere, gerelateerde pagina’s op je website.

als je ze daar toe weet te verleiden is dat wederom een goed teken voor de zoekmachines.

Top-tip; neem veel vragen op in je SEO teksten

Mensen zoek op internet meestal naar informatie. Dus de meeste zoekopdrachten hebben ofwel letterlijk een vraag in zich zoals; “Hoe schrijf ik SEO teksten” of de zoekintentie is een vraag; “SEO teksten schrijven”

door in je SEO teksten veelgestelde vragen over jouw onderwerp op te nemen, ziet Google dat jij antwoorden op die vragen geeft op jouw webpagina. Daarbij zullen mensen die daarop zoeken hun vraag beantwoord krijgen en de juiste user signals naar google achterlaten doordat ze langer op je pagina of website blijven lezen.

Om er achter te komen welke vragen mensen stellen over specifieke zoekwoorden is Answer the public en hele goede tool.

SEO teksten opmaken

Gek genoeg is de opmaak van je SEO tekst ook heel belangrijk. Hoe prettiger het lezen is op een pagina, hoe langer mensen op die pagina blijven en andere pagina’s gaan bekijken.

Het centrale devies in dit kader is less is more. hoe rustiger het op je pagina is hoe beter.

Je artikelen promoten

Hoe meer jouw SEO teksten her en der opduiken op het internet hoe meer Google er van uitgaat dat je een autoriteit bent en dat de teksten mensen bewegen.

Wat dat betreft is het ook goed om te vermelden dat engagement een belangrijke SEO factor is. Dus hoe meer mensen jouw artikel delen en erop reageren hoe beter dat is.

Dus zorgt er altijd voor dat je weer antwoord geeft of reageert op reacties van lezers.

Conclusie

Of je nou SEO teksten zelf gaat schrijven of laat schrijven, met deze informatie kun je zelf of met jouw tekstschrijver aan de slag.

Onthoudt goed dat goede SEO teksten beginnen met een goed zoekwoord onderzoek en probeer vooral niet te over optimaliseren en blijf je focussen op een prettig leesbare tekst voor jouw doelgroep! Een goed SEO bureau kan je helpen met zoekwoord onderzoek en de juiste URL structuur voor een goede SEO basis.

Lees meer over dit onderwerp
Back To Top