skip to Main Content
click through rate Ads

Verhoog de click-through rate van Google Ads

Wil je de advertentie prestaties op Google Ads verbeteren en zo geld besparen? Dan moet je eerst de click-through rate (CTR, klikfrequentie) van Google Ads verbeteren.

Met het groeiende aantal online concurrenten, is het erg moeilijk om op de hoogte te blijven van het zoekresultaat in Google Search. Nieuwe concurrenten komen met nieuwe strategieën en huren vaak professionele bureaus in om hen te helpen de concurrentie (dat ben jij) voor te blijven.

Als je ziet dat de nieuwe concurrentie je al voor ligt, moet je niet veel langer wachten om jouw advertenties te vernieuwen en te verbeteren.  Om je te helpen, zullen we enkele effectieve tips delen om de CTR van Google Ads te verhogen.

1) Controleer Google Ads-account

Er zijn geweldige Google Ads-controletools waarmee je je Google Ads-click-through rate kunt verbeteren en een betere strategie kunt ontwikkelen. Bovendien zijn sommige van deze tools volledig gratis en bieden ze de mogelijkheid om meer te weten te komen over de huidige status van jouw Google Ads-campagne.

En zeker als je al jaren in je eentje dezelfde Google Ads-campagne voert en aanpast, is het aan te raden om te kijken waar je momenteel staat als merk en als concurrent binnen jouw doelgroep.

Een onderzoek als deze helpt je niet alleen te begrijpen hoe goed je het doet. Het zal ook de onderdelen van je campagne benadrukken die moeten worden verbeterd, inclusief biedopties, zoekwoordkeuze en vele andere belangrijke factoren.

2) Werk aan je kwaliteitsscore

De Google-kwaliteitsscore is een zeer belangrijke statistiek die kan variëren van 1 tot 10, waarbij 10 de hoogst mogelijke score is. Elk zoekwoord dat je in je actieve Google Ads-campagne gebruikt, heeft een aparte score en er zijn nogal wat factoren die dit kunnen beïnvloeden.

De belangrijkste factor is altijd relevantie. Wanneer je een advertentie maakt en er een tekst voor schrijft, moet je er daarom voor zorgen dat deze goed en aantrekkelijk klinkt voor mogelijke nieuwe klanten. Je moet er ook voor zorgen dat de landingspagina waarnaar het linkt relevant is. Als je bijvoorbeeld reclame maakt voor één specifiek product, mag de advertentie nooit leiden naar een lijst met 100 producten uit je online winkel.

Afhankelijk van wat de advertentie aangeeft, moet deze ook leiden tot hoogwaardige inhoud. Dus als je kwaliteit en relevantie mist, is de kans groot dat iemand op je advertentie klikt en iets verwacht dat aan zijn behoeften voldoet. Maar als de bestemmingspagina totaal andere informatie weergeeft, verlaat de bezoeker de website, en zal in verloop van tijd je kwaliteitsscore binnen Google Ads worden verlaagd.

3) Experimenteer met verschillende advertentietypen

Zelfs als je al een paar goed werkende advertenties hebt, is er geen reden om vast te houden aan één type advertentie. Probeer nieuwe uit. Experimenteren is de sleutel tot succes als het gaat om Google Ads. Want zoals elk bedrijf verschilt van een ander, zijn ook de advertentiecampagnes voor verschillende producten en services verschillend.

Iets nieuws uitproberen en experimenteren is ook de meest effectieve methode voor Social Media Marketing – en de huidige Google-advertenties zijn niet anders. Een van de meest effectieve advertenties om de click-through rate te verhogen, zijn bijvoorbeeld responsieve tekstadvertenties. Het geeft je de mogelijkheid om meerdere titels en ondertitels aan je advertentie toe te voegen, en daarna test Google zelf welke combinatie het beste kan worden weergegeven in verschillende gevallen.

4) Gebruik remarketingtechnieken

Remarketing heeft al bewezen heel succesvol te zijn in veel verschillende advertentiecampagnes. En dan hebben we het over vrijwel elk platform, niet alleen over Google Ads. Het is veel gemakkelijker om iemand te targeten die al interesse heeft getoond in jouw product of dienst, en biedt daardoor veel meer mogelijkheden voor groei van de click-through rate en conversies.

Ten eerste, wanneer je een remarketingadvertentiecampagne uitvoert, hoef je niet langer te proberen een potentiële klant over jezelf te vertellen in een korte advertentietekst. Want de persoon kent jou al en is geïnteresseerd in wat je verkoopt. Daarom kan je een heleboel originele ideeën bedenken voor speciale tijdelijke aanbiedingen, inclusief het gevoel van urgentie – deze zullen gegarandeerd de CTR van jouw advertentiecampagne verhogen.

Tonny Vermeulen

Tonny Vermeulen

Tonny is eigenaar van Pingwin en houdt zich voornamelijk bezig met frontend development, bloggen en social media. Zij spreekt Nederlands en Engels absoluut vloeiend, en wordt ook wel gevraagd voor vertalingen van Nerd naar Nederlands.

Back To Top