Skip to content

Lead generatie

De beste strategieën voor meer leads en meer omzet

Wil je meer leads genereren? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Of wil je hulp van een expert op gebied van online leadgeneratie? Hier vindt je alle nuttige informatie en slimme tips.

Met onze bewezen strategieën voor leadgeneratie genereren wij een flinke stroom potentiële klanten naar je website. D.m.v. SEO, SEA, Social media, of op een offline manier. Daarnaast zorgen we voor opvolging en conversie m.b.v. geavanceerde technieken zoals Smart Content en marketing automation. Lead generatie is de drijvende kracht achter elke gezond bedrijf, dat weten wij als online marketing bureau als geen ander!

Je websitebezoekers opvolgen? Dat kan!

Zien wie je website heeft bezocht? Dat kan! Alle contactinformatie voor de ideale opvolging van deze leads? Geen probleem. Door een stukje code op je website te plaatsen kunnen we precies zien bedrijven je website hebben bezocht. Maar daarnaast krijg je nog veel meer informatie zoals; welke pagina’s ze hebben bezocht, hoe vaak ze al op je site zijn geweest, etc. Maar ook alle contactinformatie die je maar wilt zodat je deze warme leads kunt opvolgen.

Wat is het nut?

Meer rendement! Actieve opvolging van website bezoekers leidt tot meer leads en klanten. Het levert in ieder geval altijd meer op dan afwachten tot zij een keer contact opnemen. Doordat je zien welke pagina’s bezocht zijn en hoe vaak ze terug gekomen zijn kun je de leads kwalificeren en heb je al goede informatie over waar ze geïnteresseerd in zijn. Zo zorg je zelf voor contact met de potentiële klanten die zelf geen contact met jou hebben opgenomen.

Welke gegevens ontvang je?

Met de informatie over je website bezoekers verbeter je ook meteen jouw advertising campagnes via benchmarking: je ziet tenslotte meteen welke bedrijven voldoen aan je verwachtingen.
Je ontvangt alleen bezoekrapporten van bedrijven en organisaties die bij de KvK zijn ingeschreven. Die informatie bestaat uit onderstaande gegevens:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Postcode
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Vestigingsplaats
  • Bedrijfsprofiel Linkedin
  • Het exacte pad van de bezoeker
  • De tijd per pagina
  • Bron van het bezoek (hoe is iemand op je site gekomen)
  • Bezoekgeschiedenis

Wat is lead generatie?

Lead generatie is het identificeren van potentiële klanten en het wekken van hun interesse voor een product of dienst. Lead generatie kan offline plaatsvinden op beurzen en andere bijeenkomsten. Maar tegenwoordig gebeurt dat steeds meer telefonisch of online.

Wat is de beste lead generatie?

De beste manier om leads te genereren is afhankelijk van jouw situatie. Je product of dienst, je vaardigheden of die van je personeel, je website, je vindbaarheid, je budget, het zijn allemaal factoren die bepalen of de ene manier van lead generatie voor jou beter is dan de ander.

B2B lead generatie - 5 tips!

Business to Business lead generatie (B2B) is anders dan die van Business to Consumer. De aanschafprijs in B2B is meestal hoger en het aanschaftraject ook veel intensiever en langduriger. Handige tips voor B2B lead generatie

1

Zorg voor persoonlijk contact met je leads

In de B2B-markt is het persoonlijk contact essentieel in de conversie van leads naar klanten. Mensen kopen graag van mensen met wie ze een klik hebben en die genereer je nu eenmaal veel sneller dan met een mailtje of een appje. Bovendien kun je in een persoonlijk (telefoon)gesprek beter inspelen op specifieke vragen of twijfel van je lead.

2

Maak leads van je website bezoekers

Je website bezoekers omzetten tot warme leads kan op verschillende manieren. Om te beginnen kun je ze, al dan niet door een pop-up of andere Call to action aanzetten om zich aan te melden voor een nieuwsbrief, offerte of afspraak.

Maar er zijn ook slimme tools die aangeven welke zakelijke bezoekers je website hebben bezocht, inclusief alle contactinformatie, welke pagina’s ze hebben bekeken, hoe vaak ze al op je site zijn geweest en nog veel meer informatie. Deze warme leads kun je vervolgens actief benaderen om ze te converteren tot klant.

3

Gebruik marketing automation

Of je nou leads pro-actief telefonisch benadert of via je website, met marketing automation kun je goed top of mind blijven en met enige regelmaat overtuigende informatie over jouw product of dienst toesturen. Helemaal goed is het als deze e mails afgestemd zijn op het profiel van de lead, bijvoorbeeld op basis van de zoekgeschiedenis op je website.

4

Creëer ambassadeurs voor meer warme leads

Door te zorgen dat tevreden klanten zich enthousiast uiten over jouw product of dienst creëer je weer nieuwe leads. Deze statistiek spreekt boekdelen wat dat betreft; 72% van de klanten onderneemt geen actie voordat ze een aantal recensies hebben gelezen. (Bron: My Testimonial Engine)

5

Overtuig leads door eerst te geven

In B2B moeten prospects meestal eerst opgewarmd worden en overtuigd raken van jouw deskundigheid. Bijvoorbeeld door interessante kennis artikelen te delen, op je website of via LinkedIn kom je onder de aandacht van potentiële klanten en kun je meteen jouw deskundigheid en ervaring aantonen.

In een persoonlijk gesprek kun je ze vervolgens helpen door ze te adviseren. Daardoor creëer je goodwill en toon je wederom aan dat je ze met additionele diensten kunt helpen.

Waarom is leadgeneratie belangrijk?

Elke nieuwe klant begint eerst als lead. En hoe je die lead ook converteert tot klant, je zult hem eerst moeten identificeren en vervolgens zien te overtuigen. Of je daar nu actief en persoonlijk mee bezig bent, of dat je dat ‘automatisch’ doet door middel van een website die goed gevonden wordt en converteert.
Tenzij je product of merk al heel populair is en je de vraag bijna niet aan kunt is leadgeneratie belangrijk voor de gezondheid en groei van je omzet en je onderneming.

Online leadgeneratie

Online leadgeneratie is tegenwoordig de meest populaire vorm van het creëren van new business in de B2B markt. Het is vaak ook de meest efficiënte. Als je deze 2 statistieken ziet weet je wel waarom;

  • 89% van de consumenten begint het aankoopproces met een zoekmachine. (Bron; Fleishman-Hillard)
  • 94% van al het zoekverkeer in zoekmachines gaat naar websites op de 1e pagina, zie hieronder (Bron; MOZ)

Vormen van Online leadgeneratie

1) SEO

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie en zorgt ervoor dat je hoog in de organische, niet betaalde zoekresultaten in Google komt op relevante zoektermen.

2) Social Media

Social media zijn ook een prima manier om leads te confronteren met jouw merk, product of dienst.

3) SEA

SEA staat voor Search Engine Optimization en is de snelste manier om veel leads naar je website te krijgen met een betaalde advertentie op de eerste pagina in Google.

4) Inbound marketing

Inbound marketing (ook wel Content Marketing genoemd) is leadgeneratie door het creëren van relevante content vor jouw doelgroep en deze te promoten op bijvoorbeeld social media en met behulp van mailings.

Welke 7 manieren zijn er voor Lead generatie?

Naast online lead generatie zijn er een aantal algemene vormen waarmee je leads voor je bedrijf kunt genereren. Per branche en bedrijf zal de voorkeur en het succes van de methodes verschillen.

Outbound lead generatie is het actief naar buiten treden via email en telefoon om leads te genereren. Dit wordt ook wel koude of warme acquisitie genoemd.

Zorgen voor relevante bezoekers naar je website d.m.v. SEO, SEA, of Social media om leads en aanvragen te genereren.

Hier genereer je leads door gebruik te maken van externe distributie of reclame netwerken, lead handelaren of beheerders van leadlijsten.

Hierbij kom je in contact met nieuwe leads op beurzen, branche bijeenkomsten, zaken ontbijten en varianten hierop.

Leadgeneratie door offline reclame te maken op massa media zoals radio, tv en print of op andere offline manieren zoals sponsoring je merk profileren.

Het bulk mailen van informatie over jouw merk of product om interesse te wekken.

Hiermee genereer je leads door tevreden klanten of ambassadeurs van jouw merk te vragen naar potentiële klanten die evt. ook geïnteresseerd kunnen zijn.

Persberichten, spreekbeurten, redactionele stukken publiceren zijn ook een goede manier om bekendheid en leads te genereren.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

We vertellen je graag wat wij als SEO-bureau & webdesigners uit Amsterdam voor jou kunnen realiseren, én garanderen.

Maarten Vermeulen
Back To Top