skip to Main Content
google-ranking-factors

Samenvatting Ranking Factoren

23 april 2020Maarten Vermeulen

Vergeet trucs of snelle oplossingen wat SEO betreft. Waarom? Zoekmachines ‘voor de gek proberen te houden’ werkt snel averechts.

Het resultaat, in het beste geval; slechtere posities in Google. In het ergste geval; een penalty. Ik raad het al mijn klanten af.
In dit artikel vind je effectieve en duurzame SEO oplossingen. Zowel gericht op het verwerven van bezoekers als het merkbereik.

De 5 pijlers van Duurzame SEO anno 2019

Naast 2 basis aspecten zijn de volgende 5 pijlers de basis voor duurzame SEO

  • Basis 1) Zoekwoord onderzoek
  • Basis 2) Domein & Hosting
  • Pijler 1: Technische SEO
  • Pijler 2: Gebruikerservaring
  • Pijler 3: Content marketing en outreach
  • Pijler 4: PR/ Off site SEO – Linkbuilding
  • Pijler 5: Sociale media

·      Continu: Analyse en rapportage

5 pijlers van SEO

Basis 1) Keyword onderzoek

Begrijpen hóe jouw doelgroep zoekt naar jouw producten, is de kern van SEO.

Keyword onderzoek is belangrijk op verschillende gebieden:

  •       Technische SEO; voor het aanmaken van tags en links
  •       Sociale media & PR; als basis voor de inhoud en targeting
  •       Content marketing; als basis van links en de inhoud
  •       Gebruikerservaring; als basis van de navigatie en interface

Fouten bij keyword onderzoek leiden tot de verkeerde, niet relevante, bezoekers.
En daarmee tot een slechtere gebruikerservaring… en tot een lagere ranking.

Er zijn grofweg 2 soorten keywords;

  • Algemene keywords die genereren individueel veel meer verkeer.
  • En longtails die samen goed zijn voor zo’n 70 procent van het zoekverkeer.

En die laatste converteren vaak veel beter.
Hieronder zie je dit terug in één overzicht.

Zoekwoord onderzoek

Een paar keyword tools die wij gebruiken zijn:

  •       WordTracker’s Keyword Tool
  •       Google AdWords Keyword Tool (tegenwoordig Keyword Planner)
  •       Google Search (met verwante zoekopdrachten en titels van concurrerende pagina’s)
  •       Übersuggest
  •       Interviews met klanten, waarin ik het jargon van de branche doorgrond
  •       Google Analytics

Keyword onderzoek maakt SEO verschillend van andere vormen van marketing.
Zoals PR, sociale media en content marketing.

De basis 2); Domein & Hosting

Het beperkte effect van een domeinnaam op je ranking

De aanwezigheid van je belangrijkste zoekterm in je hoofddomein is niet meer belangrijk.

Dus je hebt niet meer www.keywordX.com nodig om hoog te ranken op keyword X.
Dit is wat we noemen een Exact match domein (EMD).

Exact Match Domains invloed ranking

Maar wat dan met al die pagina’s die op positie 1 staan?
Waarbij de domeinnaam identiek is aan het keyword?

Zoals bijvoorbeeld; fietsenwinkel.nl, die op een staat op de zoekterm “fietsenwinkel”

Nr met Exact Match Domain

Dit is de regel die de uitzondering bevestigt. Want dit domein heeft:

  • Véél autoriteit – in de vorm van hoogwaardige, inkomende links
  • “Fietsenwinkel” is het leidende thema van de website
  • Gebruikerservaringen met dit domein zijn zeer positief

Natuurlijk speelt de naam van een domein een rol. Maar veel minder dan ooit het geval was.

Veel van onze klanten hebben domeinnamen waar geen enkel keyword in zit.
En toch worden ze daar heel goed op gevonden.

Host je website op een respectabele server

Misschien nog wel belangrijker dan je domeinnaam.
De server waarop je domein en content staan.

SEO- hosting

Een goede server vergt wellicht een kleine investering.
Maar deze betaalt zich meestal terug. En wel om twee redenen:

  1. Betrouwbaarheid. Zoekmachines houden niet van websites die vaak crashen of niet beschikbaar zijn.
  2. Goede buren. In veel gevallen deel je een IP-adres met andere websites.
    Als die websites minder nobel zijn dan de jouwe, riskeer je schade als gevolg daarvan.

Pijler 1: Technische SEO

Google heeft maar één doel; en dat is een optimale zoekervaring bewerkstelligen.
En omdat Google dat HEEL erg goed doet, gebruikt bijna iedereen, bijna altijd Google.

En daarom komt Google je graag tegemoet met hulp op gebied van technische SEO.

Technische SEO gaat over zaken als;

  1. Indexering (en pagina-indeling)
  2. Sitesnelheid (laadtijd)
  3. Meta-tags
  4. Microdata (informatierijke snippets)
  5. Informatie-architectuur& URL-structuur

Technische SEO factoren

Hieronder ga ik op deze aspecten in:
1) Indexering:
Indexering gaat over het gemak waarmee Google je website in kaart kan brengen.
Doe je dat goed? Dan kunnen ze al je (openbare) pagina’s in de zoekmachines weergeven.

Dit zijn de belangrijkste punten voor optimale indexering:

  • Genereren van XML-sitemaps (en deze indienen bij elke zoekmachine)
  • Optimaliseren van je interne linkstructuur.
  • Goede omgang met verwijderde pagina’s (die tot 404-errors kunnen leiden).
  • Voorkomen van dubbele content.
  • Werken met zoekparameters, canonicalisatie en paginering.

Aanbevolen tool: Screaming Frog SEO Spider.Screaming Frog SEO spider2Sitesnelheid (laadtijd)

De snelheid van je website is essentieel voor technische SEO en gebruikerservaring.
Langzame sites zijn frustrerend voor zowel menselijke bezoekers als zoekmachinebots.

Effect Laadtijd op website performance

Daarom; Hou de laadsnelheid van je pagina’s onder de 3 seconden.
De volgende gratis tools helpen je de sitesnelheid te verbeteren;

Veel van dit soort tools geven ook informatie over hoe je de laadtijd kunt verbeteren.

Om de laadtijd continue te monitoren moet je het volgende toevoegen aan je Google Analytics tracking code:
_gaq.push([‘_trackPageLoadTime’]); _gaq.push([‘_setSiteSpeedSampleRate’, 10]);

3) Metatags
Meta-tags zijn tekstfragmenten die de inhoud van een pagina beschrijven.
Ze verschijnen niet op de pagina zelf, maar alleen in de code van de pagina.

metadescription

Er zijn vier belangrijke typen metatags die je moet kennen;

  • Meta Keywords Attribute – Een reeks sleutelwoorden die u relevant acht voor de betreffende pagina.
  • Title Tag – De tekst die u boven in uw browser ziet. Zoekmachines zien dit als de “titel” van uw pagina.
  • Meta Description Attribute – Een korte beschrijving van de pagina.
  • Meta Robots Attribute – Een indicatie voor crawlers van zoekmachines (robots of “bots”) over wat ze met de pagina zouden moeten doen.

4) Microdata (informatierijke snippets)
Microdata is het markeren van HTML-content met gestandaardiseerde content categorieën.
Het resultaat van hiervan is gestructureerde data.

En die kan Google goed ordenen in een database.
Schema.org is de algemeen aanvaarde standaard van microdata.
Deze wordt gebruikt door alle zoekmachines.

microdata voorbeeld

De volgende soorten content kunnen met Schema geordend worden:

  • Creatieve producties: boeken, films, muziek, recepten, tv-series
  • Embedded content die geen tekst bevat: audio, beeld en video
  • Evenementen
  • Organisaties
  • De auteur in Google+
  • Een plaats, lokaal bedrijf of restaurant
  • Een product in een webwinkel
  • Een review
  • Broodkruimel navigatie

Schema biedt uitleg en informatie op haar website: http://schema.org/docs/schemas.html
5) Informatie Architectuur & URL structuur
Het vaststellen van de hiërarchische structuur van je website is essentieel.
Zowel voor bezoekers als zoekmachines.

Informatie-architectuur dient nauw verbonden te zijn met keyword onderzoek.
Idealiter vormt dat laatste de basis voor de URL-structuur van de website.

URL-structuur

Een goede URL-structuur voldoet aan de volgende criteria;

Gemakkelijk te lezen, zoekwoord-rijk, consistent, statisch, toekomstgericht en ondersteund door gegevens.
En is tot slot met een XML sitemap aangeboden aan zoekmachines.

Pijler 2: Gebruikerservaring

Gebruikerservaring is een cruciale pijler van SEO.
Dit zorgt voor een toegankelijke website die voor gebruikers intuïtief te navigeren is.
Dit leidt tot grotere tevredenheid en langere website bezoeken.

De gemiddelde bezoekduur en de bounce rate gelden als belangrijke ranking factoren.
Het zijn namelijk sterke indicatoren voor het engagement en tevredenheid van bezoekers.

Dit gaat van het design tot aan het betalingsgemak (bij webwinkels).
Een goede gebruikerservaring creëren en behouden is een continu proces.

gebruikers ervaring en gebruikers interactie

Twee belangrijke aspecten die de gebruikerservaring beïnvloeden zijn;

  • Responsive design

We gebruiken steeds meer verschillende schermen en devices.
Tot en met smartwatches aan toe.Mede daarom is het van cruciaal belang dat je website responsive is.

Dat betekent dat die goed werkt op al die schermen en devices.
Responsive webdesign zorgt voor een forse verandering in hoe we websites de komende jaren gaan bouwen.

  • Het gebruik van beeld en video

Afbeeldingen en videos brengen een bepaalde boodschappen veel sneller over dan tekst.
En het is bewezen dat we content op het internet meestal scannen in plaats van rustig lezen.

Daarom zie je het visuele deel van het internet ook zo hard groeien.
Als je doelgroep graag visueel communiceert. Pas je website en content daar dan op aan.

Pijler 3: Content marketing & outreach

Een website met een goede gebruikerservaring en technische SEO is een goede start.
Maar geen garantie voor succes in de rankings. En zeker niet genoeg voor een top-ranking.

Het maken en promoten van goede content, die aansluit op je product, is de volgende stap.
Bedenk hoe je aanvullende content kunt maken die jouw doelgroep waardeert.

In het onderstaande overzicht zie je voorbeelden voor elk stadium in het aankoopproces;

content voor elke fase in het aankoopproces

Een webwinkel kan overwegen om video reviews of demo’s te plaatsen.
Of zelfs uitgebreide video content.

Content kan gepubliceerd worden in de vorm van tekst, video, audio (podcast), afbeeldingen, infographics, whitepapers, wedstrijden, webinars, hangouts, gastblogs, mobiele apps, nieuwsbrieven en onderzoek.

Bepaal welk kanaal jouw merk, site of winkel wil inzetten. En ga content maken en promoten.
Het publiceren van content van hoge kwaliteit moedigt andere webmasters, bloggers en internetgebruikers aan om jouw content te delen of te linken.
Allemaal goed voor je marketing.

Pijler 4; PR/ Off site SEO -Linkbuilding

Bewijs??

aantal referring-domains als ranking factor

Het geeft Google een beeld van hoe de wereld tegen een bepaalde site aankijkt.
Naar een waardevolle website van hoge kwaliteit wordt waarschijnlijk veel gelinkt door andere websites.
Ook zal deze vaker genoemd worden op sociale media (Facebook likes, tweets, Pins, +1’s etc.)
En zal de content gedeeld worden door mensen met dezelfde interesses.

Wat zijn de voordelen van off-site SEO?

Hogere positie in zoekmachines
De website krijgt betere posities en daarmee ook meer bezoekers.

Toename van de PageRank
De PageRank van een website is een getal tussen 0 en 10. Het duidt het belang van een site aan, in de ogen van Google.

Meer exposure
Hogere posities betekenen ook meer exposure. Wanneer een website topposities heeft, krijgt deze meer links.
Meer mentions op sociale media en dus uiteindelijk meer bezoekers. Het is een eindeloze cirkel van oorzaak-gevolg relaties.

Linkbuilding

Linkbuilding is de meest populaire en effectieve vorm van off-page SEO. In feite zijn externe links niets anders dan ‘stemmen’ op jouw website.

Off Page SEO Techniques

HEEEEL erg versimpeld;

Door meer van deze stemmen te krijgen dan andere websites, versla je de concurrentie. Bijvoorbeeld, stel dat iemand dit artikel liked en benoemt op zijn eigen site of Facebookpagina. Dan zegt hij daarmee eigenlijk dat deze pagina goede informatie bevat.

Zoekmachines gebruiken backlinks als indicatie voor de kwaliteit van de content waarnaar verwezen wordt. Een site met veel waardevolle backlinks zal beter ranken dan een vergelijkbare website met minder backlinks.

Er zijn drie soorten links, op basis van hoe ze zijn verkregen:

  1. Natuurlijke links worden gecreëerd zonder tussenkomst van de eigenaar van de website waarnaar verwezen wordt. Bijvoorbeeld een foodblogger die verwijst naar de website van de boerderij waar veel van zijn favoriete producten vandaan komen.
  2. Handmatig gebouwde linksworden verkregen door het zogeheten linkbuilding. Hierbij beweeg je derden actief om naar jouw content te linken.
  3. Zelfgecreëerde links is een agressievere vorm van het voorgaande. Daarbij worden links met geoptimaliseerde anchortekst op zoveel mogelijk plaatsen op het web geplaatst door jou.

Effect link-building

Hoe de links dan ook verkregen zijn;
De links met de meeste toegevoegde waarde voor SEO zijn die van de hoogste kwaliteit.

Tekenen dat een inkomende link van goede kwaliteit is:

  1. De populariteit van de verwijzende website
  2. Hoezeer het onderwerp van de verwijzende website verwant is aan dat van jouw content
  3. De relatieve “nieuwheid” van de link
  4. De anchortekst die gebruikt wordt op de verwijzende website
  5. De algehele betrouwbaarheid van het verwijzende domein
  6. Het aantal andere links op de verwijzende website
  7. De autoriteit van het linkende domein en de verwijzende pagina

Het verhogen van het aantal links is volkssport nummer 1 onder webmasters en SEO-specialisten.
Daarbij zijn een aantal methodes ontwikkeld.

Enkele populaire linkbuilding technieken:

Linkbuilding tactieken

Blogs
Zoiets als een vermelding in de telefoongids. Maar in dit geval heeft elke blog een link naar de website.

Forumpost
Velen reageren op internetfora met als hoofddoel het creëren van links naar hun website (bijvoorbeeld door middel van een link in hun handtekening).

Links in reacties
Hetzelfde concept als bij handtekeningen onder een forum profiel.
Daarbij reageer je op iemands blog of website om naar jouw domein te linken.

Artikel directories
Door artikelen te publiceren op artikel-directories, kun je een of enkele links naar je website verkrijgen. Sommige directories accepteren alleen unieke content. Terwijl andere ook advertorials of zelfs gekopieerde content accepteren.

Websites met gedeelde content
Op sommige websites kun je content publiceren.Die je dan vervolgens kon gebruiken om te linken naar je eigen website.

Link uitwisselingsprogramma’s
Contact leggen met andere webmasters is een dankbaar alternatief voor het publiceren van eigen content.
Hierbij spreek je simpelweg af om naar elkaars website te linken.

Kortom; relevantie, betrouwbaarheid, autoriteit en off-site SEO leveren een website goede rankings op.

De exacte inhoud van het Google-algoritme blijft geheim. Maar off-site SEO draagt voor meer dan de helft bij aan de positie van een pagina. Dat wordt keer op keer duidelijk uit onderzoeksdata.

Pijler 5: Sociale media

“Content is vuur en sociale media zijn benzine” – briljant omschreven door Jay Baer

Sociale media vormen de laatste pijler van SEO. Mensen brengen steeds meer tijd door op sociale media. Of het nou gaat om Facebook, Twitter, Vine, Pinterest of andere sociale media. Het zijn deze media waar we in toenemende mate merken ontdekken en er interactie mee hebben.

Social Media versterkt SEO

In 2010 gaf Matt Cutts toe dat sociale media daadwerkelijk organische ranking beïnvloeden. Al is het debat over de mate van invloed van kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn nog steeds gaande. Duidelijk is ook dat elk bedrijf dat niet actief is op Google+ SEO punten laat liggen. En als je Google Authorship nog niet gebruikt dan wordt het hoog tijd. Authorship helpt Google om meer geloofwaardigheid aan je content te geven en daarmee ook hogere posities. Hoe precies om te gaan met Facebook Graph is onder marketeers nog steeds onderwerp van discussie. Maar met alle gebruikersdata die Facebook vergaart, is dat duidelijk iets dat we in de gaten moeten houden.

Wanneer je sociale media met je SEO en marketingstrategie integreert, vergeet dan ook niet zowel te denken aan je eigen website als de diverse kanalen. Maak je onsite content zó goed dat mensen die willen delen. Geef ze vervolgens de mogelijkheid dat te doen – bijvoorbeeld via deelbuttons voor sociale media.

Bedenk je dat de consument van morgen veel meer tijd spendeert op de sociale media van nu. Bedrijven en marketeers moeten daar zijn waar hun klanten zijn.

Conclusie

De principes die deze vijf pijlers behelzen gaan uiteindelijk allemaal over duurzame, geïntegreerde marketing. Zorg dat je altijd je prestaties monitort met analysetools en meet de prestaties van elke campagne. Dit geeft je een goede indruk van waar voor jou de kansen liggen en waar nog verbetering nodig is.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

We zijn benieuwd naar uw wensen op gebied van SEO.
En we vertellen u graag meer over ons SEO bureau en de mogelijkheden.

Of welke resultaten we op gebied van SEO in uw geval kunnen realiseren, én garanderen.
Bel Maarten Vermeulen op 020 895 0314 of mail.

Back To Top